daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Leuven

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old December 21st, 2011, 11:10 AM   #101
eurocities
Registered User

Likes (Received): 0

De resultaten van tien jaren plannen-maken voor het Fochplein worden nu langzaamaan zichtbaar. In alle eerlijkheid: ik blijf het erg spijtig vinden dat het aanvankelijke ontwerp van Robbrecht & Daem (het busgebouw met een schitterend dak van grijs-blauwe tegels) door het protest van de middenstand werd opgeborgen. In de plaats krijgen ze nu een plein dat meer op een uitvergrote kelderingang lijkt

Quote:
Originally Posted by !FcBruges! View Post
U vraagt, wij draaien nogmaals:

Een foto van enkele dagen geleden. Het plein begint (eindelijk) vorm te krijgen.

eurocities no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 22nd, 2011, 11:28 AM   #102
batlo
Registered User

batlo's Avatar

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by eurocities View Post
De resultaten van tien jaren plannen-maken voor het Fochplein worden nu langzaamaan zichtbaar. In alle eerlijkheid: ik blijf het erg spijtig vinden dat het aanvankelijke ontwerp van Robbrecht & Daem (het busgebouw met een schitterend dak van grijs-blauwe tegels) door het protest van de middenstand werd opgeborgen. In de plaats krijgen ze nu een plein dat meer op een uitvergrote kelderingang lijkt
ik deel die mening eigenlijk ook wel, ik snap niet zo goed waarom dat ontwerp van R&D volledig van de kaart geveegd is. Nu, ik ben wel benieuwd om het uiteindelijke resultaat te zien, dan pas zullen we kunnen oordelen of het al dan niet geslaagd is natuurlijk
batlo no está en línea   Reply With Quote
Old January 23rd, 2012, 06:29 PM   #103
!FcBruges!
Registered User

De werken hebben tijdens de kerstperiode stil gelegen. Maar ondertussen zijn ze er weer aan begonnen.
De prognose luidt: eind april...

!FcBruges! no está en línea   Reply With Quote
Old January 23rd, 2012, 06:55 PM   #104
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 966

dan gaan ze zich mogen haasten...
Old February 5th, 2012, 01:12 AM   #105
!FcBruges!
Registered User

Nog wat nacht-impressies, getrokken van de kant van de Tiensestraat:

Old February 28th, 2012, 06:54 PM   #106
!FcBruges!
Registered User

De trappen worden ondertussen ook al zichtbaar:

Old April 8th, 2012, 10:43 AM   #107
!FcBruges!
Registered User

En nog 2 beelden van een week geleden.
Ondertussen is bekendgemaakt dat op 18 april er terug bussen zullen rijden over het Foch / Pieter De Somer plein.

De officiële inhuldiging staat gepland voor 9 juni. Dus tegen dan zou alles af moeten zijn.

Old April 25th, 2012, 09:16 PM   #108
Le Penseur
Proud Belgian

Likes (Received): 11

Vanuit de bus:

Le Penseur no está en línea   Reply With Quote
Old June 12th, 2012, 02:53 PM   #109
Smeeby
Registered User

Smeeby's Avatar

Likes (Received): 62

Is dat vernieuwde Fochplein nu al geopend ondertussen? 't Zag er half mei toch uit alsof het niet meer lang kon gaan duren...
Smeeby no está en línea   Reply With Quote
Old June 14th, 2012, 05:40 PM   #110
gob de bouwer
Registered User

Er is blijkbaar nog een probleem met de glasleverancier die geen glas kan leveren, waardoor de officiële opening maar weer is uitgesteld
gob de bouwer no está en línea   Reply With Quote
Old June 15th, 2012, 03:59 PM   #111
Smeeby
Registered User

Smeeby's Avatar

Lap... ik zal nog maar even wachten met nog eens studentennostalgie te gaan snuiven dan
Merci voor de info!
Old June 24th, 2012, 11:00 PM   #112
EvilWouter
Registered User

EvilWouter's Avatar

Likes (Received): 45

Het plein is zo goed als af, de bushalte moet nog gemaakt worden en er zijn nog enkele gaten in het plein die opgevuld moeten worden.

Enkele foto's:

Ingang aan de grote markt

Plaats van het toekomstig 'buskotje'

Nog eentje van het Stadhuis om af te sluiten
EvilWouter no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2012, 10:37 AM   #113
Smeeby
Registered User

Smeeby's Avatar

Mooi, dankjewel voor de update!
Het valt me nu wel op dat die ingang kant Grote Markt echt wel een smal gangetje is... terwijl ze de rest toch zo breed en open mogelijk gemaakt hebben.

En nog een puntje van kritiek: ze hadden er ineens helemaal voor mogen gaan van mij, en dat 'viaduct' waar de bus over rijdt een beetje hoger mogen leggen zodat die 'benedenverdieping' een wat hoger plafond gehad had, en dus nog meer open leek.
Verder vind ik het wel fijn daar persies
Old July 28th, 2012, 01:32 AM   #114
!FcBruges!
Registered User

En nog een recent beeld van het vernieuwe fochplein:

Old August 14th, 2012, 12:35 PM   #115
gob de bouwer
Registered User

Vandaag in het nieuwsblad:

Quote:
LEUVEN - Het is nog een week extra wachten, tot 22 september, op de officiële opening van het Rector De Somerplein in Leuven. Al twee keer werd dit feest verschoven. De fietsparking eronder opende intussen wel, al moet de Leuvenaar hem nog ontdekken.

Aan het Rector De Somerplein wordt nog enkele weken stevig doorgewerkt om klaar te zijn tegen de plechtige opening. Al hebben de werkmannen een week respijt gekregen, want met 22 september ligt al een derde datum op tafel. Omdat het glas niet tijdig geleverd kon worden, werd het feest op 9 juni verschoven naar 15 september. De tweede verschuiving zou, volgens schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A) , op vraag van vervoersmaatschappij De Lijn gebeurd zijn. Zij konden enkel een week later bij de festiviteiten aanwezig zijn.

Fietsparking

Op 1 augustus opende de gloednieuwe fietsparking wel al haar deuren. Een bewaakte fietsenstalling in het hart van het Leuvense stadscentrum, waar je meteen ook je fiets kan laten herstellen, je verse boodschappen kan opbergen in een locker met ijskast of naar het toilet kan gaan.

Om in de ruimte 550 fietsen te stallen, wordt er gewerkt met rekken van twee verdiepingen. Een echte krachtpatser hoef je niet te zijn, maar de eerste keer je fiets op de ‘bovenverdieping’ zetten, vergt enige handigheid. Gelukkig legde een van de medewerkers uit hoe de constructie werkt. Wie voor de stallingen op de grond kiest, moet dan weer opletten dat hij zijn hoofd niet stoot aan de bovenste stangen.

Volgens Robbeets is de parking groot genoeg. ‘Voor een rotatieparking volstaat deze ruimte. Het is niet de bedoeling dat je fiets er blijft staan. Wie hem laat overnachten, betaalt enkele euro's. Dat kan maximaal drie nachten. Dan wordt hij afgevoerd naar het fietsdepot’, zegt hij. Voorlopig staat de parking nog lang niet vol.

‘We rekenden er niet op dat de parking vanaf het begin vol zou staan. Er zijn nog volop werken aan de gang. Maar we hopen dat het grote publiek met Marktrock de parking wel ontdekt heeft’, zegt Robbeets.

De fietsenparking kwam eerder al in opspraak omdat hij 's nachts de deuren sluit. Ook de hoog uitgevallen uitbatingskosten lokten verontwaardiging uit.
gob de bouwer no está en línea   Reply With Quote
Old August 17th, 2012, 01:28 PM   #116
michael@leuven
Registered User

Wel ik heb m'n fiets er nu al enkele keren gesteld en kan zeggen dat er zelfs tijdens de dag amper fietsen staan, ik kon ze op 2 handen tellen. Aan de ingang zit er meestal één persoon, vaak twee. De toiletten zijn zeer proper maar het is wel zoeken waar ze zijn. De parking is verre van af, er hangen nog nergens infoborden, ingangen zijn afgesloten, draad los, ... .

Ook levensgevaarlijk zijn die rekken op hoofdhoogte. Hou je dus gebukt tot je van de stalling weg bent of je zit er tegen.

Oh en let ook op de sluitingsuren. Tijdens de week gaat de parking dicht om middernacht, op donderdag, vrijdag en zaterdag (al) om drie uur. Toen ik m'n fiets wou halen om 1u stond ik daar dus mooi en ik was niet de enige. Ook kwamen er studenten aan die hun fiets daar wouden zetten maar toen iemand van hen riep dat dat al om drie uur sloot gingen ze hun fietsen maar aan de kerk zetten. Zo gaat men dus nooit het "fietsenstakprobleem" oplossen.

Wat mij betreft is het een absoluut misbaksel. Hadden ze dit niet kunnen maken? http://www.youtube.com/watch?v=tOokxGbyufM
michael@leuven no está en línea   Reply With Quote
Old August 17th, 2012, 08:53 PM   #117
Zeno2
Registered User

Likes (Received): 2

Quote:
Originally Posted by michael@leuven View Post
Wat mij betreft is het een absoluut misbaksel. Hadden ze dit niet kunnen maken? http://www.youtube.com/watch?v=tOokxGbyufM
Tijdens rush hour gegarandeerd lange files volgens mij, en de kostrpijs van dit ding? Keep it simple zou ik zeggen, wat er niet is kan ook niet kapot gaan.

Het basisidee van het nieuwe Fochplein is op zich niet slecht, de gekozen vormgeving daarentegen vind ik wel ondermaats en weinig passend in het straatbeeld. Eigentijdse, contrasterende ontwerpen zijn welkom maar Jezus Christus, het lijkt wel circuit francorchamps in de Bondgenotenlaan, met alles erop en eraan (curbstones, gradins,...). Van enig pleingevoel is ook geen sprake meer, daarvoor is de autobaan visueel te dominant geworden.
Zeno2 no está en línea   Reply With Quote
Old September 6th, 2012, 12:37 PM   #118
RaiderRAFC
Registered User

Ik ben er van het weekend nog is geweest en ik kan amper wachten tot de eerste zatte student naar beneden tuimelt aan die trapingangen (al dan niet door idioot gedrag).
RaiderRAFC está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 10th, 2012, 10:41 PM   #119
!FcBruges!
Registered User

Die glazen platen die ze nu aangebracht hebben, zorgen toch wel voor een fameuze verbetering!!

VOOR:

NA:

En nog een foto van onder:

En van de fietsenstalling:

Old September 11th, 2012, 10:21 AM   #120
Smeeby
Registered User

Smeeby's Avatar

Op de foto doet het zonnetje natuurlijk ook zijn best om de boel wat op te leuken
In elk geval: ik blijf het een fijn projectje vinden, zeker als ik het nu (op foto) afgewerkt zie. Dringend nog eens in Leuven passeren!

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules