SkyscraperCity Forum banner

Breda: Projectenoverzicht

Tags
breda
804K views 4K replies 115 participants last post by  Breda2008 
#1 · (Edited)
#3,163 ·
^^ In het begin gaat het goed maar op het moment dat dat 'House' zich aandiende haakte ik af. Ik zou er fel tegenstander van zijn als daar ook maar een cent gemeenschapsgeld naar toe gaat.

Overigens gaat het hard bij het Amphia:



En ook wel aardig:

Haagpoortbrug in Breda krijgt historische beelden terug

Zo was het ooit. Al zal het zo niet weer worden lijkt me. Onderdoorgang lijkt me sowieso te klein:

 
#3,166 ·
Er is maar een manier om de rivier weer terug te brengen in de stad, en dat is de verdiepte variant. Ik snap wel waarom er vol op de verdiepte variant ingezet wordt.

Laat dit dan inderdaad ook het moment zijn dat de locaties fietsenwinkel op de markendaalseweg, het oude Kadaster- en het oude gak kantoor worden ontwikkeld. Er is weer volop vraag naar woningen, en met het bevaarbare water in het vooruitzicht, zal de verkoop (of huur) wel hard op gang komen.

Gelukkig is het filmpje maar een eerste opzet, want er zitten ook wel aandachtspunten bij waarover men goed moet nadenken voordat het ontwikkeld gaat worden.
 
#3,168 ·
ps. Hele mooie luchtfoto Breda2008, van jou?
Ja duh! ;)

De 'gewone' bouw begint ook weer merkbaar aan te trekken. Op veel plekken in de stad en net erbuiten wordt gebouwd of staat de bouw op punt van beginnen. Paar voorbeeldjes van bv appartementsbouw (in de marge):

Driesprong (nog wel aardig):



Sociale woningbouw-flats in Brabantpark (al bezig):



Teteringen (waarschijnlijk iets duurder):



Verder zou de nieuwbouw van de International School Breda binnenkort moeten starten. Zal er eens een keer langs fietsen:



En er wordt flink nagedacht over een grondige verbouwing van de Nieuwe Veste. Mogelijk wordt ook de ingang verplaatst. Niet zo'n gek idee lijkt me.. Nog onduidelijk welke kant het op gaat, toch wat wilde impressies:



 
#3,170 ·
^^ Ik had altijd begrepen dat langs de Mark voorzieningen waren gepland en verder woningbouw. Begrijp ik het niet of is dat beeld totaal van tafel?

Hoe dan ook: we krijgen er een "Memorial" bij! De Generaal Maczek Memorial. Ziet er best aardig uit:









Generaal Maczek Memorial wordt herinneringscentrum met museum

Verder begint de Kyker er ook al toe te doen:



En deze is zo maar, omdat ik 'm mooi vond :)

 
#3,172 ·
Flink wat kleinere nieuwtjes! Zo te zien komen er een aantal prima uitziende appartementgebouwtjes bij. Ik ben ook erg benieuwd wat er uiteindelijk met de nieuwe veste zal gebeuren :cheers:.

Ook wat updates rond het NAC-stadion:

Grote scepsis over extra winkels bij verkoop NAC-stadion

http://www.bredavandaag.nl/nieuws/p...is-over-extra-winkels-bij-verkoop-nac-stadion

De titel zegt gelukkig al veel, er zijn grote twijfels bij het maken van extra winkeloppervlakte rond het stadion. Het lijkt mij ook een enorme fout om dat toe te staan, de binnenstad heeft het de afgelopen tijd al moeilijk genoeg. Een winkelgebied bij het stadion voegt geen waarde toe aan de stad terwijl het de binnenstad verder beschadigd.
 
#3,174 ·
^^ Nou dan zijn we het eens. Ik stuur wel een mailtje, komt goed. ;)

Sowieso ontwikkelt de binnenstad zich prima als je het mij vraagt. Niet alleen door nieuwe publiekstrekkers maar ook door kleinere smaakmakers. Winkels, horeca (het regent echt nieuwe horeca) of een combi. Een kleine(!) greep:

De jongens van Zand en Klei:


Zin:


Loff


Puick




Sowieso


Mango


Old Dutch


Papa e citu


Stilleven


Enz enz enz. Zeker de groei van de horeca vind ik onbegrijpelijk. We hadden al veel, hoeveel kan je er nog bij hebben!?

Hoe dan ook: verdere nieuwtjes:

Ruim baan voor Van der Valk:

Breda koopt Koepel niet: 'Risico te groot'

Dit hieronder vind ik wel goed, hier liggen mooie kansen. Het pand heeft zowel aan de Sint Janstraat als aan de Veemarktstraat een lelijke gevel. In de Sint Janstraat ook nog een mooie, maar dicht geplakt. Maak tussen deze twee straten een smal wandelstraatje met een paar kleine winkeltjes, verswaren, nijverheid, kunst. Passend bij de Veemarktstraat. En herstel de gevels! Appartementen erboven en klaar.

Maas-Jacobs koopt pand Brejaart in centrum Breda

Weer meer hotel-kamers op komst. Ben benieuwd naar de impressies (we zagen er al eerder):

Hotel Mastbosch mag eindelijk uitbreiden

En niet alleen aan de Tramsingel is een studentencomplex opgeleverd, deze hieronder Study Studio Park is ook bijna klaar:



Zo. Genoeg weer even. :)
 
#3,175 ·
Bedankt voor de updates weer Breda2008!!
Moet zeggen dat ik dat studentencomplex bij nac nog redelijk uit de verf vind komen, dat pand aan de tramsingel mogen ze van mij alleen morgen weer met de grond gelijk maken, blokkendozen architectuur met kleurtjes, kan er wel om janken.
Het gebied rond Molengracht is wel veel veranderd de afgelopen jaren, word best een leuk stuk Breda, jammer dat de bishop toren nooit is door gegaan, er moet daar natuurlijk nog een kers op de taart:p of maak er gewoon een kersentaart van!XD
 
#3,176 ·
Bedankt voor de updates weer Breda2008!!
Moet zeggen dat ik dat studentencomplex bij nac nog redelijk uit de verf vind komen, dat pand aan de tramsingel mogen ze van mij alleen morgen weer met de grond gelijk maken, blokkendozen architectuur met kleurtjes, kan er wel om janken.
Vanaf de binnenplaats ziet het complex aan de Rat Verleghstraat er zo (foto van Dick) aardig uit. Al zijn gebruikte materialen goedkoop. Van buitenaf is het een troosteloze bedoeling. Soort golfplaten afwerking met een heras hekwerkje er omheen om zwerfafval te verzamelen. Het gaat vermoed ik geen 10 jaar duren voor dit complex verpauperd is.

Zijn in mijn optiek vooral ontwikkelaars die beter worden van dit soort complexen.
Komt allemaal omdat college van Breda heeft zichzelf een ambitieus target gesteld heeft van aantal te bouwen kamers. Ontwikkelaars komen daardoor met veel meuk weg. Steun van gemeente is verzekerd als je er het label 'studentenkamers' op plakt (en zolang je uit bepaalde wijken weg blijft).
 
#3,178 ·
^^ hopelijk lucht het een beetje op? :)

We worden weer Beste Binnenstad! Althans, dat is de bedoeling. Muhuh. Mocht je het bidboek willen inzien, dat kan via de link hieronder:

Breda voor Beste Binnenstad

De bouw van de legeringsgebouwen op 'de Trip' begint ook vorm te krijgen. Hoewel het niet mee valt om er te komen door al het infrastructurele geklus in de omgeving.



Nog wat NHTV-campus nieuws, volgens mij is dit weer een nieuw filmpje van weer een nieuw deel:



Overigens kwam ik nog deze foto tegen van de Haagpoortbrug, smullen toch? Ben benieuwd hoe het gaat worden straks, nu de brug een ietwat andere omvang heeft:



Arcdaily besteedde aandacht aan de nieuwbouw van Campus Markenhage. Ik was die een beetje vergeten eerlijk gezegd. Ik geloof niet dat ik het mooi vind (http://www.archdaily.com/tag/breda)



En op Architectenweb.nl aandacht voor het heropende Stedelijk Museum.

Stedelijk Museum Breda in verduurzaamd rijksmonument

En nog eens een paar foto's van recente nieuwkomers in de stad. En weet je waarom? Nou gewoon zo maar! Omdat ik dat leuk vind dus. Nou daarom.

Kamu


Vermut


Frietwinkel


Lila


Brandpunt (niet echt nieuw meer trouwens)


Zomaar weer een paar. :)
 
#3,183 ·
Heb gemeente gebeld. Plaatjes willen ze nog niet geven. Het schijnt totaal anders te zijn dan het oude plan (staat ook op dit forum). Het nieuwe plan voorziet in 2 torens van 10 en 11 bouwlagen aan de markendaalseweg. Naar de nieuwe Mark toe wordt het dan lager. De gevel wordt ook in 3en gedeeld zodat het minder eentonig wordt. Het is slechts mondelinge info van de gemeente.
 
#3,184 ·
Het gaat goed met de stad!
We hadden al titels als het beste nieuwe gebouw (station), de beste openbare ruimte (Willemsstraat), de beste binnenstedelijke herontwikkeling oid (Vlaszak), de prestigieuze HHF-laagbouw-award ;) maar ook dit gaat goed:

Breda in finale voor Beste Binnenstad

Tel dat op bij het feit dat Breda ook nog de leukste studentenstad van Brabant wordt gevonden (hier) en natuurlijk komt dat alles tot uiting in de wens om hier te wonen: in Breda stijgen de huizenprijzen dan ook het hardst in de provincie (hier). Niet gek ook dat we als stad zoveel miljonairs hebben. Met 1,3 % van de huishoudens (hier) scoren we daar volgens mij van alle grotere steden het hoogst van NL. En vooralsnog groeien we in absolute en relatieve zin (hier) ook nog het snelst van de provincie (die laatste kan weer snel veranderen maar hee, momenteel is het zo)!

Lekker hoor, cijfertjes! Haha. Voor wat het waard is uiteraard maar helemaal van tafel vegen zonder te concluderen dat het best aangenaam gaat zou te makkelijk zijn.

Iemand trouwens al in de nieuwe Hudson's Bay geweest? Een kleine 17.000m2 leegstand minder (nog meer cijfertjes :)). Mooi! En ook mooie plaatjes:

 
#3,185 ·
Nog niet in de nieuwe Hudson's Bay geweest, maar op de plaatjes ziet het er in ieder geval gelikt uit. Een dergelijk winkelcentrum is sowieso beter dan leegstand. Ik zag ook plaatjes van een La Place op het dak (deels buiten) met uitzicht. Ik ga binnenkort eens kijken. :)
 
#3,186 ·
Inderdaad leuke foto's van de Hudson's Bay, mooi dat de La Place behouden is gebleven (en opgeknapt). Volgens mij is er aan de roltrappen echter net niks veranderd op een likje verf na ;).

Dat de huizenprijzen in Breda het hardst stijgen toont meteen het woningtekort in de stad aan, hopelijk wordt er snel werk gemaakt van het Havenkwartier en andere braakliggende stukken grond.
 
#3,187 ·
Ik heb nooit begrepen waarom men in de crisis de woningbouw uitstelde en sommige projecten afschoot. Er is ontzettend veel vraag naar woonruimte, en nu de crisis voorbij is, stapelen de problemen zich op.

Als je ziet dat de wachttijd nog steeds 5+ jaar is bij de woningbouw en her en der in de stad woningen binnen een dag verkocht worden (zelfs met overbiedingen), dan zit er iets goed fout in de woningvoorraad. Bouwen is de enige remedie, maar echte projecten worden op dit moment nog niet uitgevoerd. Het enige wat er (concreet) aankomt zijn het Havenkwartier, drie hoefijzers noord en tuinen van Gentha, maar eer dat dat ontwikkeld is ben je weer een paar jaar verder.
 
#3,188 ·
.. maar echte projecten worden op dit moment nog niet uitgevoerd. Het enige wat er (concreet) aankomt zijn het Havenkwartier, drie hoefijzers noord en tuinen van Gentha, maar eer dat dat ontwikkeld is ben je weer een paar jaar verder.
Nou, vergis je niet Huls. Op dit moment zijn er stiekem heel wat (woning-)bouw projecten in uitvoering. Zonder al te diep na te denken kom ik zo uit mijn hoofd al tot een heel rijtje. In Bavel wordt gebouwd, in Princenhage, Westerpark, Prinsenbeek (meerdere locaties), Driesprong, Heusdenhout, Ginneken, Teteringen natuurlijk (meerdere locaties), IJpelaar, Hoge Vught, Ulvenhout.. Vast nog wel meer. Tel maar bij elkaar op hoeveel woningen dat zijn. Maar ze liggen verspreid (behalve een concentratie in Teteringen) wat ik trouwens een goede zaak vind. Er worden veel gaten gedicht. Maar het valt wel minder op.

Maar voor ons liefhebbers zijn de locaties die jij benoemd natuurlijk spannender. Daar wacht ik ook op hoor. Ik ken er nog wel meer. Markendaalseweg, Kennedylaan, enz. Laat ze maar komen! :)
 
#3,189 · (Edited)
Weer wat recente nieuwtjes verzameld. Zit er wat minder bovenop dus ik vergeet vast van alles.

Weer een campus op komst, hoeveel hebben we er straks wel niet!?

CM start dit jaar met bouw CM Campus; ruimte voor 150 man extra personeel



De uitbreiding en nieuwbouw bij de Internationale school en Mencia is inmiddels begonnen:



Een klein kantoor van QNP maar toch aardig genoeg om te melden. Op het Rithmeesterpark:





En ook de nieuwbouw aan de Trip vordert gestaag. Het kruispuntje voor de deur (niet op de foto) is fors opgeschaald en samen met de onderwijs nieuwbouw wordt het opeens heel wat. :)



Trouwens, ook de Kyker is op hoogte. Zag niet zo snel een recente foto. Alles verkocht dus ze hoeven niet zo nodig..



Bij de Klokkenberg willen ze snel van start. Steeds meer impressies:







Het oude Veolia-kantoor wordt het Depot. Appartementen. Toch ook even melden voor de vorm. :)



En de Barones p-garage wordt groen lees ik net.

 
#3,190 ·
En nog meer bouwplannen:

Plannen voor tientallen appartementen Nijverheidssingel
Plannen voor appartementen op de plek van bouwbedrijf Sprangers. Ze kwamen met een plan met een hoogte van 6 tot 15 bouwlagen. Of die hoogte daadwerkelijk gerealiseerd kan gaan worden is de vraag. De gemeente heeft de ontwikkelaar terug naar de tekentafel gestuurd.

Onderzoek naar nieuwe woonwijk Frankenthalerstraat
Gronden en plannen zijn in eigendom van Wonen Breburg. Het gaat om rond de 100 huurwoningen. Al lijkt me alleen huur niet wenselijk, ga het mixen, koop en huur door elkaar. En op die plek zou mooi een toren(tje) kunnen komen, al verwacht ik dat, gezien het aantal woningen, niet.
 
#3,192 ·
Top