daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Leuven

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 5 votes, 4.80 average.
Old June 6th, 2004, 08:49 PM   #1
Josh
City Geek

Josh's Avatar

LEUVEN | Stationsomgeving

Het is al een tijdje geleden dat ik nog in Leuven was en ik vroeg me af hoe ver men al gevorderd is met de werken aan het station, met name de overkapping van de sporen? Ik heb een paar tekeningen gevonden van hoe het er moet uitzien maar heeft er iemand foto's van de huidige stand van zaken?

Ook de omgeving van het station is erg veranderd. Iemand foto's daarvan?
Josh no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 6th, 2004, 08:52 PM   #2
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Het nieuwe busstation van De Lijn net naast het station.

Josh no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2004, 01:59 PM   #3
Kingsken
Unregistered User

Likes (Received): 3

Nice, zal wel mooier worden als het station van Luik.
Old June 9th, 2004, 07:34 PM   #4
arn
Guest

Likes (Received):

nog wat foto's;

Vanaf het plein een zicht op het provinciehuis

Een klein deel van de parking onder het plein. Dit deel is te zien vanaf de tunnel onder de sporen
  Reply With Quote
Old June 9th, 2004, 07:40 PM   #5
arn
Guest

Likes (Received):

ALs je de ring nog een km volgt, dan kom je op de linkerkant op een bepaald moment uit aan een ander groot project van Leuven. Vroeger was het het onderdak van Philips, daarna dus door het stad gekocht. De bouw en herbouwing van heel wat gebouwen is nog vollop bezig. De grote philips-toren wordt het financie-gebouw van de provincie Vlaams-Brabant. Daarnaast is er een nieuwe toren gemaakt voor het bedrijf Ubizen. Ook een kinderkribbe, de Post, de eengemaakte politie, een grote ondergrondse parking en last but not least een grote sporthal. De sporthal zal ondermeer 3 zwembaden herbergen en een zaal met plaats voor 3000 supporters. Het idee is om het voorbeeld van een amerikaanse campus te volgen en de gebouwen tussen het groen te zetten ipv omgekeerd.

Last edited by arn; June 9th, 2004 at 07:50 PM.
  Reply With Quote
Old June 9th, 2004, 07:48 PM   #6
arn
Guest

Likes (Received):

Hier wat inplantingsplanne en foto's van de philipssite;

De tunnel en de parking met zoveel mogelijk natuurlijk licht;

Het Philipsgebouw;

Het Ubicenter met daarachter de philipstoren, dit is enkel nog maar fase 1, voor het gebouw komt nog een blok;

Het ellipsvormige sportcomplex dat vollop in aanbouw is;

Reply With Quote
Old June 9th, 2004, 09:19 PM   #7
arn
Guest

Likes (Received):

Ook nog in de stationsbuurt naast het busstation komt er een 200m lang gebouw met een toren van 60 meter met 16 verdiepingen; het VAC. Het zou in dezelfde soort rode steen komen als het busstation ernaast.

Ook de nieuwe headquarters van Interbrew staan wat verderop, daar heb ik geen foto van kunnen vinden (ook in rode steen)
  Reply With Quote
Old June 9th, 2004, 09:23 PM   #8
arn
Guest

Likes (Received):

Ik ben wel fier op Leuven, geweldig dat ze zoveel nieuwe projecten hebben opgestart, het was broodnodig! Als je nu met de trein het station binnenrijdt, dan zie je tenminste wat dat de moeite waard is; Veel nieuwe (hoog)bouw in een aangenaam kader
  Reply With Quote
Old June 9th, 2004, 09:43 PM   #9
poller1
Registered User

Likes (Received): 99

Leuven heeft mooi ingepikt op zijn titel van provinciehoofdstad!

Zo hoort het ook!
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2004, 10:07 PM   #10
Kingsken
Unregistered User

Likes (Received): 3

Heel modern allemaal. Ben blij nog is een stad te zien in BelgiŽ met zoveel mooie projecten.
Old June 9th, 2004, 10:35 PM   #11
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 4

Wist niet dat Leuven zoveel nieuwe gebouwen kreeg en zo'n mooi station heeft! Ben er nog nooit geweest maar ben wel van plan het volgend jaar eens te bezoeken. Is het een grote stad?
Old June 9th, 2004, 10:59 PM   #12
arn
Guest

Likes (Received):

Quote:
Originally Posted by giergel
Wist niet dat Leuven zoveel nieuwe gebouwen kreeg en zo'n mooi station heeft! Ben er nog nooit geweest maar ben wel van plan het volgend jaar eens te bezoeken. Is het een grote stad?
Zeker niet te vergelijken met de echte grote steden in BelgiŽ. Er zijn 90.000 inwoners, een 30.000 meer tijdens het schooljaar als de studenten er zijn. Van de ene kant van de ring naar de andere, het stad middendoor, zal je te voet 30-40 minuten kosten.

Er zijn nog veel nieuwe projecten op stapel. Voor het moment zijn ze druk bezig het gebied rond de vaartkom nieuw leven in te blazen. In het centrum zelf wordt een lelijke mastodont van een gebouw (een ziekenhuis dat amper is gebruikt geweest) gesloopt (zal wel pas voor binnen een paar jaar zijn) waardoor er een immens groot gebied vrijkomt binnen de ring voor het openleggen van de Dijle, een park, en veel nieuwe woningen.
  Reply With Quote
Old June 9th, 2004, 11:04 PM   #13
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Dus Leuven is aan het groeien?
Old June 9th, 2004, 11:17 PM   #14
arn
Guest

Likes (Received):

Toback heeft gezegd dat hij de stad niet groter wil dan 90.000 inwoners omdat de infrastructuur er niet geschikt voor is. De projecten die nu aan de gang zijn zijn vooral stadsverfraaiing, het centraliseren van alle overheden en diensten en bedrijven die nieuwe gebouwen neerpoten. Leuven was tot 7-8 jaar gelede een verschrikkelijk lelijke stad, zowat dood op het vlak van vernieuwing. Sinds Toback aan de macht is, kan ik zeker 20 proyecten opnoemen die vooral stadsverfraaiing zijn.

Ik denk dus niet dat Leuven groeit, de cijfers tonen dit ook niet aan. Leuven staat al zo goed als vol al weet ik nog 2 sites (waaronder die ene in het stadscentrum) waar er dus geld gaat gestoken worden in (sociale) woningen.
  Reply With Quote
Old June 9th, 2004, 11:22 PM   #15
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Ik vind niet dat ze sociale woningen moeten bouwen in het midden van de stad!
Old June 9th, 2004, 11:30 PM   #16
arn
Guest

Likes (Received):

Het fijne weet ik er niet vanaf. Het zal ook niet voor de eerste paar jaren zijn.
  Reply With Quote
Old June 9th, 2004, 11:45 PM   #17
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

ok!!
Old June 10th, 2004, 01:54 PM   #18
arn
Guest

Likes (Received):

Het nieuwe voetbalstadium zou denk ik op de plaats van het oude komen aangezien ze spraken van een atletiekpiste die eraan moest. Buiten dat van het sportkot weet ik er geen andere zijn, maar daar ben ik niet zeker van. Ik denk dat het gebied aan de sporenbundel dat van de Philipssite is, waar dus een grote sporthal komt.
  Reply With Quote
Old June 10th, 2004, 02:11 PM   #19
arn
Guest

Likes (Received):

Ah, dat nieuwe stadium, dat moet niet te fameus worden opgevat merk ik nu. Het is wel degelijk op de plaats van het oude waar de oude tribune wordt afgebroken en vervangen door een nieuwe van +- 1600 plaatsen en 80 loges. De werken zijn juist begonnen. Dit zou wel pas een eerste fase zijn (al geeft het volgens mij wel aan dat we geen voetbaltempel mogen verwachten ). De bedoeling is een een vergelijkbaar stadium als dat van Denderleeuw (wel geen idee hoe het er daar uitzien ) te hebben.

Last edited by arn; June 11th, 2004 at 02:38 PM.
  Reply With Quote
Old June 10th, 2004, 02:32 PM   #20
poller1
Registered User

Likes (Received): 99

Denderleeuw heeft alles behalve een voetbaltempel, maar 't is wel een gezellig stadionneke.

Leuven is een stad (net als Hasselt, Kortrijk...) die in 1e klasse thuishoort.
poller1 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules