daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Reply

Thread Tools
Old January 18th, 2007, 02:41 PM   #1
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Likes (Received): 63

Groninger Forum

(winnaar Groninger Forum NL Architecten)

Vanavond worden de 7 ontwerpen van 7 bureaus voor het nieuwe Groninger Forum gepresenteerd. 2 daarvan zijn al bekend!!! Ziet er spectaculair uit!
In de komende maanden gaan stadjers en de gemeente uitmaken welk ontwerp doorgaat en wordt gerealiseerd.

Het forum komt achter de Grote markt te staan en mag tot 50 meter hoog worden. In het forum komen onder andere een filmhuis, bibliotheek, museum voor oudheid en nog meer culturele voorzieningen. Voor het forum komt een nieuw groot stadsplein. Ook de westzijde van de Grote Markt in Groningen word gesloopt en door nieuwbouw vervangen.

Meer info: http://grotemarkt.groningen.nl/

www.groningerforum.nl

De architecten:

Erick van Egeraat Associated Architects,

Foreign Office Architects,

Neutelings Riedijk Architecten,

NL Architects/ Bureau Bouwkunde,

UNStudio,

Wiel Arets Architects

Zaha Hadid Architects

De ontwerpen tot dusver:

UNSTUDIO

Erik van Eregaat

Binnenkort meer!!!

Last edited by Eisso; January 17th, 2008 at 04:22 PM.
Eisso no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 18th, 2007, 02:45 PM   #2
Bibelo
Registered User

Bibelo's Avatar

Likes (Received): 24

wow, een stel geplette blikjes en een enorme lichtgevende rots. Dit gaat Groningen te boven!
Bibelo no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 02:52 PM   #3
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Likes (Received): 63

Spanning stijgt rond Groninger Forum : * deze week presentatie * Stadjers mogen kiezen via Internet * Ook niet-Stadjers mogen stemmen

Groningen staat aan de vooravond van een zeer ingrijpende selectieprocedure. Deze zal invloed hebben op het uiterlijk van de binnenstad, en daarmee op de uitstraling van de stad Groningen als geheel. Vrijdag 19 januari namelijk start de procedure waarbij de inwoners van Groningen, met behulp van internet, een keuze kunnen maken uit de voorstellen van zeven wereldberoemde architecten. Ook niet-Stadjers mogen stemmen. Onlangs is al vast bekend gemaakt wie het nog te bouwen Groninger Forum zal gaan leiden. De Groninger Internet Courant zal deze ontwikkelingen als zeer geïnteresseerd Gronings medium op de voet volgen.
Erick van Egeraat Associated Architects, Foreign Office Architects, Neutelings Riedijk Architecten, NL Architects/ Bureau Bouwkunde, UNStudio, Wiel Arets Architects en Zaha Hadid Architects tonen ieder in de Martinikerk een maquette, panelen met tekeningen en impressies van de binnenkanten van het gebouw en boekwerken. Bovendien is er een documentaire te zien waar iedere architecten zijn ontwerp toelicht.

Vanaf 19 januari zijn de ontwerpen dus te bezichtigen in de Martinikerk én staan zij op de website grotemarkt.groningen.nl. Op die website kunnen geïnteresseerden hun top drie aangeven. Groningers hebben daartoe deze week een brief met een unieke code gekregen, die hen toegang geeft tot de enquêtepagina van de site. Niet-Groningers kunnen via dezelfde site een persoonlijke code aanvragen.

Wat komt er?

Het Groninger Forum biedt onderdak aan de Openbare Bibliotheek, de historische collectie van het Groninger Museum, een deel van de Groninger Archieven en arthouse-bioscoop Images. Samen maken zij een ontmoetingsplaats voor ‘geschiedenis, informatie, film, debat en nog veel meer’. Het Groninger Forum komt aan een nieuw plein, de Nieuwe Markt, achter de oostwand van de Grote Markt.

De tentoonstelling in de Martinikerk duurt tot en met woensdag 31 januari en is geopend van maandag tot en met zaterdag van 11.00 tot 18.00 uur. Zondags van 13.00 tot 16.00 uur. Het aangeven van de drie favoriete ontwerpen op de website grotemarkt.groningen.nl kan tot donderdag 1 februari 12.00 uur. Vrijdagmiddag 1 februari zal de voorzitter van de beoordelingscommissie, Wytze Patijn, het oordeel van de deskundigen voorlezen en zal Jacques Wallage de uitslagen van de Groningers, niet-Groningers en scholieren bekend maken.
Old January 18th, 2007, 03:02 PM   #4
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 512

Zo, ik had nog niet van dit project gehoord...

Maar nu ik het even snel bekijk en lees, spreekt het me zeer aan! Zo'n project heeft ongelooflijk veel uitstraling, toont enorm veel ambitie en kijkend naar de lijst van uitgenodigde architecten onderkent Groningen dat ook. En terecht! De eerste plaatjes zien er goed uit. Ben dan ook zeer benieuwd naar hoe de andere bureaus deze opgave benaderd hebben.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 03:02 PM   #5
vinman
Registered User

vinman's Avatar

Likes (Received): 19

Zeer mooie ontwerpen!! Stuk voor stuk. Die van UN oogt erg verfrissend en speels. Weet alleen nog niet hoe aan de andere kanten het ontwerp er dan uitzien. Mijn favoriet tot nu toe is die dan toch wel van van Eregaat. Hij staat er op de plek wel zijn mannetje tegenover de Martini en het stadhuis, en dat is nou juist wat nodig is op die plek naar mijn mening. Het oplopende ontwerp maak het nog mooier. Een massief blok kan op deze plek, omdat de Grote Markt op zichzelf toch een groot plein is. Daarnaast is het een soort van 'derde baken' in rondom de Grote Markt, en is het bijna een soort van broertje van de Martini.
Old January 18th, 2007, 03:18 PM   #6
ill-b
Registered User

ill-b's Avatar

Likes (Received): 306

Zo, wat een superontwerpen!! Dat wordt zeker een mooie toevoeging aan de Groningse binnenstad.
ill-b no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 03:18 PM   #7
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Ik wil het feest niet bederven, maar hebben we hier niet al tig topics over? Kunnen we niet beter alles centraal houden? Over de Groninger tram lopen ook al enkele topics in verschillende subfora. Beetje onoverzichtelijk allemaal.
Old January 18th, 2007, 03:33 PM   #8
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 6

Vette shit! Erg mooi man, kan niet wachten op de andere ontwerpen!
bobdebouwer no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 03:45 PM   #9
FCG
Hoogbouw terrorist

FCG's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by Effes View Post
Ik wil het feest niet bederven, maar hebben we hier niet al tig topics over? Kunnen we niet beter alles centraal houden? Over de Groninger tram lopen ook al enkele topics in verschillende subfora. Beetje onoverzichtelijk allemaal.
Hé blijf in je eigen subforum gedeelte!

Geef ons maar een eigen subforum, dan houden we alles netjes overzichtelijk

www.ledlampje.eu
FCG no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 04:00 PM   #10
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Quote:
Originally Posted by FCG View Post
Hé blijf in je eigen subforum gedeelte!
Jammer, je zou toch denken dat je het als Groninger leuk vind als andere mensen het nieuws je stad graag volgen.
Old January 18th, 2007, 04:08 PM   #11
FCG
Hoogbouw terrorist

FCG's Avatar

Daar is in een ander topic ook al een keer over gediscussieerd. De conclusie was toen dat we (ondanks ons geschreeuw) eigenlijk toch liever buiten een apart subforum blijven omdat veel users totaal niet bekend zijn met de projecten binnen de subfora. Nee, laat ons maar lekker aanrommelen

www.ledlampje.eu
FCG no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 04:50 PM   #12
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Dit is toch nieuws? Ik had het anders niet zo snel opgemerkt. UN Studio hoeft van mij niet. Dat gegoochel met geometrische vormen kennen we nu wel. Dan liever dat ontwerp van, vooruit, Etegaar - ook al is het nog maar 10 voor 5.
eusebius no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 05:30 PM   #13
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Likes (Received): 16

Quote:
Originally Posted by Effes View Post
Ik geef je groot gelijk, 2 topics, de andere is http://www.skyscrapercity.com/showth...2#post11358342 over een onderwerp schiet niet op, dit is erg onoverzichtelijk. Dus een van beide sluiten svp.

Het ontwerp van Zaha Hadid.

Wiel Arets

Neutelings/Riedijk

Foreign Office

Last edited by Hoogholtje; January 18th, 2007 at 05:49 PM.
Hoogholtje no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 05:33 PM   #14
Hoogloper
Registered User

Hoogloper's Avatar

Likes (Received): 21

Oi oi..ze zijn allemaal mooi!
Hoogloper no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 05:51 PM   #15
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Maak maar een poll!

Mijn lijst:

1 v Egeraat
2 Neutelings/Riedijk
3 Foreign Office
Old January 18th, 2007, 05:52 PM   #16
Shockwave
SYKO!

Shockwave's Avatar

Likes (Received): 0

Om het feest compleet te maken: NL Architects:

Kijk ook op hun (helaas flash) site voor mooier en bewegend beeldmateriaal

Doe mij maar Zaha Hadid! Gevolgd door het ontwerp van Erick van Egeraat, NL Architects, of (op enige afstand) Wiel Arets. FOA en Neutelings/Riedijk spreken mij op een of andere reden minder aan.
Shockwave no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 06:03 PM   #17
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Die mag er ook wezen!

Zaha Hadid lijkt mij teveel op een van Berkel (NS Arnhem bijv.) remix.
Old January 18th, 2007, 06:17 PM   #18
AJW
hemelschraper

AJW's Avatar

Likes (Received): 52

Alleen die van Foreign Office vind ik niet zo mooi; de gevel lijkt wel een theedoek. De rest kan in potentie een schitterend resultaat opleveren.
AJW no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 06:31 PM   #19
merijn
Registered User

merijn's Avatar

Ik ga voor die van UNstudio, heeft iemand al zijn code ontvangen?
merijn no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2007, 06:34 PM   #20
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Wauw, stuk voor stuk schitterende ontwerpen! Mijn favorieten:

1. Foreign Office
2. Zaha Hadid
3. Erick van Egeraat

Ik zou willen dat Eindhoven van dit soort ontwerpen eens gaat presenteren bij nieuwbouwplannen. Gelukkig hebben we de Blob nog, maar bijvoorbeeld de rest van het 'Rond de Admirant' project is niet echt, uhm, spectaculair.

Reply

Thread Tools

Posting Rules