daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old November 23rd, 2012, 08:26 PM   #1601
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

Likes (Received): 11

De kans is groter dat er reparatieregels komen om ongewenste bijwerkingen van de wet te repareren.
D1N0 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 24th, 2012, 01:42 PM   #1602
Martinistadjer
Registered User

Martinistadjer's Avatar

Likes (Received): 2

Quote:
Originally Posted by WOTW View Post
Investeringen zoals jij voorstelt zullen pas op langere termijn leiden tot hogere WOZ waardes. Die tijd hebben verhuurders in deze tijden niet waardoor de weg naar beneden al heel snel ingeslagen zal worden.
Waarom zal dat niet meteen tot een hogere WOZ-waarde lijden? Als mijn huisje vandaag nog wordt voorzien van isolatie en kunststof kozijnen met dubbel glas, dan gaat de huur in december al omhoog.

Quote:
Stel je hebt een 3 kamer appartement met een WOZ waarde van 120.000 euro. Dat is effectief 40000 per kamer a 4,5% / 12 maand = kale huur van 150 Euro. En daar zitten de GWL + rest nog niet een bij, daar dat gaat zowiezo niet naar de corporatie. Van die 150euro moet het gefinancieert + onderhouden worden. Dan moet je het maar doen.
Als dat appartement 'gewoon', wordt verhuurd is 450 euro per maand een normale huur (zeker bij wat oudere woningen) Waarom zou je meer moeten verdienen als je het in drieen verhuurd?

Ik ga er van uit dat met de VVD in het kabinet de huren niet omlaag gaan en dat er dus nog voldoende verdiend wordt in de sociale woningbouw. Een terugverdientijd van 20 to 25 jaar is toch niet ongebruikelijk in de woningbouw? Of loop ik nu gigantisch achter?

Ik denk hierbij aan mijn eigen huisje uit 1964 met een huur van 430 euro. Dat is, met alle verbouwingen en ondehoud meegerekend al lang terugverdiend. Dan lijkt mij 4,5% van de WOZ-waarde een redelijk voorstel. Nu weet ik niet wat de WOZ-waarde is, maar ik ga er van uit dat voor mij de huur dan omlaag zal gaan.
Martinistadjer no está en línea   Reply With Quote
Old November 24th, 2012, 02:01 PM   #1603
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martinistadjer View Post
Waarom zal dat niet meteen tot een hogere WOZ-waarde lijden? Als mijn huisje vandaag nog wordt voorzien van isolatie en kunststof kozijnen met dubbel glas, dan gaat de huur in december al omhoog.

Als dat appartement 'gewoon', wordt verhuurd is 450 euro per maand een normale huur (zeker bij wat oudere woningen) Waarom zou je meer moeten verdienen als je het in drieen verhuurd?

Ik ga er van uit dat met de VVD in het kabinet de huren niet omlaag gaan en dat er dus nog voldoende verdiend wordt in de sociale woningbouw. Een terugverdientijd van 20 to 25 jaar is toch niet ongebruikelijk in de woningbouw? Of loop ik nu gigantisch achter?

Ik denk hierbij aan mijn eigen huisje uit 1964 met een huur van 430 euro. Dat is, met alle verbouwingen en ondehoud meegerekend al lang terugverdiend. Dan lijkt mij 4,5% van de WOZ-waarde een redelijk voorstel. Nu weet ik niet wat de WOZ-waarde is, maar ik ga er van uit dat voor mij de huur dan omlaag zal gaan.
Dan woon je waarschijnlijk in Selwerd. Zeg dat de WOZ-waarde een ton is, dan wordt je huur 375. Maar de woningbouwvereniging zal ook weinig investeringen meer in je huis doen. Ten eerste brengt het huis minder op dan voorheen. Ten tweede betalen de verbeteringen zich niet terug omdat de woz-waarde er te weinig door stijgt. Het enige wat dat oplevert is waarschijnlijk meer sloop in Selwerd, nadat het echt goed verpauperd is.
Old December 11th, 2012, 09:51 AM   #1604
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Likes (Received): 3

http://www.architectenweb.nl/aweb/re...asp?iNID=30506

Broekbakema en pvanb ontwerpen Energy Academy

Quote:
De architectenbureaus Broekbakema en pvanb architecten ontwerpen de Energy Academy Europe (EAE) in Groningen. Als combinatie hebben ze de bijbehorende aanbesteding gewonnen. De nieuwbouw van het topinstituut voor energie en onderwijs wordt gerealiseerd op de Zernike Campus.

In het EAE worden onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en innovatie op het gebied van energie samengebracht. Ambitie is om het gebouw een voortrekkersrol te laten
vervullen wat betreft energiehuishouding, duurzaamheid en CO2-uitstoot. De nieuwbouw zelf moet energie gaan opleveren, zeggen Broekbakema en pvanb architecten.

Het gebouw zal ongeveer 8.500 vierkante meter omvatten en wordt centraal op de Zernike Campus gerealiseerd. De geplande ingebruikname is rond de jaarwisseling 2014/2015.
Hoogholtje no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2012, 12:45 PM   #1605
Alaskan
Registered User

Likes (Received): 0

Tof! Aan het uitzicht te zien (Bernoulliborg) zou dit gebouw op de plek moeten staan van een deel van het huidige Natuur- en scheikundegebouw? Of op de plek van het Kapteyn Instituut (centraal Zernike, met dat uitzicht), maar ik wist niet dat die ook gesloopt ging worden?

Edit: Ah, bij het nieuwe Natuur- en Scheikundegebouw dus.

Last edited by Alaskan; December 11th, 2012 at 12:51 PM.
Alaskan no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2012, 03:17 PM   #1606
mar-10
Registered User

Ja, we zouden eerst een mooi grasveld krijgen ("Bètaplein"), maar een deel daarvan zal worden gebruikt voor de Energy Academy.
Ik ben benieuwd hoe ze de werkzaamheden van de nieuwbouw van Nijenborgh 4 en de EAE gaan combineren.
mar-10 no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2012, 11:29 AM   #1607
Porcellus
Stadjer

Likes (Received): 4

Dan wordt die nieuwbouw best groot. Had dat niet verwacht. Komt die op de plek van de oude tentamenhal? Nee toch? Maar op het grasveld naast Nijenborgh 4?
Porcellus no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2012, 01:18 PM   #1608
Alaskan
Registered User

Ik denk dat het gebouw ergens hier komt te staan, op of bij de oude parkeerplaatsen, en niet op de plek van de oude tentamenhal (amfitheater en gras nu)
Alaskan no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2012, 04:14 PM   #1609
Porcellus
Stadjer

Likes (Received): 4

Quote:
Originally Posted by Alaskan View Post
Ik denk dat het gebouw ergens hier komt te staan, op of bij de oude parkeerplaatsen, en niet op de plek van de oude tentamenhal (amfitheater en gras nu)
Jah precies, dat dacht ik ook.
De vakgroep waarbij ik tot voor kort zat (IVEM) gaat waarschijnlijk ook naar het nieuwe gebouw.
Porcellus no está en línea   Reply With Quote
Old December 14th, 2012, 11:04 AM   #1610
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

Wow! weer een modieus atrium met veel glas en roltrappen! net als ForumGroningen en talloze hogescholen en ROC's een typische oversized expressie en articulatie van de verkeersruimte ten koste van de onderwijs/gebruiksruimte.
Yawn...
peterdrijver no está en línea   Reply With Quote
Old December 14th, 2012, 11:31 AM   #1611
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

Ja laten ze er een jaren 80 gebouw neerzetten met lage plafonds, en van die grijze betongevelstenen.
Old December 14th, 2012, 12:55 PM   #1612
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

een échte van de broek en bakema bedoel je?
peterdrijver no está en línea   Reply With Quote
Old December 14th, 2012, 01:10 PM   #1613
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

^zat meer aan het Zernikegebouw van Sterrenkunde te denken :p

Old December 15th, 2012, 07:57 AM   #1614
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 29

Wordt tijd voor een echte scala daar...
maral no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2012, 11:31 AM   #1615
Tjeerd
Registered User

Daar kan ik wel passender plekken voor verzinnen, Maral. Noordzijde vismarkt? Herestraat?

Ik vind het overigens intrigerend hoe mister welstand PvanB overal opduikt tegenwoordig.
Tjeerd no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2012, 12:12 PM   #1616
Kiboko
hubba hubba

Kiboko's Avatar

Van mij mag Scala wel een pandje aan de oostwand voor zijn rekening nemen, bijvoorbeeld het buurpand van Kollhoff. Dan mag Peter eens daad bij het woord voegen en zijn kennis en kunde bewijzen. En als het nu een prachtpand wordt of een draak, we weten dan in elk geval hoe serieus we zijn comments in het vervolg mogen nemen.

Vergelijkbare kwaliteit als dit is wmb welkom. Net zoiets, maar dan meer met een Gronings tintje:
Kiboko no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2012, 03:55 PM   #1617
Tjeerd
Registered User

Dat blijft wel echt een prachtproject maar de gevels zijn feitelijk ontworpen door iemand anders toch? :P (herstel van gesloopte woningen op basis van oude tekeningen, of herinner ik me dat verkeerd?)

Maar als je ziet hoe de noordzijde van de vismarkt en de herestraat zijn aangetast tbv die schrale retailpanden (Google maar eens de oude Peek & cloppenburg op de plaats van de huidige Bijenkorf) dan zie ik liever daar wat extra, kundig uitgevoerde investeringen dan een andere Oostwand.
Old December 15th, 2012, 04:18 PM   #1618
Tjeerd
Registered User

een paar voorbeelden:

Herestraat 47: oud / nieuw

Vismarkt 1: oud / nieuw

Herestraat 57: oud / nieuw
Old December 16th, 2012, 10:25 AM   #1619
Kiboko
hubba hubba

Kiboko's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tjeerd View Post
Dat blijft wel echt een prachtproject maar de gevels zijn feitelijk ontworpen door iemand anders toch? :P (herstel van gesloopte woningen op basis van oude tekeningen, of herinner ik me dat verkeerd?)
Volgens het bijgeleverde pdfje is de bouwwijze niet compleet afgeleid van hetgeen er voor de oorlog stond, dat zie je bijvoorbeeld aan de boogjes boven de entrees, oorspronkelijk waren er twee per ingang, en nu drie. Het lijkt me meer op een samenspel van verschillende panden in de omgeving. Desalniettemin ziet het resultaat er zeer verzorgd uit, alsof het echt een historische omgeving betreft (op dat flatje in de witte rij na). Jammer dat het ontwerp nog niet verder kan worden doorgetrokken richting het noorden, want nu wordt het wel heel abrupt afgesloten door een serie grauwe wederopbouwflats.
Quote:
Originally Posted by Tjeerd View Post
een paar voorbeelden:

Herestraat 47: oud / nieuw

Vismarkt 1: oud / nieuw

Herestraat 57: oud / nieuw
Er is inderdaad veel verloren gegaan, maar ik kan op sommige plekken ook wel gecharmeerd raken van goed uitgevoerde wederopbouw. Helaas is in bovenstaande drie gevallen daar geen spraken (wat is die eerste eigenlijk?). En dan heb je nog maar een kleine selectie gemaakt, want die Herestraat staat vol met dit soort meuk. Maar geen nood, met een zorgvuldige pandgerichte aanpak is er nog altijd iets van te maken. En die aanpak hoef niet eens altijd historiserend van aard te zijn, een goed uitgevoerd postmodern winkelpand past hier zo tussen. Als er maar zorg wordt besteed aan goede detaillering.
Kiboko no está en línea   Reply With Quote
Old December 16th, 2012, 11:58 AM   #1620
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kiboko View Post
Als er maar zorg wordt besteed aan goede detaillering.
Precies! Het verschil tussen een mooi en een lelijk wederopbouw-pand zit 'm vaak ook in de detaillering. Reliëf, materiaalgebruik, ritme, contrast, dat zijn universele elementen die steeds weer het verschil uitmaken tussen of een pand 'saai' of 'rustig' wordt, 'rommelig' of 'spannend', 'goedkoop' of 'duurzaam' etc.

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules