daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 26th, 2012, 01:05 PM   #1541
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 574

Msschien neem je jezelf iets te serieus?

Nieuwste fotoseries: Amsterdam | Odessa | Dresden | Salzburg | Rotterdam

Komende series: Istanbul, Etna, Pompeï, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Piraeus, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Emmen, Apeldoorn
Topaas no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 26th, 2012, 01:11 PM   #1542
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 28

Zou kunnen. Ik vind het alleen een beetje flauw om op deze manier oude koeien uit de sloot te vissen en kan het niet los zien van het feit dat het bericht juist komt op een moment dat wij het met elkaar oneens zijn.
Old May 26th, 2012, 01:26 PM   #1543
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Tsja, dat heeft dan meer te maken met jou denkwijze dan met mijn post. Helemaal de verbinding die je maakt met de voorgaande berichten.

Overigens zijn we het helemaal niet met elkaar oneens in de voorgaande berichtjes.

Komende series: Istanbul, Etna, Pompeï, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Piraeus, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Emmen, Apeldoorn
Old May 26th, 2012, 02:03 PM   #1544
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Quote:
Originally Posted by Topaas View Post
Tsja, dat heeft dan meer te maken met jou denkwijze dan met mijn post. Helemaal de verbinding die je maakt met de voorgaande berichten.
Oké. Dan zal de fout wel bij mij liggen.

Quote:
Overigens zijn we het helemaal niet met elkaar oneens in de voorgaande berichtjes.
Dus jij vind ook dat de criteria en de wijze waarop daaraan invulling wordt gegeven op zijn minst wat merkwaardig zijn.
Wat trouwens ook wel ironisch is, is dat FC Emmen als positieve factor is genoemd met betrekking tot wonen in Emmen en dat de club hoger scoort dan sommige andere betaald voetbalclubs, terwijl er afgelopen seizoen (helaas, helaas) niet meer in zat dan een laatste plek.

Enfin, zo lang Emmen slecht blijft scoren op werkgelegenheid zal het onderaan blijven bungelen in dit soort lijstjes. Dat is uiteraard ook niet volledig onterecht. Wel is het een factor waartoe ik weinig tot geen mogelijkheden zie om het te significant te verbeteren, de hulp van HHF in dit draadje ten spijt.
Old May 27th, 2012, 12:56 AM   #1545
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Quote:
Fotoverbod gemeente Emmen in Pinksterweekend

De gemeente Emmen heeft zojuist een fotoverbod afgekondigd voor de gehele gemeente Emmen tot maandagavond 23:30 uur. De woordvoerder van de gemeente wilde en kon niets zeggen over de reden.

Er circuleren wel onbevestigde berichten op internet dat de beruchte fotograaf Topaas onderweg zou zijn naar Emmen. Een anonieme medewerker van de PR afdeling wilde wel bevestigen dat hij genoeg heeft van de zogenaamd grappige fotoseries van Emmen, altijd gemaakt op een grauwe, regenachtige zondagmorgen.
Ik ben vanmorgen vroeg door een zonnig Emmen gereden, op weg naar Ter Apel om mijzelf het land uit te zetten. Route was via Stationsweg, Bosweg/Houtweg en de Emmerschans, ik heb geen foto`s genomen. Maar Emmen lag er wèl heel mooi bij, in de skyline zijn zelfs bouwkranen te zien!
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2012, 08:05 PM   #1546
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Gisteren foto' s gemaakt in de Emmerdennen, Valtherbos, Valthe, Exloo, Odoorn en Klijndijk. Vanmorgen de Wilhelminastraat bezocht en de bouwplaats bij het Noorderplein. Daarna een grote fotoronde door Emmermeer. Vanmiddag het klooster van Ter Apel, een paar Roparun teams nabij Sellingen en de Vesting Bourtange. De teller staat nu al op 1000+.

Morgenochtend staat in ieder geval Zuidbarge nog op het programma. Misschien doe ik gelijk ook even De Rietlanden en Erica in 24 mp plaatjes vastleggen.

Er komen weer heel wat series aan. Ter geruststelling van CD: ook in de stralende zon kent Emmen veel fotogenieke plekken

Old May 27th, 2012, 08:37 PM   #1547
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 109

Volgens mij raakt "die beroemde plank" bij jou nooit meer leeg. Sterker nog, ik denk dat het inmiddels een kamervullend wandrek is geworden.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 27th, 2012, 10:37 PM   #1548
AngelsloHigh
Coldplayer

AngelsloHigh's Avatar

Likes (Received): 5

Ik kijk uit na je foto's Topaas!!
AngelsloHigh no está en línea   Reply With Quote
Old July 3rd, 2012, 10:18 AM   #1549
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Kijktip! Vanavond om 21.15 uur staat Emmen centraal op Nederland 2. Men zoekt antwoord op de vraag: Wat is er gebeurd met Emmen? Van modelstad in de jaren '60 tot 'meest onaantrekkelijke grote gemeente van Nederland'.
Old July 3rd, 2012, 11:14 AM   #1550
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 81

Interessant! Ik ben dan wel op een bierfestival, maar uitzendinggemist zal vast soelaas brengen.
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old July 3rd, 2012, 07:14 PM   #1551
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ik zal zeker gaan kijken. En `Emmen de meest onaantrekkelijke grote gemeente van Nederland`, zucht, ik snap hier helemaal niks van. De mooie dingen winnen het in Emmen nog altijd van de lelijke dingen.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old July 4th, 2012, 11:52 AM   #1552
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 1042

Ik snap het wel, Emmen is simpelweg veel te uitgestrekt voor de grote van de stad. Zowel het centrum en de wijken eromheen zijn gewoon te groot.

Het centrum is eigenlijk 1 lange onduidelijke winkelstraat met daaraan vast geplakt een mega winkelcentrum dat totaal geen binding heeft met de rest van het centrum. De bebouwing, vooral de echt woontorentjes en andere appartementen complexen zijn hot en her neergezet zonder dat er over is nagedacht. Er zit geen eenheid in waardoor het geen prettig gebied is.

De woonwijken liggen ook veel te ver van het centrum vandaan. Als je kijkt naar steden in westen zoals Alphen of Zoetermeer dan zie je dat de gehele stad binnen 2,5 ~ 3 km vanaf het centrum ligt. In Emmen zie je de wijk Emmen Zuid al op 5 km afstand van het centrum af ligt. Dit zijn gewoon te grote afstanden voor een plaats met het formaat als Emmen. Het woningaanbod is ook veel te eenzijdig. Als je kijkt naar de wijk aan de oostkant, dat zijn allemaal eengezinswoningen met 2 woonlagen en een plat dak. Je ziet ook overal hetzelfde stratenpatroon terug, hierdoor is er geen onderscheidt tussen de verschillende buurten in een wijk. Dit maakt wijken karakterloos, je kan bijvoorbeeld niet makkelijk aanwijzen in een wijk waar je woont. Dit is iets wat op Vinex locaties een heel stuk beter wordt gedaan, je ziet daar dat elke buurt een ander karakter krijgt. Dat de architectuur daar weer vaak veel te strak is is een weer ander probleem.

De pluspunten van de wijken zijn natuurlijk het groen en de ruimte. Je zit niet op je buren voor, achter en naast. Maar dit is natuurlijk wel 1 van de redenen waarom de wijken weer te ruim zijn waardoor de afstanden binnen de stad te groot zijn.

Uiteindelijk ligt het ook net iets te ver weg van andere grotere en meer attractieve steden. Dus ook net iets te ver weg van de werkgelegenheid om voor veel mensen een attractieve woonplaats te zijn.

Concluderend, in het centrum is er een gebrek aan eenheid, in de woonwijken is er juist een gebrek aan diversiteit. De verhoudingen kloppen niet, de schaal klopt niet. Het is gewoon 1 van de plaatsen die slachtoffer is geworden van de eigen ambitie die nooit is gehaald.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote
Old July 4th, 2012, 12:02 PM   #1553
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Een mooie en treffende analyse van Emmen.
Wel ben ik van mening dat de ruime opzet naast een zwakte, ironisch genoeg juist ook een kracht van Emmen is. Het is funest voor de echte stedelijke levendigheid, maar staat wel garant voor een aantrekkelijke, rustige en groene woonomgeving. Emmen wordt ook niet voor niets 'stad van dorpen' genoemd, want ruimtelijk gezien is er inderdaad niet écht sprake van één stad, maar van een verzameling dorpen (wijken) die gezamenlijk een stedelijk gebied vormen. Overigens is het absoluut geen onaantrekkelijke plaats om te wonen, maar het gebrek aan werkgelegenheid is veruit het grootste manco.
Old July 4th, 2012, 01:02 PM   #1554
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chasin' Dreams View Post
Wel ben ik van mening dat de ruime opzet naast een zwakte, ironisch genoeg juist ook een kracht van Emmen is. Het is funest voor de echte stedelijke levendigheid, maar staat wel garant voor een aantrekkelijke, rustige en groene woonomgeving.
Heel veel steden hebben zulke wijken te bieden. Er is vraag naar en die steden weten het te leveren. Emmen is echter een monocultuur van dit soort groene, ruime wijken. Door gebrek aan afwisseling van dichtheden ontstaat een monotone, stuctuurloze brij van huizen waar het nooit stil, en nooit bruisend wil worden.
Old July 4th, 2012, 01:09 PM   #1555
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Ik doel eigenlijk meer op de groene ruimtes tússen de wijken, wat de zéér ruime opzet van Emmen veroorzaakt. Dat heb je niet in 'heel veel steden' en misschien wel in geen enkele andere in Nederland in deze mate. Tussen Emmermeer en Emmerhout bijvoorbeeld ligt een compleet staatsbos van honderden hectaren.
Old July 4th, 2012, 02:50 PM   #1556
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

Quote:
Ik doel eigenlijk meer op de groene ruimtes tússen de wijken, wat de zéér ruime opzet van Emmen veroorzaakt. Dat heb je niet in 'heel veel steden' en misschien wel in geen enkele andere in Nederland in deze mate. Tussen Emmermeer en Emmerhout bijvoorbeeld ligt een compleet staatsbos van honderden hectaren.
Ah dan had ik het verkeerd begrepen. Emmerdennen is daar inderdaad wel uniek in. Bij de meeste steden ligt het recreatieve bos meer aan de rand van de stad, zoals het Amsterdamse Bos, Kralingse Bos, Haagse Bos, etc. Van de steden die ik ken ligt eigenlijk alleen het Asserbos direct tegen het centrum aan (nouja bijna dan). In de meeste andere steden moet je toch wat verder richting ringweg of zelfs daarbuiten.
Old July 4th, 2012, 08:06 PM   #1557
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Quote:
Dat komt natuurlijk ook omdat Emmerhout en Emmerschans formeel bij de plaats Emmen hoort.

Ook het Noordbargerbos ligt al een beetje in de stad zelf dankzij het weer verder laten uitwaaieren van Emmen de omliggende open ruimte in met het nu stopgezette Delflanden.

Als we met google earth eens wat rondzweven zien we dat veel plaatsen eenzelfde kwaliteit als Emmen weten te bieden. Die kwaliteit wil ik dan omschrijven als een bos direct grenzend aan één of meerdere wijken. Of de kwaliteit heel veel groter wordt als je na honderd hectare bos weer de volgende wijk tegenkomt weet ik niet, en of het heel veel waardevoller wordt als je vanuit de Intertoys maar 400 meter hoeft te lopen naar de eerste denneboom weet ik ook niet, maar het lijkt me eigenlijk van niet.

Overigens is zo'n Rottemerengebied ten noorden van Rotterdam, of de Grienden ten zuiden ervan misschien wel net zo mooi als een staatsbos, wat waardevolle natuur is kun je ook nog over discussiëren.

Dan hebben we in de aanbieding:

Assen
Apeldoorn
Arnhem
Nijmegen
Zeist
Hilversum/Bussum
Rotterdam
Den Haag
Amsterdam
Amersfoort
Harderwijk
Zwolle
Dordrecht
Bergen op Zoom
Ede/Wageningen
Roermond
Haarlem
IJmuiden/Velsen

Waar komt eigenlijk dat idee toch vandaan dat Emmen zo uitzonderlijk veel natuur zou hebben? Als je naar de oppervlakte kijkt dan hebben veel van bovengenoemde steden veel en veel meer groen te bieden dan Emmen

Toch even een voorbeeldje: Het groene hart van Rotterdam is het Kralingse Bos met zijn plas, dit is zowel in omtrek, in noord/zuid als in oost/west richting groter dan de Emmerdennen.

Eigenlijk is dat unieke groene karakter van Emmen gewoon een mythe. Het aanbod is zelfs in verhouding tot bovengenoemde plaatsen aan de kleine kant.

Overigens is de signature van CD ook zo'n raar staaltje vooroordeel:

Quote:
''Ik heb vijf jaar in het Westen gewoond, daar fietste ik wel eens op de Hilversumse hei, dan deed ik mijn handen als oogkleppen tegen mijn hoofd zodat ik niet al die mensen zag, en het er een beetje op Drenthe leek.'' ~ Daniel Lohues.
Want:
1) Het is allesbehalve rustig in de Drentse natuur, het is vergeven van toeristen, wandelaars, fietsers, en vakantieparken
2) Het is helemaal niet zo supperdruk in de westerse natuur als dat Loheus suggereert.

Last edited by Topaas; July 4th, 2012 at 08:23 PM.
Old July 4th, 2012, 09:37 PM   #1558
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 1042

Emmen is zo klein dat het niet uitmaakt of de natuur midden in de stad ligt of er vlak buiten, het buitengebied is immers sowieso dichtbij. Het is eerder zoals ik mijn eerder post al aangeef een probleem omdat het de hele stad uit elkaar heeft getrokken. Waardoor de wijken aan de andere kant van het bos ineens veel minder een binding hebben met het centrum. Dan kan je net zo goed in Ommen gaan wonen. Daar woon je ook ruim, je zit ook zo in het bos en het heeft leuk klein dorpscentrum. En je zit zo in Zwolle of in Almelo als je naar een grotere plaats wil.

Ik zit ook even te kijken naar de plannen van de gemeente voor het centrum. Waarom gaan ze dat in vredesnaam over de Hondsrugweg heen trekken terwijl er door de verhuizing van het dierentuin juist een plek vrijkomt om het centrum te verdichten.

Ik snap nu waarom deze thread nodig is, een realistische visie op de stad ontbreekt bij de gemeente. Juist de zwakke punten worden versterkt.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote
Old July 4th, 2012, 09:38 PM   #1559
Eensteen
Registered User

Eensteen's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Als we met google earth eens wat rondzweven zien we dat veel plaatsen eenzelfde kwaliteit als Emmen weten te bieden. Die kwaliteit wil ik dan omschrijven als een bos direct grenzend aan één of meerdere wijken.
...

Dan hebben we in de aanbieding:

Assen
Apeldoorn
Arnhem
Nijmegen
Zeist
Hilversum/Bussum
Rotterdam
Den Haag
Amsterdam
Amersfoort
Harderwijk
Zwolle
Dordrecht
Bergen op Zoom
Ede/Wageningen
Roermond
Haarlem
IJmuiden/Velsen

Waar komt eigenlijk dat idee toch vandaan dat Emmen zo uitzonderlijk veel natuur zou hebben? Als je naar de oppervlakte kijkt dan hebben veel van bovengenoemde steden veel en veel meer groen te bieden dan Emmen
Ik denk dat je hier dan toch teveel naar het grote geheel, in plaats van de individuele bewoners kijkt. Emmen heeft inderdaad niet uitzonderlijk veel natuur, in hectares uitgedrukt. Maar wat Emmen m.i. bijzonder maakt is dat de natuur is er toch nooit ver weg is.

Er is namelijk buiten de Rietlanden bijna geen woning te vinden die hemelsbreed verder dan ongeveer 1 kilometer van een vrij toegankelijk natuurgebied ligt (en de Rietlanden hebben dan altijd nog de Rietplas, wat ook een leuker uitzicht biedt dan de meeste Vinex-wijken). Die natuurgebieden zijn bovendien ook niet afgesneden van de stad door een snelweg of kanaal, maar lopen meestal gewoon door tot zowat aan de rand van de bebouwing.

Voor hoeveel van de plaatsen die je noemt geldt dat nog meer? Volgens mij alleen IJmuiden, maar dat is toch wel een slag kleiner dan Emmen.
Eensteen no está en línea   Reply With Quote
Old July 4th, 2012, 09:58 PM   #1560
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eensteen View Post
Ik denk dat je hier dan toch teveel naar het grote geheel, in plaats van de individuele bewoners kijkt. Emmen heeft inderdaad niet uitzonderlijk veel natuur, in hectares uitgedrukt. Maar wat Emmen m.i. bijzonder maakt is dat de natuur is er toch nooit ver weg is.

Er is namelijk buiten de Rietlanden bijna geen woning te vinden die hemelsbreed verder dan ongeveer 1 kilometer van een vrij toegankelijk natuurgebied ligt (en de Rietlanden hebben dan altijd nog de Rietplas, wat ook een leuker uitzicht biedt dan de meeste Vinex-wijken). Die natuurgebieden zijn bovendien ook niet afgesneden van de stad door een snelweg of kanaal, maar lopen meestal gewoon door tot zowat aan de rand van de bebouwing.

Voor hoeveel van de plaatsen die je noemt geldt dat nog meer? Volgens mij alleen IJmuiden, maar dat is toch wel een slag kleiner dan Emmen.
En zo kun je de mythe natuurlijk gewoon in stand houden. Waar is die 1 km norm op gebasseerd? En waarom telt de Rietlanden niet mee in jouw definitie van "natuur nooit ver weg" ?

Ik sluit me verder volledig aan bij Momo die mijns inziens een hele goede analyse geeft van het probleem van Emmen.

Reply

Tags
artikel 12, dalfsernees, één m twee emmen, emmen, emmen = rollatorcity!, emmen aan duitsland, emmen niet uniek, harimero!!, harold bestaat niet!, harold is gay, harold rukt op panda's, harold's hemel, harold643's calimerodraad, hoogbouwnota emmen, leegloop, leegloopland, londen-parijs-emmen, miserie, newyork-emmen-tokyo, nos, schuurfeesten, zo stil zonder harold, [img]spuit elf[/img]

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules