|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#201 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
|
|
|
|
|
|
#202 |
|
Bike It!
Likes (Received): 324
|
Dat ontwerp staat al een hele tijd op hun site. Het is het eerste ontwerp dat dateert van voor de nieuwe stedenbouwkundige richtlijnen, vorm gegeven door de Franse architect Christian de Portzamparc. Het is hier eerder in de thread aan bod gekomen.Later heeft Atenor het ontwerp aangepast aan dat nieuwe masterplan voor de Wetstraat, dat hogere gebouwen voorziet in een groenere omgeving. Het kan dus nog steeds deze midrise worden, maar ook de volgende, hogere ontwerpen maken nog een kans.
|
|
|
#203 |
|
Registered User
|
Oow des te beter (niet dat de vorige render de beste was maar kom)
Ik had verwacht dat Atenor hun site wat beter up to date hield >:3 |
|
|
|
|
|
#204 |
|
Bike It!
|
Wel, ik denk dat ze zelf nog alle mogelijkheden openhouden. Dit is dus zeker nog een kanshebber, al kan je het masterplan van Portzamparc dan net zo goed meteen in de vuilnisbak gooien. Niet dat dit me zou verwonderen. Er zijn in dit land al veel goedbedoelde wedstrijden met mooie winnaars gehouden. Waarna de gemeentebesturen die plannetjes netjes naast zich neerleggen.
|
|
|
#205 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Enig schot in de zaak hier? of volledig in de frigo??
|
|
|
|
|
|
#206 |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 38
|
Momenteel nog geen actie te bespeuren. Het hotel is wel volledig leeggeruimd en klaar voor de sloop.
|
|
|
|
|
|
#207 |
|
Brussels sprout
|
Op de website van Atenor staat er dat ze wachten op de verhuis van een telefooncentrale van Belgacom (op het niveau van de Etterbeeksesteenweg). Daarna, dit jaar nog, gaan ze over tot de sloop. En ze hopen dit jaar ook nog over te gaan tot de bouw. Daarvoor wachten ze echter op de bevestiging van de bouwvergunning. Er zijn blijkbaar twee projecten ingediend en de grootste kanshebber zou dit worden:
![]() ![]() Ik denk dat het tweede (hopelijk niet geselecteerde) project dit is:
|
|
|
|
|
|
#208 |
|
Registered User
|
Belgacom heeft daar de laatste 3 maanden intensief in de grond van de etterbeeksesteenweg zitten wroeten (ik passeer er elke dag langs op weg naar metro maalbeek) maar sinds deze week hebben ze daar hun werf grotendeels weer toegedaan en het voetpad opnieuw opengesteld dus misschien zijn die werken voor Belgacom zo goed als voorbij?
Ik vind beide projecten maar niks, zelfs een leegstaande crowne plaza ziet er bijna nog beter uit dan deze ondingen. |
|
|
|
|
|
#209 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
eerlijk gezegd vind ik het oude project (tweede foto) veel beter dan de nieuwe...
dat nieuw project ziet er uit als een glazen doos aan het noordstation het is niet omdat het "hoger" is, dat het "beter" is... bij het oude project had ik graag die minerale gevel, en die langwerpige ramen. plus het feit dat het aansluit bij het volgende gebouw vd wetstraat... de nieuwe toren, willen ze niet meer aansluiten op de volgende gebouwen, maar er een aleenstaande toren van maken. ik ben akkoord dat de wijk extra groene ruimte nodig heeft, maar niet eender waar. als we in de wijk overal alleenstaande torens, met kleine tuintjes erond bouwen, gaat het stadsgevoel compleet verdwijnen, en een soort koude noordwijk worden. als men torens bouwt, is het veel beter, eronder plinten bouwen die aansluiten op andere gebouwen. frankfurt bijvoorbeeld heeft dat zeer goed gerealiseerd: http://maps.google.be/maps?hl=en&bav...&ved=0CJcBELYD |
|
|
|
|
|
#210 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
|
|
|
|
|
|
#211 |
|
Bike It!
|
Dat is in Frankfurt ook maar het gedeelte dat aansluit op het Bahnhofsfiertel, die straat om de hoek is het Frankfurtse equivalent van de Keyserlei. Uiteraard is daar een goede en commercieel interessante plint. Iets verderop staan nogal wat solitaire torens die weinig interactie met de omgeving hebben.
Neemt niet weg dat ik je deels gelijk geef. Architecturaal is het eerste beter, maar het blijft een kantoorblok, dus al hoop ik stiekem op iets hogers. Een combinatie van de pluspunten aan het eerste en tweede ontwerp zou ideaal zijn. Maar niks staat een hoge, kwalitatieve toren in de weg, met een interessante plint en een overbrugging van het hoogteverschil. Bij de toren vind ik de onderkant iets te geforceerd en onnatuurlijk overkomen, wat bij het eerste ontwerp toch beter is.
|
|
|
#212 |
|
Registered User
|
Hmm, dat vind ik nu eigenlijk echt helemaal niet... ik heb net de indruk dat die toren zich met zijn plint helemaal inschaalt in de omgeving. Plint is even hoog als de kroonlijst van de omliggende gebouwen en volgt ook in zijn gevel het ritme van de huizen errond wel min of meer. De toren zelf springt zo te zich toch flink in, waardoor je hem op dat punt niet echt vreselijk hard gaat 'voelen' volgens mij. Het ontwerp van die toren had inderdaad wel iets creatiever gemogen, maar toch liever dat dan die behoorlijk stevige massiviteit van dat tweede ontwerp (in de post van Bazar he)
|
|
|
#213 |
|
Registered User
|
gelijk welk ontwerp zou een mogelijk moeten voorzien om vanaf die kant van de wetstraat richting etterbeeksesteenweg te wandelen. Nu moet je ofwel om daar te geraken:
- Door het metrostation maalbeek lopen (wat betalend is) -de wetstraat oversteken (succes daarmee! er staan daar ook geen lichten) aan de overkant zijn er immers wel trappen die naar de etterbeeksesteenweg gaan (en een heuse buitenlucht-roltrap) - Rond het Lex gebouw van de Raad van de EU lopen en dan de trappen van het station Schuman naar de Etterbeeksesteenweg nemen, wat een behoorlijke omweg is Op het "lage" project lijkt die verbinding me wel gemaakt te zijn, maar op het "hoge project" zie ik het niet. De link maken tussen de maalbeekvallei en de wetstraat is cruciaal bij dit project. |
|
|
|
|
|
#214 |
|
Registered User
|
Het oorspronkelijke ontwerp. Dat was het helemaal geweest:
|
|
|
|
|
|
#215 |
|
Near Bruges
|
Qua rendabiliteit zal dit natuurlijk wel het beste zijn.
![]() Maar dan wordt het helaas weer zo'n oerlelijke commieblock dat we liever kwijt dan rijk zijn. Voor één keer wil ik Jaspers hier, met haar Europatorens had ze een mooie stadspoort kunnen verwezenlijken.
|
|
|
#216 |
|
Brussels sprout
|
inderdaad, al is er daar ook nooit echt veel info over geweest (plint edm) en het ging dan ook over twee, grotere, terreinen. Niet enkel waar we het nu over hebben.Inderdaad, al was dat strikt gezien niet het "oorspronkelijke" project. Maar zeker het meest geslaagde. Ach laten we hopen dat er nog een wit konijn tevoorschijn komt. |
|
|
|
|
|
#217 | |
|
Registered User
|
Quote:
Ik heb twee renders 'gepikt' van hun site, ik hoop dat ze me dit niet kwalijk nemen, voor meer renders, ga naar de site! want er staan er een heleboel op! image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() Of ben ik verkeerd, en weet jij er meer van? Wordt het toch de vierkante glazen doos? |
|
|
|
|
|
|
#218 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#219 |
|
City Geek
Likes (Received): 58
|
Die laatste renders vind ik het wel het mooiste project. (Het kan natuurlijk nog véél beter). Maar met dit project zou ik vrede kunnen hebben.Bedankt voor het posten, quadi.
|
|
|
#220 |
|
Registered User
Likes (Received): 14
|
Haha, en daar is het witte konijn al !
![]() Het eerste ontwerp vond ik beter (wat De Klauw daarnet postte), maar dit is ook niet slecht. Allesinds al duizend keer beter dan de glazen rechthoek. Laten we hopen dat het dit dan wordt ! |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|