daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Utrecht

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old February 3rd, 2013, 01:08 PM   #2201
krabbertje15
Doe mij er ook 10 van.

krabbertje15's Avatar

Likes (Received): 48

Dat dak ... eeeuuuuwwww Ik begrijp dat dat zo blijft. Jammer.

Sponsored Links

Old February 3rd, 2013, 01:15 PM   #2202
Thijs_W
Registered User

Thijs_W's Avatar

Likes (Received): 2

Zelf heb ik totaal geen probleem met dat dak, ik vind het ergens nog wel wat hebben ook... Het dak van de Stationspassarelle in Den Bosch is op dezelfde manier dicht gemaakt, niet storend of zo.

Voor de rest erg mooi qua materiaalkeuze, vloertje ligt er ook mooi bij! Nu snel door met de traverse, weg met dat ding!
Thijs_W no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 01:18 PM   #2203
Jeremo
Registered User

Gelukkig wordt het over dertig jaar weer gesloopt.

merijn liked this post
Jeremo no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 02:00 PM   #2204
Jan Maarten
Registered User

Likes (Received): 18

Quote:
Originally Posted by BCA-MDG View Post
De poortjes zijn in dit geval nog helemaal niet geplaatst, dit worden echte poortjes in de vloer opgenomen
Nu staan er alleen nog maar ontwaarders, net zoals degene aan het begin van de JB traverse.
Ah, de term ontwaarders kende ik niet, ik noemde die dingen tot nu toe poortjes. De echte poortjes, die met die schuifdeuren, zijn tot nu toe ook lelijke dingen die een in potentie mooie ruimte ontsieren door hun lompe ontwerp. Er ligt nog een schone taak weggelegd voor industrieel ontwerpers om iets moois van die dingen te maken en voor architecten de taak om ze netjes te integreren met de rest van het gebouw.

De stationshal in Utrecht is qua maat te beschouwen als een overdekt plein, hij is b.v. groter dan de Neude. Deze hal is voor de treinreizigers het visitekaartje van de stad, de eerste grote stedelijke ruimte die men tegenkomt. Ik vind het golvende dak een goed idee om de enorme afmeting van de stationshal te verdelen in drie zones zonder afbreuk te doen aan de monumentaliteit van het geheel, dus de basis van de stationshal is prima. Wat ik bedoel met mijn angst voor verrommeling in de stationshal is te zien in Schiphol plaza; een ruimte die zo volgezet is met objecten dat de monumentale ruimte die het zou kunnen zijn teniet gedaan wordt en onoverzichtelijk is geworden. Alle verwijsborden daar maken het er niet echt overzichtelijker op.

Nederlandse architecten en stedenbouwkundigen zijn altijd lyrisch over Italiaanse pleinen omdat die zo leeg zijn, maar zelf vullen ze de grote ruimtes steeds weer zo vol mogelijk waardoor je door alle obstakels niet meer intuďtief je weg weet te vinden. Een verwijsbord naar de Jaarbeurs is nergens voor nodig want je kunt door de glazen gevel het Beatrixgebouw zien en het is een kleine moeite om daar in grote letters Koninklijke Jaarbeurs tegen de gevel te plaatsen, dan zie je van 300 meter afstand waar de Jaarbeurs is.
Old February 3rd, 2013, 02:12 PM   #2205
NulDertig
Registered User

Wat een gezeur over dat dak zeg, het ziet er allemaal superstrak uit! Ik vind het dak de hal juist wat industrieels geven, het misstaat naar mijn mening absoluut niet. Mocht het nou als het af is echt te donker uitvallen, dan kunnen ze altijd nog een likje witte verf erover doen.

Thanks voor de updates!
NulDertig no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 02:24 PM   #2206
quagga
Registered User

Likes (Received): 7

toegegeven, het is een mooie hal geworden, we kunnen inderdaad zeuren over wat anders kan of kon, maar laten we eerst maar afwachten wat het eindresultaat wordt
quagga no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 02:38 PM   #2207
azuil
Registered User

Likes (Received): 29

Nou, ik heb net ook even rondgelopen, ik vind 't prachtig en als dit pas 1/6e is van de gehele hal, wordt 't naar mijn mening erg mooi

De toiletten zijn nog niet open. er staat "binnenkort"

en de döner tent heeft een veel mooiere locatie gekregen dan ze hadden! helaas niet ff een foto geschoten, maar je kan binnen nu ook ff zitten

ik vroeg mij af waar deze aftakking op de foto heengaat, zoals het er nu naar uitziet gaat hij recht op 't water af:
azuil no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 02:39 PM   #2208
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 147

Al die smoesjes hier over dat plafond. Het is gewoon niet wat het zou moeten zijn, punt. De nieuwe terminal van Barcelona ligt niet in de derde wereld maar lijkt in veel opzichten op het nieuwe Utrecht Centraal mét afgewerkt plafond.
http://www.flickr.com/photos/11537676@N06/7666923868/
http://www.flickr.com/photos/11537676@N06/7605210286/

Jeremo liked this post
sergiogiorgini no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 02:49 PM   #2209
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 1453

Bedankt Guere, voor de mooie rapportage.

Het ontwerp van het station is gebaseerd op een heel simpel concept: een golvend dak. Dat concept is goed bedacht - zoals Jan Maarten goed verwoordt. Behalve dat dak is er eigenlijk niet echt architectuur. Het station is verder een grote betonnen vloer met licht grijze tegels en een (toch vrij standaard) glazen octatube gevel.

Daarom is het zo een ontzettende misser, dat het enige architectonische element - het dak - niet is afgewerkt. Je kan hier moeilijk beweren dat je toch niet omhoog kijkt en het niet ziet, een bezoeker van de hal die het dak niet gezien heeft, heeft überhaupt niet naar architectuur gekeken of alleen naar de vloer lopen staren.
Ook de bewering dat het in positieve zin een industrieel tintje heeft is - sorry - bullshit. Natuurlijk hebben distributie hallen een industrieel tintje, maar echt niet in een positieve zin. Zwaluwstaart of niet, dit is een onafgewerkt golf platen dak.

De voorbeelden van Jeromeo zijn goed. Ookal zijn het wel stations van steden die minstens 10x en ook wel 40x zo groot zijn als Utrecht, wat reizigers aantallen zal Utrecht centraal (weliswaar als kleinere onder grotere) aardig in dezelfde liga passen. Een een pot met geld zoals voor het station in Luik hoeft er niet te zijn. De economische dynamiek zoals in China is er op dit moment niet in Nederland, maar in een land waar er geld is om zoab op alle snelwegen te leggen (een luxe die de auto gekke Duitsers zich niet gunnen) moet er ook geld zijn om het plafond van één van de grootste stations van het land af te werken.

Een stad die het geld heeft voor een mega groot muziek paleis zou geen geld hebben voor een plafond? Dat geloof ik niet.

Jeremo, sergiogiorgini liked this post
VictorJ no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 02:50 PM   #2210
Vibemerchant
Registered User

Vibemerchant's Avatar

Likes (Received): 99

Quote:
Originally Posted by sergiogiorgini View Post
Al die smoesjes hier over dat plafond. Het is gewoon niet wat het zou moeten zijn, punt. De nieuwe terminal van Barcelona ligt niet in de derde wereld maar lijkt in veel opzichten op het nieuwe Utrecht Centraal mét afgewerkt plafond.
http://www.flickr.com/photos/11537676@N06/7666923868/
http://www.flickr.com/photos/11537676@N06/7605210286/
Daar zou Utrecht absoluut een voorbeeld aan kunnen nemen! Erg mooi, en sjiek.

Laten we ons wel realiseren dat de meeste meningen over het dak in deze thread niet genomen zijn op basis van eigen waarneming ter plekke, maar enkel o.b.v. foto's - daar kun je geen definitief oordeel op baseren imho.
Vibemerchant no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 02:53 PM   #2211
temlin
Registered User

temlin's Avatar

Likes (Received): 73

Quote:
Originally Posted by Vibemerchant View Post
Daar zou Utrecht absoluut een voorbeeld aan kunnen nemen! Erg mooi, en sjiek.

Laten we ons wel realiseren dat de meeste meningen over het dak in deze thread niet genomen zijn op basis van eigen waarneming ter plekke, maar enkel o.b.v. foto's - daar kun je geen definitief oordeel op baseren imho.
En hoeveel koste dat vliegveld wel niet, na wat googelen was dat 1,7 miljard

Vergelijk dat eens met de kosten van Utrecht centraal: De totale kosten van de verbouwing van de OV-terminal bedragen 317 miljoen euro.
temlin no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 02:59 PM   #2212
Vibemerchant
Registered User

Vibemerchant's Avatar

Likes (Received): 99

Quote:
Originally Posted by temlin View Post
En hoeveel koste dat vliegveld wel niet, na wat googelen was dat 1,7 miljard

Vergelijk dat eens met de kosten van Utrecht centraal: De totale kosten van de verbouwing van de OV-terminal bedragen 317 miljoen euro.
Precies, d'r zitten een hoop euro's in dat Spaanse dak Maar mooi vind ik het wel. Ondanks het (het gebrek aan) geld kun je wel altijd nog keuzes maken qua vormgeving. Kan de architect zich niet even in deze thread mengen ?

Weet je wat, de bovenkant van het nieuwe dak is vast strakker qua aanblik, ze hadden het gewoon moeten omdraaien
Vibemerchant no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 03:04 PM   #2213
temlin
Registered User

temlin's Avatar

Likes (Received): 73

Quote:
Originally Posted by Vibemerchant View Post
Weet je wat, de bovenkant van het nieuwe dak is vast strakker qua aanblik, ze hadden het gewoon moeten omdraaien
Hier ben ik het wel mee eens.
temlin no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 03:49 PM   #2214
Nemo

Nemo's Avatar

Likes (Received): 86

Quote:
Originally Posted by dommeltje View Post
Onaf ja, je kan overal wel een vergrootglas op zetten, nog 3 jaar dan weten we het. Ik ben in ieder geval trots op deze toekomstige mega terminal, uniek voor zo'n klein landje.
Hoe naief kun je zijn om dit uniek te noemen en wat een treurnis om te stellen dat dit een unieke prestatie is voor het hele land. Vergelijk: De nieuwbouw van Amsterdam Centraal - daar wordt een metrotunnel onder een bestaand station gebouwd + vergroting van passages + twee nieuwe tunnels, fietstunnel en een autotunnel en prachtige busterminal etc. Dát is pas uniek. Bouwkundig gezien pas echt bijzonder, mooi materiaalgebruik en bovendien architectonisch interessant. En mega? De bloemenveiling in Aalsmeer, de Maasvlakte of Schiphol - dát is pas mega. Denk je nu echt dat een toerist onder de indruk zal zijn van dit?

Na jarenlang geouwehoer - terwijl andere grote steden allang aan stadsvernieuwing deden, kunnen we nu constateren dat we straks wéér op een perron staan te kijken naar beton en kunnen we omhoog naar een stationshal die misschien praktisch is, zijn maar waar geen geur of smaak aanzit. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Arnhem en Breda krijgen allemaal een spannender station. Utrecht moet het doen met dit grijze geval. Je vraagt je af waarom er überhapt een golving in het dak is aangebracht. Is dit een grap van de architect? Maar goed, het past prima bij fantasieloze even saaie loodsen van het jaarsbeurscomplex. En dat voor een stad met zo'n prachtige binnenstad en notabene de thuisbasis van de NS. Een gemiste kans. Utrecht verdient beter.

Jeremo, hoogbouwe liked this post
Nemo no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 03:56 PM   #2215
Jeremo
Registered User

De OV-terminaal! Kost geen drol, maar dan heb je ook niks!
Jeremo no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 04:01 PM   #2216
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1425

Quote:
Originally Posted by Guere View Post
Er zit helaas weinig anders op dan hopen dat er komende jaren nog een potje geld gevonden wordt om toch nog de oorspronkelijk geplande plafondafwerking te monteren. Ik vermoed dat als het project in 2016 is afgerond - en er geen geld is gevonden - dat de kans zeer klein is dat ze het daarna ooit nog gaan doen.
Dat zou erg spijtig zijn. Functioneel voldoet het dak uiteraard, maar zonder bekleding is de uitstraling heel erg magertjes.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 04:03 PM   #2217
NulDertig
Registered User

Quote:
Originally Posted by VictorJ View Post
Bedankt Guere, voor de mooie rapportage.

...

Ook de bewering dat het in positieve zin een industrieel tintje heeft is - sorry - bullshit. Natuurlijk hebben distributie hallen een industrieel tintje, maar echt niet in een positieve zin. Zwaluwstaart of niet, dit is een onafgewerkt golf platen dak.

...
Mag ik het er mee oneens zijn? Naar mijn mening valt het allemaal best mee met het dak. Dat je het er niet mee eens bent, OK, maar noem andere meningen geen BS. Overigens: ben je er zelf al geweest of baseer je je puur en alleen op de foto's?
NulDertig no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 04:55 PM   #2218
Nielsch
kijkt graag mee

Nielsch's Avatar

Likes (Received): 3

Wat een onzin dat je niet zo mogen zeuren over het dak, zoals sommige users hier stellen.
Old February 3rd, 2013, 05:00 PM   #2219
Nielsch
kijkt graag mee

Nielsch's Avatar

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by dommeltje View Post
Onaf ja, je kan overal wel een vergrootglas op zetten, nog 3 jaar dan weten we het. Ik ben in ieder geval trots op deze toekomstige mega terminal, uniek voor zo'n klein landje.
Haha, je hebt echt geen vergrootglas nodig om te zien dat het nu onaf oogt. Ben er zojuist zelf ook geweest. Het dak is gewoon één grote domper op iets wat heel mooi had kunnen zijn. Het oogt onaf, veel te donker en rommelig door dat dak. Ik hou m'n hart vast voor hoe het er straks uitziet als het helemaal af is. Nog een stuk erger vrees ik.
Old February 3rd, 2013, 05:12 PM   #2220
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2501

Bij zo'n grote ruimte valt het plafond inderdaad weldegelijk op. Het zou onzin zijn om te stellen dat je bijv. het houten plafond van de stationshal van Rdam CS amper ziet. Is juist prominent aanwezig zou ik zeggen en maakt erg uit voor de beleving.

vk.nl heeft ook een fotoreportage:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2734/...-CS-open.dhtml

Reply

Tags
benthem crouwel

Thread Tools

Posting Rules