search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajh?

Ojajh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old April 4th, 2017, 02:17 PM   #1801
savornin
Registered User

Likes (Received): 1420

Quote:
Originally Posted by Stratosphere 2020 View Post
Ik hoop van harte dat Rotterdam geen yuppenstad wordt, maar een inclusieve stad dat zich ook manifesteert in de straatbeeld. Ik ben eerlijk gezegd niet bang dat Rotterdam een yuppenstad wordt, het heeft de tragiek in haar geschiedenis mee.

Amsterdam heeft ook tragiek in de geschiedenis, en is nu een echte yuppenstad aan het worden.
savornin no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old April 4th, 2017, 03:41 PM   #1802
Rkastelan
Registered User

Rkastelan's Avatar

Likes (Received): 1008

Berlijn lijkt me het beste voorbeeld.
Maar volgens mij is het daar wel beter leven dan in Amsterdam.
Rotterdam zal meer op Berlijn gaan lijken dan op Amsterdam denk ik.
Rkastelan no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2017, 06:13 PM   #1803
Sol
Registered User

Likes (Received): 2478

Iedereen doet alsof de populariteit van de stad een gegven is, maar in Amerika willen veel vooral jonge mensen de steden ontvluchten omdat het daar zo duur is. Ze voegen ook de daad bij het woord. Zie bijvoorbeeld New York, waar steeds minder mensen wonen.
Old April 4th, 2017, 06:26 PM   #1804
Westpoort
Registered User

Likes (Received): 1374

Quote:
Originally Posted by Sol View Post
Iedereen doet alsof de populariteit van de stad een gegven is, maar in Amerika willen veel vooral jonge mensen de steden ontvluchten omdat het daar zo duur is. Ze voegen ook de daad bij het woord. Zie bijvoorbeeld New York, waar steeds minder mensen wonen.
Klopt; in de NYT stonds onlangs een artikel hierover:
https://www.nytimes.com/2017/01/23/u...=top-news&_r=0
Westpoort está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 4th, 2017, 06:38 PM   #1805
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Likes (Received): 1914

Quote:
Originally Posted by Sol View Post
ik neem aan dat je in de laatste bijzin een bepaalde categorie mensen bedoelt?
New York groeit tamelijk hard namelijk.

The U.S. Census Bureau has estimated New York Citys population at 8,537,673, as of July 2016. This represented an increase of 362,500 residents (or 4.4 percent) over the April 2010 decennial census count of 8,175,133. The city has not witnessed such a robust pace of growth in over a half-century. ...

Each of the citys five boroughs registered gains in population. The Bronx saw the largest increase, up 5.1 percent, followed by Brooklyn (5.0 percent), Queens (4.6 percent), and Manhattan (3.6 percent); Staten Island showed the smallest gain (1.6 percent) over the 75-month period. The increase for the Bronx brings it close to its historical high, achieved in 1970, when the population of the borough was at 1.472 million.

http://www1.nyc.gov/site/planning/da...pulations.page
Magistraler no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2017, 06:54 PM   #1806
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 25057

Zelfs in het perperdure en ultrastedelijke Manhattan dus aardig wat groei, procentueel veel hoger dan in Rotterdam.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2017, 06:55 PM   #1807
Sol
Registered User

De stad zelf groeit nog wel (maar anders dan Magistraler stelt relatief langzaam), maar de regio krimpt: People are fleeing New York at an alarming rate.

Een grote stad is ook niet alles.
Old April 4th, 2017, 09:30 PM   #1808
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 4797

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
Zelfs in het perperdure en ultrastedelijke Manhattan dus aardig wat groei, procentueel veel hoger dan in Rotterdam.
4,4% in 6 jaar tijd vind ik nou niet echt zo spectaculair. Ik denk dat Rotterdam sneller is gegroeid. Op 01-01-2010 zaten we op 592.939 en nu zitten we op 639.481 per eind februari 2017.

Dat is een groei van 7,8% over een periode van iets meer dan 7 jaar. Haal je daar de groei dankzij Rozenburg vanaf (12.000 inwoners) haal je nog steeds een groei van 5,8% in diezelfde periode.

http://www.stadsarchief.rotterdam.nl...dam-vanaf-1868
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

renterghem liked this post
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2017, 09:45 PM   #1809
Sol
Registered User

Die groei door Rozenburg is een papieren kwestie dus die moet je er natuurlijk afhalen. Dan nog blijft voor Rotterdam een hogere groei over dan voor New York. Aangezien Magistraler regelmatig laat weten dat Rotterdam niet hard groeit, begrijp ik deze uitspraak van Magistraler dan ook niet helemaal:

Quote:
New York groeit tamelijk hard namelijk.
Old April 18th, 2017, 08:56 PM   #1810
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

(AD)

EPA001, Bouwmaardoor, rebbel13, jb_nl liked this post
Old April 18th, 2017, 09:13 PM   #1811
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

De stadsranden van de GROTE steden zouden juist (dicht) moeten worden bebouwd.

Het probleem zit in het volplempen van stadsranden van middelgrote en kleine gemeentes.
Old April 21st, 2017, 09:38 AM   #1812
RottaRoffa
Registered User

Likes (Received): 1060

Dubbele cijfers stijging huizenprijzen Rotterdam

Hehe, eindelijk zit Rotterdam ook in de dubbele cijfers voor wat betreft de stijging van de huizenprijzen. En wat ook belangrijk is, is dat het aantal verkopen zelfs nog explosiever stijgt. In het noordelijke deel van de Randstad zie je een stagnatie en in Amsterdam zelfs een daling van het aantal verkopen. In Amsterdam en Utrecht is de huizenmarkt nu eigenlijk gewoon drooggekookt. Aantal verkopen (beschikbaarheid) daalt en de m2-prijs stijgt daar als een dolle. Dat wordt nu definitief een markt voor speculanten. Als Rotterdam de komende 2 á 3 jaar haar woningbouwproductie goed op gang weet te krijgen, en ook de stroom transformaties en renovaties weet te consolideren én liefst uit te breiden, dan krijg je jaar op jaar een toestroom uit de noordelijke Randstad naar Rotterdam. Na 75 jaar ligt er eindelijk een serieuze kans om aan de armoedeval te ontsnappen.

Bouwmaardoor, EPA001, Eric Offereins liked this post
RottaRoffa no está en línea   Reply With Quote
Old April 21st, 2017, 01:55 PM   #1813
Sol
Registered User

Zoveel mensen die investeren in gebakken lucht. Ik zie niet in wat dat doet met het oplossen van de armoede. Beter zou zijn als mensen hun geld uitgeven aan tastbare zaken: uit eten gaan, verbouwing woning enz. Dat schept werkgelegenheid en vermindert de armoede.
Old April 21st, 2017, 02:12 PM   #1814
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Likes (Received): 3008

Tijdje niet in Rotterdam geweest Sol? Dat is namelijk exact wat er gebeurt. Verpauperde panden die vaak in de armere wijken opgekocht worden, opgeknapt worden, soms door particulieren en regelmatig door ontwikkelaars. Daarna met vette winst doorverkocht aan een koopkrachtig stelletje die weer wat te besteden hebben als ze de stad in gaan. Niet zelden zit er tussen die stelletjes iemand met een succesvol klein bedrijf dat zich ook verplaatst naar Rotterdam. Twee vliegen in n klap.

petjuh liked this post
Bouwmaardoor no está en línea   Reply With Quote
Old April 21st, 2017, 03:36 PM   #1815
RottaRoffa
Registered User

Likes (Received): 1060

Quote:
Originally Posted by Bouwmaardoor View Post
Tijdje niet in Rotterdam geweest Sol? Dat is namelijk exact wat er gebeurt. Verpauperde panden die vaak in de armere wijken opgekocht worden, opgeknapt worden, soms door particulieren en regelmatig door ontwikkelaars. Daarna met vette winst doorverkocht aan een koopkrachtig stelletje die weer wat te besteden hebben als ze de stad in gaan. Niet zelden zit er tussen die stelletjes iemand met een succesvol klein bedrijf dat zich ook verplaatst naar Rotterdam. Twee vliegen in n klap.
Je bent me voor want ik vermoed ook dat SOL het zicht op de Rotterdamse alledaagsheid goed kwijt is. Het aantal steigers tegen de gevels, puincontainers op parkeerplekken en klusbedrijven is zo langzamerhand niet meer te tellen. Bijna overal is men nu bezig en dat begon zo'n jaar geleden echt op te vallen. Daarnaast zie je, een schaal groter, leegstaande kantoorpandjes, scholen, nutsgebouwen, etc. een woonbestemming krijgen. Het wemelt nu van dat soort projecten. En nu begint eindelijk ook de nieuwbouw, weliswaar te langzaam, echt op gang te komen. Als ik door mijn eigen buurt hobbel moet ik echt zoeken naar straatjes waar helemaal niets gebeurt.

Wieland, Eric Offereins liked this post
RottaRoffa no está en línea   Reply With Quote
Old April 21st, 2017, 06:39 PM   #1816
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Zo'n snelle stijging betekent wel dat het aanbod de vraag niet bijhoudt. Meer bouwen dus.
Old April 21st, 2017, 07:59 PM   #1817
Magistraler
alomtegenwoordig

Magistraler's Avatar

Quote:
Originally Posted by RottaRoffa View Post
.... ik vermoed ook dat SOL het zicht op de Rotterdamse alledaagsheid goed kwijt is.....
Quote:
Tijdje niet in Rotterdam geweest Sol? Dat is namelijk exact wat er gebeurt. Verpauperde panden die vaak in de armere wijken opgekocht worden, opgeknapt worden,

Hij zegt toch nergens dat er niet verbouwd wordt in Rotterdam?

Wel dat (positieve) effect op de armoede van renovaties veel hoger is dan het effect van hogere huizenprijzen.
Old April 21st, 2017, 11:54 PM   #1818
Sol
Registered User

Quote:
Je begrijpt me verkeerd. Gentrificatie is (over het algemeen) goed en ik weet dat dat ook in Rotterdam gebeurt. Waar het mij om gaat is dat mensen niet een te groot deel van het inkomen kwijt moeten zijn aan wonen en dan in het bijzonder het speculatieve element ervan. Dat geld is namelijk niet meer beschikbaar voor andere uitgaven. Geld uitgeven aan verbouwingen is uiteraard prima, want dat zorgt voor lokale werkgelegenheid.

jb_nl liked this post
Sol está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 23rd, 2017, 08:03 PM   #1819
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Likes (Received): 3008

Dan begreep ik je verkeerd en heb je een goed punt. Alleen snap ik niet waarom je die opmerking maakt voor Rotterdam want er wordt flink geklust in Rotterdam.
Bouwmaardoor no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2017, 08:01 AM   #1820
petjuh
Registered User

Likes (Received): 465

Ja aannemers hebben genoeg te doen, op de westersingel is het bijvoorbeeld echt bizar :-)
petjuh está en línea ahora   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules