daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Reply

Thread Tools Display Modes
Old July 17th, 2012, 09:46 PM   #21
bijtkonijn
Biting User

bijtkonijn's Avatar

Likes (Received): 13

Niet echt een representatieve naam....

http://walterkarsemeijer.deviantart.com/
bijtkonijn no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 17th, 2012, 10:54 PM   #22
gewoonaashish
Registered User

Likes (Received): 9

Quote:
Originally Posted by bijtkonijn
Niet echt een representatieve naam....
Inderdaad, toen ik vanochtend "De Passie" las dacht ik dat er een nieuw plan was voor een 120 meter hoge mooie slanke toren met een opvallend ontwerp met veel glas enzo... Maarja, het is maar een naam hè dat ze eraan geven
gewoonaashish no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2012, 11:00 PM   #23
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 636

Naam komt van 1 van de scholen die erin komen.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old July 19th, 2012, 10:32 PM   #24
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 515

Ik weet nooit zo wat ik met zulke projecten aan moet. Ik kan er niks lelijks over zeggen, maar hitsig wordt ik er ook niet van. Met al z'n vellige keuzes en bakstenen rechttoe-rechtaan ontwerp doet het me denken aan het soort saaiheid wat ik ook bij het zien van de Mullerpier ervaar. Dat wordt hier nog eens versterkt door de horizontale plint. De impressie lijkt te suggereren alsof de gevel net zo rauw gemetseld is als van oude pakhuizen. Dat zou dan een pluspuntje wezen. Maar dat puntje ben je bij mij al heel snel kwijt als er geen knappe balkons in zitten. "Niet slecht" begint eerlijk gezegd een beetje een vermoeiende kwalificatie te worden hier.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old July 19th, 2012, 11:04 PM   #25
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 263

Tja, niet alles kan van het kaliber ´Markthal´ en ´De Rotterdam´ zijn. Ouderen en (lagere) midden inkomens moeten ook wonen. Binnen die (financiële) randvoorwaarden is dit een goed concept. Een stuk makkelijker was het geweest om een bejaardenflat en een schoolgebouw in IJselmonde neer te plempen. Dat dan zonder functie menging, stapeling van functies en nog minder architectonische ambitie, das een stuk goedkoper en makkelijker. Hier is dus ambitie geweest die bovendien gerealiseerd wordt! Bovendien is dit een echt ´stadmakend´ gebouw, meer daar van! Een project als dit te realiseren in het (relatief) niet zo welvarende Rotterdam op de rand van een slechte wijk in een diepe bouwcrisis, petje af! Ik weet dus heel goed wat ik met dit project aan moet.

In tegenstelling tot de Mullerpier zitten hier trouwens functies in de plint die voor leven zorgen. (voor zover ik dat kan beoordelen van het karige beeldmateriaal)
VictorJ no está en línea   Reply With Quote
Old July 19th, 2012, 11:08 PM   #26
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Dan kan je nog steeds een (voor mijn part 2x zo hoge) versie van Zuiderspoor hier kunnen neerzetten.
Old July 20th, 2012, 09:24 AM   #27
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 93

Dit ís een twee keer zo hoge versie van Zuiderspoor, alleen zonder de balkons. En dat is erg jammer.
Old September 17th, 2012, 10:17 PM   #28
hoogbouwe
Registered User

hoogbouwe's Avatar

Likes (Received): 35

7.4 Brede Hilledijk, Maashaven NZ, Hillelaan, (De Passie) (4e behandeling)
15:30

omschrijving: oprichten van twee woontorens met scholen en politiepost in onderbouw
ontwerp: Thimo Keulen, Diederen Dirrix Architecten
dossier: OMV.12.03.00430

Aanwezig bij de bespreking is Eric Koops van Woon Compas, de opdrachtgever.
Bert Dirrix legt uit dat zij naar aanleiding van het commentaar van de commissie en de specifieke
welstandscriteria voor dit gebied nog eens een diepgaand onderzoek naar de eenheid van
onderbouw en accenten hebben uitgevoerd. In dat onderzoek is gezocht naar middelen, anders
dan het doorzetten van het metselwerk binnen het dubbelhoge vlechtwerk dat al voor een
verweving van onderbouw en bovenbouw zorgt.
Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat:
- het beton (banden en vlakken) ook wel erg “wittig” was;
- een nadere bewerking van het beton als snel als decoratie wordt ervaren die vreemd is aan het
kloeke stoere havenkarakter dat wordt beoogd.

Hoewel de architect en opdrachtgever er van overtuigd zijn dat een baksteenpalet van paars-rood
dat eerder is getoond goed past maat het oogt nu nog te rozig. Er wordt dan ook nog gezocht
naar een menging die natuurlijker oogt.

Voor wat betreft de kleurtoon van het betonwerk in de gevel is door middel van referenties en op
het bureau van Dirrix aanwezige bemonstering onderzocht hoe baksteen en beton zich tot elkaar
verhouden. Een eerste resultaat is een grijs-rode betonkleur die baksteen en beton minder laat
contrasteren waardoor basement in toon aansluit op de bovenbouw. De detaillering die is
uitgewerkt en wordt getoond aan de commissie zijn voor bovenbouw en basement gelijk, alleen
de tactiliteit zal verschillen. Concluderend stelt Dirrix dat het onderzoek heeft geleid tot een
specifieke inzet van middelen die beter op elkaar aansluiten.

Bert Dirix laat aan de commissie ook nog de galerijzijde (al in juli ingediend) zien die nu in
metselwerk wordt opgetrokken.

reactie van de commissie
De commissie heeft waardering voor de wijze waarop na de opmerkingen van de commissie er
door middel van onderzoek is verder gewerkt aan het gebouw. De gepresenteerde resultaten
geven op een goede manier invulling aan de openstaande opmerkingen (verhouding bovenbouwonderbouw, galerijgevel); anderzijds was de commissie al overtuigd dat niet kon worden
vastgehouden aan het criterium voor de plinthoogte.
Omdat de textuur en kleur van het beton op een foto niet zijn te beoordelen, en de
baksteensortering ook nog niet vastligt, wil de commissie middels een mock-up beiden drie
maanden voor start bouw ter beoordeling, aangeboden krijgen.

Welstand Verslag 15 Augustus
Old September 29th, 2012, 07:27 PM   #29
Adriaen Paets
Registered User

Likes (Received): 10

Een aardig gebouw, dat qua uitstraling past bij de plek waar het ligt. Het wordt hoog tijd dat er is iets aan de entree van Katendrecht wordt gedaan. Open vlaktes met daarom heen vervallen industrieel erfgoed is nu niet echt een uitnodigende entree. Zonde, wat op de Katendrechtse pier is de laatste jaren een hoop werk verricht.

Dat het niet een glamoureus ontwerp is zie ik ook wel. Echter, op deze lokatie hoeft dat wat mij betreft ook niet. Ik hoop dat er een mogelijkheid is de vervallen industriële bebouwing die er nog staat te herontwikkelen, en te omringen met nieuwbouw die daarbij past, zodat je een stoere, industriële uitstraling krijgt.
Adriaen Paets no está en línea   Reply With Quote
Old September 29th, 2012, 08:02 PM   #30
bulgerhoog
Registered User

bulgerhoog's Avatar

Likes (Received): 23

Stoer industrieel

Stoer klinkt leuk, industrieel ook, maar helaas is dat in Nederland meestal niet de kwaliteit van 19e eeuwse Engelse industriële gebouwen (vaak een beetje neo, met veel vakwerk).

Dit is gewoon een saai ontwerp, wat wordt opgeleukt met "architectuurgepraat" .

Dit kan toch beter!!!!!!!!!

Erik
bulgerhoog no está en línea   Reply With Quote
Old September 30th, 2012, 10:19 PM   #31
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Vandaag is het nog een knollenveld. Hoog tijd dat deze leegte een opvulling krijgt:

Old January 14th, 2013, 04:24 PM   #32
Marin
Jürgen Leschinger

Marin's Avatar

Likes (Received): 248

Aanvulling op dit eerdere bericht:

Bron

Quote:
WoonCompas en BAM tekenen contract voor de realisatie van MFA De Passie

Datum: 14-01-2013

ROTTERDAM - WoonCompas en BAM hebben het contract ondertekend voor de bouw van de multifunctionele accommodatie De Passie. Dit project wordt na realisatie door de Utrechtse pensioenuitvoerder SPF Beheer namens het Spoorwegpensioenfonds en de Stichting Pensioenfonds Openbaar Vervoer als belegging in eigendom verworven.

MFA De Passie wordt gerealiseerd in de Rotterdamse wijk Katendrecht en gaat ruimte bieden aan onder meer twee onderwijsinstellingen voor voortgezet onderwijs met gezamenlijk 800 leerlingen, 135 seniorenwoningen, een parkeervoorziening en enkele maatschappelijke functies.
De totale omvang van het project is circa 27.000 m2 bvo, bestaande uit vijftien bovengrondse bouwlagen en één ondergrondse bouwlaag.

Het gebouw is ontworpen door architectenbureau Diederendirrix uit Eindhoven. De Rotterdamse vestigingen van BAM Woningbouw en BAM Utiliteitsbouw zullen het project gezamenlijk realiseren.
De start van het project is gepland voor april 2013 en zal eind 2014 worden opgeleverd.
Old January 14th, 2013, 04:27 PM   #33
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 206

Trouwens, een evangelische (sowieso jammer dat nog steeds niet al het onderwijs openbaar gemaakt is) school als de Passie, is daar wel markt voor in Rotterdam Zuid? Of allemaal import uit de omgeving?
jb_nl no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2013, 05:18 PM   #34
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 568

De Passie zit al in Rotterdam Zuid en groeit zijn huidig gebouw uit, dus het antwoord op je vraag: Ja!

Nieuwste fotoseries: Amsterdam | Odessa | Dresden | Salzburg | Rotterdam

Komende series: Istanbul, Etna, Pompeï, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Piraeus, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Emmen, Apeldoorn
Topaas no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2013, 05:43 PM   #35
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Waarom horen we Geert dan nooit over deze tsunami van christenfundamentalisme in stedelijk gebied?
Old January 14th, 2013, 05:50 PM   #36
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 108

Wie zegt dat het fundamentalisten zijn die naar deze school gaan/zullen gaan?
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2013, 07:04 PM   #37
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

JB, maar die kijkt niet verder dan zijn neus lang is.
Old January 14th, 2013, 07:40 PM   #38
Oeg
Registered User

Likes (Received): 27

Interview met de directie:

Quote:
11. Hoe is uw relatie met God?
- Ja, goed! Ik heb al gezegd dat ik echt geloof dat God mij hier wil hebben. Ik heb veel gebeden of de Heere God mij op deze school wilde hebben en dat heb ik echt bevestigd gezien. Ik merk dat Hij mij erg veel helpt en me elke keer kracht geeft. Dat heb ik ook als ik erg moe ben, ik heb namelijk 2 kinderen. Die zijn ’s nachts wel eens wakker of ziek, maar dan merk ik toch dat Hij bij me is. Dat vind ik nou bijzonder. Als er dingen beter gaan op deze school ,is dat omdat Hij het bestuurt en niet omdat ik het doe.
Oeg no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2013, 07:46 PM   #39
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Fundamentalistisch heb ik liever niet, en sowieso scholen met een religieuze orientatie. Scholen zijn er voor goed onderwijs, niet om mensen te doordringen van een bepaalde religie. Niet om allerlei maatschappijvreemde enclaves met gelijkgestemden in stand te houden die niet in contact komen met de veel diversere wereld om hen heen. Leerlingen moeten klaargestoomd worden voor het verdere leven in een diverse samenleving. Daarnaast ontvangen scholen met een religieus stempel vaak veel meer geld dan openbare scholen door verwevenheid met de kerk en donaties hiervan en kunnen ze allerlei absurde regeltjes tegen homoleraren etc. handhaven. Kortom, hoe sneller alle scholen gewoon openbaar gemaakt worden, hoe beter.
Old January 14th, 2013, 08:24 PM   #40
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 108

Ik denk dat 99,99% van alle normale mensen geen fundamentalisten (zouden moeten) willen, waar dan ook en waarin bepaalde lieden dan ook fundamentalistisch willen denken. Dat wil echter niet zeggen dat er op deze school fundamentalisten zitten qua leerlingen of leraren.

Als atheïst hoef ik verder mijn standpunt m.b.t. religie op school niet verder te beschrijven. Wat dat betreft kan ik het met je eens zijn.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules