daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Luchthavens / Aéroports

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old June 14th, 2012, 09:03 PM   #1101
Murano
Registered User

Murano's Avatar

Likes (Received): 0

Vanmorgen

Murano no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 15th, 2012, 06:37 AM   #1102
Woonsocket54
PC LOAD LETTER

Woonsocket54's Avatar

Likes (Received): 160

Quote:
Originally Posted by Filou View Post

Are they dancing on the platform?
Old June 15th, 2012, 08:47 AM   #1103
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Likes (Received): 59

Quote:
Originally Posted by Woonsocket54 View Post
Are they dancing on the platform?
Yep!
Old June 15th, 2012, 07:35 PM   #1104
vank
Near Bruges

vank's Avatar

3) Bruges, Belgium
vank no está en línea   Reply With Quote
Old June 15th, 2012, 10:07 PM   #1105
fets_be
Registered User

Quote:
Originally Posted by KolonelSilvertop View Post
Ik zag deze ochtend in Machelen een thalys naar Mechelen rijden. Is dit deel van diabolo ook in gebruik gesteld? Of was dit een testrit?
De Thalys'n naar Amsterdam gaan over L25N vanaf nu. Alleen de PBA modellen mogen dit wegens een probleem met de ETCS op de PBKA modellen.

Ik heb nog geen recente "Technische kaart van het net" gevonden waar L25N/Diabolo al officieel open zijn. De laatste versie dateert van 01 maart 2012.
fets_be no está en línea   Reply With Quote
Old June 16th, 2012, 11:28 AM   #1106
Glodenox
Registered User

Glodenox's Avatar

Het onderscheid tussen PBA en PBKA modellen is ondertussen in orde (volgens dit bericht op HGBTF).

Ik vond de opendeurdag van het Diabolo-project maar matig. Het zag er zeer leuk uit voor kinderen en hun ouders, maar enige vragen die niet in de filmpjes daar aan bod kwamen bleven onbeantwoord. Zo weet ik nog altijd niets over die afslag van lijn 25N naar lijn 26. Ook was het jammer dat iedere spoorentiteit zijn eigen standje had gemaakt in plaats van allemaal achter eenzelfde balie informatie te geven. En daarnaast was het veel te druk in de informatietent omdat bijna iedereen gewoon naar daar ging om hun ticket om te ruilen voor een drank-jeton

Ook jammer was dat je nauwelijks iets van de Diabolo te zien kreeg. Ok, je reed een kwartiertje over die sporen, maar dat bleef bij een heel trage rit door de tunnel met redelijk wat animatie en daarna in 4 minuten tijd aankomen in het "Diabolo Village" tussen de spoorlijn en de E19. Op zich was het tijdelijk station wel vrij mooi gedaan, maar ik wou toch ook wel het stuk in de buurt van Schaarbeek en Mechelen zien...
Old June 16th, 2012, 12:47 PM   #1107
fets_be
Registered User

Quote:
Originally Posted by Glodenox View Post
Het onderscheid tussen PBA en PBKA modellen is ondertussen in orde (volgens dit bericht op HGBTF).
Zeer recente info dus!

Voor zover ik kon zien op de diabolo experience dag, lagen de wissels en sporen voor de aansluiting op L26 er al wel, maar stond er nog geen draad boven. Dit waren de middelste twee sporen op de plaats van het dorp. Ietsje verder naar Schaarbeek toe, kwamen ze samen op 1 spoor. Het dorp had meer iets weg van een Vlaamse kermis dan van een feestelijke opening.

Onze terugrit naar de Luchthaven ging eerst een stukje over L25N tot bij Eppegem (zeker niet zover als de brug over E19), dan 10 minuten stilstaan, gevolgd door terug te keren, een overloopwissel te nemen en dan via de andere tunnel weer terug. In feite zijn beide tunnels tegenspoor bereden die dag...
Old June 16th, 2012, 05:43 PM   #1108
Glodenox
Registered User

Glodenox's Avatar

We proberen hier inderdaad kort op de bal te spelen

Kan het zijn dat je het over lijn 25/27 hebt in plaats van 26? Met lijn 26 bedoel ik het stuk dat van Vilvoorde naar Haren, Merode en Halle gaat. Een 130-tal posts geleden in deze topic hadden we het daar ook even over: http://www.skyscrapercity.com/showth...2#post89412832

Een van de weinige doelstellingen die ik had door naar de "Diabolo-experience" te gaan was daar duidelijkheid over te krijgen. Mogelijk kan ik best gewoon een mailtje naar Infrabel sturen met die vraag.

Ik had trouwens exact hetzelfde voor op de terugweg naar Brussels Airport. Enkel moesten we in de tunnel net voor het perron voor een of andere reden in het donker (men was de lichten vergeten aan te doen voor de terugweg denk ik) nog een 8-tal minuten wachten. Ik heb maar mijn gsm bovengehaald om toch een beetje licht te hebben...
Old June 16th, 2012, 11:52 PM   #1109
fets_be
Registered User

Quote:
We proberen hier inderdaad kort op de bal te spelen

Kan het zijn dat je het over lijn 25/27 hebt in plaats van 26? Met lijn 26 bedoel ik het stuk dat van Vilvoorde naar Haren, Merode en Halle gaat. Een 130-tal posts geleden in deze topic hadden we het daar ook even over: http://www.skyscrapercity.com/showth...2#post89412832

Een van de weinige doelstellingen die ik had door naar de "Diabolo-experience" te gaan was daar duidelijkheid over te krijgen. Mogelijk kan ik best gewoon een mailtje naar Infrabel sturen met die vraag.

Ik had trouwens exact hetzelfde voor op de terugweg naar Brussels Airport. Enkel moesten we in de tunnel net voor het perron voor een of andere reden in het donker (men was de lichten vergeten aan te doen voor de terugweg denk ik) nog een 8-tal minuten wachten. Ik heb maar mijn gsm bovengehaald om toch een beetje licht te hebben...
De sporen die ik zag liggen waren die komende uit de tunnel (36C/2). Deze geven aansluiting op L25N in Y.Machelen Zuid, maar *beide* sporen gaan ook nog even rechtdoor, komen dan samen, en gaan dan naar het indalende stuk over de Woluwelaan zoals je in de reportage al toonde. Het feit dat dat dit nog niet ge-elektrificeerd is, sterkt dus het vermoeden dat het initieel nog niet echt gebruikt zal worden. Ook L25N -> L26 zou dus niet mogelijk zijn, alleen als je van de L36C (luchthaven) komt. (niet 100% zeker!)

Indien de Schuman-Josaphat tunnel af zal zijn, zal je dus vanaf L26 alleen de Luchthaven kunnen bereiken via de aansluiting op L36. (En die is niet optimaal langs de kant van L26 wegens gelijkvloerse kruising te Y.Harenheide)

Voor de verlichting hadden we geluk: ons I6A rijtuig had lichtschakelaars per coupe
Old June 17th, 2012, 01:42 AM   #1110
Glodenox
Registered User

Glodenox's Avatar

Quote:
Originally Posted by fets_be View Post
De sporen die ik zag liggen waren die komende uit de tunnel (36C/2). Deze geven aansluiting op L25N in Y.Machelen Zuid, maar *beide* sporen gaan ook nog even rechtdoor, komen dan samen, en gaan dan naar het indalende stuk over de Woluwelaan zoals je in de reportage al toonde. Het feit dat dat dit nog niet ge-elektrificeerd is, sterkt dus het vermoeden dat het initieel nog niet echt gebruikt zal worden. Ook L25N -> L26 zou dus niet mogelijk zijn, alleen als je van de L36C (luchthaven) komt. (niet 100% zeker!)

Indien de Schuman-Josaphat tunnel af zal zijn, zal je dus vanaf L26 alleen de Luchthaven kunnen bereiken via de aansluiting op L36. (En die is niet optimaal langs de kant van L26 wegens gelijkvloerse kruising te Y.Harenheide)

Voor de verlichting hadden we geluk: ons I6A rijtuig had lichtschakelaars per coupe
Dat klopt inderdaad volledig Nu ik je bericht nog eens nalees snap ik dat je het enkel hebt over wat je kon zien vanuit Diabolo Village. Dat verklaart veel voor mij
Bij Y.Harenheide hadden ze niet echt veel andere opties om die aansluiting te maken en eigenlijk zal dit de dienstverlening volgens mij niet enorm beïnvloeden als dit niet over al te veel treinen gaat.

Wel jammer dat ze op die manier geen simpele lus via L25N kunnen maken, alhoewel men dat waarschijnlijk sowieso niet zou doen als men de trein ook in stations Diegem en Zaventem wil laten stoppen. En voor zover ik me kan herinneren is het de bedoeling om deze lijn als deel van het GEN met L-treinen te bedienen, dus die treinen zouden er normaal gezien stoppen.
Old June 17th, 2012, 12:33 PM   #1111
syntric
Registered User

Quote:

Ik vond de opendeurdag van het Diabolo-project maar matig. Het zag er zeer leuk uit voor kinderen en hun ouders, maar enige vragen die niet in de filmpjes daar aan bod kwamen bleven onbeantwoord. Zo weet ik nog altijd niets over die afslag van lijn 25N naar lijn 26. Ook was het jammer dat iedere spoorentiteit zijn eigen standje had gemaakt in plaats van allemaal achter eenzelfde balie informatie te geven. En daarnaast was het veel te druk in de informatietent omdat bijna iedereen gewoon naar daar ging om hun ticket om te ruilen voor een drank-jeton

Ook jammer was dat je nauwelijks iets van de Diabolo te zien kreeg. Ok, je reed een kwartiertje over die sporen, maar dat bleef bij een heel trage rit door de tunnel met redelijk wat animatie en daarna in 4 minuten tijd aankomen in het "Diabolo Village" tussen de spoorlijn en de E19. Op zich was het tijdelijk station wel vrij mooi gedaan, maar ik wou toch ook wel het stuk in de buurt van Schaarbeek en Mechelen zien...
Hmja had beetje zelfde gevoel, tof qua animatie maar de freaks willen toch graag iets meer van de infrastructuur zien, ik verwachtte echt een ritje tot Mechelen of zo...
syntric no está en línea   Reply With Quote
Old June 18th, 2012, 12:11 AM   #1112
Glodenox
Registered User

Glodenox's Avatar

Zonet het antwoord gevonden op waarom er nog geen aansluiting is van lijn 25N naar lijn 26: ze wordt pas ergens eind 2014 voorzien. Men heeft blijkbaar het kaartje over het gewestelijk expressnet op de site van infrabel up to date gebracht met die informatie. Voor 2 à 3 jaar hebben ze daar dus die vaste hekken gezet. Ach, het staat wel beter dan dat men daar enkele Herassen zou gaan zetten.

En 2 jaar later, eind 2016, wil men de aansluiting van lijn 25 naar lijn 25N maken. Blijkbaar is er nu dus enkel een aansluiting op lijn 27 dan?
Old June 18th, 2012, 02:22 PM   #1113
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Op dat plannetje van Infrabel wordt gesproken over roosters Brussel-Zuid, dec 2019 en vierzijdige roosters Schaarbeek dec 2018. Weet iemand wat dit betekent?

Old June 18th, 2012, 03:25 PM   #1114
Quimb
Registered User

Ik denk dat de wisselcomplexen aangepakt worden, dit voor vernieuwing maar ook voor de mogelijkheid om er met grotere snelheden over te rijden. Ik vrees enkel dat er minder mogelijkheden zijn hiermee: een trein zal vermoedelijk niet alles meer kunnen kruisen. Ook zal vermoedelijk het viaduct van L124 naar Brussel West op dubbelspoor gebracht worden.

Die bypass van 25N ten noorden van Mechelen snap ik niet, die zal uitkomen op de goederenlijn 27B van Antwerpen naar Leuven. Eenmaal daar moet alles weer gekruisd worden of komt er daar ook een nieuw viaduct om het geheel op lijn 25 te doen aansluiten?

Komen er trouwens geen 4 sporen tussen Linkebeek en Brussel Zuid? Precies maar tot vertakking Moensberg...

(moet dringend geupdate worden)

Quimb no está en línea   Reply With Quote
Old June 18th, 2012, 03:47 PM   #1115
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
Originally Posted by Quimb View Post
Komen er trouwens geen 4 sporen tussen Linkebeek en Brussel Zuid? Precies maar tot vertakking Moensberg...
Inderdaad. Moeilijk te begrijpen, zo creëert men gewoon een nieuwe flessenhals.
Old June 18th, 2012, 10:10 PM   #1116
fets_be
Registered User

Quote:
En 2 jaar later, eind 2016, wil men de aansluiting van lijn 25 naar lijn 25N maken. Blijkbaar is er nu dus enkel een aansluiting op lijn 27 dan?
De huidige zuidelijke aansluiting van lijn 25N is op lijn 36N net ten noorden van Schaarbeek(Y.Albertbrug). Hier word je quasi verplicht om de oostelijke of centrale koker te gebruiken in de NZV. Een bijkomende verbinding tussen lijn 25N en lijn 25 laat dus een makkelijkere exploitatie toe, zeker voor relaties richting Charleroi (lijn 124).

Er is dus geen aansluiting met lijn 27 in het zuiden.
Old August 22nd, 2012, 10:39 PM   #1117
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 46

filmpje van AWV:

Old January 7th, 2013, 09:16 AM   #1118
groentje
New Brusseleir

Het is niet eenvoudig om nog 2 sporen bij te persen langs lijn 124 op Brussels grondgebied zonder een hoop onteigeningen, meer nog dan langs de andere lijnen (en ook meer dan gewoon wat stukken tuin, zoals vaak het geval in Wa-Bo). Maar het klopt dat dit een flessenhals is, en nog wel even zal blijven. Ook al wil men (een deel van) het GEN-verkeer over lijn 26 sturen, waardoor dit stuk dus wordt ontlast.
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old January 23rd, 2013, 09:40 AM   #1119
EagleEye812
Registered User

Likes (Received): 1

Smile

Geen nieuws ofzo, maar gewoon even tussendoor: ben er toch eens in geslaagd om op het juiste moment langs Mechelen-Zuid te rijden om de trein te zien passeren, bij deze dus voor de forumleden die nog niet het genoegen hebben gehad om een trein over het viaduct te zien rijden

EagleEye812 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules