|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#141 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Bwah, pas op, je moet er de portfolio van AWG-architecten eens bij halen. Niet dat ik vind dat daar iets mis mee is, eerlijk gezegd, vormelijk vind het wel goed en die lui gebruiken meestal wel warme en aangename materialen. De gevels langs de Scheldearm glooiender maken, tot daaraan toe - hoewel het ook praktisch moet blijven voor wie daar een appartement in koopt, want met een kromme muur kan je niet zo veel aanvangen in je interieur. Maar veel meer dan dat zie ik er (en hoeft er voor mijn part) niet aan (te) veranderen.
Wat de 'eenzaamheid' betreft: dat valt wel mee. Eerst en vooral dient het gebouw een poortfunctie, dus het mag wel een beetje solitair zijn, dat zijn poorten nu eenmaal. Bovendien zijn er nog wel lichtjes hoge gebouwen in de buurt: enkele tientallen meter verderop langs de Scheldearm staat die Canal+ woontoren, en in de andere richting in Gentbrugge staat ook een kleiner woontorentje. Ook langs de Gentse oever van de Schelde en langs de Brusselsesteenweg heb je dan nog een hoop appartementsgebouwen van 6 à 8 bouwlagen. Een kantoorgebouw van 11 bouwlagen is niet zo extravagant veel hoger, en het moet wel een kop hoger zijn, want anders verliest het zijn poortfunctie. Ik heb die website wat zitten doorlezen, maar kan weinig slechts zeggen over het project. Het is gewoon een zoveelste klassiek NIMBY-fenomeen. Een paar argumenten die nog beperkt opgaan, gepaard met een hoop irrelevante, tegenstrijdige en bij wijlen emotionele argumenten.
|
|
|
#142 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Kheb jullie posts gelezen.
Om eerlijk te zijn, weet ik niet goed wat ik van het project moet denken. Eigenlijk stel ik me maar meer en meer vragen. Misschien draait dit niet zo zeer over de hoogte of het aantal bouwlagen? - Ik blijf het qua architectuur heel braaf en zonder visie vinden. Moet die nieuwe poort ook qua architectuur een baken zijn? - Waar ik die gasten wel in volg is dat Ledeberg over de jaren heel wat inwoners bijgekregen heeft; daarnaast is er een verschuiving gebeurd naar de middenklasse, hetgeen voor de leefbaarheid van Ledeberg best goed uitgedraaid is. Deze nieuwe inwoners zijn meestal jonge gezinnen met 2 verdieners die behoeften hebben een andere nood aan sociale voorzieningen en hebben andere mobiliteitsbehoeften, dan het oude Ledeberg. De vraag is hoelang kan Ledeberg dit nog wel aan? Het zelfde is eigenlijk van toepassing op de Brugse poort en Meulestede. Of je dit dan dient af te rekenen op dit project weet ik ook niet. Maar eigenlijk stel ik me de vraag wie moet die nieuwe behoeften voorzien? Is dit dan de Stad Gent? Of kun je een deel ervan opleggen aan projectontwikkelingen? In ieder geval kan de Stad Gent een rol spelen in het beleid van het openbaar domein en vrijwaren of het doorvoeren van milderende maatregelen. Misschien gaat dit alles wel ruim boven het petje van dit project, maar het beleid van een stad en de ontwikkeling van nieuwe gebieden moeten elkaar toch ondersteunen? Er rest dan de vraag wie moet dit alles betalen, vooral nu dat overheden budgetaire issues hebben? |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Registered User
Likes (Received): 63
|
Dank je voor de post, bijna vergeten
![]() image hosted on flickrIk ben wel te vinden voor een 'baken'. En ook qua architectuur mag het dat ietsje meer zijn, enkel al door de ligging. Dat betekent niet dat er bvb. geen kinderdagverblijf mag geïntegreerd worden. Uit de inrichtingsstudie die hier gepost werd kan je opmaken dat er wel degelijk heel hard is nagedacht over de mobiliteit en nieuwe openbare ruimte rond de kop en de oevers, tevens grote (of moet ik zeggen: kleine?) spelers in het oude Ledeberg. Ik vind maatschappelijke problemen zoals een gebrek aan kinderopvang geen geldige aanleiding tot dit soort protesten.. 'k Ben er daarnet vanuit Destelbergen naar Gent-Sint-Pieters gefietst langs de Schelde en zoals Puinkabouter aanhaalde, kom je van Gentbrugge tot de UCO-toren geregeld hogere gebouwen tegen. Last edited by Jongeheer; June 28th, 2012 at 06:00 PM. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
killed Laura Palmer
|
Of dat project er nu komt of niet, verandert niets aan het feit dat de Gentse bevolking, net als die van bijna alle Belgische steden, al jaren aan het groeien is - netto ongeveer 2.500 inwoners erbij ieder jaar. Bouwt men niet zulke zaken, dan zorgt dat alleen maar voor een grotere druk op de woningmarkt, niet voor minder bevolkingsgroei.
Gent heeft sinds de fusie in de jaren '70 nog nooit zoveel inwoners gehad als nu. En nog nooit bestond zo'n groot aandeel van de bevolking uit éénpersoonshuishoudens (de helft!). Er zijn dus gewoon heel erg veel appartementen nodig. Komen die niet in voldoende grote aantallen op de markt dan zullen de prijzen steeds onnoemelijk hoog blijven liggen. Een dichtbewoonde wijk is trouwens niet per definitie een onleefbare of onaangename wijk. Dat hangt meer van een sociale mix, ontsluiting, faciliteiten, etc. af dan puur een aantal. En die faciliteiten, oké, daar kan het schoentje al eens knellen, maar dat is een probleem dat sowieso zou bestaan, ongeacht het bestaan van dit project.
|
|
|
#145 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#146 |
|
killed Laura Palmer
|
Nieuwe goedkopere hoekhuizen geven Ledeberg extra impuls
|
|
|
#147 |
|
Registered User
|
Het is blijkbaar de intentie om de rijrichting op de Franse Vaart om te draaien. Ik weet niet of deze weg dan veel verkeersarmer gaat worden, omdat je eigenlijk een rechtstreekse verbinding B401/Ledeberg creëert.
|
|
|
|
|
|
#148 | |
|
Registered User
|
Quote:
Das het moeillijke als je alles met de fiets of te voet doet. Je hebt niet echt een idee welke weg de wagens moeten nemen om ergens te komen. Altijd lastig als iemand in een wagen de weg vraagt... |
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
Registered User
|
Het eerste deel van de verkavelingsvergunning is ingediend en blijkbaar is het openbaar onderzoek lopende tot half september.
|
|
|
|
|
|
#150 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Hallo,
Na reeds enkel jaren dit forum passief te hebben gevolgd is het tijd ook eens een actieve bijdrage te leveren. Hier enkele foto's van de nieuwbouw aan de BenidictusPoort: 1. ![]() 2. ![]() 3. ![]() 4. ![]() 5.
Last edited by Merellecht; September 11th, 2012 at 09:54 AM. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Registered User
|
Hier nog enkele detail foto's:
1. ![]() 2. ![]() 3. ![]() 4. ![]() 5.
Last edited by Meurisse; September 11th, 2012 at 12:46 PM. Reason: 2>1 |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Registered User
|
Naast de Benidictuspoort zijn ze deze zomer begonnen met de bouw van de nieuwe Welzijnsknoop. Enkele sfeerbeelden:
1. ![]() 2. ![]() 3. ![]() 4. ![]() 5. ![]() 6.
|
|
|
|
|
|
#153 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 45
|
Bedankt!Altijd leuk als passievelingen zich bekeren tot het activisme
|
|
|
#154 |
|
Registered User
|
Cool, bedankt!
|
|
|
|
|
|
#155 |
|
Registered User
|
Omstreden project Keizerpoort zet stap vooruit |
|
|
|
|
|
#156 |
|
killed Laura Palmer
|
Hoewel het aantal woningen omlaag wordt gehaald en de bovenste twee verdiepingen van het kantoorgebouw moeten verdwijnen, is er toch een goedkeuring voor het project aan de Keizerspoort:
Groen licht voor kantoortoren Keizerpoort Ik ga het nooit begrijpen, dat niet willen aanvaarden van zichtbare gebouwen op zichtlocaties. Maar bon, er is nu tenminste wel weer een stukje halfdood stadsweefsel dat mooi tot leven zal komen ![]() Het reduceren van het aantal parkeerplaatsen, en de gevraagde gebruiksflexibiliteit ervan zijn natuurlijk wel positief te noemen. De Keizerspoort is met elke andere vervoersmodus ook uitstekend bereikbaar.
www.dewebsitevanpuinkabouter.be Last edited by Puinkabouter; November 30th, 2012 at 12:46 PM. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
killed Laura Palmer
|
Maar dan nog vindt het buurtcomité die kantoortoren een gigantische mastodont
![]() Ledeberg woedend over kantoortoren
|
|
|
#158 |
|
Registered User
|
Ik weet niet waar ik moet starten, maar zo 'megalomaan' vindt ik dit niet. Jammer dat ze op zo een plaats zwichten voor een nog lagere toren. Die 'toren' op die plaats zou moeten zeggen: "welkom mensen, jullie komen in Gent (als jullie dat niet ziet), zet je auto aan de kant en ga met de tram verder".
Dat er minder parkeerplaatsen komen is eigenlijk ook niet echt goed. Nu is er al soms te weinig parkeerplaats in de stad. Terwijl ze nieuwe initiatieven zoeken binnen de stad (Carambla), weigeren ze deze kleine zaken die ook kunnen helpen. En als ze meer appartementen willen met meerdere kamers, kunnen ze dit toch zeker verhogen naar 42 meter. Dat zijn nog 2 verdiepen extra. Het mankeert aan goede beslissingskracht in gent (en België) |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Registered User
|
Wat die parkeerplaatsen betreft, hebben ze eigenlijk wel gelijk.
Met de ervaringen in London en Parijs is het achterhoofd, waar de laatste decennia een sterke reductie is van het autoverkeer, blijkt dat een gebrek parking één van de drijvende krachten kan zijn om mensen te laten overstappen op het openbaar vervoer, en zo de druk van de auto op de omgeving te verminderen. Indien we de steden leefbaar willen houden moeten de bezoekers uit hun auto, en ze uit hun auto krijgen gaat vooral door duur of schaars parkeren. Anders verliest de P&R altijd in prijs en reisduur. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Registered User
|
Oké Stofvdw, maar dan moet er wel goed openbaar vervoer zijn met een goede betrouwbaarheid en lange rijtijden. Als je de laatste 21 neemt om 23u 's avonds, dan is dat VEEL te vroeg en kan ik niet anders dan met mijn auto naar Gent gaan. Want het geeft me veel meer vrijheid om van Wetteren met de auto te gaan (ook al woon ik op 2 km van een station) omdat er te weinig OV is op een laat uur.
Hetzelfde voor tramlijn 21/22. Mocht die nu eens rijden om het kwartier tot half2 's nachts, zou dit de P+R aan Gentbrugge veel interessanter maken (en misschien daar eens een verdiepje op bouwen, zodat er meer capaciteit is) |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|