search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 24th, 2016, 11:18 PM   #7321
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 17689

Er zat de afgelopen tijd natuurlijk wel een crisis in de weg. Nu die voorbij is zou er wat mij betreft gerust een nieuw en ambitieuzer plan mogen komen.
Ik kan nog wel een paar jaar wachten.

z0nnebril liked this post
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old August 25th, 2016, 11:57 AM   #7322
TC03
Registered User

TC03's Avatar

Likes (Received): 69

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
Met kleine projecten is niets mis. Dit project is echter niet klein! Het gaat hier om een ENORM kavel, waar slechts een zeer beperkt bouwvolume op wordt gerealiseerd. Ook is het complete bouwblok nu 'op slot'. Andere ontwikkelaars kunnen er niks meer mee.
Dat klopt, maar ik bedoel klein qua volume (aantal woningen), niet zozeer kavel oppervlakte. Aan potentiële inwoners is meer een gebrek dan aan aan kavels, ik zou het zonden vinden als een deel van die potentie opgeslokt zou worden door een te groot matig project.

Persoonlijk vind ik dit project op zichzelf niet eens zo slecht, volgens mij komt de teleurstelling meer voort uit het feit dat eerst ambitieuzer was + dat er een Primark in komt. Maar als ik de renders bekijk, zie ik een aardige verdichting op een goede lokatie dat smaakt naar meer. Maar ik heb liever dat iemand anders dat 'meer' uitvoert om te voorkomen dat het teveel eendheidsworst wordt.

EPA001 liked this post
TC03 no está en línea   Reply With Quote
Old August 25th, 2016, 12:09 PM   #7323
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Er komt amper volume bij. Geen verdichting dus.
Old August 25th, 2016, 12:41 PM   #7324
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 1715

Het meest jammere vind ik de gevel bij het Lijnbaan containerpark. Zo verdwijnt dat lelijke containerpark nooit.
Old August 25th, 2016, 01:04 PM   #7325
FTN1970
Follow The News

Likes (Received): 12

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
Er komt amper volume bij. Geen verdichting dus.
Er moest toch worden verdicht wat betreft woningen in de binnenstad?
Waarom was dan niet gewoon minstens 500 woningen van minimaal 80 m2 per app. Dit is een gemiste kans op zo'n grote kavel. Zo krijg je nooit de gewenste verdichting van het gewenst aantal woningen in de binnenstad.

jb_nl, Eric Offereins liked this post
FTN1970 no está en línea   Reply With Quote
Old August 25th, 2016, 04:39 PM   #7326
petjuh
Registered User

Likes (Received): 290

Hopelijk gaat er iets helemaal mis en stopt dit kansloze project.

jb_nl liked this post
petjuh no está en línea   Reply With Quote
Old August 25th, 2016, 07:00 PM   #7327
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Quote:
Originally Posted by FTN1970 View Post
Er moest toch worden verdicht wat betreft woningen in de binnenstad?
Waarom was dan niet gewoon minstens 500 woningen van minimaal 80 m2 per app. Dit is een gemiste kans op zo'n grote kavel. Zo krijg je nooit de gewenste verdichting van het gewenst aantal woningen in de binnenstad.
Inderdaad.
Old August 26th, 2016, 03:38 PM   #7328
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Likes (Received): 1035

Zomaar een random idee:

* 2 laags retail met zeer grote oppervlaktes die geliefd zijn onder de grote retailers
* Food court aan de binnenkant
* Er bovenop een verhoogd park met 3 grote torens van 140, 150 en 170 meter. Één daarvan is een hoteltoren, een andere toren heeft huurappartemente in de vrije sector en een andere toren heeft koopappartementen.

Totaal aantal woningen: 600
Totaal aantal hotelkamers: 500

Ik weet ZEKER dat je dit kan wegzetten in de huidige markt.

Is this post an added value? Give a small donation to the following Bitcoin address: 18vVcUso9wy3hejpb9izXukXEuSvMkyVwm

Eric Offereins, Poeh-hee liked this post
LE CLOCHARD no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2016, 08:13 PM   #7329
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 703

Een (gerealiseerd) project op een geheel nieuwe schaal zou een vliegwieleffect kunnen hebben voor de wijze waarop een samenwerkend stadsbestuur en het bedrijfsleven de stad in een 21e eeuwse context gaan zien: de stad die kenbaar maakt in alle opzichten een hoger ambitieniveau na te willen streven, een moderne, concurrerende metropool wil zijn die als weinig andere steden luxe "highrise-living" in het centrum en aan de rivier kan realiseren ten behoeve van hoger opgeleiden in met name de kenniseconomie - een tweede wederopbouwdynamiek die analyse, wil, risico en een constructievere en effectievere samenwerking tussen politiek/bestuur en bedrijfsleven vereist.

SypsiloN liked this post
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2016, 11:50 AM   #7330
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Geheel mee eens.

Het is natuurlijk van de zotte dat het huidige plan volledig leunt op één grote discutabele kledingzaak en een transformatie van een lullig kantoortorentje.

Dat terwijl je hier makkelijk 30.000 m2 aan attractieve retail had kunnen realiseren voor verschillende modemerken die nog niet in Rotterdam aanwezig zijn (& Other Stories, Massimo Dutti, COS, Uniqlo, Top shop, Bana Republic, Kiko Milano, Anthropologie, Bimba y Lola, Calzedonia, Muji, Oysho enzovoorts enzovoorts) in combinatie met een cluster aan torens die verschillende doelgroepen bedienen die nu moeite hebben om woonruimte te vinden in het centrum van Rotterdam.

Dat is het ambitieniveau wat ik verwacht bij een stad als Rotterdam.

Is hier niet een alternatief plan voor te maken (snelle photoshop/impressie) met wat getallen er bij door de heren van RTM XL waarna de media opgezocht wordt? Het zal allicht niets veranderen, maar in ieder geval is de publieke opinie te beïnvloeden.

Is this post an added value? Give a small donation to the following Bitcoin address: 18vVcUso9wy3hejpb9izXukXEuSvMkyVwm

Poeh-hee liked this post
Old August 27th, 2016, 12:13 PM   #7331
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Als al die ketens belangstelling hadden waarom waren die de Primark niet te vlug af en zit nu alleen de Primark er in? Ik denk dat je de retailmarkt hier wat overschat.

EPA001, Adriaen Paets, Topaas liked this post
Old August 27th, 2016, 12:24 PM   #7332
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Ik denk persoonlijk dat die ketens geen zin hebben om te komen naar een stad waar het winkelhart wordt gedomineerd door de Lijnbaan en de Koopgoot.

Echter, als je een plan presenteert wat hoge ambitie, kwaliteit en luxe uitstraalt op een absolute toplocatie en je hebt een paar schapen over de dam, dan volgt de rest ook. Daar ben ik wel van overtuigd.

Het huidige plan Forum is inderdaad niet zo'n plan.

Old August 27th, 2016, 12:29 PM   #7333
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 7231

Dat plan werd gepresenteerd en is dus niet van de grond gekomen. Je overtuiging is best leuk om te lezen maar mist elke relatie met de werkelijkheid en is ook op geen enkele reële ontwikkeling of verwachting gebaseerd.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Nieuwste fotoseries:
|
|
|
|
|

Komende series: Athene, Kos, Limassol, Beiroet, Baalbek, Heraklion, Zakynthos, Genua, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Madrid, Bergen(N), Tromsø, Longyearbyen, Magdalenafjord, Honningsvåg, Noordkaap, Briksdalgletsjer

EPA001, Maarten_Mulder liked this post
Topaas no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2016, 12:32 PM   #7334
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Topaas View Post
Dat plan werd gepresenteerd en is dus niet van de grond gekomen. Je overtuiging is best leuk om te lezen maar mist elke relatie met de werkelijkheid en is ook op geen enkele reële ontwikkeling of verwachting gebaseerd.
Bijzonder om dat laatste stuk te horen van iemand die niet in het vastgoed zit.

