daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Den Haag

Den Haag » Ooievaarsnest

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old April 24th, 2005, 12:15 PM   #1
flap
the double dude!

flap's Avatar

Likes (Received): 2

Den Haag: HS en Stationsbuurt

Ik las vorige week in de haagsche courant dat er voor het gebied rond hollands spoor ook ook plannen liggen , de project ontwikkelaars staan in de rij , om er oa aan de achterzijde {waldorpstr} het hoofdgebouw van het mondriaan college te bouwen , ik heb er in de haagsche courant het ontwerp van gezien , en ik kan je zeggen het wordt fantastisch ! ook voor een hotel aan deze kant bestaan plannen ! Er bestaan echter ook plannen voor aan de voorzijde {stationsplein} ook hier wil men een hotel gaan neerzetten , ook appartementen zullen hier gerealiseerd gaan worden , met in de plint commerciele functies , dus ze willen het hoogbouw gedeelte vanaf het strijkijzer en het zg sigma gebouw gaan doortrekken naar het station , ik kan haast niet wachten !!!!

Momo1435 liked this post
flap no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 24th, 2005, 03:22 PM   #2
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 7455

Klinkt goed!
Op de HC site stond helaas alleen dit artikel, geen pics.
Op de site van NS vastgoed ook niets, maar dat komt vast nog wel.

DEN HAAG | Het gebied in de nabije omgeving van het Haagse station Hollands Spoor (HS) moet de komende jaren een metamorfose ondergaan. Verschillende ontwikkelaars hebben grote plannen. NS Vastgoed wil bouwen in het talud en de taxistandplaats aan de voorkant van het monumentale pand. De gemeente zou dan het bestemmingsplan voor het gebied moeten wijzigen. Nu mogen er alleen kantoren komen, maar het bedrijf wil ook een hotel, woningbouw en een parkeergarage mogelijk maken.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2005, 05:11 PM   #3
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 6

klinkt goed allemaal! Go Den HAag! en ga een keer over die 140 meter heen (160/170/180 meter ofzo) dat zou toch prachtig zijn.
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2005, 10:57 PM   #4
spartannl
HHF user

spartannl's Avatar

Likes (Received): 0

Van de plannen over het hoofdgebouw van het Mondriaan College was al eerder sprake. Van nieuwe plannen aan de zijde van het Stationsplein wist ik nog niet. Klinkt mooi, maar de kans dat er aan deze kant sprake zal zijn van hoogbouw is denk ik gering, gezien het karakter van de Stationsbuurt. Al met al goed nieuws, voor beide kanten van het spoor!
Old April 25th, 2005, 10:12 AM   #5
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

[QUOTE=flap]Ik las vorige week in de haagsche courant dat er voor het gebied rond hollands spoor ook ook plannen liggen , de project ontwikkelaars staan in de rij , om er oa aan de achterzijde {waldorpstr} het hoofdgebouw van het mondriaan college te bouwen , ik heb er in de haagsche courant het ontwerp van gezien , en ik kan je zeggen het wordt fantastisch ! QUOTE]

als iemand die ons dit verteld op een hoogbouwforum dan ben ik zeer benieuwd, en verwacht ik toch wel wat hoogbouw.
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote
Old April 25th, 2005, 10:50 AM   #6
Q.
Member member

Q.'s Avatar

@Dr. Dubai:
Het is wel flap hè?
Q. no está en línea   Reply With Quote
Old April 25th, 2005, 03:13 PM   #7
spartannl
HHF user

spartannl's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dr. Dubai
als iemand die ons dit verteld op een hoogbouwforum dan ben ik zeer benieuwd, en verwacht ik toch wel wat hoogbouw.
Mwâh, wat is de definitie van "hoogbouw"? Hoogbouw is 'in the eye of the beholder'. Sommigen vinden blokken in Maarssen al hoogbouw, anderen (waaronder ikzelf) beginnen pas bij 100+ meter of daaromtrent...

Laat ik mijn eerdere verwachting iets nader uiteenzetten: als we de zojuist besproken schaalverdeling toepassen op het Stationsplein, dus aan de centrum zijde van Station HS, dan is er -denk ik- een kleine kans op "Maarssen" hoogbouw en een tot nada, nichts, niente, zilch gereduceerde kans op 100+ hoogbouw...
Old April 25th, 2005, 06:58 PM   #8
stevendh
Registered User

Likes (Received): 1

Ik geef spartannl gelijk. Dit is het "ontwerp uit de Haagsche Courant", dat meer weg heeft van een snelle schets:

Volgens het artikel zal TCN een nieuw busstation bouwen (te zien op de plaat), en een hotel (de nieuwe toren naast het busstation). Daarnaast komt er een groot schoolgebouw naast de Megastores.

Het is de bedoeling de Veerkaden in de binnenstad te ontlasten door verschillende buslijnen om de binnenstad heen te leiden en bij Hollands Spoor te laten eindigen.

Aan de andere kant van het station zijn er plannen om het belastingkantoor (alweer) te slopen. Daarnaast wil de NS woningen bouwen op de plaats waar nu de taxistandplaats is.

Er wordt nergens in het artikel over "echte" hoogbouw gesproken. Alleen het Strijkijzer wordt genoemd als "andere nieuwbouw in de omgeving".
stevendh no está en línea   Reply With Quote
Old April 25th, 2005, 10:57 PM   #9
chris-12
Pagina's over Den Haag

Eerlijk is eerlijk.. Station Hollands Spoor mag aan deze kant van de binnenstad toch wel de parel worden genoemd en hoeft wat mij betreft niet (nog meer) in de schaduw -te- komen te staan van moderne gebouwen. Hier svp Neo-Neo Renaissance bouwen !

In New York bestaan Neo-Gothic torens, dus iets hogere Neo-Renaissance moet ook kunnen.
chris-12 no está en línea   Reply With Quote
Old April 27th, 2005, 02:13 AM   #10
Tweety
Hoogvlieger

Tweety's Avatar

Likes (Received): 88

Er staat al een tijdje een ontwikkelaar in de rij om daar een hoge studententoren neer te zetten, maar als het tempo waarin die plannen werkelijkheid worden tekenend is voor de rest van de stationsomgeving... Verder is er natuurlijk een hoop veiligheidsellende te verwachten met wonen zo dicht aan het spoor. En hoogbouw pal naast het stationsgebouw lijkt me niet zo gewenst. Hierdoor valt het stationsgebouw helemaal weg, terwijl dat toch zeker het aanzien waard is. Aan de achterkant staat al het een en ander aan hoge bebouwing dus daar kan het niet zoveel kwaad. Dat plintenverhaal staat bij elk hoogbouwplan, maar er komt nooit wat van terecht. Ik zie niet in waarom dat hier anders zou lopen. Station HS is nou niet de meest gezellige plek om te verblijven en een nieuw gebouw verandert daar niks aan.

Wat betreft de vestiging van het Mondriaan College staat me een bericht bij waarin het Mondriaan aangaf geen handtekening te willen zetten voordat de tippelzone daar is opgeheven.

En het belastingkantoor: inderdaad slopen die handel en met wat meer zorgvuldigheid het gat opvullen.
Old April 27th, 2005, 09:01 AM   #11
Per
NascorInArgillaWalacria

Per's Avatar

Likes (Received): 87

Zolangde luchtkwaliteit ter plaatse niet verbeterd mag er voorlopig nix meer gebouwd worden. Dit is een belangrijke reden waarom de Strijkijzertoren niet doorgaat. Ik heb vernomen dat dit komt doordat de NL'se overheid de Europese luchtkwaliteitsnormen en de (Nederlandse wettelijke) bestemmingsplannen aan elkaar hebben gekoppeld.
Per no está en línea   Reply With Quote
Old April 30th, 2005, 05:30 PM   #12
spartannl
HHF user

spartannl's Avatar

Quote:
Originally Posted by Per
Zolangde luchtkwaliteit ter plaatse niet verbeterd mag er voorlopig nix meer gebouwd worden. Dit is een belangrijke reden waarom de Strijkijzertoren niet doorgaat. Ik heb vernomen dat dit komt doordat de NL'se overheid de Europese luchtkwaliteitsnormen en de (Nederlandse wettelijke) bestemmingsplannen aan elkaar hebben gekoppeld.
Per, waar heb je meegekregen dat de bouw van het Strijkijzer hierdoor "niet doorgaat"? Indien dit te onderbouwen valt, is het bepaald heftig negatief nieuws...

Deze koppeling tussen bestemmingsplan en Europese luchtkwaliteitsrichtlijnen kan een halt toeroepen aan zeer veel nog uit te voeren plannen, niet alleen in Den Haag, maar denk ook aan de Amsterdamse Zuidas, het Utrechtse Stationsgebied en het (gehele) Rotterdamse centrum. Alle daar uit te voeren projecten zouden hierdoor in gevaar kunnen komen of tenminste (extra) vertraging kunnen oplopen.

Ik kan me niet voorstellen dat de luchtkwaliteit daar lokaal beter is dan in de Stationsbuurt in Den Haag. Ook zijn op al die lokaties plannen in ontwikkeling die qua bouwmassa veelal omvangrijker zijn dan thv Den Haag HS! Waar gaat dit heen??
Old May 1st, 2005, 12:12 AM   #13
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 316

die ministers hebben naief een paar europese regels ondertekent, zonder te weten wat de consequenties zijn. nu krijgt nederland door dat economische groei niet mogelijk is door deze strenge regeltjes. dom beleid.....
EuroMaster está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 3rd, 2005, 11:35 PM   #14
chris-12
Pagina's over Den Haag

"waar gaat dit heen" .. geboortebeperking, 1 auto per gezin ?
The sky heeft ook geen limit, maar er zijn grenzen aan iedere groei.

Ministers hebben inderdaad getekend, maar regels weer soepeler maken omdat er dan meer gebouwd kan worden, lijkt even leuk, maar zorgt voor stinkende stervende steden. Die toren op het Rijswijkse plein was echt gekkenwerk. Het ziet er leuk uit, maar het is het drukste plein van de stad, daar vliegt zelfs geen vogel meer overheen, hoe kun je daar nou gaan bouwen

Het is nu voor sommige projecten even op de plaats rust en nadenken. Het ging ook allemaal een beetje te snel. De mensen na ons (en de dieren) willen ook nog een beetje ademhalen of sluiten we met overvolle steden het hoofdstuk mens na ons af.
chris-12 no está en línea   Reply With Quote
Old May 3rd, 2005, 11:44 PM   #15
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Te snel? Als je kijkt naar de huizenmarkt voor koop én huurwoningen gaat het nog niet snel genoeg...
bobdebouwer no está en línea   Reply With Quote
Old May 4th, 2005, 08:10 AM   #16
Utrechter
De hoogte in...

Quote:
Deze koppeling tussen bestemmingsplan en Europese luchtkwaliteitsrichtlijnen kan een halt toeroepen aan zeer veel nog uit te voeren plannen, niet alleen in Den Haag, maar denk ook aan de Amsterdamse Zuidas, het Utrechtse Stationsgebied en het (gehele) Rotterdamse centrum. Alle daar uit te voeren projecten zouden hierdoor in gevaar kunnen komen of tenminste (extra) vertraging kunnen oplopen.
Is al gebeurt bij het stationsgebied in Utrecht... iig maanden vertraging
Utrechter no está en línea   Reply With Quote
Old May 5th, 2005, 11:15 AM   #17
Per
NascorInArgillaWalacria

Per's Avatar

Likes (Received): 87

Quote:
Originally Posted by eurim@stovic
die ministers hebben naief een paar europese regels ondertekent, zonder te weten wat de consequenties zijn. nu krijgt nederland door dat economische groei niet mogelijk is door deze strenge regeltjes. dom beleid.....
Het zijn niet zozeer de Europese regels die het 'm doen maar de koppeling met de NL'se regels die de Nederlandse regering zelf heeft gelegd. NL heeft de meest vervuilde lucht in Europa en daar mag idd wel wat aan gebeuren. Maar dat betekent dat iedereen die een bestemmingsplan bij de RvS aanvecht, het ook zal winnen.
De NL'se regering moet gewoon wat minder kortzichtig zijn wat betreft energie en brandstof politiek!
Per no está en línea   Reply With Quote
Old May 5th, 2005, 02:53 PM   #18
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 7455

Dat klopt, maar ik heb wel de hoop dat ze die Nederlandse regels snel gaan aanpassen.
Bouwen en de luchtkwaliteit hebben maar zijdelings met elkaar te maken dus zoals het
nu gaat is onzinnig. Je moet het bij de bron, dus de vervuilers aanpakken.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old May 5th, 2005, 08:15 PM   #19
spartannl
HHF user

spartannl's Avatar

Wordt de ontwikkeling van bestaande bevolkingscentra hiermee bijna onmogelijk gemaakt? Ja. Oplossing: de resterende 'open ruimte' opvullen, dus voor een evenwichtiger verdeling van luchtvervuiling zorgen. Te realiseren door de bouw van woningen, bedrijventerreinen, scholen, OV en rijkswegen te stimuleren in:
- het Groene Hart
- de Utrechtse heuvelrug
- de Hoge Veluwe
- de Zuid-Limburgse heuvels
etc...

Maar ik heb nog nergens concreet bevestigd gezien dat deze luchtvervuilingsrichtlijnen de ontwikkeling van het gebied rondom HS (verder) hebben vertraagd, dan wel hebben stopgezet. Wat ik tot de dag van vandaag wel zie is dat de bouw van Het Strijkijzer nog steeds niet is begonnen... Het zijn sombere tijden...
Old March 25th, 2006, 04:54 PM   #20
Beholder
Registered User

Beholder's Avatar

Likes (Received): 149

Haagse studentencampus

Het globaal stedenbouwkundig voorstel zoals hier besproken, gaat uit van een herziening van de nu nog vigerende bestemmingen. Belangrijk voor het realiseren van de huisvestingsformule is een bestemming die zowel wonen in diverse vormen (koop, huur, woonwerk, groepswonen) als aanverwante werkfuncties in één gebouw kunnen combineren.
Het zal in meerderheid gaan om vormen van bijzondere huisvesting (studenten, jongeren, en tijdelijke huisvesting) en in mindere mate om traditionele vormen van wonen voor bijvoorbeeld onderwijzend personeel.
De stedenbouwkundige studie is uitgevoerd door Atelier PRO uit Den Haag, in een eerder stadium supervisor van de eerdere ontwikkelingen rond de Campus en de vestiging van de Haagse Hogeschool in dit gebied.
Als uitgangspunt is genomen om, in overeenstemming met de vigerende visie op de bebouwing aan het Leeghwaterplein, daar een aantal – vanaf de straat gezien – losse volumes te programmeren. Hierbij is met name het gebouw op de entree van de parkeergarage een volledig los gebouw.
Het nieuwe plein wordt gevormd door het realiseren van een tweetal gebouwen naast en in lijn met de parkeergarage. De onderste lagen zijn aaneengesloten en vormen daarmee de wanden van het plein, erboven uit komen aan beide zijden twee torens met wooneenheden.

Impressie van AtelierPro:

Massastudie:

Maquettefoto van het Laakhavengebied met de torens voor Leemansplein van ca. 60m.

De huidige situatie vanuit de lucht:

Bron: http://www.haagsehogeschool.nl/Downl...s_Leemansplein

Quote:
Originally Posted by Tweety:
Wat betreft de vestiging van het Mondriaan College staat me een bericht bij waarin het Mondriaan aangaf geen handtekening te willen zetten voordat de tippelzone daar is opgeheven.
Die is onlangs opgeheven: toeval?

Mondriaan onderwijsgroep kiest Ballast Nedam voor nieuwbouw in Laakhaven
AGS – Architecten & Partners tekenen winnende ontwerp

De nieuwe hoofdvestiging van de Mondriaan onderwijsgroep in Nieuw Laakhaven wordt gebouwd door Ballast Nedam. Voor de kavel Leeghwaterplein is een nauwgezette selectie geweest volgens de Europese aanbestedingsprocedure, waaruit Ballast Nedam als aantrekkelijkste aanbieder naar voren komt. Het ontwerp en de uitwerking van AGS- Architecten & Planners toont een dynamische onderwijsomgeving met een specifieke eigen identiteit per studierichting. Het gebouw kenmerkt zich door multifunctionaliteit passend bij de huidige onderwijsvernieuwingen.
De nieuwbouw van Mondriaan in Nieuw Laakhaven is onderdeel van een omvangrijke (her) huisvestingsoperatie waarbij oude gebouwen ingrijpend worden verbouwd of ingeruild voor nieuwbouw. Zo wordt ook nieuwbouw in Leidscheveen en Delft gerealiseerd. Bij het specifieke ontwerp van de inrichting van alle nieuwbouw (of verbouw) hebben behalve het personeel, ook de leerlingen invloed.

Persoonlijke aandacht
Er is bij de inrichting van de nieuwbouw veel aandacht voor het gevoel van veiligheid en de behoefte aan persoonlijke begeleiding. Mondriaan realiseert kleinschalige onderwijseenheden als unieke onderdelen van een groter geheel. Om leerlingen zich thuis te laten voelen heeft ieder onderwijscluster behalve een aparte toegang (vanuit de Mondriaanstraat) ook een eigen leergebied waar de leerlingen samen met hun docenten het grootste deel van hun lestijd doorbrengen. In dit leergebied is er specifiek ruimte voor bijvoorbeeld praktijk- en theorielessen, maar ook voor interactie met medeleerlingen, huiswerk maken en de mogelijkheid voor persoonlijke begeleiding door de docenten. Ook de eigen identiteit van de verschillende onderwijsclusters in de nieuwbouw wordt hiermee gewaarborgd.

Beroepsonderwijs anno 2005 kenmerkt zich door een ontwikkeling om de concrete beroepspraktijk in de school steviger te verankeren. In het bijzonder op de begane grond van de nieuwbouw in Laakhaven worden praktijkruimten c.q. leerbedrijven gerealiseerd ter grootte van ca 2000 m2, maar ook op tal van andere plekken in de nieuwbouw. Hier oefenen leerlingen hun vak in een gesimuleerde praktijkomgeving. Bijvoorbeeld de beveiliging is, behalve in handen van professionals ook in handen van leerlingen van de veiligheidsopleidingen. Ook de receptie, de kantine en de sportfaciliteiten worden voor een deel ‘gerund’ door de eigen leerlingen, begeleid door hun docent/coach.

Centraal in de school bevindt zich de ‘Mondriaanstraat’. Deze vormt het hart van de school en fungeert als veilig binnengebied waar de leerlingen de extra voorzieningen kunnen benutten die ze naast hun reguliere opleiding nodig hebben. Vanuit deze straat betreden zij via aparte toegangen hun specifieke opleidingscluster op de verdiepingen daarboven. De Mondriaanstraat vormt tevens de verbindingsweg naar de loopbrug en het gebouw aan de Waldorpstraat.

De Mondriaan onderwijsgroep realiseert in het Laakhavengebied nieuwbouw ter grootte van 30.000 m2 bvo*. De nieuwbouw komt aan het Leeghwaterplein (20.000 m2 bvo), grenzend aan de MegaStores. Met een loopbrug over de Waldorpstraat wordt de nieuwbouw verbonden met de nieuwbouw op de spoorstrook langs de Waldorpstraat (10.000 m2 bvo). De nieuwbouw op de spoorstrook wordt door NS Vastgoed ontwikkeld en gebouwd. De nieuwe hoofdvestiging van de Mondriaan onderwijsgroep, waarvan de eerste paal naar verwachting begin 2006 wordt geslagen, wordt naar verwachting eind 2007 opgeleverd.

Bronnen: http://www.mon3aan.nl/Download/06040...0in%20Laak.doc,
http://home.casema.nl/m.welker/Werk/Mondriaan_2006.htm

Reply

Tags
den haag, the hague

Thread Tools

Posting Rules