daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojaj˘h?

Ojaj˘h? Overige Rotterdamse onderwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old December 11th, 2012, 07:23 PM   #21
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 688

Eigenlijk moet je zo'n lijst als die van UNESCO zo klein mogelijk houden, zo min mogelijk 'ruis' erop. Anders verliest het in ÚÚn keer z'n waarde.

Sponsored Links

Old December 11th, 2012, 07:34 PM   #22
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1465

Quote:
Originally Posted by lipservice View Post
Ard, het ging net een beetje beter sinds vanmiddag. We hadden afgesproken voortaan beter te lezen, wat constructiever te reageren en ik zou mijn posts zo kort mogelijk zou houden.

* ikhebnietgezegddatdegrachtengordelnietopdeunescolijsthoortenikhebnietgezegddatdestedebouwkundigestructuurnietbijzonderis
De ondertoon van je post suggereerde wel degelijk dat je dat niet voldoende vond.
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2012, 07:50 PM   #23
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1410

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
Eigenlijk moet je zo'n lijst als die van UNESCO zo klein mogelijk houden, zo min mogelijk 'ruis' erop. Anders verliest het in ÚÚn keer z'n waarde.
Daar ben ik het wel mee eens. Ruis kun je ook bestempelen als inflatie van de UNESCO-lijst.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2012, 08:10 PM   #24
Kaithofis
Registered User

Likes (Received): 101

Witte Huis?
Kaithofis no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2012, 08:19 PM   #25
Rotterdam Fascinates
Registered User

Rotterdam Fascinates's Avatar

Likes (Received): 23

Met alle waardering voor het Rotterdam erfgoed, zij het het Groothandelsgebouw, Erasmusbrug of de oude City terminals, locaties van werelderfgoedniveau heeft Rotterdam bij lange na niet.

Op nationaal gebied zijn de Erasmusbrug en het GHG wel eersteklasmonumenten die met de ontwikkeling van het stationskwartier cq de Maasoevers de komende decenia nog enorm in iconische waarde zullen toenemen.
Desonkdanks zijn het, mede in de tijdsgeest, tamelijk generieke constructies, momenteel absoluut niet Unesco erfgoedwaardig.
Rotterdam Fascinates no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2012, 08:31 PM   #26
hoogbouw010
Member

Voor Nederland zijn ook de Maastunnel (eerste autotunnel van Nederland, eerste afgezonkel tunnel van Nederland) en Hofpleinlijnviaduct (eerste grote constructie van gewapend beton in Nederland). Maar op wereldschaal zullen ze niet vooruitstrevend genoeg zijn. Wellicht komt de Maeslantkering wel in aanmerking?
Old December 11th, 2012, 08:33 PM   #27
lipservice
Registered User

lipservice's Avatar

Likes (Received): 51

Ard, je hebt geen idee van mijn ondertoon, daar kan je alleen naar gissen - of naar vragen..
Wat het erfgoed betreft (bepalen of iets bewaard moet worden voor volgende generaties gaat niet in de eerste plaats om esthetische voorkeuren) :
Ik denk oprecht dat Rotterdam over een zekere periode, pak hem beet, vanaf over een jaar of twintig, meer waardering zal oogsten voor de wijze waarop in de wederopbouwjaren naar de oude CIAM en Team X idealen een nieuwe stad is gebouwd. Mits er tenminste niet te veel 'Westewagenstraatjes' doorgevoerd worden.

En ja, de stad van de wederopbouw is weg.. net zo goed als die authentieke grachtengordel, maar de 'structuur' (van zowel beide voorbeelden hier) is er nog grotendeels..
Old December 11th, 2012, 10:45 PM   #28
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

^ Maar die structuur is verre van uniek
Nogmaals, het gaat hier Úcht over dingen die van zo'n grote waarde zijn wereldwijd dat ze het beschermen waard zijn.
Old December 11th, 2012, 11:15 PM   #29
lipservice
Registered User

lipservice's Avatar

Ja, ik wil niet in een semantische discussie vervallen, zoals je weet,
maar de schaal waarop, de door mij eerder genoemde idealen van CIAM en Team X, zijn gerealiseerd in Rotterdam is verdedigbaar bijzonder en je kan uit andere topics opmaken in hoeverre de architectuur uit de wederopbouwperiode onder druk kan staan..
Old December 12th, 2012, 12:13 AM   #30
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Dat laatste heb je zeker gelijk in.
Er zijn echter door heel Europa wel voorbeelden te vinden van de CIAM in de praktijk, sommigen nog veel meer intact/veel groter. Ook zou de gemeente in ruil voor de status ELKE toekomstige nieuwbouw moeten voorleggen aan de UNESCO, die erom bekend staat deze af te keuren 'no matter what'. Die kans lijkt me al zeer klein.
Old December 12th, 2012, 12:28 AM   #31
lipservice
Registered User

lipservice's Avatar

nou, het gaat hier wel om de realisatie van een binnenstad (buiten het clichÚ van Brasilia zou ik geen ander voorbeeld kennen) en ik ken ook geen ander voorbeeld van een consequentie functiescheiding van de schaal van het Lijnbaan-ensemble..
waar zit jij aan te denken dan?
Old December 12th, 2012, 01:24 AM   #32
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Ik kom niet op de naam van de Franse stad maar die is er zeker...
Maar nogmaals, je verengt het tot 'binnenstad' en tot 'functiescheiding'... ik betwijfel of dat allemaal bijzonder en groots genoeg is voor een erkenning van wereldwijd belang. Nog los van het feit dat de directe omgeving ZWAAR veranderd en dat een UNESCO-erkenning betekent dat de hele binnenstad op slot zou moeten.
Old December 12th, 2012, 01:50 AM   #33
lipservice
Registered User

lipservice's Avatar

Ja, ik denk dat de stad, en met name het bewuste gebied, al te zeer veranderd is hoor..dus: dan had het miss bij wijze van spreken 40 jaar geleden al op slot gemoeten...
Old December 12th, 2012, 07:54 AM   #34
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Likes (Received): 134

Ik denk dat we blij moeten zijn met geen nominatie van unesco op de lijnbaan. Die functiescheiding doet geen stad goed. Het is een vergissing die ik niet graag tot monument zie veranderen.

Last edited by Art Deco Style; December 12th, 2012 at 07:59 AM.
Art Deco Style no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2012, 08:01 AM   #35
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 4290

Als historische vergissing is de Lijnaan wel monumentaal te noemen.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2012, 09:25 AM   #36
Leodejaneiro
Registered User

Leodejaneiro's Avatar

Likes (Received): 76

Volgens mij is toeristisch gezien vooral kinderdijk interessant voor Rotterdam. Dat zouden ze best meer mogen uitmelken. Ik zou het juist wel stoer vinden als er daarnaast industriŰle delen uit de (vroege) haven op de lijst zouden komen. Dan kun je je ook profileren als stad. Zo'n bergpolderflat is leuk als je de achtergrond kent, maar geen hond die daar naartoe zal gaan. Een vriend van me woont in de museumwoning daar, heeft 1 rondleiding per jaar als ie geluk heeft.
Leodejaneiro está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 12th, 2012, 09:31 AM   #37
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
Ik kom niet op de naam van de Franse stad maar die is er zeker...
Maar nogmaals, je verengt het tot 'binnenstad' en tot 'functiescheiding'... ik betwijfel of dat allemaal bijzonder en groots genoeg is voor een erkenning van wereldwijd belang. Nog los van het feit dat de directe omgeving ZWAAR veranderd en dat een UNESCO-erkenning betekent dat de hele binnenstad op slot zou moeten.
Ik neem aan dat je Le Havre bedoeld. Ontworpen door Auguste Perret. Ben ik 1 keer geweest. Was echt geweldig. Maar ja ik ben dan ook beroepsmatig gedeformeerd

Sorry plaatje is een beetje groot op Wikipedia...
Old December 12th, 2012, 10:32 AM   #38
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Ja goh waarom ik daar niet op kwam weet ik niet. Is al UNESCO werelderfgoed en je ziet waarom dat wel en waarom de Lijnbaan dat niet is.
Old December 12th, 2012, 10:34 AM   #39
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Lijnbaan is idd niet UNESCO waardig. Maar ik denk eerlijk gezegd dat in Rotterdam alleen de Kuip (en misschien de Kunsthal) dat werkelijk zijn. Ook die uit mijn lijstje verder zijn het niet echt.
Old December 12th, 2012, 10:49 AM   #40
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 566

De lijnbaan heeft model gestaan voor de malls die later wereldwijd zijn verschenen. er staan een aantal rijksmonumenten. waarom zou dit niet in aanmerking komen?
bthj no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules