|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#541 |
|
a.k.a. Sequentia
Likes (Received): 63
|
Wat er stond was toch doodgewone ...-architectuur (vul het jaartal in)? Zie dan het probleem niet.
|
|
|
#542 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Inderdaad het CMB-gebouw was ook niet echt iets bijzonders.
|
|
|
|
|
|
#543 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
een goede vriend heeft er een appartement. Best wel mooi. Met een binnentuin, ruime garage, mooi uitzicht, prachtig gelegen. Ook langs buiten goed. Heel wat beter dan de panden die ze onlangs op de Meir hebben gebouwd.
|
|
|
|
|
|
#544 | |
|
Registered User
|
Quote:
![]() Volgens dit artikel was het overigens wel degelijk de bedoeling het gebouw te bewaren. Maar omdat het zolang leeggestaan heeft bleek dat te duur. Positief is dat er appartementen gekomen zijn. Maar dat ontwerp, dat is toch écht maar doorsnee hoor. |
|
|
|
|
|
|
#545 |
|
Registered User
Likes (Received): 22
|
Ik begrijp jouw logica niet. Je vindt de hele Antwerpse binnenstad doorsnee, maar desalniettemin moet alles blijven staan, op voorwaarde dat het enkele jaren oud is? Maar voor nieuwe gebouwen hanteer je dan weer strengere normen, want de nieuwbouw is 'maar' doorsnee?
|
|
|
|
|
|
#546 |
|
Registered User
|
Waar heb ik gezegd dat ik de hele Antwerpse binnenstad doorsnee vind. Ik reageerde op SkyBridge die dat vindt.Trouwens: in de (historische) binnenstad is een oud gebouw m.i. meer waard dan een nieuw. Als een oud gebouw vervangen wordt moet het voor mij meer dan doorsnee zijn. Nu valt het op die specifieke plek nog mee omdat de gebouwen in de buurt ook allemaal vrij strak zijn. Maar toch had ik liever het oude gebouwen behouden gezien. Last edited by De Klauw; May 22nd, 2012 at 10:13 PM. |
|
|
|
|
|
#547 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Wat bedoel je eigenlijk met 'meer dan doorsnee'? Wanneer ik denk aan nieuwbouw in een historische context hoop ik vooral op een bepaalde graad van banaliteit: vormelijk niet te gek gaan doen, en graag gebruik van heel courante materialen (gepleisterde gevel, baksteen, zandsteen), hoge smalle ramen, etc.
Enfin, alles afhankelijk van de context natuurlijk.
|
|
|
#548 |
|
a.k.a. Sequentia
Likes (Received): 63
|
Grondig eens met Puinkabouter.
Ik pleit absoluut niet voor sloop van de hele binnenstad en vind die ook niet doorsnee in z'n geheel (je legt me mooi woorden in de mond!). Wel is het ene oude pand het andere niet. Het is niet omdat het oud is, dat het ook goed is of niet vervangen kan worden. Uiteraard altijd voorafgegaan door een serieuze afweging. Ik zie ook liever nieuwbouw die in de massa opgaat; de meeste binnensteden op aarde zijn daar uit opgebouwd. Een verzameling zogenoemde iconen gaat alleen maar een circusshow maken en de historisch waardevolle panden verdrukken.
|
|
|
#549 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Op pagina 17 zie je allemaal Paviljoenen staan, allemaal pareltjes van gebouwen. Ik vraag mij nu eigenlijk af wat de reden van afbraak is en waar in Antwerpen ze gestaan hebben??
|
|
|
|
|
|
#550 | |
|
Registered User
|
Quote:
En zoals Snelly1968 schreef: "De Normaalschool aan de Pestalozzistraat is een voormalig paviljoen en de Tentoonstellingswijk heeft er ook nog een kerk aan overgehouden." |
|
|
|
|
|
|
#551 |
|
Registered User
|
Bon, ik weet niet waar ik deze vraag moet posten, dus doe ik het hier maar.
Ik heb gemerkt dat in de Borsbeekstraat in Borgerhout de huisnummering van nr. 27 naar nr. 37 gaat zonder tussenliggende percelen. Wat kan hier de reden van zijn? Op luchtfoto's is ook niet duidelijk of hier een steeg is die de nummering kan verklaren. Wel dat er een groot bejaardentehuis is opgetrokken, dus misschien waren er wel achterliggende panden. Iemand? |
|
|
|
|
|
#552 |
|
Registered User
|
In de Borsbeekstraat stonden destijds veel smalle huisjes. Na afbraak en herverkaveling van de aanliggende grond naar bredere panden bleven er nummers over. Er zijn in de buurt nog verschillende straten met hetzelfde fenomeen.
|
|
|
|
|
|
#553 |
|
Registered User
|
Dankjewel, ik had al een vermoeden dat het zoiets moest zijn, maar vond niks op papier.Weet jij waar ik zulks in kan vinden? , Snelly
|
|
|
|
|
|
#554 |
|
Registered User
|
Blijkbaar geldt dat ook voor de pare kant, alhoewel het daar logischer leek (oude fabriekspanden).
|
|
|
|
|
|
#555 |
|
Registered User
|
Een schitterend filmpje over het Centraal Station.
https://www.youtube.com/watch?featur...&v=ZVfMqWz9pXI |
|
|
|
|
|
#556 |
|
Registered User
|
mooi hoor
Last edited by maxmium; August 21st, 2012 at 11:43 AM. Reason: dubbelpost |
|
|
|
|
|
#557 |
|
Registered User
|
Citadel/Zuidkasteel
Dag iedereen,
Voor een paper in het kader van oude Antwerpse foto's ben ik op zoek naar foto's van de oude Antwerpse citadel (ook bekend als het Zuidkasteel). Zowel van de intacte citadel, de afbraakwerken als de vrije ruimte tussen de stad en het bolwerk (de Esplanade/Kasteelplein) zoek ik nog afbeeldingen in afdrukkwaliteit. Wie kan mij helpen? |
|
|
|
|
|
#558 | |
|
Registered User
|
Quote:
Ik denk dat je die foto's ook in het groot kunt bestellen, geen idee of dat gratis is of niet. |
|
|
|
|
|
|
#559 | |
|
Registered User
|
Quote:
Omdat de provinciale administratie dit jaar tijdelijk weggaat uit het huidige provinciehuis, dat wordt afgebroken en vervangen door een nieuwbouw tegen 2016, zal deze zaal in het Bernarduscentrum opnieuw worden gebruikt als provincieraadszaal tot/met 2016 en wordt hij ook opnieuw opgefrist. Eerherstel voor deze prachtige zaal? |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|