daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old November 18th, 2014, 05:11 PM   #5861
Uplander
Wat een uitzicht!

Likes (Received): 641

Quote:
Originally Posted by Oh?! View Post
Even een korte vraag tussendoor; is het vanavond volle maan?
Met een schijngestalte als jb_nl verwacht je dat wel.
Uplander no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 18th, 2014, 06:19 PM   #5862
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 598

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Deze verdient een quote. Helemaal waar het om gaat wat mij betreft. In geen enkele stad zitten op dergelijke locaties exclusieve winkels, maar juist de grote massawinkels. De winkels van de PC zitten ook niet op de Kalverstraat. Rara hoe kan dat? Waarom dat in Rotterdam van sommigen ineens anders moet is mij een raadsel. Als er exclusieve winkels in Rotterdam willen komen dan vinden die vanzelf ruimte, maar zeker niet in het kernwinkelgebied.

Dat een wethouder ooit wat dat aangaat verkeerde verwachtingen heeft uitgesproken is jammer, maar daar kan Multi niets aan doen.
je hebt gelijk en daarmee dus een punt. punt is ook - naar mijn opvatting - dat de primark een verabsolutering is van de race to the bottom. iets - nogmaals naar mijn opvatting - wat we niet moeten willen. ook niet op het zuidplein.

Ard Buijsen, 1943, EPA001 liked this post
bthj no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2014, 06:30 PM   #5863
Carnisser
Registered User

Likes (Received): 46

Ja,van mij hoeft zo'n Primark ook niet. Maar zoals op t Zuidplein,wat wil je dan? Retailhandel heeft t toch al moeilijk en je kan die ruimte gaan opdelen in kleinere winkels en dan hopen op allerlei kleinere winkels...Maar zie dat niet zo gauw gebeuren Mss wel als t Hart van Zuid wat meer ontwikkelt is. Ja,in t centrum zou je wel moeten proberen zo gauw mogelijk wat meer exclusiviteit aan te trekken. Maar zelfs daar valt dat niet mee zo lijkt het.
Carnisser no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2014, 07:34 PM   #5864
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2638

En die exclusieve winkels ga je van ze lang zal ze leven niet op deze plek krijgen net zoals dat niet lukt op de Kalverstraat of Oxford Street. Die gaan eerder op de Meent zitten.

Overigens verbaast het me dat Ard zo ageert tegen Primark vanwege de kledingproductiepraktijken. Als Applefan ageert hij immers ook niet tegen Apple Stores ondanks de arbeidsomstandigheden daar en zelfmoordgolven in fabrieken. Wat dat betreft heeft die keten niet zo'n heel veel betere geschiedenis.
Old November 18th, 2014, 07:47 PM   #5865
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1613

JB, ik wil eigenlijk niet meer op je reageren maar doe het nu voor het laatst domweg omdat die post van kilometerever aan te zien komen was.

Als je dan toch schrijft over een bedrijf dan lijkt het me wel zo goed dat je je eerst volledig informeert. Ten eerste over die zelfmoorden. Hoe triest die ook waren en zijn het zelfmoord ratio in de Foxconn fabrieken (dus niet van Apple) was lager dan het zelfmoord ratio in de Verenigde Staten. Daarbij komt dat er in die Foxconn fabrieken niet exclusief Apple producten gemaakt worden maar ook die van Sony, Lenovo, Samsung etc.

Het tweede is dat Apple als eerste actief deze misstanden is gaan aanpakken en daar ook uitgebreid over rapporteert. En niet alleen Apple rapporteert daar over.

Maar afgezien van dit alles moet ook een bedrijf als Apple zich gewoon aan alle regels houden wmb.

Last edited by Ard Buijsen; November 18th, 2014 at 07:58 PM.
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2014, 07:55 PM   #5866
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 827

Quote:
Originally Posted by elkravo View Post
Moeten we blij zijn met een Primark trouwens... goedkope troep, gemaakt in arme landen. Kleding voor een habbekrats die je na 2x wassen kan weggooien, zo slecht is de kwaliteit. En koopzuchtig Nederland vindt 't een walhalla... Als dit het beste is waar men mee kon komen - doe dan maar niks.
Dan ben je dus niet blij met de maatschappij an sich? Kan ik me iets bij voorstellen.

Uit het artikel Liefdeloosheid in kapitalistische tijden dat onlangs in Vrij Nederland verscheen:

[I]Volgens mij zou het gros van de mensen hier beamen dat ze vrij zijn.
‘Vrije burgers zouden een vrije keus moeten hebben. Consumenten hebben
geen vrije keus, ja misschien in welke kleren ze kopen, maar dat is geen
werkelijke keus. Een keus te hebben, betekent dat je voor een andere
levensvorm zou kunnen kiezen. Maar wij zijn voor het karretje van het
kapitalistische systeem gespannen en er wordt ons geen alternatief geboden.
We zijn knechten van het kapitaal en van de consumptie.’

Het gehele artikel: http://www.vn.nl/Artikel-Literatuur/...che-tijden.htm

lipservice liked this post
Sol está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 18th, 2014, 09:04 PM   #5867
Uplander
Wat een uitzicht!

Het vervelendst is dat Primark Rotterdam als belangrijkste platform daarvoor gekozen heeft. En dat ook op dit forum er mensen zijn die daar in meegaan, ondanks dat ze beweren er niets mee te hebben.
Als je er werkelijk zo in staat moet je zo'n vestiging in Rotterdam afwijzen, en niet meegaan in de prietpraat van de beslissers.
Quote:
Het kapitalisme werkt narcisme en depressie in de hand, en het verlies van kunst, vertrouwen en liefde. Een middag somberen in Berlijn met filosoof Byung-Chul Han.
Een medestander voor het Collectiegebouw in Rotterdam.

NB
Kapitalisme is ook een keuze, van politiek en bedrijven. Het heeft veel revoluties overleeft en zelfs wordt het omarmd door het communistische China.
Alleen Putin denkt dat het anders kan.
Old November 18th, 2014, 09:07 PM   #5868
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 827

Waar trek je de grens? De Primark? Een Apple Store? Coolblue?

Dat gaat niet lukken. Wat je als gemeente Rotterdam wel kunt doen, is mensen in staat te stellen om vrij te zijn:

Maar als u zich hier zo bewust van bent, dan moet u toch maatregelen kunnen nemen?
‘Het is moeilijk om uit het gelid te stappen. Het zijn de idioten die er buiten vallen. De idioot is diegene die zich bevrijdt uit het web, die niet communiceert. Hij hult zich in stilzwijgen. Kijkt u eens de film van Lars von Trier, The Idiots. De idioten staan op zichzelf.’

Bent u hier de idioot?
Ik… iedereen kan een zeker idiotisme praktiseren, maar het is moeilijk. Het is bijna onmogelijk om een buitenbeentje te zijn in het conformistische web waarin wij leven. Niemand wil opvallen. Maar de enige manier om weerstand te bieden, is om voor idioot te spelen. Het probleem is niet langer dat wij onze mening niet kunnen of mogen uiten, maar dat we de hele dag móéten communiceren.

Wat een bevrijding is het om eens niets te hoeven zeggen en te kunnen zwijgen. Alleen dan hebben we de mogelijkheid om iets steeds zeldzamers te bereiken, want alleen dan is het mogelijk te zeggen wat werkelijk waard is gezegd te worden. Wij moeten ruimten creëren waar je eenzaam kunt zijn en kan zwijgen. Er moet een manier worden gevonden om ons te bevrijden van het conformisme, de heerschappij van de totale transparantie. Dat is onze opdracht voor de toekomst.’
Old November 18th, 2014, 09:12 PM   #5869
Carnisser
Registered User

Likes (Received): 46

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
En die exclusieve winkels ga je van ze lang zal ze leven niet op deze plek krijgen net zoals dat niet lukt op de Kalverstraat of Oxford Street. Die gaan eerder op de Meent zitten.

Overigens verbaast het me dat Ard zo ageert tegen Primark vanwege de kledingproductiepraktijken. Als Applefan ageert hij immers ook niet tegen Apple Stores ondanks de arbeidsomstandigheden daar en zelfmoordgolven in fabrieken. Wat dat betreft heeft die keten niet zo'n heel veel betere geschiedenis.

Ik denk eerder gezegd ook aan de Meent en omgeving voor meer ambachtelijke en exclusieve winkels. Ten oosten van de Coolsingel heeft t wel iets speciaals[Martkthal,Meent,Laurenskerk,kubuswoningen,Statendam enz] wat gewoon wat meer "heeft" dan de Lijnbaan die voorlopig niet exclusief zal worden heb ik t idee.
Carnisser no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2014, 09:16 PM   #5870
Uplander
Wat een uitzicht!

Kiezen kent geen grens. Alleen nadenken en afwegingen maken daar zitten de beperkingen. Het kapitalisme is een fenomeen dat je niet meer terugdraait. Ik zou ook niet weten voor wat.
Wat rest zijn de uitwassen, maar die zijn vaak ook niet te beheersen en worden vaak niet goed begrepen.
Amerikaanse rijkaards proberen het met filantropie, maar ook die ondervinden beperkingen in hun keuzes. Piketty wijst erop dat er iets anders gaande is.
Old November 18th, 2014, 10:30 PM   #5871
Erasmus
Registered User

Likes (Received): 5

Voor al diegenen die om wat voor ethische reden dan ook niet naar de Primark gaan of zeggen te gaan: kijk eens naar de labeltjes in je kledingkast en waar alles gemaakt is, dikke kans dat je bij een groot deel van je garderobe labeltjes tegenkomt met 'made in Indonesia', 'made in Bangladesh' en meer van dat soort landen. Of je nu naar de Primark gaat, de Gaastra Store of waar dan ook, van al die kleding is het grootste deel gemaakt in lage lonen landen. Hetzelfde geldt voor de IKEA, wil de laatste die niets van IKEA heeft het licht uitdoen?
Welke winkel ook op welke plek gevestigd wordt, de kans is levensgroot dat ergens in de cyclus van grondstof bij de bron tot eindproduct in de winkel iets gebeurd is dat strijdig is met ons beeld van 'menselijke waardigheid', 'ecologisch verantwoord' of wat dan ook. Diegenen die van mening zijn dat zij daar geen deel van uitmaken zitten niet hier op het forum, maar behoren waarschijnlijk tot een nog niet ontdekte stam ergens op Irian Jaya ofzo en die zijn waarschijnlijk in de gelukkige omstandigheid dat zij niet weten wat de rest van de mensheid doet om de wereld, de natuur en de mensheid zelf te verzieken.
Waarschijnlijk komt dus de Primark in het Forum te zitten, hopelijk heeft die tent een aanzuigende werking voor andere detaillisten, de kleintjes het liefst...

EPA001 liked this post
Erasmus no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2014, 11:21 PM   #5872
Uplander
Wat een uitzicht!

Op mijn mijn laatste aankoop, een winterjas zit geen labeltje, alleen ingenaaid iets over het materiaalmerk en los bijgevoegd de wasvoorschriften.
Old November 19th, 2014, 10:03 AM   #5873
Oh?!
der Niederländer

Likes (Received): 38

Niet alleen kleding wordt in de lage lonen landen gefabriceerd. Dat geld praktisch voor alles waar we voor moeten betalen en komt voort uit het simpele feit dat mensen steeds weer een lagere prijs willen betalen. Denk maar aan alle gadgets die je thuis hebt liggen, aan het drukwerk dat je in de bus ontvangt, aan de software die je gebruikt. Steeds meer "productie" wordt verplaatst naar elders. Wat overblijft is een zogenaamde kenniseconomie. Het is echter een kwestie van tijd voordat ook de kennis algemeen gedeeld is en andere, goedkopere landen daarin het stokje overnemen. Wil je dat tij keren, dan zul je naar een strengere vorm van protectionisme moeten gaan (weren van import uit lage lonen landen) OF op prijs moeten concurreren (lees: lagere lonen / lagere productiekosten / lager bestedingsniveau / minder investeringen >>> meer armoede (uitgedrukt in geld, niet perse in geluk)).

Eric Offereins, EPA001 liked this post
Oh?! no está en línea   Reply With Quote
Old November 19th, 2014, 01:25 PM   #5874
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 7801

dat is idd het onderliggende probleem. Alles lijkt wel alleen om lage prjis te draaien tegenwoordig.
Eric Offereins está en línea ahora   Reply With Quote

Reply

Tags
oma

Thread Tools

Posting Rules