Dat plan werd gepresenteerd in een tijd dat Rotterdam er werkelijk 180 graden anders voor stond. Ik kan je vertellen, uit zeer betrouwbare bron (de ontwikkelaar), dat als de markt 3 jaar geleden was geweest zoals die nu was geweest ze een veel ambitieuzer plan hadden ontwikkeld (lees: veel meer woningen en eventueel een hotel).

Je misplaatste opmerking slaat dus werkelijk nergens op.

Old August 27th, 2016, 12:50 PM   #7335
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 7231

Grappig genoeg onderstreep je met jouw geïrriteerde post juist hetgeen ik schreef.

Nieuwste fotoseries:
|
|
|
|
|

Komende series: Athene, Kos, Limassol, Beiroet, Baalbek, Heraklion, Zakynthos, Genua, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Madrid, Bergen(N), Tromsø, Longyearbyen, Magdalenafjord, Honningsvåg, Noordkaap, Briksdalgletsjer
Topaas no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2016, 12:54 PM   #7336
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 1498

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
Als al die ketens belangstelling hadden waarom waren die de Primark niet te vlug af en zit nu alleen de Primark er in? Ik denk dat je de retailmarkt hier wat overschat.
Waarom draai je de rollen om?
Retailers zijn geen ontwikkelaars, ontwikkelaars zijn ontwikkelaars.
Het was aan hén om een mooi plan te presenteren dat de genoemde ketens, die zelfs in veel middelgrote steden aanwezig zijn, zou interesseren. Maar het was natuurlijk makkelijker om gewoon duizenden vierkante meters aan één afnemer te slijten. Ontwikkelen en wegwezen.

Het grootste manco van Rotterdam is de inflexibele en onaantrekkelijke Lijnbaan. Veel moderne ketens willen panden met een unieke uitstraling, en een keuze uit verschillende hoeveelheden m2. Geen dertien-in-een-dozijn "containers" met laag plafond en geen enkel uniek kenmerk. Juist hier was ruimte om daar wat aan te doen.
Kijk maar hoe de herontwikkeling van Ter Meulen toch een paar interessante winkelvolumes opleverde, waar meteen nieuwe ketens op inhaakten.

LE CLOCHARD, Adriaen Paets, jamieb010 liked this post
SkyBridge no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2016, 12:55 PM   #7337
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Nee hoor Topaas, ik kan prima tussen de regels door lezen.

Wat jij schreef doet er niet toe, het gaat om hetgeen je impliceert. Met die opmerking impliceerde je dat een dusdanig ambitieus plan niet mogelijk is omdat het niet van de grond is gekomen.

Ik vertel je alleen maar dat dit WEL mogelijk is.
Old August 27th, 2016, 01:39 PM   #7338
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 1715

Ik denk ook dat het aan de ontwikkelaar ligt en niet aan de markt zelf. Of nog preciezer gezegd: dat het aan de nieuwe aandeelhouder van de ontwikkelaar ligt. Het adagium is: Rotterdam is voor ons niet interessant genoeg, dus deze plot zo snel mogelijk afwikkelen en wegwezen daar. Dan kun je huilie huilie gaan doen, maar vanuit NYC kunnen ze zich ook maar op een beperkt aantal steden richten.
Old August 27th, 2016, 01:46 PM   #7339
Pruim
shnnbp

Pruim's Avatar

Likes (Received): 7

Dan moet je wel met een betere onderbouwing komen dan een plaatje met de tekst "ik weet het zeker".

Een hotel met 500 kamers in een toren van 150 meter? Welke keten kan dat in de markt zetten? Nhow Rotterdam heeft 287 kamers. Nhow bij de RAI heeft 650 kamers en is slechts 90 meter. De kosten van een veel hogere toren met minder kamers zijn dus serieus hoger.

Topaas liked this post
Pruim no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2016, 05:25 PM   #7340
Rkastelan
Registered User

Likes (Received): 218

Is het plan eigenlijk al door de welstand heen? Waar wacht de uitvoering eigenlijk op?
Rkastelan no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
oma

Thread Tools

Posting Rules