|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1121 |
|
Architecture Student
Likes (Received): 17
|
Scherpe bochten zouden écht geen probleem mogen vormen hoor, de wielbasissen zijn allemaal heel kort en staan niet ver van elkaar. Gewoon de snelheid voor de bocht minderen en dan is er toch geen probleem.
|
|
|
#1122 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
![]() Daar zeg je het: snelheid minderen, en hoe langer de tram hoe langer hij over een bocht doet. Maar ik wil er geen kruistocht van maken, die superlange trams zullen inderdaad gewoon rijden. @Puinkabouter, die Franse tramnetten bestaan grotendeels uit verkeersvrije aparte beddingen, en ja Gent is niet de enigste middeleeuwse stad maar heeft toch een vrij grote oude stad, Franse steden hebben nogal vaak Hausman-achtige aanpassingen gekend, en in Montpelier vermijdt de tram toch maar de oude binnenstad. |
|
|
|
|
|
#1123 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
In Montpellier rijdt de tram voor een stuk ook door het stadscentrum, in een niet-verkeersvrije straat, vlak na het nemen van een heel scherpe bocht aan het station, om naar de Place de la Comédie te rijden. Ik heb er een paar keer gebruik van gemaakt, en dat gaat niet speciaal slecht of supertraag. Ook bij Forum zitten een paar stevige kronkels in de sporen. En die trams rijden op normaalspoor (ipv. meterspoor zoals in Gent), wat ze in principe al minder wendbaar maakt dan trams bij ons.
Ook in Bordeaux gaat het soms over heel scherpe bochten en smalle straatjes waar ook veel geparkeerde wagens staan tot dicht tegen de sporen. Veel Franse steden hebben Haussman-achtige brede rechte straten, maar niet over de hele lijn. Gent heeft veel nauwe kronkelstraten, maar ook niet over de hele lijn. Met het project Tramas 1 is al een stuk uit de kronkeligheid van tram 1 en druk van andere verkeersstromen op lijn 1 verzacht. Voorts liggen de lastigste stukken van lijn 1 in het stadscentrum, waar de snelheid sowieso redelijk laag moet liggen in functie van het voetgangersgebied.
|
|
|
#1124 | |
|
Registered User
|
Ja, op de Korenmarkt heb ik al gevaarlijke situaties gezien waar trams (en taxi's) toch redelijk snel door rijden.
Quote:
Maar soit, die tram zal rijden, zal vooruit geraken, zal af en toe stampvol zitten, is broodnodig, en is tenminste nog cool om naar te kijken. Dat klein beetje meer hinder gaat niemand van dood, en de commerciële snelheid zal niet dramatisch of amper dalen, daar zijn we het over eens. |
|
|
|
|
|
|
#1125 |
|
Registered User
Likes (Received): 84
|
Toch is er 1 probleem: teveel bogen vertraagt de snelheid. Bogen moeten trager bereden worden, maar zeer zeker met lagevloertrams. Enerzijds voor het comfort, anderzijds voor de veiligheid maar vooral voor de slijtage aan de sporen. De bestuurders hebben de neiging eens zij (vooraan dus) uit de bocht zijn al langzaam aan te zetten en hoe meer bakken een tram telt, hoe groter het risico dat de laatste bak(ken) te snel door de bocht scheuren.
Amsterdam was de eerste stad die daar mee geconfronteerd werd: daar hebben de chauffeurs nu eenmaal een andere rijstijl, met gevolg dat zowel de wielbanden als de sporen extreem snel afsleten. Er is nu een elektronische snelheidsbegrenzer ingebouwd in die trams, dat zolang een tram in de bocht zit, een bepaalde snelheid niet overschreden kan worden. In Brussel, ook een stad waar de rijstijl lang niet altijd voorbeeldig is, kent men nu dezelfde problemen; daar zou men met bakens langs de sporen werken, dat vergelijkbaar is met hetgeen bij de spoorwegen gebruikt wordt en waar een automatische remming in werking zou treden indien de maximale snelheid overschreden zou worden. In Gent - en dat is natuurlijk het onderwerp - is de rijstijl veel gezapiger, maar net omdat er meer bogen zijn dan elders, moet men ook daar met de nodige voorzichtigheid te werk gaan, want de sporenslijtage kan echt extreem zijn als er verkeerd (= te hard) gereden wordt. Betekent dit dat "supertrams" in Gent niet zouden kunnen rijden? Natuurlijk niet en een binnenstad leent zich nergens voor hoge snelheden! focus1965 |
|
|
|
|
|
#1126 |
|
Registered User
|
Bedankt voor deze technische toelichting!
Concreet betekent dit dan toch dat de gemiddelde snelheid daalt, en hoe zit het met de remafstand en de versnelling? Meer passagiers en meer gewicht betekenen in theorie langere remafstanden en langere aanlooptijden, toch niet echt een voordeel in Gent met de korte afstanden tussen de haltes. |
|
|
|
|
|
#1127 |
|
Registered User
|
Het is inderdaad naar aanleiding van een aantal commentaren dat ik gisteren mijn licht ben gaan opsteken.
De snelheid en het optrekken hoeft niet te verminderen: het vermogen is groter, maar dat kan dus niet altijd ten volle benut worden, bv. in bogen dus. Moraal van het verhaal: lange trams hebben het voordeel om over meer deuren te beschikken en binnenin ook garant te staan voor een snellere passagierscirculatie, maar de voordelen worden teniet gedaan als er teveel bogen op het traject zijn, want de snelheid is voor elke tram gelijk (15 km/u), maar een P.C.C. is met zijn 2 draaistellen sneller uit die boog dan een een tram die eens zo lang is en eens zoveel draaistellen telt. Nieuwe trambedrijven lijken technisch meer en meer op spoorwegbedrijven en voor elk deeltraject en straat wordt er een ideale snelheid en eveneens een snelheidslimiet bepaald; alzo kan men realistische rijtijden en dienstregelingen maken en uiteraard ook rekening houden met lokale factoren... voor zover er natuurlijk niet teveel vuilkarren voor de trams rijden! Grote, bestaande tramnetten passen dat systeem niet of nauwelijks niet toe. Alleszins zullen dergelijke trams aanpassingen voor iedereen en alles vergen. Het probleem is dat er weer geen homogene reeks komt en er steeds een mix zal zijn van trams van verschillende lengtes: dit is ook nefast voor de commerciële snelheid, want het heeft weinig zin om achteraan een perron te staan om tot de vaststelling te komen dat de aankomende tram een p.c.c. is... Maar de lagere snelheid (door de bochten) zal gecompenseerd worden door het sneller in- en uitstappen, vooral met kinderwagens... Ik geef het een goede slaagkans, want in andere steden lukt het, dus waarom in Gent niet? focus1965 |
|
|
|
|
|
#1128 | |
|
killed Laura Palmer
|
Quote:
![]() Wat de langere perrons met kortere trams betreft: dat is een probleem dat zich waarschijnlijk niet vaak zal stellen. Tram 1 is een redelijk geïsoleerde lijn, in de zin dat ze amper haltes deelt met andere tramlijnen. Het enige perron dat door tram 1 en nog een andere tramlijn wordt gebruikt is op het Rabot. Tijdverlies in de bochten kan eventueel gecompenseerd worden op rechte stukken, waar mogelijk... Maar aangezien quasi alle moeilijke bochten op lijn 1 toch in het voetgangersgebied liggen is het een non-issue: de tram moet er sowieso langzaam rijden, bochten of niet. De rest van het traject lijkt mij er redelijk goed voor geschikt. Met het oog op de toekomst hoop ik dat het niet bij die ene bestelling voor lange trams voor lijn 1 blijft. De vertramde lijn 7 (Expo-SPS-Heuvelpoort-Zuid-Dampoort-St.Amandsberg-?Lochristi?) kan men volgens mij best ook ineens met zo groot mogelijke voertuigen bedienen. Dat traject, voor zover het al vastgelegd is, kent trouwens een stuk minder bochtenwerk.
|
|
|
|
#1129 |
|
Registered User
|
In het tweede order zijn er voor Gent nog 16 lange trams weggelegd, voor antwerpen 14 lange en 10 korte als ik me niet vergis
|
|
|
|
|
|
#1130 |
|
killed Laura Palmer
|
Top! En nu maar hopen dat er tegen leveringstijd ook effectief een lijn 7 ligt - al was het maar gedeeltelijk
|
|
|
#1131 |
|
-
Likes (Received): 4
|
De trams keren nu ook terug van aan de kust. Daarjuist een tram op vrachtwagen zien staan aan de R4 in Wondelgem. Blijkbaar zetten ze de trams daar terug op het Gentse net.
|
|
|
|
|
|
#1132 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Gisteren tijdens Ode Gand een knap staaltje van hun non-communicatie gezien. De centrumhaltes van bussen 3/17/18/38/39 zouden afgeschaft zijn tussen 22.30 en 23.30 omdat er Vuurwerk werd afgeschoten vanaf de Sint-Michielshelling.
De omleiding liep, zoals steeds, via Poel/Onderbergen en Kouter. Probleem: De omleiding gold van 21.30 tot 23.30, een uur vroeger dus. Tientallen mensen stonden dus tevergeefs te wachten aan de Korenmarkt op een bus. Tot iemand van Ode Gand zelf kwam zeggen dat er geen bussen meer zouden passeren. Nogal zonde dat het openbaar vervoer tijdens een groot evenement of deze manier 'gepromoot' wordt :p |
|
|
|
|
|
#1133 | |
|
G-4-Ever
Likes (Received): 13
|
Quote:
![]() Dit zijn gewoon sporen die geleverd zijn en dus nog niet op hun plaats liggen ...
|
|
|
|
|
|
|
#1134 |
|
Registered User
Likes (Received): 63
|
De voetgangersbrug is niet meer:
Sporen bocht Coupure Rechts: Werken aan collector lijken afgerond: |
|
|
|
|
|
#1135 |
|
G-4-Ever
Likes (Received): 13
|
ze hebben deze week precies een tandje bijgestoken
. Hopelijk tegen eind oktober/begin november weer een ononderbroken tram 4!
|
|
|
|
|
|
#1136 |
|
killed Laura Palmer
|
Lijn 5 rijdt een week lang elektrisch
|
|
|
#1137 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Ah, heb deze maandag gezien. Dacht eerst dat ze nieuwe bussen hadden gekocht.
|
|
|
|
|
|
#1138 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
is 48 plaatsen niet wat weinig voor lijn 5, die zelfs buiten de spits goed vol zit
|
|
|
|
|
|
#1139 |
|
killed Laura Palmer
|
Het is slechts één bus, die er nu rijdt om metingen te doen in verband met energieverbruik, niet voor vervoercapaciteit. Voor de exploitatie van lijn 5 is het noodzakelijk dat er wordt overgeschakeld op gelede bussen. Lijn 6 daarentegen zou wel gediend zijn met deze bussen: het heeft een redelijk grillig parcours met veel vertragen en optrekken (in Sint-Amandsberg, Heirnis, Zuid, Bijloke). Bovendien wordt die lijn nu bediend met erg versleten brulboeien van bussen, net als lijn 5 trouwens.Maar bon, 't is dus niet omdat die test case in Gent doorging dat er op de korte termijn ook zulke bussen in reguliere dienst in Gent zullen worden ingezet.
|
|
|
#1140 | |
|
Registered User
|
Quote:
Wat die elektrische bussen betreft, moet ik toch maar vaststellen dat er op 20 jaar tijd 0,0 % vooruitgang is geboekt. Ik herinner mij ook zo'n proefproject in Mechelen op lijn 6 (Battel - Station), waar de beperkte omvang van de bus niet opviel in Mechelen: daar reden en rijden ze gewoon met midibussen. Dat was bij dat testproject toen ook zo. De aktieradius is misschien wat verbeterd, maar ik vrees dat die 170 km in optimale omstandigheden gemeten werd: een auto verbruikt ook maar 4 liter op 100 km, tot men er effectief mee rijdt: dan wordt het plots heel wat meer. Ik zou de werkelijke actieradius willen kennen in normale omstandigheden: stadsverkeer, met lichten, verwarming (of airco) enz. Het Mechels project heb ik uitgebreid op foto gezet: daar speelde men op veilig door om de twee koersen de (heroplaadbare) batterijen telkens te vervangen! Dit gebeurde toen met een vorkheftruck... 20 jaar later is de industrie er dus nog steeds niet in geslaagd een elektrische bus te ontwikkelen die een ganse dienst (6u00 - 00u00) kan uitrijden en die bovendien minstens de grootte heeft van een standaardbus. Anderzijds moet ik Grillaert wel bijtreden als het gaat over de "bakermat" en "expertise": geschiedkundig heeft Gent met zowat alle rariteiten ter wereld geëxperimenteerd: van accutrams tot een gyrobus, van hybride bussen tot trolleybussen en nu dus weer elektrische bussen. Heel veel van die experimenten zijn ook daadwerkelijk ooit in de praktijk uitgetest geweest, maar enkel de dieselbussen en elektrische trams hebben tot nu hun deugdelijkheid bewezen. De industrie is dus al decennia lang aan het beloven of het testen van allerhande elektrische voertuigen, maar veel verder dan golfkarretjes of fietsen is men niet geraakt - althans niet voor iets dat dagdagelijks gebruikt kan worden. focus1965 |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|