daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 25th, 2012, 07:19 PM   #341
Martinistadjer
Registered User

Martinistadjer's Avatar

Likes (Received): 2

Quote:
Spoorlijn naar Heerenveen definitief van de baan
Het Breed Bestuurlijk Overleg heeft vrijdagmiddag in Drachten besloten om af te zien van de aanleg van een spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen. Dat is volgens verwachting want bronnen lieten donderdag al weten dat er voor de komst van de spoorlijn geen meerderheid was.

Forse kosten en financiële onzekerheden wegen volgens het Bestuurlijk Overleg niet op tegen de voordelen van de lijn. Zo is de kans erg klein dat de spoorlijn wordt doorgetrokken naar Lelystad. Verder is er ruim honderd miljoen euro tekort voor de aanleg. Jaarlijks is er nog eens een tekort van zes miljoen euro op de kosten voor beheer en onderhoud. De huidige financiële krapte biedt geen ruimte om die tekorten en toekomstige tegenvallers op te vangen.

In het Breed Bestuurlijk overleg zijn behalve de provincies Groningen en Fryslân ook de gemeenten betrokken waar de spoorlijn doorheen zou komen te lopen. Van die gemeenten delen Leek, Smallingerland, Opsterland en Heerenveen de conclusies van de meerderheid niet. Zij vinden dat de aanbesteding voor de bouw gewoon moet beginnen. Waarnemend burgemeester Gerrit Jan Polderman van Smallingerland is erg teleurgesteld. “Dat de provincies Groningen en Fryslân het spoor tussen Heerenveen en Groningen laten zitten is een tekort aan visie en bestuurlijk lef.” Polderman wil compensatie nu de spoorlijn er niet gaat komen.

Op dit moment is er een bedrag van zeshonderd miljoen euro beschikbaar voor de lijn. Dit bedrag komt uit de zogenaamde compensatiegelden voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. De aanleg van de lijn zou zevenhonderd miljoen euro gaan kosten. Marktpartijen hebben wel aangegeven de lijn voor minder geld aan te kunnen leggen. Dit zou dan via een aanbestedingsprocedure aangetoond moeten worden. Een meerderheid van de bestuurders in het overleg is er echter niet van overtuigd dat die aanleg voor minder geld ook gaat lukken.

Wat er nu met het beschikbare geld gaat gebeuren is nog onbekend. Gedeputeerde Sietske Poepjes in de provincie Fryslân laat aan Omrop Fryslân weten dat het geld gebruikt moet worden voor het verbeteren van de infrastructuur in het Noorden.
Bron: OOG TV

Een hele rare, politieke beslissing. Als meerdere partijen zeggen de lijn voor dat geld aan te kunnen leggen dan start je toch een aanbestedingsprocedure? Lukt het niet voor dat geld dan kan je alsnog de stekker er uit trekken.
Ook het argument dat de lijn waarschijnlijk toch niet wordt doorgetrokken naar Lelystad. Had men dan verwacht dat, nog voordat men een cent van de compensatiegelden voor het niet doorgaan van de ZZL aan deze lijn heeft besteed, de overheid zou zeggen: Hier heb je alsnog een zak geld om de ZZL aan te leggen? Het besluit om de lijn door te trekken zal echt niet voor 2030 genomen worden.

Men neemt nu een beslissing omdat men denkt dat het niet kan. Het is dan ook niet toevallig dat Drachten, Leek en Heerenveen denken dat het wel kan, zij zijn het meest gebaat bij de lijn. De overige overheden kunnen hun bijdrage beter gebruiken voor hun andere projecten, dus die trekken de stekker er maar uit.
Martinistadjer no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 25th, 2012, 07:25 PM   #342
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 12

Men neemt deze beslissing omdat uit uitvoerig onderzoek blijkt dat het te duur wordt; zowel in aanleg als exploitatie. Dat marktpartijen denken dat het wel kan is blijkbaar onvoldoende om verder te gaan met dit project.

Ik kan me de teleurstelling van de gemeentes aan de lijn goed voorstellen. Maar ze moeten ook realistisch blijven. Het zou ook mij zeer verbazen als deze spoorlijn voor 600 miljoen (of minder) kan worden aangelegd, zoals enkele marktpartijen denken. Kijk maar eens naar de kosten van enkele ingrepen voor een extra trein tussen Leeuwarden en Groningen, waaronder circa 10 km spoorverdubbeling. Voor dat project is al 125 miljoen nodig, terwijl de ruimtelijke ingrepen heel beperkt zijn....

Nu kunnen we ons richten op een andere invulling van het geld dat voor de spoorlijn Groningen-Heerenveen beschikbaar was. Om Drachten en Leek niet helemaal met lege handen te laten staan zou het mij niet verbazen als toch wordt geprobeerd een gedeelte van de spoorlijn aan te leggen. Mede vanwege de komst van de Regiotram acht ik de kans op een spoorlijn (vooralsnog voor een regiotram) van Groningen naar Leek (en verder door Leek naar Roden-west) wel kansrijk. En misschien zelfs wel van Groningen naar Drachten, als het aanbod op die relatie groter is dan tussen Drachten en Heerenveen.

Last edited by njoy; May 25th, 2012 at 07:42 PM.
njoy no está en línea   Reply With Quote
Old May 25th, 2012, 08:15 PM   #343
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Chasin' Dreams View Post
Wat je zegt over de snelheid van de Hanzelijn snijdt ook niet echt hout in mijn ogen, want dat kan ook zonder een aanpassing van het huidige spoor tussen Groningen en Zwolle.
Voor zover ik weet kan er tussen Groningen en Zwolle maximaal 140km/h gereden worden, en dat is dus lang niet zo snel als de 200km/h waar de Hanzelijn voor ontworpen is. Uiteraard zal het nog wel een tijd gaan duren voordat de treinen op de Hanzelijn zo hard gaan rijden, maar het is in ieder geval een begin.

Wat betreft dat natuurgebied heb je denk ik wel gelijk, echter denk ik wel dat er een alternatief voor de bocht bij Hoogeveen zou moeten zijn. Dat traject vind ik nou niet bepaald 'IC waardig'.
Old May 25th, 2012, 09:00 PM   #344
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 30

Quote:
Originally Posted by Cpt.Iglo View Post
Voor zover ik weet kan er tussen Groningen en Zwolle maximaal 140km/h gereden worden, en dat is dus lang niet zo snel als de 200km/h waar de Hanzelijn voor ontworpen is. Uiteraard zal het nog wel een tijd gaan duren voordat de treinen op de Hanzelijn zo hard gaan rijden, maar het is in ieder geval een begin.
Dat is inderdaad lang niet zo snel, maar wat ik bedoelde is dat als de trein vanaf Zwolle sneller kan dat ook al scheelt in de reistijd.

Quote:
Wat betreft dat natuurgebied heb je denk ik wel gelijk, echter denk ik wel dat er een alternatief voor de bocht bij Hoogeveen zou moeten zijn. Dat traject vind ik nou niet bepaald 'IC waardig'.
Dat kan zijn, maar zoals gezegd is een kortere route praktisch onhaalbaar, daarbij moet je je afvragen of de eventuele kosten wel opwegen tegen de baten. Wat scheelt het nou werkelijk als die bocht bij Hoogeveen er niet meer is? Qua afstand slechts drie kilometer, qua snelheid weet ik het niet, maar ook dat zal denk ik geen significant verschil maken...
Old May 25th, 2012, 10:20 PM   #345
JHB86
Registered User

Je moet ook niet vergeten dat Zwolle en in zekere zin ook Groningen knopen zijn binnen het OV-netwerk. Wanneer de IC tussen Groningen en Zwolle sneller rijdt, zal deze alsnog in Zwolle moeten wachten op de aansluitende treinen uit de andere richtingen (Deventer/Emmen/Kampen) voordat hij verder kan rijden richting Randstad (en omgekeerd ri Groningen) Een paar minuten snelheidswinst tussen Groningen en Zwolle zal daarentegen wel de betrouwbaarheid voor de overstappers op Zwolle (en Groningen) kunnen verbeteren. In de periferie van Nederland waar de frequenties over het algemeen lager zijn gaat de voorkeur uit naar het zogeheten Zwitserse knopenmodel. Volgens dit model zou een rijtijd tussen Zwolle en Groningen van ongeveer 56 a 57 minuten ideaal zijn.
JHB86 no está en línea   Reply With Quote
Old May 25th, 2012, 11:59 PM   #346
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

Quote:
Originally Posted by JHB86 View Post
Volgens dit model zou een rijtijd tussen Zwolle en Groningen van ongeveer 56 a 57 minuten ideaal zijn.
En dat is ook exact wat het is. Ik reis zeer regelmatig tussen Groningen en Zwolle en over de reistijd heb ik geen klachten. Minpunt op deze lijn is dat ze structureel overvol zitten. Van mij mogen ze er nog wel een treinstel bij aan plakken.

Dat overvolle is overigens geloof ik niet alleen een probleem van deze lijn; ik begreep dat heel Nederland hiermee kampt.
Old May 26th, 2012, 12:24 AM   #347
njoy
hoog boven Groningen!

Daarom is het goed dat vanaf december 2012 de dienstregeling tussen Groningen en Zwolle flink op de schop gaat. Er gaan per uur 2 'echte' intercitys en 2 stoptreinen rijden. Verder heb ik begrepen dat op de lijn naar Lelystad/Schiphol/DenHaag een dubbeldekker zal worden ingezet. Welke materieel wordt ingezet naar Amersfoort/Utrecht/Rotterdam weet ik niet.
Old May 26th, 2012, 12:30 AM   #348
Godius
Sons of Liberty

Godius's Avatar

Likes (Received): 909

Quote:
Originally Posted by njoy View Post
Daarom is het goed dat vanaf december 2012 de dienstregeling tussen Groningen en Zwolle flink op de schop gaat. Er gaan per uur 2 'echte' intercitys en 2 stoptreinen rijden. Verder heb ik begrepen dat op de lijn naar Lelystad/Schiphol/DenHaag een dubbeldekker zal worden ingezet. Welke materieel wordt ingezet naar Amersfoort/Utrecht/Rotterdam weet ik niet.
Dit klinkt goed. Dat verhaal met die dubbeldekker gaat echt werken, dat deed het ook in Leeuwarden (richting schiphol). De passagiers met koffers en de forensen die maar 1 of 2 stations hoefden te reizen zaten beneden en er was ruimte genoeg voor het overige O&D verkeer.
Old May 28th, 2012, 01:48 PM   #349
Joniyeah
Registered User

Er rijdt nu ook al een dubbeldekker tussen Lelystad-Schiphol en Den Haag. Ik zat er net namelijk nog in
Joniyeah no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2012, 02:58 PM   #350
JHB86
Registered User

Uit ervaring weet ik dat tijdens de ochtend- en middagspits nu al regelmatig dubbeldekkers van en naar Groningen/Leeuwarden rijden. In ieder geval de trein van 6:44 (8 bakken) en 7:44 (12 bakken) uit Groningen ri Zwolle en de trein van 17.17 (6/8 bakken) van Zwolle ri Groningen/Leeuwarden. Voor het stuk tussen Groningen en Zwolle is het in de ochtend niet echt nodig, vanaf Zwolle zitten ze echter wel vaak vol. In de middag zitten de dubbeldekkers ri Groningen wel vaak helemaal vol.
JHB86 no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2012, 06:22 PM   #351
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 45

Quote:
Originally Posted by Joniyeah View Post
Er rijdt nu ook al een dubbeldekker tussen Lelystad-Schiphol en Den Haag. Ik zat er net namelijk nog in
Ze bedoelen de trein van Groningen die zijn rit over dat traject zal gaan vervolgen (de andere vanuit Groningen gaat namelijk naar Rotterdam).
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2012, 07:14 PM   #352
Joniyeah
Registered User

Quote:
Originally Posted by Silly_Walks View Post
Ze bedoelen de trein van Groningen die zijn rit over dat traject zal gaan vervolgen (de andere vanuit Groningen gaat namelijk naar Rotterdam).
Ja maar is het dan niet zo dat de intercity Den-Haag-Schiphol-Lelystad vervangen wordt door de trein die naar zwolle, enz doorrijdt??
Joniyeah no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2012, 09:07 PM   #353
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 1081

Ja, je zou ook gewoon kunnen zeggen dat die IC wordt doorgetrokken naar Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Het is maar van welke kant je kijkt.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2012, 02:49 PM   #354
njoy
hoog boven Groningen!

GS van Groningen heeft in een brief aan Provinciale Staten uitgelegd waarom het college voorstelt af te zien van de aanleg van de spoorlijn Groningen-Heerenveen. De brief kan je lezen op http://www.provinciegroningen.nl/fil...t/2012-020.pdf
Het bij die brief behorende Eindrapport staat op http://www.provinciegroningen.nl/fil...020bijlage.pdf

De kosten van een spoorlijn voor 4 treinen per uur, op enkel spoor, zonder elektrificatie, en zonder mogelijkheden voor goederenvervoer, is begroot op € 700 miljoen (waarvan alleen al € 110 miljoen voor het gedeelte Hoogkerk-Groningen). Deze minimumvariant is dus ruim 120 miljoen duurder dan het beschikbare budget. Daar komen nog de jaarlijkse exploitatiekosten van circa € 6 miljoen bij. Uit de brief blijkt bovendien dat het doortrekken van de spoorlijn van Heerenveen naar Lelystad, waar geen enkel zicht op is, op termijn slechts een licht positief effect heeft op onder meer het vestigingsklimaat en de reistijden.
Old September 6th, 2012, 09:53 AM   #355
njoy
hoog boven Groningen!

Spoorlijn Groningen-Drachten nog niet afgeschreven

Provinciale Staten in Groningen willen de spoorlijn Groningen- Heerenveen nog niet definitief afblazen. De spoorlijn is onderdeel van een pakket projecten dat de noordelijke economie moet versterken. Friesland trok de stekker er eerder al uit wegens een kostenoverschrijding van 100 miljoen euro en ook het Groninger college van Gedeputeerde Staten ziet liever van het hele project af. De Groninger Staten vinden het te vroeg voor die beslissing. CDA-Statenlid IJzebrand Rijzebol denkt aan uitstel van zeker enkele maanden. Daarvoor krijgt hij de steun van een meerderheid in de Staten. Toch zit een spoorlijn Groningen- Heerenveen er volgens gedeputeerde Mark Boumans echt niet meer in. Alleen de PvdA en de PVV zijn het met hem eens om er nu een punt achter te zetten. (bron, en gesprekken met Statenlid Rijzebol en gedeputeerde Boumans: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=113251)

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules