daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old Yesterday, 09:26 AM   #701
Alargule
Ten years and counting...

Alargule's Avatar

Likes (Received): 760

Wat extra achtergrond: ik heb bij het opstellen van dit lijnennet zoveel mogelijk geprobeerd aan te sluiten bij bestaande plannen voor nieuwe tramsporen, zoals opgegeven in de Investeringsagenda OV. Met name van het plan voor tramsporen in de Parnassusweg tussen Zuid en Olympiaplein, en het plan voor tramsporen door de Haarlemmermeerstraat ten behoeve van tram 2 heb ik gebruik gemaakt. Daarnaast zijn hier ook de plannen voor de Amstelveenlijn in verwerkt.

Dat Zuid een bottleneck wordt als hier straks drie tramlijnen eindigen onderschrijf ik. In de detailuitwerking kan wellicht nog gekozen worden de tramsporen iets verder in oostelijke richting tot voorbij de dichte bebouwing aan de Zuidas door te trekken naar een locatie waar een keerlus inpasbaar is.

Het aansluiten van de sporen vanaf VU/MC (16,24) op de sporen bij Zuid klinkt op zich logisch. Ik vraag me echter wel af wat hier de meerwaarde van zou zijn - in principe bieden andere lijnen en verbindingen afdoende alternatieven.

EPA001 liked this post
Alargule no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old Yesterday, 10:19 AM   #702
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 830

Mooie kaart, zoals altijd! En natuurlijk heerlijk voer voor discussie.

Wat ik mis is oost-west verkeer over de Binnenring bij het Leidseplein, nu verzorgd door 7 en 10. In diverse plannen zou een verlegde lijn 12 daar in moeten voorzien en ook een in mijn ogen bijzonder onlogische omweg van lijn 9 kwam wel eens voor, zoals in Plan 22.

Voordeel van de door jou hier gekozen lijnvoering is wel weer dat je op het Leidseplein maar één (grote en centraal gelegen) tramhalte nodig hebt, die mooi op de Leidsebrug kan worden geplaatst. De (terecht) zwaar bekritiseerde Molenwiek-variant, die de gemeente nu wil, met vier ver uit elkaar gelegen tramhaltes aan alle vier de zijden van de kruising vind ik ook niet ideaal.

Lijn 1 wordt in deze opzet misschien wel te lang en te kwetsbaar voor een betrouwbare exploitatie. Omruilen van de 1 en de 14 in Oost zou ik dan een optie vinden. Waarbij de 14 in dat geval gewoon de huidige 9 is. Dat de enige rechtstreekse verbinding vanuit de Watergraafsmeer met Binnenstad en Centraal zo in stand blijft lijkt me ook niet verkeerd. De Indische Buurt heeft immers ook nog bus 22 (mits die onveranderd blijft bestaan) en het Muiderpoortstation.

Verder mis ik nog de Haarlemmer Houttuinen, waarvan ik toch de goede hoop (wens) heb dat daar eindelijk iets gaat gebeuren de komende jaren. Lijn 5 bijvoorbeeld. Dat vind ik toch een betere en waardevollere optie dan het stille (maar wel mooi aan de kade gelegen) eindpunt Zoutkeetsgracht.

Wellicht zou je voor de lijnen 24, 26 en 51 kunnen teruggrijpen op de lagere, vrijgekomen nummers, 9 (14), 10 en 11. En wie weet is men er ooit aan toe om het taboe op het lijnnummer 8 weer op te heffen.

EPA001, Waterlander liked this post
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 10:28 AM   #703
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 830

Nog een kleine toevoeging: je weet nooit wat de plannen van de gemeente zijn, maar ik zou de huidige bushaltes Haarlemmermeerstraat (tussen Surinameplein en Hoofddorpplein) en Prinses Irenestraat (tussen Olympiaplein en Station Zuid) wel als tramhalte laten terugkeren. Evenals de vroegere halte Oranje Nassaulaan bij de westzijde van het Vondelpark (toen lijn 6, straks 15). De afstanden worden daar anders wel erg groot.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 11:54 AM   #704
Alargule

Alargule's Avatar

Ik heb de lijnvoering bij Leidseplein vooral zo opgezet om zo min mogelijk vervlechting op dit punt te creëren. Door de tramroutes hier zoveel mogelijk in corridors te laten passeren, en splitsingen en samenvoegingen tot een minimum te beperken of op minder kwetsbare punten in het netwerk op te lossen, denk ik (hoop ik) dat het Leidseplein niet een flessenhals wordt waar alle tramlijnen bij het minste of geringste vast komen te staan.

In hoeverre lijn 1 met zijn lengte (te) vatbaar wordt voor verstoringen durf ik niet te zeggen. Hier ben ik uitgegaan van het idee van een scheiding van het tramnet in een plus- en een comfortgedeelte. De route naar Diemen ten zuiden van Alexanderplein is daarbij geoormerkt als plusroute, evenals de oost-westroute over Sarphatistraat en Weteringschans. De route van de huidige lijn 14 naar Flevopark en de route van de huidige lijn 9 in de binnenstad (CS-Alexanderplein) zouden onderdeel van het comfortnet moeten worden. Vandaar deze koppeling.

Het stuk over de Haarlemmer Houttuinen zou inderdaad voor tramexploitatie gebruikt kunnen worden. Al heb ik begrepen dat men onlangs een stuk ter hoogte van het CS heeft ontdaan van tramrails...naar alle waarschijnlijkheid zullen de huidige tramrails sowieso vervangen moeten worden (liggen er al 30+ jaar) om geschikt gemaakt te worden voor exploitatie. Maar als men daarvoor kiest, kun je tram 5 inderdaad via deze route naar het CS laten doorrijden. Je zou deze sporen op langere termijn zelfs kunnen gebruiken voor een vertramde bus 21 naar Geuzenveld/Slotermeer, al moet je dan ook nog tramsporen over de Haarlemmerweg aanleggen. Evenwel neemt het aantal tramlijnen dat van en naar CS rijdt dan weer toe: nu heb ik er zeven, dat zouden er met de 5 en 21 alweer negen worden. Vooral de westlus zal dan met zes tramlijnen behoorlijk druk worden. Het doorkoppelen van lijnen (bijvoorbeeld de 26 met de 21 om een lange route IJburg-Geuzenveld via CS te vormen?) met een aparte halte bijvoorbeeld op de Prins Hendrikkade zou dan een optie worden.

Als doorkoppeling niet wenselijk is zou je ook naar een andere interessante optie uit Plan22 kunnen kijken: de lijnen 6 en 16 op mijn kaartje, komende vanaf de Nieuwezijds Voorburgwal, laat je dan over de Dam afbuigen naar het Damrak. Je zou de verdere route over de NZVB-wal tussen Dam en CS dan geheel voor plustrams reserveren. Aan de westzijde heb je dan vier plustramlijnen (5, 13, 17, 21) en aan de oostzijde vier comforttramlijnen (4, 6, 14, 16) en één plustramlijn (26).

Tot slot over de lijnnummers en haltes: ik ben zoveel mogelijk uitgegaan van de huidige situatie bij de nummering en heb niet naar alle haltes afzonderlijk gekeken. Een herschikking van de lijnnummering als je het tramnet toch drastisch van opzet gaat wijzigen lijkt mij sowieso een goed idee. En pak het dan meteen integraal met het metronet aan: lijn 1 zou gewoon de metrolijn Noord-Zuid moeten zijn, lijn 2 de Oostlijn, lijn 3 de Ringlijn enz. Je zou de plustramlijnen lagere nummers kunnen geven en de comforttramlijnen hogere. Daar heb ik volgens mij op dit forum al eens een voorstel voor gedaan. Ik zal eens zoeken of ik dat kaartje nog kan vinden.

Mojito, DickieS020, EPA001 liked this post
Old Yesterday, 11:57 AM   #705
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 1053

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
de tramroute parallel aan de NZL tussen Muntplein en Ceintuurbaan is tramloos;
Hoera!

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Alargule liked this post
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 12:00 PM   #706
Alargule

Alargule's Avatar

Goed he Kostte me heel wat puzzeluurtjes.

Reply

Tags
amsterdam

Thread Tools

Posting Rules