daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old April 10th, 2012, 07:36 AM   #21
sqm
Registered User

Likes (Received): 40

Quote:
Originally Posted by stapas View Post
Ik zal deze luchthaven helaas moeten gebruiken. Ik begrijp vooral de negatieve reacties hier op tegel niet: uitermate efficiente luchthaven met zeer goede verbindingen naar de stad. Slechts een paar meter lopen van check-in naar gate, en bij het afstappen kan je binnen 10 minuten op de bus zitten naar de stad.
Bij nieuwe luchthavens loop je je meestal te pletter (Ik vind schiphol een ramp), en het ontwerp is meestal eerder ingegeven door het aantal weg te zetten m2 commerciele ruimten, met passagiers slechts als een vervelend neveneffect.
Voor mij was Tempelhof nòg beter. Landen in de wijk waar je woont. Drie haltes met de Ubahn en ik was thuis. En nooit geluidsoverlast gehad, afgezien van de helicopters die tussen het Regierungsviertel en de luchthaven vlogen. Zodra het oude Schönefeld als regeringsluchthaven in gebruik wordt genomen lig ik weer in die ´aanvliegroute´, denk ik.

Tegel is als ideale luchthaven ontworpen - voor een ander tijdperk in de luchtvaart. Een tijdperk vòòr Mogadishu, Lockerbie en 09/11. De decentrale opzet is perfect voor de transfer auto/taxi - vliegtuig en omgekeerd. Waarom de U6 nooit is doorgetrokken naar Tegel kan in Berlijn niemand uitleggen. Velen zien de kwade hand van de taxilobby in het spel. Nu er wordt nagedacht over het hergebruik van het vrijkomende vliegveld, wordt ook de mogelijkheid van het doortrekken van de U6 weer bekeken.

Leuk trouwens, zo´n aansluiting aan het OV, totdat de bovenleidingen kapot zijn

Sponsored Links

Old April 10th, 2012, 07:50 AM   #22
Ricardo P
Registered User

Ricardo P's Avatar

Likes (Received): 1

Ik dacht dat de U5 ooit doorgetrokken moet worden van Hbf via Moabit naar Tegel.

Foto's roadtrip Flickr
Ricardo P no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2012, 08:00 AM   #23
sqm
Registered User

Likes (Received): 40

Dat is inderdaad officieel de lange termijn planning voor de U5. Bij werkzaamheden op dat traject wordt er rekening mee gehouden dat die verbinding er komt. Maar wanneer dat precies gaat gebeuren is momenteel onduidelijk. Het zal afhankelijk zijn van de ontwikkleingen in Moabit en het hergebruik van Tegel. En natuurlijk van het beschikbare geld, en vooral dat is in Berlijn een groot probleem.
Old April 10th, 2012, 09:26 AM   #24
Ricardo P
Registered User

Ricardo P's Avatar

Bij mijn werk (SenStadtUm) zeggen ze altijd 'Berlin, arm aber sexy.' Vind ik een goede. Ik ben ook benieuwd hoe ze grote projecten als Tegel, Alexanderplatz en Tempelhof gaan financieren. Volgens mij laten ze investeerders heel veel doen aangezien Berlijn zelf geen geld heeft. Bij Tempelhof zijn bijvoorbeeld de Zentrale- und Landesbibliothek en het Alliertenmuseum hele belangrijke aanjagers om investeerders te trekken.

Foto's roadtrip Flickr
Old April 10th, 2012, 10:53 AM   #25
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 109

Quote:
Originally Posted by sqm View Post
Ach, met wat kunst- en vliegwerk (improvisatie) hebben we dat probleem toch knap weten te omzeilen. .

Maar ook bij dat soort defecten heb je op luchthavens de taxi als back-up. Maar Tegel moet het nu vrijwel uitsluitend van de taxi als OV-verbinding hebben.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2012, 11:34 AM   #26
Ricardo P
Registered User

Ricardo P's Avatar

Quote:
Originally Posted by sqm View Post
Dan hebben we de S45 en de S9 nog Tenminste, die gaat toch vanaf juli naar BER rijden? Of was daar de bovenleidingstoring ook?

Foto's roadtrip Flickr
Old April 10th, 2012, 11:37 AM   #27
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Nee, de S9 reed eind maart nog wel volgens schema.

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
De luchthaven kan nominaal ruim 27 miljoen passagiers per jaar verwerken. Dat aantal zal naar verwachting al binnen 3 tot 4 jaar na de opening van de luchthaven zijn bereikt want nu al vliegen er jaarlijks ruim 22 miljoen passagiers naar en van Berlijn. Er is bij de ontwikkeling van het luchthaventerrein dan ook veel ruimte gereserveerd voor of satelliet-terminals of zelfs een complete kopie van de nieuwe luchthaventerminal.

Dan zou de capaciteit op ongeveer 55 miljoen passagiers per jaar kunnen komen te liggen. Bij de bouw van de luchthaven is veel aandacht aan de materialisering geschonken. Uitgangspunt daarbij waren herkenbare materialen en kleuren die direct met Berlin en haar omgeving worden geïdentificeerd. Hetgeen resulteert in een aangenaam warm aanvoelende ruimte die daarnaast akoestisch ook heel erg goed gedempt is. Dat zal zeker tot een verhoogd verblijfscomfort en werkcomfort leiden.
En nu al zijn bepaalde voorzieningen te klein om de te verwachten belasting door de passagiers tegemoet te kunnen komen. Zo snel gaan de ontwikkelingen in luchtvaartland tegenwoordig. Er wordt nog voor de opening een noodgebouw bijgeplaatst om pieken op te kunnen vangen.

Van: www.spiegel.de, link naar het artikel: http://www.spiegel.de/reise/aktuell/...0.html#ref=rss

Quote:
Flughafen Berlin Brandenburg

Hauptstadtflughafen muss erweitert werden

Er ist noch nicht mal eröffnet und scheint den Planern schon zu klein: Der neue Hauptstadtflughafen in Berlin-Schönefeld wird um ein Gebäude erweitert. Im Probebetrieb kam heraus, dass zusätzliche Kapazitäten nötig sein könnten.

Berlin - Wochenlang haben Testpassagiere Abläufe wie das Einchecken und die Gepäckaufgabe getestet - nun steht fest: Der neue Flughafen Berlin Brandenburg (BER) muss schon vor seiner Eröffnung erweitert werden. In den nächsten Wochen solle ein zusätzliches Gebäude entstehen, um die Zahl der Abfertigungsschalter um gut ein Fünftel von 96 auf 116 zu erhöhen, sagte ein Flughafen-Sprecher der Zeitung "B.Z." vom Dienstag.

Die eingeschossige Leichtbau-Konstruktion sei als "zusätzliche Sicherheitsreserve" nötig geworden. Die Erfahrungen aus dem bisherigen Probebetrieb ließen demnach vermuten, dass die bisherige Zahl der Check-in-Schalter vielleicht zu knapp bemessen sei.

An den bisherigen Flughäfen Tegel und Schönefeld stehen laut Flughafen 186 Abfertigungsschalter zur Verfügung. Der neue Flughafen, der nach dem früheren Bundeskanzler Willy Brandt benannt ist, soll am 3. Juni eröffnet werden. Die bisherigen Berliner Airports Tegel und Schönefeld schließen am Tag zuvor.

BER soll eine Startkapazität von 27 Millionen Passagieren haben. 2011 flogen rund 24 Millionen Passagiere von Berliner Flughäfen. Der neue Flughafen wird 2,5 Milliarden Euro kosten.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Old April 10th, 2012, 12:36 PM   #28
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 28

Geweldig informatieve serie weer Erwin. Dank voor het delen. Lijkt me toch een enigszins unheimische ervaring ,zo'n groot nog niet in gebruik zijnd gebouw. De tunnels naar de daadwerkelijke gates waren nog dicht, of ging de rondleiding daar niet langs?
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 10th, 2012, 01:02 PM   #29
Stratosphere 2020
Registered User

Stratosphere 2020's Avatar

Likes (Received): 35

De nieuwe luchthaven ziet er erg gaaf en warm uit van binnen!
Old April 10th, 2012, 01:14 PM   #30
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik View Post
Geweldig informatieve serie weer Erwin. Dank voor het delen. Lijkt me toch een enigszins unheimische ervaring ,zo'n groot nog niet in gebruik zijnd gebouw. De tunnels naar de daadwerkelijke gates waren nog dicht, of ging de rondleiding daar niet langs?
Die waren inderdaad niet toegankelijk voor onze rondleiding. Maar aangezien het bezoek aan het binnenste van de vertrekhal toch al een niet geplande bonus was, hoor je mij nergens over klagen.

Unheimisch was de ervaring niet, wel wat surrealistisch. Temeer omdat 62 dagen na ons bezoek het uur U slaat voor de start van de bedrijfsvoering.
Old April 10th, 2012, 01:58 PM   #31
Ricardo P
Registered User

Ricardo P's Avatar

Wat bizar dat ze niet hadden kunnen bedenken dat het niet werkt als je van 186 Incheckbalies naar 96 gaat. Maar ik ben benieuwd. Misschien wel leuk om bij de opening te zijn. Al kan ik me de nieuwsberichten van de opening van het Hbf ook nog herinneren. 7 doden door een steekpartij dacht ik.

