daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 8th, 2011, 12:55 PM   #141
Martinistadjer
Registered User

Martinistadjer's Avatar

Likes (Received): 2

Op OV in Nederland kwam ik wat oude dienstregelingen tegen vanuit Groningen.

In 1973/74 3x per dag naar Bremen Hbf

In 1989/90 3x per dag naar Oldenburg Hbf

Nu maar hopen dat we in de toekomst weer naar Bremen kunnen en dan 1x per 2uur
Martinistadjer no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 8th, 2011, 11:00 PM   #142
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Likes (Received): 1

EDIT: verkeerde topic

Last edited by ArthurK; May 9th, 2011 at 12:11 AM.
ArthurK no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2011, 01:54 PM   #143
ramonbm
Registered User

Likes (Received): 0

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke treinen vroeger als intercity reden tussen Groningen en Bremen. Zijn hier plaatjes van?
ramonbm no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2011, 03:14 PM   #144
aliesperet
Alfenaar!

aliesperet's Avatar

Dat waren Baureihe 624 treinstellen, en soms de snellere soortgenoten Baureihe 634 (Link)
Plaatje:
aliesperet no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2011, 05:51 PM   #145
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ik heb van 1980-1983 nog in treinen gezeten met wagons van dezelfde kleur als hierboven, getrokken door een v-200 locomotief. Zo`n rooie diesel, en deze reed inderdaad gewoon van Groningen naar Oldenburg. Daar stapte ik dan uit en ging met soortgelijke trein naar Cloppenburg, waar mijn ouders woonden niet ver van het station. Op de terugweg bracht mijn vader mij dan maar naar Winschoten, ook een leuke opstapplaats. Hadden ze overigens toen op Groningen HbF niet een perron 47 voor de Duitsland-express? Een lachwekkend hoog nummer, waar dat op sloeg ben ik nooit achter gekomen.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2011, 11:30 PM   #146
ArthurK
Legum Magister Scientiae

ArthurK's Avatar

Er was mij niks over "spoor 47" bekend, maar in de jaren die jij noemt ben ik geboren.
Ben even op zoek gegaan of ik meer daarover kan vinden. Allereerst bestaat spoor 47, dat is één van de kopspoortjes ter hoogte van P+R Zaanstraat. Die sporen lopen t/m 48, en bij de Paterswoldseweg begint men dan bij spoor 50. Spoor 49 ontbreekt, dus wellicht was dat het nummer.

Op oude tekeningen zie ik dat er ooit een kopspoortje is geweest tussen spoor 1b en 2b, ongeveer op de plek waar een aantal jaar geleden de perronverlenging van spoor 2b is gerealiseerd (en officieel "spoor 2d" heet). Het was me wel eens in de oude situatie opgevallen dat de sporen in een merkwaardige lay-out op elkaar aansloten, maar nu weet ik hoe dat komt: daar lag ooit nog een kopspoortje! Ik vermoed dat het "spoor 49" zal hebben geheten, aangezien dat spoornummer ontbreekt. Kopsporen hebben meestal een afwijkend nummer. Tot de bouw van het nieuwe perron in Amersfoort was daar ook een "spoor 22" tussen spoor 4 en 5, waar de sneltrein naar Amsterdam CS vertrok.

Ik vermoed dat dat spoortje verdwenen is bij de bouw van het KPN-gebouw, ergens medio jaren '80. Ik neem aan dat destijds ook perron 1b is ingekort tot zijn huidige ligging. Het lijkt mij namelijk logisch dat spoor 1b vroeger doorliep tot de zijvleugel van het stationsgebouw, net als spoor 1a aan de andere kant.

Oja, en die rijtuigen waren ongetwijfeld de roemruchte Silberlinge, die van oorsprong zilverkleurig waren maar in alle denkbare DB-huisstijlkleuren hebben rondgereden. Tot een paar jaar geleden reden ze de RegionalBahn Emden-Bremen (die rijdt op het andere uur als de trein Norddeich-Hannover rijdt) en de RegionalExpress Emden-Münster. Beide worden nu met Dosto's (dubbeldekkers) gereden.
ArthurK no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2011, 10:19 PM   #147
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Hartelijk dank voor het stukje info, Arthur. Ik zal zelf ook even op zoek naar dat perronnummer, want Centraal Station Groningen is vroeger qua oppervlakte groter en zeker breder geweest. Dat wordt dus opletten bij de railforums. Verder kan ik je melden dat lok + silberlinge nog vrolijk hun rondjes draaien bij mij op de Märklin modelspoorbaan. De herinnering blijft.

Wat mij ook nog bijstaat is het opstappen in Nieuweschans. De trein tussen Leer en Bad Neuschanz viel toen plotseling uit (brug defect?) en we moesten toen met de omnibus verder. Wat een gedoe, en enkele maanden later besloot mijn vader mij dan maar op zondagmiddagen met de auto terug te brengen van Cloppenburg naar Winschoten. Weer maanden later kreeg ik een oude Fiat-127 in bruikleen, waaraan ik veel plezier heb beleefd. Ging het nog sneller.
Old August 7th, 2011, 11:33 AM   #148
werchter
Registered User

Ook Nijmegen kent een perronspoor met een dergelijk hoog nummer: 35. Hier vertrok de trein naar het Duitse Kleve.
werchter no está en línea   Reply With Quote
Old November 23rd, 2011, 10:33 AM   #149
ziggyziggyziggy
SCMODS

ziggyziggyziggy's Avatar

In het boek "Met de trein door Nederland 1947-1986" (L. J. P. Albers) staat een foto met het spoor bij de Badhuisstraat, dat nu niet meer bestaat. Ik vermoed dat dit spoor 49 was.

Links de tramsporen naar Leek, daarnaast de sporen naar Vierverlaten en Groningen-Noord, en daarnaast het verdwenen spoortje.

Ik zal het eens aan de oudgedienden op mijn werk vragen, ik ben namelijk treindienstleider in Groningen.
going nowhere, going nowhere

Last edited by ziggyziggyziggy; November 23rd, 2011 at 11:16 AM.
ziggyziggyziggy no está en línea   Reply With Quote
Old November 23rd, 2011, 07:19 PM   #150
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 108

Mooie historische foto.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 23rd, 2011, 09:28 PM   #151
IPMB
Registered User

Likes (Received): 2

Een mooie foto, maar waar zou op de foto de Bahuisstraat zijn? Dat flatgebouw rechts dat kan ik nergens in Groningen plaatsen, zeker niet in de buurt van het Hoofdstation.
IPMB no está en línea   Reply With Quote
Old November 23rd, 2011, 10:13 PM   #152
ziggyziggyziggy
SCMODS

ziggyziggyziggy's Avatar

Die flat zal dan zijn afgebroken, daar staat nu Niemeyer namelijk. De flat erachter bestaat volgens mij nog wel.
going nowhere, going nowhere
ziggyziggyziggy no está en línea   Reply With Quote
Old November 23rd, 2011, 11:04 PM   #153
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Verklaring van foto.

Foto is genomen vanaf een trein of iets dergelijks, die bus die oversteekt bevindt zich op de Peizerweg. Niemeyer zelf staat niet op de foto (= rechterzijde van fotograaf). Die flat staat nu nog steeds aan de Piet Heinstraat, de silo en gebouwen daarachter zijn van de Suikerunie. Die staan nog ten dele overeind. De wagonnetjes rechts met die houtstapel ernaast behoren tot het raccordement van Niemeyer en eigenlijk niet tot het `hoofdstation`.

Het kleine gebouwtje links op de foto, achter die twee goederenwagons, bestaat volgens mij nog steeds. Het viaduct van de Ring West, de Laan 1940-1945 staat nog niet op de foto, deze route is later aangelegd. De fotograaf van dit erg mooie plaatje staat met de rug naar de verdwenen Badhuisstraat en het toenmalige `Hoofdstation`.
Old November 24th, 2011, 12:50 PM   #154
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 29

Volgens mij helemaal goed geduid vrind Railway.
De positie van de fotograaf is volgens mij al voorbij de overgang Paterswoldseweg en niet voor de badhuissttraat.
De flat is de flat aan de Piet Heinstraat die er nu nog steeds staat, waar we dus op google bovenop kijken...let ook op de tegels langs het spoor op de oude foto van ziggy3 en op de tegels langs spoor bij Niemeijer op google en op de positie van het gebouwtje en huidig gebouwtje en ligging sporen aan de linkerzijde:

Op deze oude foto zie je het spoortje nog liggen, net zoals het oude zwembad, de voorloper van de Papiermolen. Badhuisstraat was volgens mij bij Sikkema Papierhandel, de loodsen langs het kanaal ten noorden van het spoor. Sikkema, waarvoor ik gek genoeg als bewoner van de marwixstraat nog post kreeg tot een paar jaar geleden. Dit terwijl die toch al minstens een jaar of 30 verdwenen is, mijn woning is ergens jaren 80 gebouwd en staat op plek van de loodsen van de papierhandel. Daar is nu een nieuw stukje marwixstraat gekomen, het marwixhof en de marwixkade zijn daar toen ook verrezen. Welnu, daar staat treintje van ziggy3 volgens mij idd niet...

Huidig ook nog maar even dan:

Edit:

De flat maar dan genomen met Peizerweg in de rug richting station:

Last edited by maral; November 24th, 2011 at 01:12 PM.
maral no está en línea   Reply With Quote
Old November 24th, 2011, 03:23 PM   #155
Christiaan
Registered User

Wat een te gekke foto's! Toen ik nog in de Schilderswijk woonde liep of fietste ik vaak door de T. Niemeyerstraat, langs het oude badhuis, als ik naar het station ging. Nooit geweten dat dit er vroeger zo uitzag...
Christiaan no está en línea   Reply With Quote
Old November 24th, 2011, 04:09 PM   #156
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 29

Het grote bassin was voor betalende Groningers. Het kleine bassin voor de minvermogende Groninger. Dat bassin werd loezebad genoemd, het luizenbad..
maral no está en línea   Reply With Quote
Old January 29th, 2012, 01:29 PM   #157
Alex Everts
Registered User

Ik zie dat het hier al een tijdje stilstaat, toch zou ik het nog even willen hebben over het goederenvervoer. Er rijden momenteel bar weinig treinen tussen Onnen en Leer. Je zou bijna denken dat prorail de goederen treinen expres laat omrijden om via de betuweroute te kunnen gaan. Toch is het zeer belangrijk dat er genoeg mogelijkheden zijn voor goederentreinen, sterker nog het is verplicht omdat deze spoorlijn onderdeel is van een militaire spoorlijn van de Eemshaven naar Duitsland. Als dat niet zo was dan had de spoorlijn waarschijnlijk niet meer bestaan. NS wou toen graag van de spoorlijnen hier af.

Arthur Kamminga heeft in zijn uitvoering van de toekomstige dienstregeling staan dat goederentreinen in Winschoten op het goederenspoor moeten wachten op een vrij pad (zoals het nu ook is). Maar ik denk dat als er hier meer goederentreinen komen (zeker chemische), dan is het niet zo slim om met een gevaarlijke trein te wachten midden in een stad pal naast twee scholen.
Het lijkt mij daarom een goed plan om het eerder genoemde kopspoortje in Winschoten te verlengen. Vroeger lagen hier meerdere sporen (zelfs tramrails en een draaischijf). De grond is waarschijnlijk nog van prorail en hoeft niet opgehoogd te worden. Het spoor kan helemaal doorgetrokken worden tot het nieuwe vrachtwagenparkeerplaats bij de oude graansilo van Roberus, het inhaalspoor heeft dan een lengte van 750 meter.
Omdat er al één wissel aanwezig is die ook aangesloten is op de beveiliging zullen de kosten voor een stuk spoor van 750 meter en een 2e wissel niet zo hoog zijn. Op het vrachtwagenparkeerplaats kan ook de auto staan van van een machinist, want laten we de belangrijke machinistwissel niet vergeten.

