|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#501 | |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 45
|
Quote:
Het foorplein is die met de ondergrondse 'zwevende' helling. (vanaf minuut 5)
|
|
|
|
#502 |
|
Registered User
Likes (Received): 166
|
Dat beweer ik zeker niet!
Maar het lijkt me toch zinvoller om de forenzen uit de buitenwijken een snelle verbinding naar het centrum te geven en de stadsbewoners een meer lokale, bovengrondse lijn. Ze zullen minder last hebben van overvolle voertuigen en voor een snelle verbinding met het centrum kunnen ze eventueel toch de ondergrondse nemen (waarvan de haltes dan iets verder uit elkaar zullen liggen). |
|
|
|
|
|
#503 |
|
City Geek
Likes (Received): 58
|
Ik begrijp uw redenering en de logica is zeer goed, maar ik ben het er niet mee eens. De Antwerpse premetro is geen RER of S-bahn. Het is bij uitstek een stedelijk (lokaal) transportmiddel. Dat men dat nu als aanvoerlijn voor voorstadsbewoners uitbouwt met bovengronds een lokale tramlijn is een grote vergissing. Je kan je ook al voorstellen dat zo een pendelaarslijn 's avonds en in het weekend weinig gebruikt gaat worden. Zonde dan dat bovengronds een paralelle tramlijn ligt te concureren..
|
|
|
#504 |
|
Registered User
|
Volgens mij kan je beide bekomen op één manier. Je moet er gewoon voor zorgen dat je altijd een zo hoog mogelijke snelheid krijgt, en zeker binnen de ring betekent dat volledig Premetro. Eenmaal buiten het enorm druk centrum kan je met vrije trambanen en verkeerslichten beďnvloeding snelheden zoals in de premetro halen. Dan heb je een snelle verbinding voor iedereen. Oké, misschien wat trager voor mensen die naar de stad komen maar die moeten dan maar water bij de wijn doen ten voordele van de passagiers van binnen de ring. Gelukkig ziet men dat eindelijk in. Ze gaan nu eindelijk een degelijk werkend systeem voor verkeerslichtbeďnvloeding op de leien installeren, en men verlengt premetrolijnen (bv. 15 -> Boechout, 5 -> Wijnegem...) verder uit de dichtbevolkte stad. Verder denk ik trouwens dat binnen een relatief korte tijd (lees: als de openhelling op de leien klaar is) meer stations en de openhelling aan het Foorplein snel zullen geopend worden. Volgens mij zal er bij iemand wel eens een belletje gaan rinkelen dat het stom is trams boven een actieve koker te laten rijden. Terwijl bv. Tram 10 zeer makkelijk in de premetro kan terecht komen. Bij de heraanleg van de Melkmarkt die over enkele jaren start gaat men ook wissels voorzien naar de Sint Katelijnevest. Zo kan tram 10 makkelijk op het traject van lijn 7 komen om dan aan de Nationale bank naar de openhelling toe te draaien. Nu even iets anders: vandaag hingen er nog meer affiches in de premetrostations over de verandering in het tramnet. Deze keer met de aanpassingen er ook naast geschreven. Verassend veel mensen waren er naar aan het kijken en reageerde allemaal positief. Last edited by laurenske; August 4th, 2012 at 11:05 PM. |
|
|
|
|
|
#505 | |||
|
Registered User
Likes (Received): 84
|
Quote:
Tramlijnen werden in Antwerpen stelselmatig verlengd tot buiten de "periferie": de rijtijd wordt dus ook verlengd en eigen beddingen, maar vooral de premetro is de enige oplossing om een acceptabele en vooral concurrentiële rijtijd te behalen. Overigens zijn het niet alleen pendelaars die naar Antwerpen reizen, maar natuurlijk ook winkelend en ander publiek - gelukkig maar. Verder is het ook zo dat de huidige trend maakt dat reizigers uit de regio moeten overstappen op stadstramlijnen - min of meer zoals het vroeger ook het geval was. Ik ben daar voorstander van: in een stad horen geen 100 buslijnen te komen. In het buitenland is het gemeengoed dat men op een voorstadstrein of iets gelijkaardigs overstapt. Dat overstappen moet een meerwaarde bieden en zeker niet als hinderlijk worden ervaren en bovendien: het moet ook sneller zijn. Quote:
Wat die bovengrondse lijn betreft: het is de vraag hoe lang die situatie zal blijven. Nu is er een overaanbod aan interlokale bussen (uit Broechem en verder) en trams (lijn 24). De ideale oplossing ken jij en ik, maar als ik moet kiezen: dan toch liever wat teveel trams, want die komen van dezelfde stelplaats en men kan het aanbod makkelijker hertekenen. De gevoeligheden tussen streek en stad, pachters en De Lijn komen steeds naar boven bij herstructureringen en het is daarom makkelijker om wat aan het tramnet alleen te doen. Quote:
Wat de Melkmarkt betreft: de rijrichting zal eerlang opnieuw omgekeerd worden. Hoeveel huizen je wil onteigenen voor die wissels weet ik niet, maar zoals het er nu bij ligt, kan men onmogelijk van de as Melkmarkt naar de Sint-Katelijnevest en omgekeerd wissels plaatsen. Verder heeft dat traject ook geen enkel nut: als het nieuw tramnet er zal zijn, dan zullen er 2 verbindingen Zuid - Noord bestaan: via de St. Katelijnevest naar het eilandje en via de Leien. Er is volgens mij geen enkel vervoerstechnische reden om een verbinding te maken tussen de Rooseveltplaats en het Eilandje, aangezien dit via de Italiëlei al mogelijk zal zijn. Omgekeerd is misschien wel leuk, maar het is onmogelijk om alle plekken met mekaar rechtstreeks te verbinden: Linkeroever kan vanuit de Noorderplaats enkel per bus bereikt worden en wie effectief naar Merksem moet, zal uit die omgeving ook met de bus moeten, althans als hij of zij voor de snelste verbinding opteert. Maar dan hoeft die ook niet over de Rooseveltplaats. Het kan niet de bedoeling zijn om alle mogelijke theoretische verbindingen per tram te realiseren: Antwerpen is Wenen niet en zelfs daar denk ik dat bepaalde zaken ook onmogelijk zijn. focus1965 |
|||
|
|
|
|
|
#506 | |
|
City Geek
|
Quote:
In Brussel speelt naar het schijnt een communautaire reden om de bussen het stadscentrum in te laten rijden (Vlaamse aanwezigheid in Brussel), maar in Antwerpen kan dat toch geen probleem zijn. De tijd die je verliest door over te stappen kan je overigens terugwinnen door hogere frequenties. Persoonlijk verkies ik hoge frequenties van het openbaar vervoer. Dus liever een tram om de 5 minuten die er 30 minuten over doet dan een tram om het half uur die er 20 minuten over doet.
|
|
|
|
#507 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
liever een tram om de 5 minuten die er 20 minuten over doet. De snelheid verkort enkel de reistijd, maar heeft geen impact of de capaciteit.Het probleem van lage bezetting in avonduren kan je opvangen door niet elke rit tot het eindstation te laten rijden. Gebruik van de keerlussen aan Sport, Koninklijke laan en Olympiade is misschien een oplossing? |
|
|
|
|
|
#508 |
|
City Geek
|
Uiteraard, maar je begrijpt mijn vergelijking niet. Ik bedoel dat als je moet KIEZEN tussen hoge frequentie en snelheid ik voor de hoge frequentie kies. Het spreekt voor zich dat het beter is als je beide krijgt.
|
|
|
#509 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
Zoek eens op eBesluit naar onderstaand document.
2012_CBS_06677 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Voorwaardelijk gunstig advies - 2012134 - district Deurne - Ruggeveldlaan - Florent Pauwelslei - Vaartweg ZN - Goedkeuring Publicatietype: Besluit | Zitting: college van burgemeester en schepenen 06/07/2012 | Gepubliceerd op 09/07/2012 |
|
|
|
|
|
#510 |
|
Registred User
Likes (Received): 2
|
As always, de gulden middenweg dus...
|
|
|
|
|
|
#511 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
oja, misschien geeft dit wel een duidelijk beeld van hoe het er het afgelopen jaar nog bijlag..
http://www.youtube.com/watch?v=6qR3G_Rq2Mg&sns=em tanks for watching! |
|
|
|
|
|
#512 |
|
Registered User
|
pre-metro Turnhoutsebaan
Een update die ik kreeg van De Lijn
quote Via de redactie van De Nieuwe Antwerpenaar kregen wij uw vraag over de ‘Reuzenpijp’, de ongebruikte premetrotunnel onder de Carnotstraat en Turnhoutsebaan. Als alles volgens planning verloopt, starten de werken aan deze premetrotunnel nog dit jaar. Via het station Opera zal de tunnel aansluiten op de zuidelijke Leien, richting Bolivarplaats en wordt hiervoor een open helling aangelegd. Deze helling bevindt zich op de Leien tussen de Maria-Theresialei en de Stoopstraat. Omdat dit gedeelte van de Leien nog moet worden heraangelegd, werd beslist om de werken - de 2de fase van de heraanleg van de Leien en de open helling - gelijktijdig uit te voeren. Hiermee beperken we de hinder van de werken voor de omwonenden tot een minimum. In afwachting van de open helling krijgt de tram, wellicht tramlijn 24, zijn terminus in station Astrid en keert de tram onder de Rooseveltplaats. Ook deze keerlus werd destijds aangelegd en wordt nu verder afgewerkt. Vriendelijke groeten, Koen Peeters woordvoerder De Lijn Antwerpen Dienst Communicatie & Relatiebeheer Grotehondstraat 58 - 2018 Antwerpen tel. 03 218 14 11 koen.peeters@delijn.be - www.delijn.be |
|
|
|
|
|
#513 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Eindelijk de bevestiging van de start van LIVAN en het tijdelijk ingebruiknemen in afwachting van heraanleg fase 2 Leien, van de keerlus onder astridplein
|
|
|
#514 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 45
|
Rooseveltplaats
|
|
|
#515 |
|
Registered User
|
premetro turnhoutsebaan
Eeen update die ik kreeg van De Lijn
quote Via de redactie van De Nieuwe Antwerpenaar kregen wij uw vraag over de ‘Reuzenpijp’, de ongebruikte premetrotunnel onder de Carnotstraat en Turnhoutsebaan. Als alles volgens planning verloopt, starten de werken aan deze premetrotunnel nog dit jaar. Via het station Opera zal de tunnel aansluiten op de zuidelijke Leien, richting Bolivarplaats en wordt hiervoor een open helling aangelegd. Deze helling bevindt zich op de Leien tussen de Maria-Theresialei en de Stoopstraat. Omdat dit gedeelte van de Leien nog moet worden heraangelegd, werd beslist om de werken - de 2de fase van de heraanleg van de Leien en de open helling - gelijktijdig uit te voeren. Hiermee beperken we de hinder van de werken voor de omwonenden tot een minimum. In afwachting van de open helling krijgt de tram, wellicht tramlijn 24, zijn terminus in station Astrid en keert de tram onder de Rooseveltplaats. Ook deze keerlus werd destijds aangelegd en wordt nu verder afgewerkt. Vriendelijke groeten, Koen Peeters woordvoerder De Lijn Antwerpen Dienst Communicatie & Relatiebeheer Grotehondstraat 58 - 2018 Antwerpen tel. 03 218 14 11 koen.peeters@delijn.be - www.delijn.be |
|
|
|
|
|
#516 |
|
Registered User
Likes (Received): 84
|
Het is positief nieuws, al mocht men wel preciezer zijn: "dit jaar" telt nog slechts 4 maanden.
Verder is het de eerste keer dat men over een lijn spreekt: lijn 24 en dan is de vraag of er een stopdienst zal komen als "ersatz" voor de haltes op de Turnhoutsebaan die dus niet meer bediend zullen worden. Het wordt zeker geen mooie lijn als 1. die niet overal stopt en 2. eindigt aan het Astridplein: dat is echt geen attractieve lijn, want lang niet iedereen moet daar zijn en de gemaakte tijdswinst wordt dan volledig ongedaan gemaakt als men de reizigers moet doen overstappen. Het station Astrid biedt wel enkele interessante mogelijkheden, maar als men effectief niet verder met een van de andere lijnen die daar stoppen verder kan, dan vrees ik dat dit geen aanwinst zal zijn. Uiteraard zal een en ander verbeteren als de open helling op de Frankrijklei klaar zal zijn: ook zo'n project dat al 40 jaar op de tekenplan ligt. focus1965 |
|
|
|
|
|
#517 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
![]() Zorgt die open helling niet voor veel nieuwe problemen? De capaciteit van de sporen op de leien zijn toch veel beperkter dan de premetro? Misschien valt er met een heel goede verkeerslichtbesturing nog wat te doen. |
|
|
|
|
|
#518 | |
|
Registered User
|
Quote:
Mogelijke (nieuwe maatregelen) - verkeerslichten beinvloeding (dus met prio voor de trams op de leien). Al dan niet met extra cycli voor de trams (zoals nu al is bv. op het kruispunt met de Montignystraat). - Geen bussen meer op de leien (wat wel te verwachten is voor bus 1/13 en 29x maar niet voor bus 500). Ik zou me er maar niet te veel zorgen over maken. |
|
|
|
|
|
|
#519 |
|
Registred User
Likes (Received): 2
|
Ik begrijp niet zo goed wat DeLijn wil bereiken met de 24 al tot de rooseveltplaats te laten rijden.
|
|
|
|
|
|
#520 |
|
Registered User
|
Hoofdzakelijk: laten zien dat het vooruit gaat, neem ik aan En door het weghalen van een frequente tramlijn bovengronds plaats (en dus tijd) winnen voor de bussen en trams die er blijven rijden. 'k Vind het helemaal niet zo'n gek idee van die tak zo snel mogelijk in gebruik te nemen eigenlijk.
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|