|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#4181 |
|
NL
Likes (Received): 8
|
In de Kastanjelaan tegenover de bushalte waar ik opstap hangen al wekenlang veel antitram posters...
Valt me op dat het juist de koopwoningen zijn. |
|
|
|
|
|
#4182 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Raar, want zij hebben juist voordeel van de tram. Huizenprijzen stijgen meestal in straten met een tram...
|
|
|
#4183 |
|
Registered User
|
Waarom zouden huizenprijzen dan stijgen? En als dat zo is, wat voor boodschap hebben die mensen daaraan? Kan mij voorstellen dat zij in hun woongenot worden aangetast als er een tram voor hun huis loopt. Heb in Amsterdam wel eens aan een trambaan geslapen en dat ga je wel merken.
|
|
|
|
|
|
#4184 |
|
D’r is mor ain Stad!
|
Je doet nu net of de tram pal voor hun deuren langs zal gaan, iets wat in bovenstaande straten niet het geval is. Deze straten zijn breed genoeg om de tram enkele meters voor de deur weg te houden, waardoor het echt niet meer lawaai zal zijn dan een zware vrachtwagen of een bus. Weet iemand overigens ook wanneer er een besluit genomen gaat worden over de spoorlijn Groningen - Heerenveen? Ik neem aan dat het besluit om met de tram de regio in te gaan ook af gaat hangen van het wel of niet doorgaan van deze spoorlijn, want hierdoor komt er toch weer een hoop geld vrij. Worden deze zaken (spoorlijn, tram de regio in) deze maand allemaal besproken en besloten met de voorjaarsnota?
|
|
|
#4185 | ||
|
Registered User
|
Omdat wijken met een tramlijn de status "erg goed bereikbaar met het OV" krijgen. Plus de herstructurering van de straten, wat een wijk een mooier aanzien geeft. Daardoor worden huizen gewilder - en dus stijgen de huizenprijzen.
Quote:
Quote:
![]() En die prijzenstijging gaat om alle huizen in een wijk, niet alleen die aan de tramstraat.
|
|
|
|
#4186 | ||
|
Registered User
|
Quote:
Quote:
![]() Wat ik mij vooral afvraag is waarom al die aanwonenden al die positieve punten die jij steeds noemt niet zien. Zijn die mensen dan irrationeel en kan je die maar beter negeren? Op dit forum en in de politiek wordt de tram voor zover voor iedereen als een grote verbetering gezien maar in de stad leven er (onder een selecte) groep hele andere gevoelens. Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit overigens. |
||
|
|
|
|
|
#4187 |
|
D’r is mor ain Stad!
|
Mensen baseren hun mening nu eenmaal vaak op eigenbelang; 'ik raak mijn parkeerplek voor het huis kwijt zodat ik 10 meter verder moet lopen, dus er moet geen tram komen', 'ik moet een keer extra overstappen om in het centrum te komen, dus er moet geen tram komen' etc. Het is allemaal ik-gericht, en ik ben daarom ook blij dat de meerderheid van de gemeenteraad toch een stuk breder kijkt en niet zulke grote oogkleppen op heeft. Het belang van de stad en de regio gaat boven het eigenbelang van een paar lokale bewoners en/of ondernemers.
|
|
|
#4188 | |||||
|
Registered User
|
Quote:
Quote:
Quote:
En een aantal straten kunnen wel een opknapbeurt gebruiken, hoor. Zeker als daar een mooie trambaan voor in de plaats komt. Denk Boterdiep, de Grote Markt, maar ook de Eikenlaan en Zonnelaan. Quote:
![]() Quote:
We hebben het al vaker gezegd, maar het is een kwestie van prioriteiten, van kennis en van je eigen standpunt inzake vernieuwing etcetera. De meeste mensen weten de voordelen niet (of ze geloven het niet). De voortrekkers van de tegenstanders zullen de voordelen verzwijgen of ridiculiseren voor hun toehoorders, dus vele mensen in tramstraten zijn van de voordelen niet of nauwelijks op de hoogte. Los daarvan is er altijd de context. Een ondernemer die zijn winkel 9 maanden lang slecht bereikbaar ziet worden en daardoor misschien wel failliet gaat, die is tegen de tram en daar heeft hij gelijk in. De bewoner die zijn parkeerplaats kwijtraakt, ook. Er zijn echt wel mensen die nadeel hebben - maar dan moet je afwegen of hun nadeel opweegt tegen het algemene voordeel. Dat is ook de reden dat zij altijd het idee hebben dat er niet naar hen geluisterd wordt. Dat wordt er wel, maar onder het mom van "waar gehakt wordt, vallen spaanders" wordt er toch besloten om door te gaan. Vervelend voor ze, maar soms is het niet anders. Het is dan aan de gemeente om bijvoorbeeld met compensatieregelingen te komen, of de moeilijkheden zo goed mogelijk te verlichten.
|
|
|
|
#4189 | |
|
hoog boven Groningen!
Likes (Received): 9
|
Quote:
Wie vlakbij de trambaan woont en vooral naar eigen belangen (meestal op korte termijn) kijkt zal eerder tegen de tram zijn dan iemand die meer naar de maatschappelijke belangen (vaak op langere termijn) kijkt. Hierbij heb ik het bijvoorbeeld over enerzijds degene die enkele maanden overlast heeft door de aanleg van de trambaan, of die 50 meter verder moet lopen naar z’n parkeerplaatsje, en anderzijds degene die belang hecht aan hoogwaardige ov-verbindingen naar de 'motoren' van de Noordelijke economie. Of over mensen die denken dat de tram alleen nodig is voor het vervoer van studenten naar Zernike, terwijl de komst van de tram eigenlijk zowel onderdeel is van wat abstractere begrippen als stadsplanning, stadsvernieuwing, klimaatbeleid en vervoersplanning. Ook de verwachtingen van de tram spelen een rol. Wie (oud is en) terugdenkt aan de tram die tot 1948 door de Stad reed, kan wel eens vrezen dat de nieuwe tram ook zo’n gevaarte zal zijn. Dan krijg je kreten als "We hebben dat ding in het verleden niet voor niets afgeschaft!". Anderen zullen denken aan de trams die ze kennen uit Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. Dat zijn vaak geen mooie moderne en comfortabele voertuigen met lage vloer. Of ze denken aan hoe in die steden de tram door de stad rijdt. Inderdaad, tussen fietsers en het gewone verkeer door, over een soms gevaarlijke infrastructuur zoals die tegenwoordig niet meer zou worden aangelegd. Helaas zien die mensen niet dat de trams van tegenwoordig mooie, moderne en toegankelijke voertuigen zijn, die rijden over een goed doordachte infrastructuur. Hun verwachtingen van hoe het gaat worden kloppen vaak niet met de werkelijkheid. Dat geldt waarschijnlijk ook als het gaat om de kosten van de tram. De begrote 300 miljoen is veel geld, maar veel mensen denken dat de kosten zullen verdubbelen. Waarom? Omdat ze denken dat alle projecten in werkelijkheid veel duurder blijken te zijn dan eerst werd verwacht. Toch is een dergelijke vrees waarschijnlijk onterecht. Wie kijkt naar tramprojecten in buitenlandse steden ziet dat een tramlijn gemiddeld circa 25 tot 30 miljoen euro per kilometer kost. In Groningen komt een netwerk van circa 10,5 km, dus is de begrote € 300 miljoen niet zo raar. Maar wie onderbuikgevoelens boven statistische gegevens laat gaan zal je niet makkelijk overtuigen dat de tram kan rijden voor het begrote bedrag. Daarom is goede, eerlijke en evenwichtige informatieverstrekking over de tram van groot belang. Wie alleen de media volgt (DvhN, Gezinsbode, RTV Noord, OOG) krijgt al snel de indruk dat Groningen een zeer gevaarlijk, duur, risicovol en onnodig project aangaat. In de media overheersen immers negatieve berichten over de tram. Wie steeds maar wordt gevoed met slecht nieuws gaat op den duur geloven dat het slechte nieuws toch best wel eens waar kan zijn. Want waar rook is, is vuur, toch? Om de informatieverstrekking iets in balans te krijgen wordt er af en toe wel eens Tramkrant verspreid, maar volgens mij is dat veel te weinig. In tegenstelling tot de media, die onafhankelijk zijn, is de Tramkrant een uitgave van de organisatie die de tram op de rails moet zetten. Wat in de Tramkrant staat wordt dan ook niet snel voor waarheid aangenomen. Het is dus zaak om de goede kanten van de tram veel meer onder de aandacht te brengen met behulp van de zogenaamd objectieve nieuwsbrengers, wil je het publiek enthousiaster krijgen over de tram. Ook zouden onjuiste verwachtingen beter moeten worden weggenomen (dat kan wél met de Tramkrant; bijvoorbeeld met meer plaatjes van hoe het gaat worden), en kan misschien meer/beter stelling worden genomen tegen onjuiste berichten over de tram in de media of in de politiek. Volgens mij is er nog wel wat te doen, als het gaat om de informatieverstrekking over de tram aan het grote publiek. |
|
|
|
|
|
|
#4190 | |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Leuk stukje vandaag in de Gezinsbode:
Quote:
![]() Ik vrees voor Johan dat hij dus de kosten voor de advertentie uit eigen zak moet betalen. |
|
|
|
|
|
|
#4191 |
|
hoog boven Groningen!
|
Maar meer dan die 2 zinnen wijdt de Gezinsbode er dan ook niet aan (pagina 3, bovenaan)....Als hij echt zelf de kosten van zijn actie heeft betaald, en mijn berekeningen juist zijn, dan heeft ie dus ongeveer € 18.000* betaald voor advertenties die heel weinig zoden aan de dijk zetten. Toen ik gisteren even door de stad fietste zag ik maar enkele van deze advertenties achter een raam hangen. En wie dat dinsdag of woensdag niet heeft gedaan, zal dat de komende dagen vast niet alsnog doen. De krant ligt immers al in de bak voor oud papier. Wat bezield een psycholoog om zoveel geld te steken in zo'n kansloze operatie? Je zou bijna denken dat hij bezeten is.... * Kosten advertentie Groninger Gezinsbode Helaas staan de prijzen niet op de site van de NDC Mediagroep. Maar ik vond wel iets via www.huisaanhuis.nu. Als je daar invoert dat je een advertentie van 1/1 pagina wilt in de Gezinsbode, dan kom je voor een zwart-wit advertentie, verhoogd met 19% BTW, op € 6.232. Voor een kleurenadvertentie zijn de kosten, inclusief BTW, € 9.349. Mostertman gebruikte in zijn advertentie slechts 1 kleur, waardoor ik denk dat de kostprijs ergens tussen die bedragen in ligt. Laten we zeggen: de prijs van een zwart-wit advertentie, plus 25%. Dan kom je op een bedrag van € 7.791. * Kosten advertentie De Weekkrant Die kosten had ik al eerder berekend, maar ik zie nu dat ik vergeten was daar de BTW van 19% over 8.403 te berekenen. Tel je die er nog bij dan kost deze advertentie € 9.999. Maak ik de berekening via www.huisaanhuis.nu, uitgaande van het tarief voor zwart-wit +25%, vermenigvuldigd met de factor 2 (voor de achterpagina), dan komt de advertentie circa € 10.549. |
|
|
|
|
|
#4192 |
|
BANNED
|
Gewoon aanleggen die tram. Worden de Groningers grotendeels beter van!
|
|
|
|
|
|
#4193 | |
|
Registered User
|
Quote:
GroningerTram.Com Last edited by Karrs; May 11th, 2012 at 05:52 PM. |
|
|
|
|
|
|
#4194 |
|
Registered User
|
@Njoy.
In welke Gezinsbode heb jij die Mostertmanposter zien staan? |
|
|
|
|
|
#4195 |
|
Groningse Brabo
|
In de Gezinsbode stond geen advertentie. Alleen in de weekkrant. Maar ik geloof niet dat Mostertman dat betaald heeft. Netzoals Mevrouw Kiki de contra-expertise over het windonderzoek niet betaald heeft.
|
|
|
|
|
|
#4196 |
|
Registered User
|
Waar komt dan al dat geld vandaan, vraag ik me af? Ik bedoel deze vraag niet als verdachtmaking, maar ik ben nu toch wel een beetje nieuwsgierig.
|
|
|
#4197 | |
|
hoog boven Groningen!
|
Quote:
Je hebt groot gelijk, in de Gezinsbode stond de advertentie niet. Toen ik dinsdag de post doornam heb ik even snel door de Gezinsbode gebladerd. Ik was uiteraard heel benieuwd of de advertentie ook daar in zou staan. En ja hoor, hij stond ergens halverwege. Daarna heb ik het blad op de stapel "later nog eens beter doorlezen" neergelegd (in het weekend heb ik meer tijd om dat soort dingen te lezen), en onthouden dat de advertentie dus zowel in De Weekkrant stond (zoals D1NO eerder die dag met een foto in dit forum liet zien), en in de Gezinsbode, zoals ik zelf had waargenomen. Toen ik zojuist je bericht las heb ik snel de Gezinsbode van dinsdag gepakt, en wat zie ik? De Weekkrant zat er in gevouwen. Dat was me dinsdag helemaal niet opgevallen. Daardoor het leek dat de advertentie in de Gezinsbode stond. Excuses voor dit domme misverstand. |
|
|
|
|
|
|
#4198 |
|
Registered User
|
Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Net als de kosten die de GCC moet betalen voor het onderzoek naar de kabelbaan. Als je beide bedragen bij het potje doet om ondernemers schadeloos te stellen tijdens de aanleg dan kunnen die volgens mij fluitend een maandje vakantie nemen.
|
|
|
|
|
|
#4199 |
|
Registered User
|
Veel anti-posters aan het begin (Damsterdiepzijde) van de Oostersingel. Maar ook... (een beetje verkleurd en doorgelopen)
![]() Maar als je verder de Oostersingel infietst zie je geen enkele poster meer. Helaas kan ik geen actueel schetsboek meer op de site van de regiotram en op mijn HD vinden, maar volgens mij raken de bewoners aan het begin hun parkeerplaats kwijt en die in het bredere deel voorbij de ingang van het UMCG niet... |
|
|
|
|
|
#4200 |
|
Registered User
|
Hahah! Prachtig, prachtig.Nottingham kent sinds de introductie van hun nieuwe tram in 2004, de brochure "beer by tram". Een kroeg in Zuid-Groningen ziet dat zo te zien helemaal zitten, hoewel de tram niet bij hen in de buurt komt:
|
![]() |
| Tags |
| groningen, groninger faalhazen, koploper in binnenstad, regiotram, sneltrein, teleportatiehaltes |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|