Foto's roadtrip Flickr
Old April 10th, 2012, 03:38 PM   #32
stapas
Registered User

Likes (Received): 4

20 minuten? tickets op de bus kopen he.
Wat mij vooral opvalt op luchthavens is dat de belangen van de passagiers en die van de luchthavenuitbaters uiteen lopen: luchthavens willen mensen zo lang mogelijk laten lopen en zo lang mogelijk op de luchthaven houden, want dat leidt tot het passeren van meer winkels. Concurrentie is er meestal niet omdat andere luchthavens te ver zijn.

Toch denk ik met heimwee terug aan Tempelhof: klein, snel, vlakbij
stapas no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2012, 05:47 PM   #33
Ricardo P
Registered User

Ricardo P's Avatar

Quote:
Originally Posted by stapas View Post
20 minuten? tickets op de bus kopen he.
Wat mij vooral opvalt op luchthavens is dat de belangen van de passagiers en die van de luchthavenuitbaters uiteen lopen: luchthavens willen mensen zo lang mogelijk laten lopen en zo lang mogelijk op de luchthaven houden, want dat leidt tot het passeren van meer winkels. Concurrentie is er meestal niet omdat andere luchthavens te ver zijn.

Toch denk ik met heimwee terug aan Tempelhof: klein, snel, vlakbij
Ja dat weten toeristen toch niet. Er staat een bordje met het verzoek de kaartjes bij de automaten te kopen. Ik koop hem ook wel in de bus.

Foto's roadtrip Flickr
Old April 10th, 2012, 10:32 PM   #34
Gereke
Registered User

Likes (Received): 11

Heerlijke serie. Prachtige luchthaven is het geworden!
Gereke no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 11:35 AM   #35
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Toch een leuk Nederlands tintje aan de verhuizing van de luchthavens Tegel en Schönefeld:

Quote:
Nederlands bedrijf verhuist Duitse vliegvelden

Uitgegeven: 24 april 2012 08:54
Laatst gewijzigd: 24 april 2012 08:54

AMSTERDAM – Het Nederlandse bedrijf Convoi gaat twee Duitse vliegvelden verhuizen. De huidige locaties Tegel en Schöneveld worden samengevoegd in het nieuw gebouwde Berlin Brandenburg International.

De verhuizing wordt tussen april en juni uitgevoerd. Convoi sleepte de opdracht in de wacht na een uitgebreide Europese aanbestedingsprocedure.

Er moet meer dan 11.500 kubieke meter aan goederen worden verplaatst, zo’n 460 vrachtwagenladingen. Daarnaast moeten er 4000 ruimtes en kantoren ingepakt en verhuisd worden.

Gelijktijdig
“Het gaat niet alleen om het verhuizen van kantoren, meubilair en ICT, maar werkplaatsen en magazijnen worden samengevoegd op de nieuwe locatie. Dat betekent dat de integratie en verhuizing van vele duizenden gereedschappen en vliegtuigonderdelen gelijktijdig moet plaatsvinden”, aldus de onderneming.

Het personeel dat betrokken is bij de grootscheepse verhuizing moet speciale rijbewijzen halen om op de platforms tussen de vliegtuigen te mogen rijden.

Inmiddels is in verband met de veiligheidswetten al precies bekend wanneer welke chauffeurs met welke voertuigen door welke gate zullen rijden.

© NUzakelijk
Old May 8th, 2012, 01:53 PM   #36
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Een flinke kink in de kabel. De opening van de nieuwe luchthaven wordt met enkele weken uitgesteld. Een nieuwe datum is nog niet bekend.

http://www.spiegel.de/reise/aktuell/...9.html#ref=rss
Old May 8th, 2012, 03:08 PM   #37
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

^ik las op nos.nl dat de opening nu op z'n vroegst na de zomervakantie plaats zal vinden.
Old May 9th, 2012, 07:47 AM   #38
Ricardo P
Registered User

Ricardo P's Avatar

Heel bizar. En jammer. ik had hem wel graag willen zien voordat ik weer naar Rotterdam ga.

Foto's roadtrip Flickr
Old May 9th, 2012, 03:56 PM   #39
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 22

Ik vlieg 5 september per easyJet naar Berlijn (en de 9e terug). Ben benieuwd of het dan toch het glimmend nieuwe BER zal worden of toch nog de ouwe troep van SXF.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old May 9th, 2012, 05:21 PM   #40
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

^misschien land je wel op de oude luchthaven en vertrek je vanaf de nieuwe

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules