daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average.
Old July 27th, 2012, 08:54 AM   #281
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 943

Eens met Polri. Het is niet omdat we de laatste tijd veel verzuurde NIMBY's hebben gezien, dat bewonersgroepen het nooit bij het rechte eind kunnen hebben. Het gebruiken van kennis en ervaring van dagelijks gebruikers is wmb een plicht van elke ontwerper. Een betere ervaringsdeskundige kun je niet vinden! Hier is duidelijk dit deel van het proces uit gemak overgeslagen. Men had het waarschijnlijk te druk met vergaderen met De Lijn en de verkeerskundigen van de stad.

Sponsored Links

Old July 27th, 2012, 10:09 PM   #282
teaser
Importantwerpenaar

teaser's Avatar

Likes (Received): 0

Drie jaar aan de BelgiŽlei gewoond te hebben, denk ik ook dat ik nog een ietwat zinvolle mening hier kan delen. Naar ik gehoord heb op ATV vorige week maakt de Joodse gemeenschap het grootste deel uit van de actiegroep. Het zijn natuurlijk zij die een 4m brede stoep kunnen vullen met een dubbele kinderwagen en 2 kinderen aan elke kant. Een voetpad van 2,5m vind je al in niet veel straten, ik vind het ronduit arrogant dat er geprotesteerd wordt dat dat niet zou volstaan. Het fietspad in de BelgiŽlei is redelijk smal en zou dringend verbreed moeten worden, dan heb je als fietser tenminste nog ruimte om uit te wijken als er achteloos een autoportier wordt opengezwaaid (en een tragere fietser voorbijsteken is ook wel eens handig). En ook de tramhalte aan het kruispunt met de Lange Leemstraat mag best wel wat breder.
Quote:
Originally Posted by dottorenova View Post
is het wel nog steeds nodig dat mensen via deze manier de stad in en uit rijden en zijn er dus 2 rijvakken nodig? zeker het stukje vannestelei zijn daar werkelijk 2 rijvakken nodig?
Die 2 rijstroken zijn echt wel nodig om al het verkeer van de omringende straten te verwerken. Ik weet niet wat je hier bedoelt met 'de stad', aangezien de BelgiŽlei midden in de stad in zijn geheel (districten Antwerpen - Berchem - Borgerhout intra muros) ligt is dit geen hoofdroute voor het verkeer om erin of -uit te rijden. Wel een handige route om van de ene plaats in de stad naar de andere te rijden, en zo moeten er ook genoeg zijn of je krijgt een hele stad vol tweevaksstraatjes met stilstaand verkeer.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
teaser no está en línea   Reply With Quote
Old July 28th, 2012, 12:58 AM   #283
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 856

Quote:
Originally Posted by teaser View Post
Naar ik gehoord heb op ATV vorige week maakt de Joodse gemeenschap het grootste deel uit van de actiegroep.
Als je daar drie jaar hebt gewoond, moet je vast wel hebben gemerkt dat minstens de helft van de bewoners van de BelgiŽlei uit joden bestaat. Het is dus logisch dat er in dat buurtcomitť joden zitten. Het omgekeerde, dŗt zou pas vreemd zijn.

Quote:
Het zijn natuurlijk zij die een 4m brede stoep kunnen vullen met een dubbele kinderwagen en 2 kinderen aan elke kant.
En dat is een probleem, omdat?

Quote:
Een voetpad van 2,5m vind je al in niet veel straten, ik vind het ronduit arrogant dat er geprotesteerd wordt dat dat niet zou volstaan.
Verschrikkelijk, durven vragen dat een straat wordt ingericht op een manier die ten voordele zou komen van de bewoners. Alleen arrogante joden durven zoiets te eisen.

Quote:
Het fietspad in de BelgiŽlei is redelijk smal en zou dringend verbreed moeten worden, dan heb je als fietser tenminste nog ruimte om uit te wijken als er achteloos een autoportier wordt opengezwaaid (en een tragere fietser voorbijsteken is ook wel eens handig). En ook de tramhalte aan het kruispunt met de Lange Leemstraat mag best wel wat breder.
Heb je de plannen bekeken? Het voetpad wordt niet versmald om het fietspad te verbreden, maar om de strook rond de bomen en de rijweg breder te maken. Een stuk BelgiŽlei waar niťmand iets aan heeft, ook de automobilisten en de fietsers niet.

Ik ben er daarjuist nog over gewandeld. Om je een beeld te vormen hoe smal het gaat worden, moet je je inbeelden dat het huidige fietspad wordt opgeschoven zodat het binnen de ruimte van het huidige voetpad komt te liggen. Waar nu het fietspad ligt komen dan de parkeervakken, dan de twee rijstroken voor de auto's en dan een verbrede berm langs de bomen.

Ja, er zijn ergere dingen in het leven dan te smalle rijstroken. Liedjes van Frans Bauer en de oorlog in SyriŽ, om er twee dingen op te noemen. Maar dat is nog geen reden dat buurtbewoners niet zouden mogen klagen over een heraanleg die voor hen een achteruitgang zou worden. Dat mag zelfs wanneer die buurtbewoners toevallig joden zijn
Old July 29th, 2012, 07:40 PM   #284
teaser
Importantwerpenaar

teaser's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polri View Post
Als je daar drie jaar hebt gewoond, moet je vast wel hebben gemerkt dat minstens de helft van de bewoners van de BelgiŽlei uit joden bestaat. Het is dus logisch dat er in dat buurtcomitť joden zitten. Het omgekeerde, dŗt zou pas vreemd zijn.
Maar het buurtcomitť zou wel uit 90% joden bestaan (maar pin me niet vast op dit cijfer, het intussen wel al even geleden dat ik het nieuwsitem op atv zag), wat me dan ook weer een scheve verhouding lijkt.

Quote:
En dat is een probleem, omdat?
Ik beweer nergens dat dit een probleem is.

Quote:
Verschrikkelijk, durven vragen dat een straat wordt ingericht op een manier die ten voordele zou komen van de bewoners. Alleen arrogante joden durven zoiets te eisen.
Soms moet je keuzes maken en moeten bewoners op een vlak inleveren om op een ander vlak er beter uit te komen.

Quote:
Heb je de plannen bekeken? Het voetpad wordt niet versmald om het fietspad te verbreden, maar om de strook rond de bomen en de rijweg breder te maken. Een stuk BelgiŽlei waar
Ja, ik had de plannen bekeken. En ik meende daarop gezien te hebben dat het fietspad zou verbreden. Dat was dus blijkbaar een vergissing van mij, maar op de plannen zie ik wel dat er meer ruimte komt tussen de parkeerstrook en het fietspad, wat de fietsers ook ten goede komt.

Dat de strook tussen de rijweg en de tramsporen zou verbreden wist ik uiteraard ook. Maar ik neem aan dat we ofwel dit doen, ofwel over 5j bomen gaan kappen omdat ze helemaal geen ruimte meer hebben om te groeien. En dan krijg je weer andere actiegroepen.

Old July 30th, 2012, 08:45 AM   #285
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:
Soms moet je keuzes maken en moeten bewoners op een vlak inleveren om op een ander vlak er beter uit te komen.
Op welk vlak komen de bewoners er beter uit? Ik lees enkel:

Quote:
op de plannen zie ik wel dat er meer ruimte komt tussen de parkeerstrook en het fietspad, wat de fietsers ook ten goede komt.
Quote:
Dat de strook tussen de rijweg en de tramsporen zou verbreden wist ik uiteraard ook. Maar ik neem aan dat we ofwel dit doen, ofwel over 5j bomen gaan kappen omdat ze helemaal geen ruimte meer hebben om te groeien. En dan krijg je weer andere actiegroepen.
Wellicht krijg je dan inderdaad andere actiegroepen, dat hebben we gezien toen de bomen op de ovonde enkele jaren geleden werden vervangen door kleinere exemplaren. Maar het feit dat er actiegroepen gaan zijn, zegt natuurlijk niets over de vraag of een beslissing goed of slecht is. En ik vind het opofferen van 3 meter voetpad voor het verbreden van een niet-toegankelijke middenberm een dwaze beslissing.
Old July 30th, 2012, 02:31 PM   #286
dottorenova
Registered User

Likes (Received): 21

Quote:
Op welk vlak komen de bewoners er beter uit? Ik lees enkel:

Wellicht krijg je dan inderdaad andere actiegroepen, dat hebben we gezien toen de bomen op de ovonde enkele jaren geleden werden vervangen door kleinere exemplaren. Maar het feit dat er actiegroepen gaan zijn, zegt natuurlijk niets over de vraag of een beslissing goed of slecht is. En ik vind het opofferen van 3 meter voetpad voor het verbreden van een niet-toegankelijke middenberm een dwaze beslissing.
ik geef je op alle vlak gelijk maar deze klopt wel niet helemaal. ter hoogte van de rotonde is het voetpad sowieso een heel stuk smaller dan elders dus vermoedelijk zal het daar niet smaller worden.
dottorenova no está en línea   Reply With Quote
Old July 30th, 2012, 02:49 PM   #287
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:
ik geef je op alle vlak gelijk maar deze klopt wel niet helemaal. ter hoogte van de rotonde is het voetpad sowieso een heel stuk smaller dan elders dus vermoedelijk zal het daar niet smaller worden.
Dat klopt. De voetpadversmalling / middenbermverbreding zal gebeuren op het stuk tussen de Mechelsesteenweg en de Lange Leemstraat (niet op de volledige BelgiŽlei).
Old July 30th, 2012, 05:57 PM   #288
teaser
Importantwerpenaar

teaser's Avatar

Het fietspad is er toch ook voor de bewoners?
En hebben de bewoners er dan geen baat bij dat de bomen nog lang kunnen blijven staan?

Ik zie ťcht niet in waarom een voetpad van 2,5m te smal zou zijn.

Old July 30th, 2012, 07:31 PM   #289
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:
Het fietspad is er toch ook voor de bewoners
Heb ik toch nooit ontkend? Maar ook dat fietspad wordt smaller! Infopresentatie, slide 5 en 6:

http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Di...resentatie.pdf

Bestaande toestand:

Middenberm : trambaan / onverhard / bomen op de rand
Rijbaan : 2 x ~3.00m
Parkeerstrook : 1.80m a 2.30m KWS en witte belijning
Fietsafscheidingsbanden : slechte staat
Fietspad : 1.80m a 2.00m rode slem : slechte staat / fout parkeren
Voetpad : 3.80m a 4.00m betontegels 0.30x0.30

Nieuwe toestand:

Middenberm : verbreden (geen asverschuiving thv tramhaltes)
Perron 2.30m  +1.00m
Rijbaan : onveranderd 6.10m
Parkeerstrook : 2m straatkeien
Schutstrook : 0.50m
Fietspad : 1.75m rode kws
Voetpad : ~2.50m betonstraatstenen 0.22x0.22x0.08 grijs

Quote:
En hebben de bewoners er dan geen baat bij dat de bomen nog lang kunnen blijven staan?
Ik ben er zeker van dat je dat op een andere manier kunt oplossen dan 3 meter voetpad op te offeren.

Quote:
Ik zie ťcht niet in waarom een voetpad van 2,5m te smal zou zijn.
Omdat het een drukke straat is, met zoals je zelf zei veel mensen met kinderwagens etc.

Ik vind de vraag trouwens verkeerd. De echte vraag is: is het een goed idee om in een drukke straat 3 meter druk gebruikt voetpad op te offeren voor een middenberm waar niemand iets aan heeft? Enkel om de optie open te houden dat de Lijn ooit een halte zou kunnen verplaatsen?

Er zitten veel goede ideeŽn in het plan, dus ik schiet het zeker niet volledig af. De parkeerplaatsen worden evenwichtiger verdeeld over de straat, het fietspad wordt eenvoudiger, er zullen betere materialen worden gebruikt.

Maar er zitten drie lacunes in die door de buurtbewoners al een jaar geleden werden aangehaald.
- die voetpaden die worden versmald
- het feit dat er niets wordt gedaan met de open ruimtes op de ovonde en boven de premetro
- het feit dat er geen moderne voorzieningen zoals sorteerstraatjes en velo-stations worden geplaatst.

Ik begrijp niet waarom het district deze opmerkingen niet heeft opgenomen in een verbeterd plan. Ze hadden daar een jaar de tijd voor.
Old July 30th, 2012, 08:18 PM   #290
laurenske
Registered User

Ik vind het nu ook wel een slecht idee om het voetpad te versmallen. Het zou nog beter zijn om de bomen gewoon te kappen, want ze staan inderdaad op bepaalde plekken wel heel schuin. Maar zoals hier boven al gezegd krijgen we dan waarschijnlijk veel meer actiegroepen op ons dak. Ik zie het al voor mij: "Ludo Van Cappenhout slaat weer toe!"
Ik ben er vandaag nog eens over gefietst (althans geprobeerd op enkele stukken) en het is echt wel een heel slecht fietspad. Het zou dus heel positief zijn mocht men het fietspad op het zelfde niveau aanleggen met het voetpad. Ook zou ik de halteplaatsing van de tramhaltes nog eens herbekijken, de afstand tussen de Charlottalei en de halte aan de Lange Leemstraat vind ik belachelijk kort. (+/- 250m.) Het zou misschien beter zijn mocht de halte verplaatst worden naar de Isabellalei. Maar dan zit je natuurlijk met het probleem dat de halte aan de Lange Leemstraat een soort knooppunt vormt tussen de premetrolijnen en lijn 8 (binnenkort 4).
laurenske no está en línea   Reply With Quote
Old July 31st, 2012, 06:09 AM   #291
mato
Registered User

mato's Avatar

Likes (Received): 69

Quote:
- het feit dat er niets wordt gedaan met de open ruimtes op de ovonde en boven de premetro
Wil je het standbeeld van Boduognat terug samengesteld en op zijn oorspronkelijke plaats?
mato no está en línea   Reply With Quote
Old July 31st, 2012, 10:03 AM   #292
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:
Originally Posted by mato View Post
Wil je het standbeeld van Boduognat terug samengesteld en op zijn oorspronkelijke plaats?
Nee.
Old July 31st, 2012, 01:59 PM   #293
dottorenova
Registered User

Quote:
Nee.
voor mij wel. en de tram ineens ondergronds en een wandelboulevard over de middenberm tussen de scheve bomen. Als we dan toch bezig zijn alles afwerken met echte metro's :-)
Old July 31st, 2012, 02:12 PM   #294
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Quote:
voor mij wel. en de tram ineens ondergronds en een wandelboulevard over de middenberm tussen de scheve bomen. Als we dan toch bezig zijn alles afwerken met echte metro's :-)
Doet me denken aan het Samsonliedje: 'had je tien miljoen, wat zou jij dan doen... '

Ben ik helemaal voor! De tram ondergronds tot en met Harmonie, en in het midden misschien een fietsboulevard zoals op de Prins Boudewijnlaan of de Brouwersvliet? Onder de bomen, lekker handig voor als het regent of de zon te hard schijnt.

En voetpaden van 5 meter breed met alles erop en eraan: sorteerstraatjes, zitbanken, velostations ...
Old July 31st, 2012, 07:56 PM   #295
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by mato View Post
Is dat dit standbeeld?

Als dat nog ergens opgeslagen ligt zou ik het zeker een goed idee vinden het terug op te stellen. Nu is die rotonde toch maar verloren ruimte.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old August 1st, 2012, 09:55 AM   #296
dottorenova
Registered User

Quote:
Doet me denken aan het Samsonliedje: 'had je tien miljoen, wat zou jij dan doen... '

Ben ik helemaal voor! De tram ondergronds tot en met Harmonie, en in het midden misschien een fietsboulevard zoals op de Prins Boudewijnlaan of de Brouwersvliet? Onder de bomen, lekker handig voor als het regent of de zon te hard schijnt.

En voetpaden van 5 meter breed met alles erop en eraan: sorteerstraatjes, zitbanken, velostations ...
ik zou hier nog wel door kunnen gaan met dat lijstje :-)
Old August 1st, 2012, 07:03 PM   #297
mato
Registered User

mato's Avatar

Likes (Received): 69

Quote:
ik zou hier nog wel door kunnen gaan met dat lijstje :-)
Tja als er anderen zijn die de ring willen overdekken, waarom dan niet de tram in de BelgiŽlei?
mato no está en línea   Reply With Quote
Old October 7th, 2012, 08:51 PM   #298
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 1860

Een mooi nieuw pleintje, voor patienten ťn bewoners

Oude opgemetselde riolering wordt uitgebroken

resultaat
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old October 7th, 2012, 08:58 PM   #299
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 1860

Albertpark

Last edited by Meurisse; July 30th, 2013 at 11:22 AM.
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2012, 04:29 PM   #300
zoogdier
Registered User

zoogdier's Avatar

Likes (Received): 32

wat stellen die betonblokken op het plein voor?
is dit iets definitiefs?
voor de rest een zeer mooi project voor een mooi ziekenhuis
zoogdier no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules