daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old May 22nd, 2012, 02:46 PM   #541
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 63

Wat er stond was toch doodgewone ...-architectuur (vul het jaartal in)? Zie dan het probleem niet.

Sponsored Links

Old May 22nd, 2012, 07:36 PM   #542
mato
Registered User

mato's Avatar

Likes (Received): 2

Inderdaad het CMB-gebouw was ook niet echt iets bijzonders.
mato no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2012, 07:48 PM   #543
KrisL
Registered User

KrisL's Avatar

Likes (Received): 6

een goede vriend heeft er een appartement. Best wel mooi. Met een binnentuin, ruime garage, mooi uitzicht, prachtig gelegen. Ook langs buiten goed. Heel wat beter dan de panden die ze onlangs op de Meir hebben gebouwd.
KrisL no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2012, 09:11 PM   #544
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
Wat er stond was toch doodgewone ...-architectuur (vul het jaartal in)? Zie dan het probleem niet.
Met die redenering kan je heel Antwerpen behalve misschien de kathedraal en het stadhuis wel slopen.

Volgens dit artikel was het overigens wel degelijk de bedoeling het gebouw te bewaren. Maar omdat het zolang leeggestaan heeft bleek dat te duur.

Positief is dat er appartementen gekomen zijn. Maar dat ontwerp, dat is toch écht maar doorsnee hoor.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2012, 09:31 PM   #545
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 22

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Met die redenering kan je heel Antwerpen behalve misschien de kathedraal en het stadhuis wel slopen. .
Ik begrijp jouw logica niet. Je vindt de hele Antwerpse binnenstad doorsnee, maar desalniettemin moet alles blijven staan, op voorwaarde dat het enkele jaren oud is? Maar voor nieuwe gebouwen hanteer je dan weer strengere normen, want de nieuwbouw is 'maar' doorsnee?
Polri no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2012, 09:48 PM   #546
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Waar heb ik gezegd dat ik de hele Antwerpse binnenstad doorsnee vind. Ik reageerde op SkyBridge die dat vindt.

Trouwens: in de (historische) binnenstad is een oud gebouw m.i. meer waard dan een nieuw. Als een oud gebouw vervangen wordt moet het voor mij meer dan doorsnee zijn. Nu valt het op die specifieke plek nog mee omdat de gebouwen in de buurt ook allemaal vrij strak zijn. Maar toch had ik liever het oude gebouwen behouden gezien.

Last edited by De Klauw; May 22nd, 2012 at 10:13 PM.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old May 22nd, 2012, 10:08 PM   #547
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Wat bedoel je eigenlijk met 'meer dan doorsnee'? Wanneer ik denk aan nieuwbouw in een historische context hoop ik vooral op een bepaalde graad van banaliteit: vormelijk niet te gek gaan doen, en graag gebruik van heel courante materialen (gepleisterde gevel, baksteen, zandsteen), hoge smalle ramen, etc.

Enfin, alles afhankelijk van de context natuurlijk.
Old May 22nd, 2012, 11:27 PM   #548
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 63

Grondig eens met Puinkabouter.

Ik pleit absoluut niet voor sloop van de hele binnenstad en vind die ook niet doorsnee in z'n geheel (je legt me mooi woorden in de mond!). Wel is het ene oude pand het andere niet. Het is niet omdat het oud is, dat het ook goed is of niet vervangen kan worden.
Uiteraard altijd voorafgegaan door een serieuze afweging.

Ik zie ook liever nieuwbouw die in de massa opgaat; de meeste binnensteden op aarde zijn daar uit opgebouwd. Een verzameling zogenoemde iconen gaat alleen maar een circusshow maken en de historisch waardevolle panden verdrukken.
Old June 25th, 2012, 11:57 PM   #549
Matthias1000
Registered User

Matthias1000's Avatar

Likes (Received): 0

Op pagina 17 zie je allemaal Paviljoenen staan, allemaal pareltjes van gebouwen. Ik vraag mij nu eigenlijk af wat de reden van afbraak is en waar in Antwerpen ze gestaan hebben??
Matthias1000 no está en línea   Reply With Quote
Old June 26th, 2012, 04:05 AM   #550
mato
Registered User

mato's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias1000 View Post
Op pagina 17 zie je allemaal Paviljoenen staan, allemaal pareltjes van gebouwen. Ik vraag mij nu eigenlijk af wat de reden van afbraak is en waar in Antwerpen ze gestaan hebben??
Zoals Puinkabouter reeds schreef: "Die wereldtentoonstellingen werden altijd in nogal minderwaardige bouwmaterialen opgetrokken, want het moest altijd heel snel kunnen opgebouwd worden. Logischerwijs waren die gebouwen niet echt duurzaam, dus moesten ze meteen weer tegen de vlakte om plaats te maken voor een moderne nieuwe woonwijk."
En zoals Snelly1968 schreef: "De Normaalschool aan de Pestalozzistraat is een voormalig paviljoen en de Tentoonstellingswijk heeft er ook nog een kerk aan overgehouden."
Old June 27th, 2012, 10:24 AM   #551
Snelly1968
Registered User

Snelly1968's Avatar

Bon, ik weet niet waar ik deze vraag moet posten, dus doe ik het hier maar.

Ik heb gemerkt dat in de Borsbeekstraat in Borgerhout de huisnummering van nr. 27 naar nr. 37 gaat zonder tussenliggende percelen. Wat kan hier de reden van zijn?

Op luchtfoto's is ook niet duidelijk of hier een steeg is die de nummering kan verklaren. Wel dat er een groot bejaardentehuis is opgetrokken, dus misschien waren er wel achterliggende panden.

Iemand?
Snelly1968 no está en línea   Reply With Quote
Old June 27th, 2012, 06:04 PM   #552
mato
Registered User

mato's Avatar

In de Borsbeekstraat stonden destijds veel smalle huisjes. Na afbraak en herverkaveling van de aanliggende grond naar bredere panden bleven er nummers over. Er zijn in de buurt nog verschillende straten met hetzelfde fenomeen.
Old June 29th, 2012, 10:45 AM   #553
Snelly1968
Registered User

Snelly1968's Avatar

Dankjewel, ik had al een vermoeden dat het zoiets moest zijn, maar vond niks op papier.
Weet jij waar ik zulks in kan vinden?

, Snelly
Old July 4th, 2012, 03:42 PM   #554
Snelly1968
Registered User

Snelly1968's Avatar

Quote:
Originally Posted by mato View Post
In de Borsbeekstraat stonden destijds veel smalle huisjes. Na afbraak en herverkaveling van de aanliggende grond naar bredere panden bleven er nummers over. Er zijn in de buurt nog verschillende straten met hetzelfde fenomeen.
Blijkbaar geldt dat ook voor de pare kant, alhoewel het daar logischer leek (oude fabriekspanden).
Old July 23rd, 2012, 10:17 PM   #555
antwerpenaar
Registered User

antwerpenaar's Avatar

Een schitterend filmpje over het Centraal Station.

https://www.youtube.com/watch?featur...&v=ZVfMqWz9pXI
antwerpenaar no está en línea   Reply With Quote
Old August 21st, 2012, 11:25 AM   #556
maxmium
Registered User

mooi hoor

Last edited by maxmium; August 21st, 2012 at 11:43 AM. Reason: dubbelpost
maxmium no está en línea   Reply With Quote
Old November 3rd, 2012, 11:43 PM   #557
maxime78
Registered User

Citadel/Zuidkasteel

Dag iedereen,

Voor een paper in het kader van oude Antwerpse foto's ben ik op zoek naar foto's van de oude Antwerpse citadel (ook bekend als het Zuidkasteel). Zowel van de intacte citadel, de afbraakwerken als de vrije ruimte tussen de stad en het bolwerk (de Esplanade/Kasteelplein) zoek ik nog afbeeldingen in afdrukkwaliteit. Wie kan mij helpen?
maxime78 no está en línea   Reply With Quote
Old November 4th, 2012, 12:50 AM   #558
syntric
Registered User

Quote:
Originally Posted by maxime78 View Post
Dag iedereen,

Voor een paper in het kader van oude Antwerpse foto's ben ik op zoek naar foto's van de oude Antwerpse citadel (ook bekend als het Zuidkasteel). Zowel van de intacte citadel, de afbraakwerken als de vrije ruimte tussen de stad en het bolwerk (de Esplanade/Kasteelplein) zoek ik nog afbeeldingen in afdrukkwaliteit. Wie kan mij helpen?
In de beeldbank van het Felixarchief (archief stad Antwerpen) vind je wel wat: http://zoeken.felixarchief.be/zHome/Home.aspx

Ik denk dat je die foto's ook in het groot kunt bestellen, geen idee of dat gratis is of niet.
syntric no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2013, 10:30 AM   #559
DMAlex
Registered User

Quote:
Originally Posted by satellite 2640 View Post
onlangs volgende foto's tegengekomen van de oude provincieraadszaal in het bisschoppelijk paleis. dat de provincie antwerpen het lange tijd gebruikt heeft wist ik wel maar van deze zaal had ik geen vermoeden.. doet me denken aan de kamer in brussel, "klein parlement" in antwerpen

google maps (witte vierkant in het midden)
Om hier even op terug te komen:
Omdat de provinciale administratie dit jaar tijdelijk weggaat uit het huidige provinciehuis, dat wordt afgebroken en vervangen door een nieuwbouw tegen 2016, zal deze zaal in het Bernarduscentrum opnieuw worden gebruikt als provincieraadszaal tot/met 2016 en wordt hij ook opnieuw opgefrist. Eerherstel voor deze prachtige zaal?
DMAlex no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules