daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Utrecht

Reply

Thread Tools
Old February 3rd, 2013, 04:26 PM   #2221
3737
Registered User

3737's Avatar

Likes (Received): 186

Quote:
Originally Posted by Guere View Post
33
Wel leuk dat ik nog nooit hier iemand voordat de nieuwbouw werd gebouwd over het oude dak heb horen zeggen "ben blij dat die golfplaten zooi weg gaat voor de nieuwe hal". Om heel eerlijk te zijn is me dit ook pas echt voor het eerst opgevallen dat de oude hal ook zo'n afwerking heeft gehad en als niemand er over begonnen was met de nieuwbouw was het me waarschijnlijk ook nooit opgevallen.
Het is zeker een gemiste kans maar als ik de terminal nu al zie krijgt Utrecht cs een mooie nieuwe stationshal naar nederlandse begrippen.

Apostle, Guere liked this post
3737 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 3rd, 2013, 04:28 PM   #2222
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 1336

Quote:
Originally Posted by NulDertig View Post
Mag ik het er mee oneens zijn? Naar mijn mening valt het allemaal best mee met het dak. Dat je het er niet mee eens bent, OK, maar noem andere meningen geen BS. Overigens: ben je er zelf al geweest of baseer je je puur en alleen op de foto's?
Het is een verschil in ambitieniveau denk ik. Een golfplaten dak dat ´best meevalt´ is prima in Houten, Ede-Wageningen of Heemstede-Aerdenhout. Niet voor één van de belangrijkste stations van het land dat jarenlang een bouwput is. Dan moet het niet ´best meevallen´ maar gewoon goed zijn.

Ik ben er inderdaad nog niet geweest. Mochten de foto´s van Guere zo slecht zijn geweest, dat ik mn mening bij mn bezoek aan het station bij moet stellen, laat ik het je weten. Tot nu toe heb ik nog geen verschil gezien tussen Guere zn foto´s en mijn eigen waarneming.

Quote:
Originally Posted by Dommeltje
...uniek voor zo'n klein landje.
Beetje misplaatst Callimero effect geloof ik. Nederland is qua aantal inwoners en economie een middelgroot land. Het is de vijfde economie van de Eurozone en het op zeven na bevolkingsrijkste land van de EU 27. In vergelijking met China is alles klein, maar van een land als Nederland mag je een afgewerkt dak verwachten op één van ´s lands grootste stations.
VictorJ no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 05:48 PM   #2223
dommeltje
Registered User

dommeltje's Avatar

Likes (Received): 138

Het zou eerder misplaatst zijn om in een tijd dat iedereen geplukt word, er in Utrecht een opgesmukte Terminal gebouwd zou worden. Tot nu toe geen geluiden gehoord dat ze ver over het buget zouden komen, en ondanks de zeer lastige locatie tot nu toe op planning blijven. Kunnen ze met het Willy Brandenburg vliegveld in Berlijn niet zeggen, maar daar komt vast een prachtig dak op.

http://www.bouwpututrecht.nl/bu/

Op bovenstaande site, wordt middels 2 foto's het verschil aangetoond. Het grote verschil met oud en nieuw is dat de golfdakplaten tegen en met de lengte richting van het station lopen. Ruimtelijk een heel groot verschil. Oordeel zelf

Last edited by dommeltje; February 3rd, 2013 at 05:56 PM.
dommeltje no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 06:41 PM   #2224
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2400

Quote:
Originally Posted by dommeltje View Post
Het zou eerder misplaatst zijn om in een tijd dat iedereen geplukt word, er in Utrecht een opgesmukte Terminal gebouwd zou worden.
Oja? Het is eerder misplaatst dat ze weigeren dit CS af te werken, nota bene het grootste CS van NL! Want nu heb je de kans in 1x iets goeds neer te zetten, als je dat dus nu niet doet kan je over zoveel jaar weer opnieuw gaan bouwen, dat is pas zonde van het geld! En komop zeg, zoveel kosten wat plafondplaatjes nu ook weer niet extra. Daar gaat echt niet het gros van de kosten inzitten.

Zie Rdam CS, binnen het budget, maar gewoon nog steeds natuursteen en een houten plafond.

Overigens, die link, dat verschil: het oogt inderdaad ruimtelijker en rustiger, maar tegelijkertijd ook veel killer, door het ontbreken van een plafond (daar waar het oude nog wat meer kleur had). Wat rest is nu een kille grote fabriekshal. Een net wit plafonnetje zoals op de eerdere renders zou zo'n groot verschil maken en bovendien ook de sierlijk golvende lampen veel beter tot z'n recht laten komen. Nu worden die prachtige golvende lampen teniet gedaan door het lelijke ontbrekende plafond erachter, staat echt in schril contrast tot die golfplaten erachter.

Het hoeft echt geen Luik Calatrava-exemplaar te worden, maar is een plafond nu echt te veel gevraagd?!
Old February 3rd, 2013, 07:55 PM   #2225
Spamkip
Registered User

Als er al die tijd geen geld was voor perronkappen op de laatste 2 perrons, dan is het niet gek dat ze het plafond niet afwerken. Liever op die perrons wel kappen en een onafgewerkt plafond dan andersom.

Ben vandaag zelf gaan kijken, hoewel het natuurlijk mooier had gekund vind ik het niet tegenvallen. Maar iedereen heeft natuurlijk een andere smaak, en dat wordt hier nog wel eens vergeten.
Spamkip no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 09:10 PM   #2226
www.Rotterdam.nl
Registered User

Likes (Received): 2

De groene welkomst ballonnen geven wat kleur op de foto's. Misschien kunnen ze iets met planten doen in de nieuwe hal?
www.Rotterdam.nl no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 09:47 PM   #2227
Nielsch
kijkt graag mee

Nielsch's Avatar

Likes (Received): 3

In de oude stationshal kwam er tenminste nog licht door sommige stukken van het dak. Nee, de nieuwe hal deed me erg weinig moet ik zeggen.
Old February 3rd, 2013, 10:47 PM   #2228
Guere
Registered User

Guere's Avatar

Likes (Received): 2498

Zo, ik geloof dat het Utrecht Centraal topic nog nooit zo actief is geweest qua discussie. Na het bezoekje van vanochtend even een dag afwezig geweest, hoop gemist.

Dus nog even een paar reacties:

Quote:
Originally Posted by temlin View Post
Vergelijk dat eens met de kosten van Utrecht centraal: De totale kosten van de verbouwing van de OV-terminal bedragen 317 miljoen euro.
Oh, dat bedrag is hoger dan ik dacht. Tot nu toe kende ik alleen de hoofdaannemerssom (Besix), die bedroeg 95 miljoen euro. Dat is voor het gehele stationsgebouw.

Quote:
Originally Posted by Nielsch View Post
Wat een onzin dat je niet zo mogen zeuren over het dak, zoals sommige users hier stellen.
Volgens mij heeft ook niemand gezegd dat je niet mag 'zeuren', maar dat het wel gewenst is als er enige onderbouwing en nuance bij komt kijken. Replies als "OV-terminaal" zijn wel heel erg kinderachtig. Ik kan me niet voorstellen dat zelfs een van de dak-haters daar om heeft kunnen lachen. [1]

Quote:
Originally Posted by sergiogiorgini View Post
Al die smoesjes hier over dat plafond. Het is gewoon niet wat het zou moeten zijn, punt.
Smoesjes? Er is toch meerdere malen erkend dat dit inderdaad niet de oorspronkelijk geplande afwerking was? Als er dan toch mensen zijn die het niet zo lelijk vinden, of zelfs het 'lelijke' als industrieel kunnen waarderen, dan is dat toch een mening?

Quote:
Originally Posted by Nielsch View Post
In de oude stationshal kwam er tenminste nog licht door sommige stukken van het dak. Nee, de nieuwe hal deed me erg weinig moet ik zeggen.
In de nieuwe hal is dit ook zo. Ken je het ontwerp uberhaupt? Er zitten een hele hoop lichtgaten in het dak, maar die zijn nog tijdelijk dicht gezet. Waarschijnlijk omdat ze nog een boel werk op het dak moeten verrichten zodra fase 2 op deze fase 1 gaat aansluiten. Daarnaast komt er in het midden van de terminal een groot gat richting het noorden waardoor er indirect licht in de hal valt.

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
Bij zo'n grote ruimte valt het plafond inderdaad weldegelijk op. Het zou onzin zijn om te stellen dat je bijv. het houten plafond van de stationshal van Rdam CS amper ziet. Is juist prominent aanwezig zou ik zeggen en maakt erg uit voor de beleving.
Natuurlijk zie je het dak, maar voor veel mensen zal het niet vermoedelijk niet zo afleidend zijn als het voor enkele van jullie is. Ik begrijp goed dat jullie teleurgesteld zijn. Nogmaals - en dit kan niet vaak genoeg worden herhaald - dit was ook niet de geplande dakafwerking. Dat vind ik ook jammer. Maar ik hecht wel waarde aan enige nuance.

Toegegeven: vanuit de inwoners van een stad bestaat er bijna altijd enige positive bias. En de mensen die geen connectie met de stad voelen zijn eerder geneigd zijn iets keihard af te zeiken als ze het niet zo mooi vinden. Maar waar het vaak een beetje mis gaat, is dat bepaalde meningen als feiten op tafel worden gegooid. In de trant van: "dit gebouw is beton en grijs en de golven zijn lame dus niemand kan dit een aantrekkelijke hal vinden." Dat, in combinatie met de eerder genoemde [1] soort opmerkingen, wekt al gauw wat irritatie op bij de mensen die er wat positiever naar kijken.

Maargoed, dat er een heftige discussie zou komen over het dak was misschien ook wel een beetje te verwachten. Dat de meningen zo heftig zouden zijn, had ik niet gedacht.
Guere no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 11:09 PM   #2229
peppyn
Registered User

Likes (Received): 23

Ben jij van de meningenpolitie? Het lijkt erop dat jij mag bepalen hoe er over dingen gedacht wordt.

Ik ben ook behoorlijk teleurgesteld in de hal, en ja dat ligt aan het dak. Accepteer gewoon dat het blijkbaar voor veel mensen echt tegenvalt. Er zijn bouwwerken waarover veel mensen positief zijn en bouwwerken waarover veel mensen negatief zijn, en tot nu toe lijkt die hal tot die laatste groep te horen.

Ik vraag me wel een beetje af hoe het komt dat dat dak zo drukkend werkt. Misschien komt het wel door die golvingen. Naar de zijkanten toe buigt het dak omlaag en je wordt er daardoor misschien extra mee geconfronteerd, zonder dat de grauwheid wordt onderbroken door rode buizen of groene lichtkoepels, zoals in de oude hal.
peppyn no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 11:12 PM   #2230
Spamkip
Registered User

Neem aan dat je bedoelt dat het de mensen op dit forum tegenvalt? Ik heb van reizigers en de dagjesmensen die er ook gingen kijken niks dan positiefs gehoord. En dat is natuurlijk de groep waar het uiteindelijk echt om gaat.
Spamkip no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 11:12 PM   #2231
Guere
Registered User

Guere's Avatar

Quote:
Originally Posted by peppyn View Post
Ben jij van de meningenpolitie? Het lijkt erop dat jij mag bepalen hoe er over dingen gedacht wordt.
Misschien moet je mijn post nog maar eens goed lezen. Ik zeg juist het tegenovergestelde.
Old February 3rd, 2013, 11:14 PM   #2232
Vibemerchant
Registered User

Vibemerchant's Avatar

Likes (Received): 95

Quote:
Originally Posted by Guere View Post
[...]
Nogmaals - en dit kan niet vaak genoeg worden herhaald - dit was ook niet de geplande dakafwerking.
[...]
Ik probeer dit forum zo vaak mogelijk te checken, maar dit feitje was me toch even ontgaan. Wat is er precies gewijzigd in het oorspronkelijke plan, en waarom?
Vibemerchant no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 11:18 PM   #2233
Guere
Registered User

Guere's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vibemerchant View Post
Ik probeer dit forum zo vaak mogelijk te checken, maar dit feitje was me toch even ontgaan. Wat is er precies gewijzigd in het oorspronkelijke plan, en waarom?
Ik weet alleen maar wat BCA-MDG recent heeft laten weten (zie quote onderaan). En als je de renders bekijkt dan kun je inderdaad niets anders concluderen dan dat er een egaal (witter) plafond gepland was. Eigenlijk zo'n beetje wat je nu dus aan de bovenkant ziet, dat had ook aan de binnenkant gemogen.

Quote:
In Rotterdam heeft de gemeente de hal betaald, en is de overkapping van de sporen door ProRail betaald, even heel simpel gezegd hè.
Hier is de coating van de platen er in eerste instantie uitbezuinigd, als dat niet was gedaan dan was het plafond nu een stuk lichter geweest.
Misschien zit er nog wel een plafond in de pipeline, er zijn wel voorstellen voor gemaakt.
Net zoals de perronkappen op perron 6 en 7, ook deze komen later nu ze ergens geld hebben gevonden.
Old February 3rd, 2013, 11:47 PM   #2234
david84
Registered User

Likes (Received): 48

Quote:
Originally Posted by Jan Maarten View Post
Ah, de term ontwaarders kende ik niet, ik noemde die dingen tot nu toe poortjes. De echte poortjes, die met die schuifdeuren, zijn tot nu toe ook lelijke dingen die een in potentie mooie ruimte ontsieren door hun lompe ontwerp. Er ligt nog een schone taak weggelegd voor industrieel ontwerpers om iets moois van die dingen te maken en voor architecten de taak om ze netjes te integreren met de rest van het gebouw.
Het is enkele architecten al gelukt om ze wat lager te maken, minder in het zicht. De NS wou ze a la sommige metrostations dik twee meter hoog maken.
david84 no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2013, 11:53 PM   #2235
Theo Paijmans
Registered User

Likes (Received): 70

Als bewoner van lombok, Utrecht ben ik vanmiddag even komen kijken:

Positief vond ik de ruimte, het licht zowel dat van buiten kwam als dat aan de balken zit, de permanente winkels zijn ook heel erg mooi en de liften en trappen naar de perrons worden ook mooi.
De hal is ruim en zal uiteindelijk ook veel overzichtelijker worden dan de oude.
Het uitzicht naar buiten is ook mooi: glas tot aan de vloer en ik zag de Rabo-torens en het kantoor ook eens van deze kant!

Neuraal ben ik over het dak, niet echt een uitblinker maar ook niet echt storend.

Negatiever ben ik over de vloer die mat is en rond half vier in de middag al erg vies er uitzag: volgens mij wordt dat in de loop van de tijd alleen maar erger. Liever had ik een mooie (glanzende) granietsoort gezien.

Ook de kluisjes die het uitzicht op de sporen belemmeren staan op de verkeerde plek denk ik.
Jammer van de tijdelijke winkels van mij hadden ze weg kunnen blijven totdat er volgend jaar weer een nieuw stuk hal bijkomt.

Volgens mij moet er nog veel werk gebeuren aan dit stuk hal: het licht aan de balken verder monteren de vloeraansluiting met het glas is op veel plaatsen tijdelijk en moet nog definitief worden en het tocht overal waardoor het vandaag behoorlijk koud aanvoelde.

Uiteindelijk wordt de hal vast heel erg mooi met uitzicht naar buiten, ruim, overzichtelijk en functioneel.

Over de vloer ben ik minder enthousiast!
Theo Paijmans no está en línea   Reply With Quote
Old February 4th, 2013, 12:01 AM   #2236
Jeremo
Registered User

Vind je de stoeptegels niet mooi? Vreemd. Ik vind ze heel mooi passen bij golfplaten.
Jeremo no está en línea   Reply With Quote
Old February 4th, 2013, 12:10 AM   #2237
Theo Paijmans
Registered User

Likes (Received): 70

Quote:
Originally Posted by Jeremo View Post
Vind je de stoeptegels niet mooi? Vreemd. Ik vind ze heel mooi passen bij golfplaten.
Het dak is zoals ik al gezegd heb geen hoogstandje maar de vloer moet iedere keer schoon kunnen worden en daar heb ik nu een hard hoofd in!
Nee stoeptegels vind ik niet mooi, behalve op straat als ze heel strak gelegd zijn en nieuw.

Ooit zag ik in Jakarta, hoofdstad van een derde wereldland, de hele straat bij grote luxe winkelcentra bestraat met graniet en dat vond ik wel wat hebben!

De nieuwe luchthaven van Istanboel in het Aziatische deel is helemaal aangekleed met een aantal soorten graniet!
Theo Paijmans no está en línea   Reply With Quote
Old February 4th, 2013, 12:48 AM   #2238
Jeremo
Registered User

Heel aandoenlijk eigenlijk, hoe de arme landen de grandeur van het rijke westen trachten te kopieren, terwijl wij hier juist weer erg gecharmeerd zijn van de Mogadishu-look.
Jeremo no está en línea   Reply With Quote
Old February 4th, 2013, 12:48 AM   #2239
temlin
Registered User

temlin's Avatar

Likes (Received): 68

Trek het je niet aan Guerre, het is wel iets typisch "Nederlands" om toch maar iets te vinden om over gaan te zeiken. Ik hoorde hier mensen praten over Rotterdam CS, maar daar vinden ze dat golvende van de buitenkant lelijk (lijkt net een bakje patat).

Dus was het dak wel goed afgewerkt dan was het wel iets anders geweest dat "niet goed was".
temlin no está en línea   Reply With Quote
Old February 4th, 2013, 01:07 AM   #2240
Joniyeah
Registered User

Likes (Received): 4

Quote:
Originally Posted by temlin View Post
Trek het je niet aan Guerre, het is wel iets typisch "Nederlands" om toch maar iets te vinden om over gaan te zeiken. Ik hoorde hier mensen praten over Rotterdam CS, maar daar vinden ze dat golvende van de buitenkant lelijk (lijkt net een bakje patat).

Dus was het dak wel goed afgewerkt dan was het wel iets anders geweest dat "niet goed was".
Precies, ik heb nog nooit bij geen enkel project gezien dat het allemaal positief was. Bij de meeste projecten zit men altijd te zeuren. Terwijl degene die er het meeste gebruik van maken altijd erg positief zijn.

Wat vaak ook vergeten wordt is de huidige situatie, dit is al stukke beter als dat het nu is. Bovendien is het nog niet eens af. Ik wacht gewoon lekker tot 2016 en oordeel dan wel over hoe het is geworden, dan is het af, zit alles erin en kan je pas werkelijk zeggen wat je ervan vind.

Was bij Rotterdam net zo. Gemopper over die vormgeving en nu zit er hout in het plafond aan de buitenkant en zijn de meeste mensen ineens ook een stuk positiever
Joniyeah no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
benthem crouwel

Thread Tools

Posting Rules