daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old December 30th, 2004, 11:36 PM   #1
Awais
The Undefinable

Awais's Avatar

Likes (Received): 0

Rotterdam Airport moet uitbreiden!

Rotterdam kan fluiten naar vluchten op VS

Vliegveld moet nee verkopen

Door Alexander Bakker

Rotterdam - Ondanks de interesse van verschillende Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen voor directe vluchten vanuit de VS naar Rotterdam Airport, zit een retourtje Verenigde Staten-Maasstad er niet in. De Rotterdamse luchthaven zit mudvol.

Het meest concreet lijkt de belangstelling van luchtvaartmaatschappij Continental Airlines. De maatschappij zou de plannen voor een verbinding tussen New York en Rotterdam al helemaal klaar hebben. Continental vliegt sinds enige tijd vanuit New York naar Manchester, Dublin en Glasgow, waarmee het de drukte op het Londense vliegveld Heathrow probeert te ontlopen.

Voor deze verbindingen maakt Continental gebruik van toestellen van het type Boeing 757. Volgens een woordvoerder van Boeing wil Continental dit type vliegtuig ook gebruiken voor vluchten naar Rotterdam.

Volgens de woordvoerster van Rotterdam Airport is er nog niet met Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen gesproken. ,,Dat heeft wat ons betreft op dit moment ook geen zin,'' geeft zij aan. ,,Rotterdam Airport zit op dit moment vol. Wij kunnen geen slots meer krijgen.''

'Geluidsruimte'

Sinds begin dit jaar luchtvaartmaatschappij Transavia het aantal vluchten vanaf Rotterdam fors heeft uitgebreid, verbruikt de luchthaven zo goed als alle beschikbare 'geluidsruimte'. De afgelopen maanden is een groot aantal maatschappijen, dat in het nieuwe jaar naar en vanaf Rotterdam Airport wil vliegen, teleurgesteld. Ook Transavia en KLM cityhopper kunnen hun activiteiten in Rotterdam niet uitbreiden.

De luchthavendirectie heeft al enige tijd geleden aangegeven te streven naar uitbreiding van de geluidsruimte om zo meer vliegbewegingen, starts en landingen, mogelijk te maken. Rotterdam Airport kan binnen de huidige afspraken ongeveer dertigduizend vliegbewegingen verwerken. De luchthaven wil naar ruimte voor minimaal vijftigduizend bewegingen. Daarvoor moet het totale pakket aan gebruiksregels voor de luchthaven, de zogeheten aanwijzing op grond van de Luchtvaartwet, worden aangepast. Formeel heeft Rotterdam Airport bij de gemeente Rotterdam nog niet om zo'n nieuwe aanwijzing gevraagd.

Overheidsvluchten

Daarnaast vreest Rotterdam Airport al op korte termijn in problemen te komen nu de vliegbasis Valkenburg wordt gesloten. Voor veel 'gewone' overheidsvluchten zal dan van het Rotterdamse vliegveld gebruik gaan worden gemaakt. Ook die overheidsvluchten tellen mee bij het verbruik van de geluidsruimte.

Het is overigens niet voor het eerst dat er belangstelling is voor een directe vliegverbinding tussen Rotterdam en New York. Twee jaar geleden werd al bekend dat twee Amerikaanse maatschappijen werkten aan een verbinding naar Rotterdam. Ook wordt er nog steeds gewerkt aan een Nederlandse initiatief voor een 'luxe' vliegverbinding naar New York speciaal voor zakenmensen.

Sponsored Links

Old December 30th, 2004, 11:42 PM   #2
Awais
The Undefinable

Awais's Avatar

Een lijn verbinding met NYC zou Rotterdam tot een nog aantrekkelijke vestigingsplaats maken. Helaas, het zit er nu niet in. Het is de welvaart van een groep mensen dat natuurlijk gerespecteerd moet worden. Een zware keuze, voor je lokale economie perfect, maar voor de welvaart van een heleboel mensen niet.
Trouwens, de Koningin heeft de nieuwe grensuitbreiding van Rotterdam goed gekeurd met een handtekening. Voor de Tweede Maasvlakte. Dus ik denk, 2e maasvlakte: verschuif daar alle onzin vluchten, vrachtverkeer, charter, regeringsvliegtuigen enz.. En houd de zakenvliegveld op de huidige aiport.
Old December 30th, 2004, 11:47 PM   #3
th0m
oemoemenemoe

Likes (Received): 1

Ja dat klinkt niet eens zo gek Awais Vanaf Rotterdam naar New York, dat lijkt me wel wat....

ORANJE

www.pbase.com/th0m for photo's
th0m no está en línea   Reply With Quote
Old December 30th, 2004, 11:57 PM   #4
Awais
The Undefinable

Awais's Avatar

De moderne versie van de HAL...
Old December 31st, 2004, 11:04 AM   #5
Bass
Registered User

Bass's Avatar

Quote:
Originally Posted by th0m
Ja dat klinkt niet eens zo gek Awais Vanaf Rotterdam naar New York, dat lijkt me wel wat....
Dat zou inderdaad enorrrrrrm schelen, als je niet meer HE-LE-MAAL naar Schiphol toe moest om naar NYC te vliegen!
Bass no está en línea   Reply With Quote
Old December 31st, 2004, 11:24 AM   #6
th0m
oemoemenemoe

Zeker, ik woon er 15 km vandaan, en omdat het veel kleiner is minder gezeik etc. Ik bedoel, Schiphol is in mijn ogen het beste vliegveld waar ik ooit geweest ben, heel goed te doen. Maar het is wel enorm groot, en Rotterdam is lekker klein

ORANJE

www.pbase.com/th0m for photo's
th0m no está en línea   Reply With Quote
Old December 31st, 2004, 11:27 AM   #7
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Rotterdam Airport is inderdaad heerlijk. Twee weken terug om 6.11u wakker geworden en een vlucht van 7.15u gewoon gehaald nog.
Old December 31st, 2004, 03:01 PM   #8
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 704

Wat mij betreft gaat Rotterdam Airport prioriteit geven aan de zakelijke vluchten, dus eventueel beperkingen voor Transavia en overheidsvluchten. Alle ruimte voor de Amerikanen!
Old December 31st, 2004, 05:40 PM   #9
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 290

ik kon me herinneren dat er plannen waren om een nieuwe baan aan te leggen die schuin ten opzichte van de oude ligt en daardoor niet meer (/minder) over stedelijk gebied vliegt. de a16-doortrekking zou daarlangs lopen....
ik weet niet wat er van die plannen over is. in maastricht hebben ze ook al eens een plan voor een tweede baan van tafel geveegd...
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old December 31st, 2004, 05:41 PM   #10
wc eend
Fremdk÷rper

wc eend's Avatar

Likes (Received): 58

...
wc eend no está en línea   Reply With Quote
Old December 31st, 2004, 05:50 PM   #11
Awais
The Undefinable

Awais's Avatar

Als de luchthaven niet op deze manier kan uitbreiden, dan vind ik dat je het kunt combineren met een metrolijn naar Hoek van Holland. En de sattelietluchthaven daar ergens tussen te plaatsen op industrieel terrein.
Old January 8th, 2005, 11:02 PM   #12
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Waarom geen vluchten vanaf Eindhoven Airport? Capaciteit genoeg! Zeker als straks de nieuwe terminal klaar is

Last edited by lffıs; January 8th, 2005 at 11:13 PM.
lffıs no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2005, 12:28 AM   #13
Hed Kandi
Jazzadelic chill

Hed Kandi's Avatar

@ lichtstad dat zou kwa reistijd naar rotterdam nog verder zijn dan van schiphol dus geen optie.
Plaats er 1 in de krimpenerwaard naast krimpen daar is het nog leeg.
Lekker dicht bij dort/breda bij rtd en gouda.
Maar ja dat zal wel weer niet goed zijn voor het grasveld wat er nu licht want dat is toch hogwardig natuurschoon
Old January 9th, 2005, 12:59 PM   #14
[Kees]
Kees

[Kees]'s Avatar

Likes (Received): 21

http://www.skyscrapercity.com/showth...0&page=1&pp=20

Wat inpressie's over Rotterdam Airport
Old January 9th, 2005, 01:03 PM   #15
vinman
Registered User

vinman's Avatar

Likes (Received): 19

Uitbereiden richting het noorden kan niet meer, daar wordt nu natuur gerealiseerd.
Old January 9th, 2005, 01:24 PM   #16
Deem
Registered User

Deem's Avatar

Nog even als kleine aanvulling op *lichtstad*'s post Eindhoven Airport:

Bedrijvigheid rondom EA:

de laatste foto's zijn van mei 2003 dus het gebied ziet er nu veel completer uit! zie ook www.flightforum.nl

En nu weer ontopic--> Rotterdam Airport
Deem no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2005, 02:01 PM   #17
Rotterdam A
Registered User

Likes (Received): 66

Rotterdam Airport moet geen beperkingen krijgen. Weg met dat milieu-geouwehoer of die mensen die daar zeuren over lawaai. Die van Eindhoven is zelfs mooier en ziet er nog eens groter uit.
Rotterdam A no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2005, 05:46 PM   #18
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

tnhx deem! ziet er goed uit straks he :P

nu idd weer ontopic
lffıs no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2005, 06:40 PM   #19
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 290

ja, die van eindhoven groeit enorm hard! ze kunnen het zelf amper bijhouden! het enige wat ik mis is een verkeerstoren. waar staat die boomhut ergens. het lijkt me wel eens een keer tijd om er eentje te bouwen die bij dit tijdperk past. een lekker strakke hoge toren(50m is ok) die ten minste een symbool kan worden.

het vliegveld bij rotterdam zou die extra(langere) baan moeten krijgen. een natuurgebied naast een start en landingsbaan aanleggen heeft in mijn ogen ook erg weinig nut.

wat nou natuurgebied, dik bedrijvenpark wat daar komt... die moerasjes eromheen vind ik niet zo geslaagd, laat ze die buffer maar wat verplaatsen...
laat ze maar een baan aanleggen die schuin ten opzichte ligt van de huidige baan, waardoor deze vliegtuigen minder over de stad vliegen, maar meer over de rand. dus meer west-oost. die baan kan dan over de a13 heen gebouwd worden met een tunnel ernaast, anders is deze even kort als de huidige. die oude baan is volgens mij te kort voor echt grote vliegtuigen, als ik deze met andere vliegvelden vergelijk.

Last edited by EuroMaster; January 9th, 2005 at 06:48 PM.
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old January 12th, 2005, 08:16 PM   #20
Scarlet Bee
Let it bee

Scarlet Bee's Avatar

De baan is idd tekort voor een Boeing 747 of Airbus A380. So what. De informele sfeer wordt nu juist behouden. Het enige wat wat mij betreft verandert is de geluidsruimte/het aantal vliegbewegingen. Dat mag flink groeien.
De oude plannen (globaal 1990-2000) stelden altijd een tweede landingsbaan noordelijker voor (in de foto dus naar boven). Nu is daar een nieuw kenniscentrum gepland, as tussen de TU Delft en de Erasmus, een Silicon Valley maar dan op z'n Nederlands; een aantal blokjes kneuterige kantoorgebouwen. De boeren zijn lang geleden al uitgekocht, vanwege het verleggen/verbreden van de weg (Doenkade).
kZou het gaaf vinden als Marco Pastors als laatste heldendaad (voordat hij met Wilders cs een nieuwe partij opstart) voor bouwminded Nederland hier wat heipalen de grond in jast.

Reply

Thread Tools

Posting Rules