Last edited by Alex Everts; January 29th, 2012 at 07:35 PM.
Alex Everts no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2012, 12:29 AM   #158
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 97

Quote:
Originally Posted by Alex Everts View Post
Omdat er al één wissel aanwezig is die ook aangesloten is op de beveiliging zullen de kosten voor een stuk spoor van 750 meter en een 2e wissel niet zo hoog zijn.
Inderdaad, de kosten voor een extra wissel en een paar honderd meter rails zullen wel meevallen. Prorail kennende moet je denken aan iets van 4 miljoen euro. Vraag me niet waarom.
Old May 11th, 2012, 03:35 PM   #159
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Likes (Received): 195

Quote:
Originally Posted by ArthurK View Post
Voor de opzet die ik in deze post had gemaakt hoeft alleen het blok Nieuweschans-Ihrhove te worden gesplitst, en bij voorkeur de snelheidsverhoging die volgens mij sowieso is gepland. Dan ben je in een paar miljoen klaar. Drie miljoen, zoiets. Het is namelijk voor Duitse prijzen.

Het zwakke van de capaciteitsanalyse is dat ze puur naar het Nederlandse deel kijken, terwijl de oplossing juist aan de Duitse kant ligt. Ik zal het één dezer dagen eens in een grafische dienstregeling zetten, dan is ook direct duidelijk of ik misschien iets over het hoofd zie. Ik neem toch aan dat ProRail er goed naar gekeken heeft...

Mocht het blijken dat mijn dienstregeling haalbaar is, dan ga ik dat zeker naar de provincie sturen. Nog even en ik kan elke maand inspreker zijn bij de commissievergaderingen...
Quote:
Originally Posted by ArthurK View Post
Inmiddels ben ik een middagje gaan rekenen en dienstregelingsgrafieken tekenen, en tot de conclusie gekomen dat mijn dienstregelingsopzet past. In verband met de tweeuursdiensten heb ik e.e.a. weergegeven in een basistweeuurspatroon:

http://www.arthurkamminga.nl/extern/gnleer-ak_small.jpg
Lichtblauw = stoptreinen Groningen-Veendam v.v. (2x p.u.)
Donkerblauw = stoptreinen Groningen-Nieuweschans v.v. (1x p.u.)
Lichtgroen = sneltreinen Groningen-Leer v.v. (1x per twee uur)
Donkergroen = stoptreinen Groningen-Leer v.v. (1x per twee uur)
Rood = goederentreinen Groningen/Onnen-Leer v.v. (1x per twee uur)
NB: het goederenpad kan niet gelijktijdig in tegengestelde richting worden gebruikt; ze sluiten elkaar uit.

Voor deze dienstregeling wordt uitgegaan van de "quick wins" (m.n. snelheidsverhoging Gn-Nsch) en het splitsen van het beveiligingsblok Nsch-Leer in twee blokken, nabij Weener. De tijden van de treinen naar Veendam kan eenvoudig mee geschoven worden. Ik heb gekozen voor een zeer krappe dienstregeling, waarbij één compositie wordt uitgespaard.

Nog iets opmerkelijks: bij nauwkeurige bestudering van de dienstregelingsopzet van ProRail viel mij op dat daarin geen enkele trein op Martenshoek stopt. Kennelijk zijn het dus de stations op de nieuwe locaties die zijn meegenomen. Blijkbaar gaat Martenshoek dicht (stond mij ook bij, eerder in deze thread), en blijven er drie stations open: Kropswolde, Hoogezand en Sappemeer. Ik heb dat derhalve ook maar overgenomen in mijn opzet.
Quote:
Originally Posted by Liberty City View Post
geniaal plan! Schreeuw het van de daken zou ik zeggen
Quote:
Originally Posted by Го́голь View Post
Topwerk Arthur! Ik zou serieus in overweging nemen om de Provinciale en Gedeputeerde Staten van dit plan op de hoogte te stellen. Als het voor ProRail-prijzen moet gaat het een tiental miljoenen euro's kosten, en dan zie ik die sneltrein er niet zo snel komen. Als alleen het blok Nieuweschans-Ihrhove gesplitst hoeft te worden is de kans dat er binnen een paar jaar een sneltrein rijdt vele malen groter...

En als dan eenmaal die trein rijdt en men er achter komt dat de dienstregeling toch wat te krap is, dan is het veel gemakkelijker om de aanleg van een inhaalspoor te rechtvaardigen.
Arthur Kamminga, die helaas niet meer actief lijkt op dit forum, heeft inderdaad een brief naar Gedeputeerde Staten gestuurd (hulde!). Het is een beetje een complex verhaal, maar in ieder geval neemt GS de suggestie om beter samen te werken met de Duitsers ter hand:

Quote:
Naast uw uitwerkingen voor een optimalisering van de een grensoverschrijdende dienstregeling, is er nog een punt van aandacht in uw brief dat ons erg aanspreekt. Het betreft een goede afstemming tussen DB Netz en ProRail. Tot nu is er te veel binnen de landsgrenzen gekeken. Wij zijn inmiddels gestart met een vervolg op de reeds gedane studies en de daaruit voortgekomen resultaten. Eén van de uitgangspunt hierbij is dat wij niet langer willen denken in GroningenNieuweschans=grens en Nieuweschans=grens-Leer, maar dat wij én ProRail én DB Netz willen uitnodigen gezamenlijk een onderzoek te doen en daarbij letterlijk en figuurlijk grensoverschrijdend (mee) te denken.
Toch een mooi resultaat van een SSC-discussie!
Го́голь está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 16th, 2012, 12:40 AM   #160
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 9

Sneller in Bremen met 'Oosterzeelijn'

GRONINGEN - De Zuiderzeelijn mag dan zijn afgeblazen, de Oosterzeelijn komt dichterbij. Groningen en Niedersaksen willen de treinreistijd tussen de stad Groningen en Bremen tientallen minuten korter maken. Vervoersbedrijf Arriva, ProRail en de Landsnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen overwegen technische maatregelen die een sneltreinverbinding opleveren. Het voorstel is op werkdagen en in het weekend extra treinen te laten rijden tussen Nieuweschans en Leer. Dat maakt het gemakkelijker om door te reizen naar Hannover, Hamburg of andere bestemmingen in Duitsland. "Hoe eerder we aansluiting kunnen krijgen op het snelle treinnetwerk richting Zuid-Duitsland, hoe beter", zegt gedeputeerde Mark Boumans.

Volgens hem profiteert ook de Randstad daarvan. De samenwerkende partijen hebben uitgerekend dat met enkele maatregelen de reistijd tussen Amsterdam en Bremen via Groningen met anderhalf uur kan worden teruggebracht. Over de naam voor de verbinding wordt nagedacht. Commissaris van de Koningin Max van den Berg voelt voor Oosterzeelijn. Maar er circuleren ook al namen als Eems-Dollardlijn of Nordconnectlijn. (Meine Quelle: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/...-Oosterzeelijn)

Wat een 'knurft', die Van den Berg. Oosterzeelijn? Dan moet ik denken aan een buslijn of, vooruit, spoorlijn langs de Friese plaats Oosterzee, boven Lemmer. Als het een woordgrapje moet zijn, voortbordurend op Zuiderzeelijn, dan is Oosterzeelijn wel grappig. Maar laat die naam alsjeblieft niet een serieuze 'kandidaat' worden als naam voor een treinverbinding van Groningen naar Oldenburg/Bremen. Doe dan maar iets als Friesenexpress, als verbinding tussen Nederlands en Duits Friesland.
njoy no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
emmen aan duitsland

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules