daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old June 5th, 2012, 10:59 AM   #21
Crownsteler
Registered User

Likes (Received): 2

Mooie beelden van een stad die ik maar wat goed ken. De observaties die je maakt komen me maar wat bekend voor. Ook leuk om wat meer te zien van het Albanese deel van de stad, die heb ik nooit intensief bezocht. Heb je verder nog plaatsen bezocht in Macedonië?

Heb je trouwens het verzetsmuseum bezocht? Dat personifieerde wel heel erg hoe de Macedoniërs zichzelf zien; dat heel de wereld er op uit is hun te pakken en hun cultuur weg te vagen. Bizarre gewaarwording.

Quote:
Merk trouwens ook op dat geen van die nieuwe projecten woningen of kantoren oplevert - daar is ook bijna geen vraag naar. Er worden lege hulzen neergezet, niet dat daar vraag naar is, maar het is misschien wel de enige manier om open plekken op te vullen in deze stad.
Buiten het centrum wordt wel voor de markt gebouwd. Vooral heel veel winkelcentra. Daarnaast bouwen Macedoniërs graag hun eigen huizen, en zijn er dus weinig grote woningbouw projecten zoals wij die kennen. Appartment living is ook niet bepaald populair onder Macedoniërs, behalve onder een klein deel van de jeugd. Ook wonen er vaak meerdere generaties onder een dak. Macedonische kinderen verlaten het huis pas wanneer ze gaan trouwen, en dan vaak maar een paar huizen verder.

Quote:
Ik heb genoeg jonge, verstandige mensen gesproken die zich de ogen uit de kop smaken voor al dit theater, het is niet zo dat heel Macedonië hier oprecht achterstaat - maar toch gebeurt het
En toch zijn diezelfde mensen vaak nog ziek nationalistisch en racistisch. Tenminste de gene die ik ken.

Quote:
In ons hostel lag er een folder in de kamer waarin nog meer grootheidswaan werd geëtaleerd: Macedonië, bakermat van de Slavische cultuur, Macedonië, waar het schrift werd uitgevonden, Macedonië, land met de beste opium van de wereld (echt waar! ik verzin niks!), Macedonië, land van de oudste stad op aarde, Macedonië, Macedonië.
Sint Cyrill and Methodius (die sterk hebben bijgedragen aan de ontwikkelingen van de slavische cultuur) hebben veel van hun werk gedaan in Ohrid. Er zijn daar ook bizar veel Servische en Russische toeristen (en Nederlanders! ;O)

Quote:
Een van de raarste dingen die daar tussen al die standbeelden voorbij kwam vond ik wel die goedkope en smakeloos ontworpen Chinese kopieën van de iconische Londense Routemaster dubbeldekkers
De Macedoniërs zelf grappen dan ook dat ze niet meer op reis hoeven. Ze hebben alles al in Skopje; de Arc de Triomphe uit Parijs, de Routemasters uit Londen, de charging bull uit New York (en nog een paar die ik vergeten ben) .

"[...] so much architecture is corrupted by fairy-tale images straight from Disney." - NY Times :D
Crownsteler no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 5th, 2012, 02:54 PM   #22
Buffalo Soldier
Registered User

Buffalo Soldier's Avatar

Heb je enkel de grote steden gedaan, Plaas. Of ook de natuur en de dorpjes? Want dat is eigenlijk de reden dat Macedonië op mijn 'lijstje' staat.

In elk geval weer een zeer aangenaam reisverslag!
Buffalo Soldier no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 03:55 PM   #23
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 79

Lotje en ik hebben ons voorgenomen alle Europese hoofdsteden te gaan bezoeken, daar was deze reis het directe gevolg was. Natuurlijk hebben we wel de nodige landschappen gezien als we van stad naar stad reisden, maar de nadruk lag echt op de hoofdsteden. Toch waren de zichten vanuit trein en bus ook erg indrukwekkend (karren met paarden, het bestaat nog!). Vooral Bulgarije en Macedonië zijn schitterende landen. De bus stopte in Macedonië nog aan een waterbron in de bergen, daar hebben we onze flesjes hervuld - dat water was heerlijk.

Quote:
Originally Posted by Crownsteler View Post
Mooie beelden van een stad die ik maar wat goed ken. De observaties die je maakt komen me maar wat bekend voor.
Wat is precies jouw band met de stad?

Macedonië lijkt inderdaad nogal te worden verziekt door complottheorieën en koudwatervrees. "Ween, heel de wereld is tegen ons," en dan maar beelden bouwen. Ergens anders is het altijd nog slechter dan hier, dat idee. 't Is de vraag of dat soort retoriek nog uit de hoofden van de mensen kan verdwijnen. Misschien dat de toekomstige generaties wat opener en moderner zullen worden.
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 05:32 PM   #24
Crownsteler
Registered User

Likes (Received): 2

2 van mijn beste vrienden zijn Macedonisch en wonen in Skopje. Om die rede ben ik er de afgelopen 2 jaar 4 maal geweest (en zij 2 keer hier, en heb ik 1 van de twee nog in New York ontmoet)

"[...] so much architecture is corrupted by fairy-tale images straight from Disney." - NY Times :D
Crownsteler no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 09:18 PM   #25
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 301

Heel boeiende reportage, al heb ik het bijgevoegde filmpje niet helemaal uitgekeken...trop is teveel, te veel is trop!
Ik wil nog wel eens die kant op reizen, maar de zin is een beetje over, moet ik zeggen. Het is natuurlijk intrigerend om een land en een stad zo te zien ontwikkelen, al lijken ze idd wel wat te overdrijven met hun geëtaleerde nationalisme.
Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
Parijs en Brussel deden het in de 19e eeuw, dat vinden veel mensen nu prachtig mooi.
Daar heb je een punt. Het nieuw gevormde staatje België wou zich in de 19de eeuw een nieuwe identiteit aanmeten en ook toen waren daar alle middelen goed voor. Een groot deel van het oude Brussel werd gesloopt om plaats te maken voor nieuwerwetschen grandeur à la Paris, kruisvaarder/massamoordenaar Godfried Van Bouillon kreeg een prominent ruiterstandbeeld op het klassiek aangelegde Koningsplein, het nieuwe museum voor schone kunsten werd als een klassieke tempel opgetrokken en in het Jubelpark kwam een triomfboog.
Gelukkig kwam even later de art nouveau die grotendeels komaf maakte met het kopieergedrag uit het verleden.

De oude wijk van Skopje kan me trouwens wél bekoren, maar om daarvoor nu naar Macedonië af te reizen?...
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old June 5th, 2012, 09:43 PM   #26
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 79

Nu ja, om de kosten hoef je het in elk geval niet te laten, Macedonië is echt schokkend goedkoop. En de natuur is er wonderschoon. Het land heeft ook nog wel wat aardige historische stadjes. De wijnen zijn echt van superieure kwaliteit en ook het bier is er smaakvol. Redenen genoeg om het land toch nog een kans te geven hoor, Benonie!
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old June 6th, 2012, 02:11 PM   #27
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 301

Oké, bedankt voor de tips Plaas. Ik laat Macedonië nog even op mijn lijstje staan....naast die tientallen andere. Het bier heeft me overtuigd.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old June 6th, 2012, 04:15 PM   #28
RR1991
Registered User

RR1991's Avatar

Likes (Received): 4

Mooi en representatief verslag! Ik ben er afgelopen zomer geweest, heb me er goed vermaakt. De lekkerste groenten en wijnen heb ik daar naar binnen gewerkt. Het Ottomaanse deel van de stad is geweldig, autentiek en ongepolijst. Over de rest van de stad; afmaken wat er nu gebouwd wordt en dan hopen op een fatsoenlijke regering..
Old June 6th, 2012, 05:04 PM   #29
bjrndlw
Vrijstad Kellerbier!

bjrndlw's Avatar

Quote:
Toch waren de zichten vanuit trein en bus ook erg indrukwekkend (karren met paarden, het bestaat nog!).
Dat is in Hongarije ook niet bepaald een zeldzaamheid. Verkeersborden als onderstaande zijn tamelijk algemeen te noemen. Ik moest erom lachen, maar mijn Hongaarse reisgezellin vond het niet grappig.

Koppeling intrappen versnellingspook naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven gas weer loslaten koppeling intrappen versnellingspook naar linksonder bewegen koppeling voorzichtig op laten komen oppassen voor fietsers rempedaal indrukken koppeling weer intrappen versnellingspook terug naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven...

Drinkt Vrijstad Keller bier! Het beste bier!

bjrndlw no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2012, 02:28 PM   #30
The Blond Guy
Registered User

Likes (Received): 10

Quote:
Parijs en Brussel deden het in de 19e eeuw, dat vinden veel mensen nu prachtig mooi. Misschien hebben die malle Macedoniërs wel gelijk en zit dit hun werkelijk op de kaart. Voorlopig geloof ik er niet zo in. Een plein met 30 beelden erop is gewoon een brug te ver.

(of die grote kerk nog wel gaat lukken nu de regering van Albanese steun afhankelijk is betwijfel ik bijvoorbeeld):
Als ze het een beetje goed aanpakken kan het nog wel goed uit draaien. De gebouwen vind ik prachtig. Maar die triomfboog is erover en die beelden zijn echt lelijk, ze zien er heel erg fake uit.

De kerk gaat door, maar wel op een ander plek. Er was niet alleen protest van Albanezen, maar ook van mensen die vonden dat de staat zich niet mag inlaten met religie.
The Blond Guy no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
macedonië, skopje

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules