daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old February 1st, 2012, 10:47 PM   #81
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Als de stadsdiensten er zitten is het logischer dan er een logo van Stad Gent op het gebouw prijkt dan een logo van Belgacom. In feit maakt Belgacom gratis reclame. Nu valt dat logo nu ook zo goed niet op (toch in vergelijking met KBC op de Boerentoren) maar toch.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 2nd, 2012, 10:55 PM   #82
codex William
Registered User

codex William's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Ik zou het in elk geval niet gaan schilderen. Het beton moet wel eens grondig schoongemaakt worden, maar de kleur zou ik niet aanpassen. Ik zou er wel bvb. accentverlichting in plaatsen, binnenin die schubben en onder de zonweringen van de toren, dat zou 's avonds nog best spectaculair kunnen uitpakken.

Stedenbouwkundig is de toren inderdaad zwak maar qua architectuur vind ik het toch een behoorlijk mooi stukje Brutalisme. Het bewaren waard, me dunkt. Het stedenbouwkundige probleem zou misschien kunnen verzacht worden door de heuvel waarop het staat te vergroenen en vlotter te laten overlopen in het Veermanplein, en door het parkeergat onder de 'schubbendoos' in te vullen met iets van stedelijke functies...

Wanneer het Belgacomgebouw terug vrijkomt voor ontwikkeling hoop ik vooral dat men het meer zal proberen te integreren in het stadsweefsel, maar dat men de architectuur zo veel mogelijk ongemoeid laat. Die prentjes waarmee het topic startte vind ik huiveringwekkend

+1 Nice one

Last edited by codex William; March 28th, 2012 at 08:43 PM.
codex William no está en línea   Reply With Quote
Old February 17th, 2012, 05:47 PM   #83
MrEvers
Kempische Gentenaar

MrEvers's Avatar

Likes (Received): 1

Schepen Christophe Peeters was zo vriendelijk mij een nieuwe update te sturen:
Quote:
Geachte heer

De opdracht voor de verwijdering van Belgacom-logo is gegeven. De uitvoering is voorzien in de loop van maart, rekening houdend met de weersomstandigheden.

Met vriendelijke groeten,

Christophe Peeters
Schepen van Financiën, Facility Management, Sport en Haven
Old February 18th, 2012, 09:52 AM   #84
Krookpunt
Registered User

Likes (Received): 2

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Als de stadsdiensten er zitten is het logischer dan er een logo van Stad Gent op het gebouw prijkt dan een logo van Belgacom. In feit maakt Belgacom gratis reclame. Nu valt dat logo nu ook zo goed niet op (toch in vergelijking met KBC op de Boerentoren) maar toch.
Belgacom maakt daar misschien gratis reclame. De vraag is of reclame op zo'n gebouw goede of nuttige reclame is.
Krookpunt no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2012, 11:03 PM   #85
inframe
Ghent Lover

Likes (Received): 12

Quote:
Originally Posted by MrEvers View Post
Schepen Christophe Peeters was zo vriendelijk mij een nieuwe update te sturen:
En het Belgacom logo is nu inderdaad verdwenen van de toren... moeten we nu stoppen met hem met de naam "Belgacomtoren" aan te duiden?
inframe no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2012, 11:20 PM   #86
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Het heet al geruime tijd officieel Portusgebouw. Het is maar dat je het weet.
Old March 28th, 2012, 09:13 AM   #87
mr s
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by inframe View Post
En het Belgacom logo is nu inderdaad verdwenen van de toren... moeten we nu stoppen met hem met de naam "Belgacomtoren" aan te duiden?
Tuurlijk, het is gewoon den RTT
mr s no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2012, 12:09 PM   #88
A.R.A.G.
Registered User

Een groen kleedje voor het Belgacom-gebouw

Het Belgacom-gebouw aan de Reep werd ooit door de Gentenaars verkozen tot lelijkste gebouw van Gent. Mooi en vernieuwend zou zijn dat het gebouw een groengevel krijgt. Het is een vrij recente techniek waarbij gevels worden beplant, zodat je als het ware een verticale tuin, een verticaal bos creëert. Op die manier wordt één van de grootste littekens van onze stad een nieuwe groene baken voor Gent!

In Milaan bouwt men momenteel een appartementsblok van 27 verdiepingen dat langs de buitenkant volledig omgeven is door bomen en planten, een verticaal bos van 110 meter hoog! Stel je voor dat meerdere gevels in de stad een plantenlaag over zich heen krijgen, zou dat niet geweldig zijn? Je ziet dergelijke verticale tuinen en bossen al veelvuldig opduiken in steden zoals Parijs, San Francisco en Tokyo. De voordelen zijn legio: meer groen in de stad, filteren van fijn stof en opvangen van hemelwater. De betonnen bunker aan de achterkant van het Belgacomgebouw wordt trouwens afgebroken. Een uitgelezen kans om deze plek van een nieuwe dynamiek te voorzien en om van het grootste litteken van de stad een groene aantrekkingspool te maken.

Toegevoegd door Mathias De Clercq

http://www.mathiasdeclercq.be/Inform...L0qV8.facebook
A.R.A.G. no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2012, 12:55 PM   #89
bertnav2
Registered User

Quote:
Originally Posted by A.R.A.G. View Post
De voordelen zijn legio: meer groen in de stad, filteren van fijn stof en opvangen van hemelwater.
Verticale tuinen zijn idd. mooi, maar vergen veel onderhoud. Je gebouw moet ook tegen het vocht beschermd worden. Veel hemelwater opvangen doen ze ook niet, ze moeten integendeel geïrrigeerd worden. Maar zoals gezegd, mooi. Google maar eens "le mur végétal".
bertnav2 no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2012, 04:09 PM   #90
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Het is mooi, dat zeker.

Maar over de nadelen wordt niet gesproken.
Het vraagt enorm veel onderhoud en kost pakken geld, een duurzaam en vernieuwend gevelmateriaal zal pakken goedkoper zijn.
3) Bruges, Belgium
vank no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2012, 11:05 PM   #91
codex William
Registered User

codex William's Avatar

Inderdaad en eerlijk gezegd hoop ik dat er geen groene gevel komt. Ik hou van groene daken, beplanting of begroeiing maar dit vind ik er nu net iets over. Ik vind het net niet overgaan in de omgeving. Ik kies ook voor de goedkopere optie en voor meer infrastructuur eromheen.

Last edited by codex William; April 5th, 2012 at 06:50 PM.
codex William no está en línea   Reply With Quote
Old April 7th, 2012, 06:02 PM   #92
Baai
Registered User

Quote:
Originally Posted by codex William View Post
Ik kies ook voor de goedkopere optie en voor meer infrastructuur eromheen.
Spot on!

Het storende aan de Belgacomtoren is eerder het gebrek aan interactie met de omgeving dan de toren zelf. Zo'n toren opsmukken gaat daar niks aan veranderen. De toren nu is precies een versterkte burcht, die zware muren die op die zijstraat uitkomen zijn vreselijk. Men moet er leven in brengen, zorgen dat er openingen, ramen, etc. op straatniveau komen (of omgekeerd, straatniveau verhogen). De toren staat op een toplocatie, zeker wanneer de werken aan de Reep zullen afgerond zijn. Daar moet horeca in komen op straatniveau.

Het is dat gebrek aan interactie dat me ook zo stoort aan dat nieuwe apartementsgebouw rechttegenover de zijkant van de kathedraal. Op straatniveau is dat zeer gesloten, een lange natuursteenwand met geen deuren. Men had beter een paar winkels aan de voorzijde gestoken, of appartementen met een eigen voordeur op straat. Nu is dat zo'n lange blinde muur op een toplocatie. Zonde!
Baai no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2012, 01:22 AM   #93
Jongeheer
Registered User

Jongeheer's Avatar

Likes (Received): 60

Belgacomlogo is ondertussen verwijderd, mocht wel na al die jaren
Jongeheer está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 11th, 2012, 12:21 PM   #94
Krookpunt
Registered User

Voor mij mogen ze meer weghalen dan dat ene logo.
Old February 15th, 2013, 03:16 PM   #95
funkyredup
Registered User

funkyredup's Avatar

Geen nieuws van de Belgacom toren zelf, maar de overburen worden in dit voorstel stevig onder handen genomen:

http://www.designboom.com/architectu...ing-proposals/

funkyredup no está en línea   Reply With Quote
Old February 15th, 2013, 03:20 PM   #96
Dequal
Architecture Student

Dequal's Avatar

Likes (Received): 17

Ik zie er al beetje de schakelaars in van de zijgevel van Belgacomtoren of ik ben gewoon paranoïde.
Old February 15th, 2013, 03:21 PM   #97
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

De toren stoorde me eigenlijk niet. Een vrij mooie 'klassieke' Bontinck uit ik denk de jaren '70. Het sluit mooi aan bij de naburige panden en vormt een hoogteaccent waar het op zijn plaats is. Prima ingepland kantoorgebouw dus.

Ik erger mij persoonlijk veel meer aan dat witte gebouw rechts op de foto. Het zijn vooral dát soort banale gebouwen die steden en plekken lelijk maken.
Old February 15th, 2013, 07:57 PM   #98
Jongeheer
Registered User

Jongeheer's Avatar

Likes (Received): 60

Dat gebouw sluit echt allesbehalve aan op de omliggende bebouwing, desondanks het feit dat het wel een knapperd is..

Ik ga eens foto's nemen
Old February 16th, 2013, 02:11 PM   #99
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Heerlijke concepten voor de hoek van de Keizer Karelstraat en de Gebroeders Van Eyckstraat (en van wat een klinkende naam ook!)

Gezien vanaf de heuvel van de Belgacomtoren/Portus:

En dan is er nog een ander concept uitgedacht:

Grappige omschrijving van de Keizer Karelstraat, trouwens:

"keizer karel street is a pedestrian-friendly area in a dense and quaint part of the busy municipality"

'k Zou de Keizer Karelstraat nu niet meteen als een rustige voetgangersvriendelijke straat omschrijven
Old February 16th, 2013, 10:41 PM   #100
Krookpunt
Registered User

Grappige omschrijving? Dit soort promopraatjes is ronduit grotesk. Als de architectuur van hetzelfde niveau is, hou ik mijn hart vast. Persoonlijk vind ik alles al beter dan deze zogenaamde "klassieke Bontinck" in prefabbeton zoals op de hoek van Ramen en de Hoogstraat. Het voordeel van die oude kantoorgebouwen, is dat men vandaag profiteert van de schaalbreuk die destijds gepleegd werd. En dan kan "invularchitectuur" snel volgen.

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules