daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojaj˘h?

Reply

Thread Tools
Old Yesterday, 01:16 PM   #5001
PSL_010
Registered User

PSL_010's Avatar

Likes (Received): 37

Net uit betrouwbare bron vernomen dat het plan wel doorgaat, maar kleiner. Zijn nog niet genoeg huurders en er komt ook een Primark in

jb_nl liked this post
PSL_010 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old Yesterday, 01:22 PM   #5002
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2131

Kleiner in welke zin? Minder kantoorruimte en meer woningen bijv, of een nog kleinere kubus? Ik hoop dat ze op termijn naast de bekende M&S-supermarkt en Forever21 ook wat andere minder bekende internationale voor Nederland nieuwe ketens weten aan te trekken (zoals bijv. wat Franse merken).
Old Yesterday, 01:31 PM   #5003
PSL_010
Registered User

PSL_010's Avatar

Ik sprak hem maar heel kort maar hij zei lager.
Old Yesterday, 02:08 PM   #5004
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 1113

Als dat zo is dan zou ik zeggen: geheel nieuw ontwerp maken.

Het concept was sterk. Daar is al heel wat van af gehaald, maar op een gegeven moment is het op. Een te kleine kubus is te klein voor de locatie (het vullen van een heel blok) en het dreigt dan een nietszeggende doos te worden. Niet spectaculair genoeg om de afwijkende stedenbouw en ┤fremdk÷rper┤ die het is te verantwoorden. Vooral de randen van het blok, die dan lage bebouwing krijgen in een architectuur die onderschikt blijft aan de kubus, dreigen dan te mislukken.

Het blijkt toch dat de grote multifunctionele ┤verticale steden┤ van Koolhaas niet flexibel op de crisis kunnen reageren. Een horizontale stad is te faseren, een verticale niet.

Een nieuw ontwerp moet wat mij betreft de locatie in percelen opknippen, die dan na elkaar bebouwd kunnen worden. Ieder voor zich met een kwalitatief ontwerp met beneden winkels en boven kantoren / hotel / wonen. Alleen de parkeergarage kan een gemeenschappelijke voorinvestering blijven. In plaats van naar ÚÚn doos kunnen we dan naar een stedelijk blok met 10 gebouwen kijken. Een stuk leuker lijkt me dat.

Edit: vergelijk voor de grap ook even de cool63 locatie met deze locatie. Exclusief ABNAMRO gebouw is het alleen al 4x zo groot. Veel te groot dus voor een hoogwaardige ontwikkeling in ÚÚn keer in de crisis. Als multi een programma verkocht krijgt van het dubbele van cool63 dan hebben ze het al goed gedaan. De andere helft van hun perceel kunnen ze dan over 5 of 10 jaar ontwikkelen.

Last edited by VictorJ; Yesterday at 02:17 PM.
VictorJ no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 02:17 PM   #5005
Adriaen Paets
Registered User

Likes (Received): 254

Quote:
Originally Posted by VictorJ View Post
Als dat zo is dan zou ik zeggen: geheel nieuw ontwerp maken.

Het concept was sterk. Daar is al heel wat van af gehaald, maar op een gegeven moment is het op. Een te kleine kubus is te klein voor de locatie (het vullen van een heel blok) en het dreigt dan een nietszeggende doos te worden. Niet spectaculair genoeg om de afwijkende stedenbouw en ┤fremdk÷rper┤ die het is te verantwoorden. Vooral de randen van het blok, die dan lage bebouwing krijgen in een architectuur die onderschikt blijft aan de kubus, dreigen dan te mislukken.

Het blijkt toch dat de grote multifunctionele ┤verticale steden┤ van Koolhaas niet flexibel op de crisis kunnen reageren. Een horizontale stad is te faseren, een verticale niet.

Een nieuw ontwerp moet wat mij betreft de locatie in percelen opknippen, die dan na elkaar bebouwd kunnen worden. Ieder voor zich met een kwalitatief ontwerp met beneden winkels en boven kantoren / hotel / wonen. Alleen de parkeergarage kan een gemeenschappelijke voorinvestering blijven. In plaats van naar ÚÚn doos kunnen we dan naar een stedelijk blok met 10 gebouwen kijken. Een stuk leuker lijkt me dat.
Inzake de kubus zelf ben ik het met je eens. Als een plan eenmaal gecompromiteerd is door allerhande ingrepen kan je het beter geheel laten vallen en opnieuw beginnen.

Van je voorstel tot opknippen wordt ik minder gelukkig. Tien gebouwen op dit perceel betekent in de praktijk dat het basisidee van de kubus (wat goed was) wordt losgelaten. In plaats van de grotere winkeloppervlaktes waar Rotterdam behoefte aan had verval je al gauw weer in een hoop kleine oppervlaktes waar de stad er al veel te veel van heeft.

Ik snap dat dat niet is wat jij voor ogen hebt, maar ik ben bang dat de praktijk weerbarstig is, en de ontwikkelaars kiezen voor makkelijk te verhuren kleine volumes. En dat betekent in de praktijk meer belwinkels en meer formulewinkels (waar de Lijnbaan al tjokvol mee zit). Daarmee komt de stad geen meter verder ben ik ban.

Dus dan liever een geheel nieuw plan voor dit perceel dat dit perceel als 1 gebouw uitwerkt.
Adriaen Paets no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 02:28 PM   #5006
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Van mijn part knippen ze het op in 5 gebouwen. Ik weet niet precies wat jij je voorstelt bij een groot winkeloppervlakte, maar veel groter dan de saturn in cool63 zal het toch niet worden. Op het perceel wat er nu is past een IKEA.

Verder vind ik je redenatie vreemd. Waarom zou een ontwikkelaar grote winkeloppervlaktes realiseren als er vraag is naar kleine winkels? En waarom zouden grote winkeloppervlaktes goed zijn voor de stad als er geen vraag naar is?

Het kubus concept is te dwingend. Er moet een ontwerp komen dat flexibelere volumes gefaseerd mogelijk maakt, ook grote als daar vraag naar is. Laat daar nou een oplossing voor zijn: de klassieke Europese stad waar blokken uit verschillende gebouwen bestaan.

EPA001 liked this post
Old Yesterday, 02:40 PM   #5007
Adriaen Paets
Registered User

Quote:
Van mijn part knippen ze het op in 5 gebouwen. Ik weet niet precies wat jij je voorstelt bij een groot winkeloppervlakte, maar veel groter dan de saturn in cool63 zal het toch niet worden. Op het perceel wat er nu is past een IKEA.

Verder vind ik je redenatie vreemd. Waarom zou een ontwikkelaar grote winkeloppervlaktes realiseren als er vraag is naar kleine winkels? En waarom zouden grote winkeloppervlaktes goed zijn voor de stad als er geen vraag naar is?

Het kubus concept is te dwingend. Er moet een ontwerp komen dat flexibelere volumes gefaseerd mogelijk maakt, ook grote als daar vraag naar is. Laat daar nou een oplossing voor zijn: de klassieke Europese stad waar blokken uit verschillende gebouwen bestaan.
Groot is inderdaad een relatief begrip, IKEA of zelfs maar Bijenkorf-achtige volumes hoef je inderdaad niet te bouwen, dan blijven leeg of worden kunstmatig opgeknipt. Inderdaad, zoals jij stelt: omdat er geen vraag naar is.

Aan de andere kant is stedenbouw en projectontwikkeling meer dan een simpel vraag/aanbodspel. Neem bijvoorbeeld het Zuiderziekenhuis, dat dreigt nu gesloopt te worden voor woningbouw van het allergoedkoopste en allerarmoedigste soort. Op korte termijn zal dat ongetwijfeld winstgevend zijn, maar het is funest voor je stad. En het feit dat deze plannen winstgevend zijn sluit niet uit dat andere, kwalitatief veel betere opties niet ook winstgevend kunnen zijn. Ja, daar zal meer tijd in zitten, en ja, het zal waarschijnlijk minder winstgevend zijn. Maar voor de stad is het oneindig veel beter dan zoveelste goedkope rotzooi op Zuid.

En dat geld hier ook. Je kan hopen op ambitieuze vooruitstrevende gebouwen met een flexibele retail laag die een aanvulling is op het bestaande winkelaanbod. Maar de vraag is hoe je goedkope modearchitectuur zonder enige flexibiliteit die gaat voor korte termijn winstmaximalisatie buiten de deur houdt. Wie garandeert dat er inderdaad vijf of tien hoogwaarde gebouwen komen die een positieve impuls geven aan de stad? Of worden het een of twee hoogwaardige gebouwen omringt door goedkope middelmaat volgepropt met nog maar weer een vestiging van Dolcis, The Phonehouse, Miss Etam, ICI Paris en al die andere dertien in een dozijn meuk waar we al veel te veel van hebben. Ik heb niets tegen jouw ideŰen, ik ben alleen bang dat ze niet op het niveau worden uitgevoerd dat jou voor ogen staat. Dan zie ik liever de boel in handen van 1 ontwikkelaar die wel heeft laten zien de ambitie te hebben hier iets neer te zetten wat er nog niet is.

EPA001 liked this post
Old Yesterday, 02:46 PM   #5008
ifotografie
I-FOTOGRAFIE

ifotografie's Avatar

Likes (Received): 78

Ben ook van mening dat als het plan nu weer wordt aangepast dat er weinig over blijft. Wat mij betreft een geheel nieuw ontwerp, waarbij dan ook het Jungerhans pand behouden blijft en in ere wordt hersteld.
Old Yesterday, 03:04 PM   #5009
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Quote:
Originally Posted by Adriaen Paets View Post
Of worden het een of twee hoogwaardige gebouwen omringt door goedkope middelmaat volgepropt met nog maar weer een vestiging van Dolcis, The Phonehouse, Miss Etam, ICI Paris en al die andere dertien in een dozijn meuk waar we al veel te veel van hebben.
Lijkt me prima. Een bouwblok met verschillende gebouwen, waarvan er een paar zelfs hoogkwalitatief zijn, in een hoge dichtheid vol met winkels en andere functies waar vraag naar is op die locatie. Gefaseerd uitgevoerd met respect voor de omgeving en bestaande gebouwen.

Wat mij betreft mag dat ook rustig allemaal door Multi gedaan worden. Multi hoeft geen percelen te verkopen, maar ze wel appart ontwikkelen. Heeft multi dan een Dolcis, een Miss Etam en een belegger voor 50 woningen, hup, dan bouwen ze weer een pandje en hoeven ze niet te wachten tot ze die andere 60.000 vierkante meters verhuurd hebben. Het eerste gebouw had er al kunnen staan.

Patrick Highrise, EPA001 liked this post
Old Yesterday, 04:08 PM   #5010
Liberty City
Enjoy your freedom!

Likes (Received): 143

Nog kleiner?! Van Kubus tot Dobbelsteen...
Liberty City no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 05:15 PM   #5011
Adriaen Paets
Registered User

Quote:
Lijkt me prima. Een bouwblok met verschillende gebouwen, waarvan er een paar zelfs hoogkwalitatief zijn, in een hoge dichtheid vol met winkels en andere functies waar vraag naar is op die locatie. Gefaseerd uitgevoerd met respect voor de omgeving en bestaande gebouwen.

Wat mij betreft mag dat ook rustig allemaal door Multi gedaan worden. Multi hoeft geen percelen te verkopen, maar ze wel appart ontwikkelen. Heeft multi dan een Dolcis, een Miss Etam en een belegger voor 50 woningen, hup, dan bouwen ze weer een pandje en hoeven ze niet te wachten tot ze die andere 60.000 vierkante meters verhuurd hebben. Het eerste gebouw had er al kunnen staan.
Als dat het ambitieniveau is heb ik een nog simpeler oplossing: gewoon alles laten staan en het nergens meer over hebben.

stadsgeek, Eric Offereins liked this post
Old Yesterday, 06:04 PM   #5012
stadsgeek
Registered User

Likes (Received): 39

Wat een grap, een nog lagere kubus en dan als grootste attractie een Primark en waarom ook niet een Action..

Belachelijk.
stadsgeek no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 06:22 PM   #5013
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 6709

Tja, zet dan maar een paar forse woontorens op een plint met winkelruimte.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 07:56 PM   #5014
PSL_010
Registered User

PSL_010's Avatar

Om even terug te komen op mijn bericht van vanmiddag, dat ik even snel tussen het werk door gestuurd had.
Het zijn dus de woorden van een klant van ons die zulke bouw projecten begeleid, momenteel is ie druk bezig in Den Haag bij het nieuwe winkel centrum.
Toevallig was hij vanmorgen in Rotterdam geweest en kreeg hij dit nieuws te horen. Hij zei zo ongeveer; Het gaat wel door maar de toren word wat lager, er zijn niet genoeg huurders en de tijd dat er gebouwd word zonder dat er huurders zijn is voorbij. Verder zijn ze druk bezig met Primark die erin moet gaan komen.

EPA001 liked this post
Old Yesterday, 09:11 PM   #5015
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Prima. Liever de klanten van de Primark hierheen dan naar Alexandrium of Zuidplein. Hopelijk zoeken ze ook zelf actief contact met M&S(i.i.g. de supermarkt), Forever21,Apple Store, Jules, Promod etc. i.p.v. af te gaan wachten en wordt het aantal woningen drastisch vergroot.
Old Yesterday, 09:31 PM   #5016
Carnisser
Registered User

Likes (Received): 26

Gaat die Primark op Zuidplein dan niet door? Er staan daar nog steeds borden dat die daar komt[waar Saturn zat].
Carnisser no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 09:38 PM   #5017
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Ik zie liever deze dan die twee op die randlocaties. Al zal ook die op Zuidplein er gewoon komen.
Old Yesterday, 11:28 PM   #5018
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Quote:
Originally Posted by Adriaen Paets View Post
Als dat het ambitieniveau is heb ik een nog simpeler oplossing: gewoon alles laten staan en het nergens meer over hebben.
Wat is er mis met onderstaand ambitieniveau?
Ik zie hier geen vrijstaande kubus met een te klein programma voor de te grote locatie, maar blokken opgedeeld in percelen, met winkels op de begane grond en daarboven wonen en kantoren. Als je dat goed doet wordt de architectuur ondergeschikt, en dat lijkt me prima.

bron

EPA001 liked this post
Old Yesterday, 11:34 PM   #5019
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1089

Quote:
Originally Posted by Carnisser View Post

Gaat die Primark op Zuidplein dan niet door? Er staan daar nog steeds borden dat die daar komt[waar Saturn zat].
Uiteraard gaat die Primark op Zuidpein gewoon open. Ze schijnen ook al met het verwerven van personeel bezig te zijn.

Een Primark in Forum kan op zijn vroegst in 2017 o.i.d. de deuren openen, misschien wordt dat wel medio 2018.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 12:03 AM   #5020
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

In Rotterdam kan men zich afvragen, waarom er in Den Haag aan de grote Marktstraat het ene na het andere multifunctionele project gerealiseerd wordt (Passage, Markies, Amadeus en meer) terwijl er aan de Rotterdamse hoofdwinkelstraten niets van de grond komt behalve het wat afgelegen cool63.

Behalve de monumentenstatus van de Lijnbaan zou dat wel eens aan de te grote schaal van de ontwikkelingen kunnen liggen. Waarom niet op een hoekje van het Forum perceel een Amadeus bouwen? Ambitieus, stadmakend en je hebt nog 80% van je perceel over voor andere dingen.

Edit: Het is wel gelukt: de B-tower. Meer daarvan.

Reply

Tags
oma

Thread Tools

Posting Rules