daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old September 27th, 2007, 10:28 PM   #1
Da_Vinci
Registered User

Da_Vinci's Avatar

Likes (Received): 0

ANTWERPEN | KIEL | Blue Gate (Petroleum Zuid)

Dit stond vanmorgen in de krant en leek mij belangrijk genoeg om een Thread te beginnen.

4.000 nieuwe jobs dankzij distributiecentrum Antwerpen

Antwerpen gaat een gigantisch distributiecentrum bouwen aan de rand van de stad. Dat moet het zware verkeer uit de binnenstad weghouden en vierduizend overwegend laaggeschoolden aan een job helpen.

De redenering achter het distributiecentrum is eenvoudig. "Laat leveranciers en aannemers hun goederen en materialen per binnenschip, trein of vrachtwagen droppen in een uithoek van de stad. Daar wordt alles uitgeladen en in functie van de eindbestemming verdeeld over kleine, milieuvriendelijke bestelwagens", aldus De Morgen.

"We willen de Antwerpse binnenstad autoluw maken", legt economieschepen Robert Voorhamme (sp.a) uit. "Het zware vrachtverkeer past absoluut niet in die filosofie. Door hun ladingen te lossen aan de rand van de stad passen we een mouw aan de overlast die de vrachtwagens veroorzaken."

Volgens de eerste berekeningen zorgt het distributiecentrum voor 4.000 nieuwe jobs. Vooral laaggeschoolden zouden aan de slag kunnen in de magazijnen, maar om de logistieke machine draaiende te houden zijn ook hogeropgeleiden nodig.

Het distributiecentrum is nog niet voor morgen. De plek waar het moet komen, de oude industri๋le zone Petroleum-Zuid, is nu nog zwaar vervuild. De sanering van het ongeveer 105 hectare grote gebied start vermoedelijk volgend jaar.

Goed plan zou ik zeggen, 4000 extra jobs is niet niks. Das meer als bij Opel Antwerpen!

Last edited by Da_Vinci; September 27th, 2007 at 10:46 PM.
Da_Vinci no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 28th, 2007, 03:00 AM   #2
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Likes (Received): 63

Minder auto's in de stad!
Old September 28th, 2007, 09:02 AM   #3
poller1
Registered User

Likes (Received): 70

Quote:
Originally Posted by ƒƒ View Post
Minder auto's in de stad!

Man dat gezeik over die auto's begint me zwaar te irriteren.
Duikt in elke thread op tegenwoordig.

Waar ik van droom is een stad zonder fietsers, met goed OV, veel voetgangers, en auto's waar het kan.

Van de zomer was ik in Rome, waar heel weinig fietsers rondreden : een verademing!

fietsers in Antwerpen :
Op het voetpad denken ze dat ze baas zijn, op straat, roodlicht kennen ze niet, als je ze aanspreekt beginnen ze te brullen...
Echt erg.
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old September 28th, 2007, 09:46 AM   #4
poller1
Registered User

Mijn vorige post was mss wat cru... maar je kan het gebied binnen de leien toch moeilijk oververzadigd qua auto's noemen he...

Alleen de as Carnotstraat-Gemeentestraat + Quellinstraat die kanten is het wat druk... en op de toegangswegen, maar daar zit ook veel transitverkeer tussen.

De binnenstad, zelfs belangrijke assen als Kipdorp, Nationalestraat, zelfs de Kaaien ... zijn buiten enkele kwartiertjes in de spits vrij verlaten qua autoverkeer...
Old September 28th, 2007, 11:36 AM   #5
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Voor ge begint te veralgemenen:
- Ik rij nooit op den trottoir, dat zijn meestal joden. Ge moet daar maar is gaan kijken: daar fietsen ze op het voetpad, en de meesten hebben ook niet door dat die stroken naast de rijbaan in het midden van de Charlottalei fietspad zijn, dus gaan ze daar doodleuk met hun buggy'tje over wandelen;
- Waarom voor een rood licht licht stoppen als er geen voertuig afkomt? Is toch puur tijdverlies lijkt me;
- Ik brul niet als men mij aanspreekt, integendeel ik rij hoffelijk.
Aan een zebrapad laat ik mensen bijna altijd over wandelen (vooral vrouwen natuurlijk ). Ik heb het al dikwijls voorgehad dat ik vertraagde voor een oversteken-willende voetganger, maar dat die toch bleef staan omdat er een auto achter mij nog langsraasde.
Altijd ben ik duidelijk in wat ik ga doen, hanteer niet of niet meer bestaande regels: arm uitsteken bij afslagen is blijkbaar niet meer verplicht, is best schandalig, ben er al door in aanraking gekomen met een andere fietser die afsloeg naar links zonder arm uit te steken, terwijl ik hem aan het voorbijsteken was (ik reed 30 km/u, hield mij dus aan de maximumsnelheid in de Anselmostraat).
Ook als ik uitwijk voor een dubbelgeparkeerde doe ik teken, iets wat nooit in een of ander reglement gestaan heeft.
En 's nachts uiteraard altijd mijn geel fluovestje, en mijn lichten (wat veel fietsers inderdaad niet doen).

Ik vermoed dat ge mij moeilijk een fietser kunt noemen waar ge u aan kunt irriteren...

Op het HHF heb ik het al dikwijls gezegd, maar ik zie echt geen ander voordeel in de auto dan de snelheid. Voor de rest vervuilt het alleen maar, en kost het veel geld.
Old September 28th, 2007, 12:27 PM   #6
poller1
Registered User

Quote:
- Ik rij nooit op den trottoir, dat zijn meestal joden. Ge moet daar maar is gaan kijken: daar fietsen ze op het voetpad, en de meesten hebben ook niet door dat die stroken naast de rijbaan in het midden van de Charlottalei fietspad zijn, dus gaan ze daar doodleuk met hun buggy'tje over wandelen;
- Waarom voor een rood licht licht stoppen als er geen voertuig afkomt? Is toch puur tijdverlies lijkt me;
- Ik brul niet als men mij aanspreekt, integendeel ik rij hoffelijk.
Aan een zebrapad laat ik mensen bijna altijd over wandelen (vooral vrouwen natuurlijk ). Ik heb het al dikwijls voorgehad dat ik vertraagde voor een oversteken-willende voetganger, maar dat die toch bleef staan omdat er een auto achter mij nog langsraasde.
Altijd ben ik duidelijk in wat ik ga doen, hanteer niet of niet meer bestaande regels: arm uitsteken bij afslagen is blijkbaar niet meer verplicht, is best schandalig, ben er al door in aanraking gekomen met een andere fietser die afsloeg naar links zonder arm uit te steken, terwijl ik hem aan het voorbijsteken was (ik reed 30 km/u, hield mij dus aan de maximumsnelheid in de Anselmostraat).
Ook als ik uitwijk voor een dubbelgeparkeerde doe ik teken, iets wat nooit in een of ander reglement gestaan heeft.
En 's nachts uiteraard altijd mijn geel fluovestje, en mijn lichten (wat veel fietsers inderdaad niet doen).

Ik vermoed dat ge mij moeilijk een fietser kunt noemen waar ge u aan kunt irriteren...

Op het HHF heb ik het al dikwijls gezegd, maar ik zie echt geen ander voordeel in de auto dan de snelheid. Voor de rest vervuilt het alleen maar, en kost het veel geld.
Klopt... maar ik heb ook al een paar keer gezegd dat ik zoveel mogelijk te voet doe en met het OV, maar onze specifieke situatie als samengesteld gezin vereist voorlopig echt wel een auto. Ik spreek niet over 2 auto's he. Het enige wat wij vragen is bereikbaarheid voor bewoners. De stad wil toch jonge gezinnen met kinderen, wel, wij zijn er ้้n, met een auto die we best discreet willen gebruiken.

Het is een moeilijk evenwicht en men zal mss nog meer specifieke wijksituaties moeten bekijken.

Bovendien, auto's worden wel steeds properder. Zware belasting op autobezit ben ik zelfs niet tegen. Maar 'haatcampagnes' tegen alles wat auto is in de stad lijkt me eerder nefast.

Heb zelf overlaatst gefietst in Antwerpen, van AWW naar Post op de Groenplaats en terug. Stad is er niet aan aangepast, als fietser is het onmogelijk om je constant aan de regels te houden, dat heb ik wel gemerkt!
Old September 28th, 2007, 01:31 PM   #7
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Is de oversteek van de Mechelsesteenweg over den Boulevard nog altijd zo'n ramp? Gaan ze er eigenlijk iets aan doen of zullen we richting stad altijd het zebrapad moeten blijven gebruiken?
Old September 28th, 2007, 01:46 PM   #8
poller1
Registered User

Quote:
Is de oversteek van de Mechelsesteenweg over den Boulevard nog altijd zo'n ramp? Gaan ze er eigenlijk iets aan doen of zullen we richting stad altijd het zebrapad moeten blijven gebruiken?

Denk dat men dat zal aanpassen als die tunnelkes in werking treden.

Hopelijk zal het stadinwaartse verkeer in het algemeen dan wat beter behandeld worden.
Old September 28th, 2007, 02:02 PM   #9
Da_Vinci
Registered User

Da_Vinci's Avatar

Het vooral goed dat er nu minder vrachtwagens de stad in rijden. Nu staan ze vaak op onmogelijke plaatsen om te laden en lossen. T zal beter zijn voor de doorstroming van het verkeer. Verder kunnen ze de ladingen samenvoegen waardoor er minder halflege vrachtwagens rond rijden. Ik denk dat vrachtwagenchaffeurs dit project ook wel zien zitten. Met een 20 tonner door de smalle straten van binnenstad rijden is geen pretje.

Last edited by Da_Vinci; September 28th, 2007 at 03:56 PM.
Da_Vinci no está en línea   Reply With Quote
Old September 28th, 2007, 02:26 PM   #10
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 691

Zeker weer een fantastisch project! Men sprak zelfs over het gebruiken van cargo-trams, maar met ons druk tramnetwerk zal dat er niet van komen wrs.

Maar wederom zeker een positief initiatief!
Meurisse está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 28th, 2007, 06:14 PM   #11
johanvl
Registered User

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Zeker weer een fantastisch project! Men sprak zelfs over het gebruiken van cargo-trams, maar met ons druk tramnetwerk zal dat er niet van komen wrs.

Maar wederom zeker een positief initiatief!
Cargotrams, klinkt cool :p. Bwa binnen de leien zal da idd moeilijk worre, mr derbuiten, moet toch perfect gaan :p
Old September 28th, 2007, 06:50 PM   #12
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Quote:
Originally Posted by Da_Vinci View Post
4.000 nieuwe jobs dankzij distributiecentrum Antwerpen
Antwerpen gaat een gigantisch distributiecentrum bouwen aan de rand van de stad. Dat moet het zware verkeer uit de binnenstad weghouden en vierduizend overwegend laaggeschoolden aan een job helpen.
Old September 28th, 2007, 06:55 PM   #13
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Quote:
Originally Posted by poller1 View Post
Man dat gezeik over die auto's begint me zwaar te irriteren. Duikt in elke thread op tegenwoordig.
En terecht, dat dat opduikt. Auto's horen nu eenmaal niet in een stad, in principe. Of toch niet zoals ze nu vaak gebruikt worden.

Quote:
Waar ik van droom is een stad zonder fietsers
Ga je ze allemaal doodrijden ofzo?

Quote:
fietsers in Antwerpen :
Op het voetpad denken ze dat ze baas zijn, op straat, roodlicht kennen ze niet, als je ze aanspreekt beginnen ze te brullen... Echt erg.
Wat een veralgemening
Ik rijd nooit (NOOIT!) door rood. Ik rijd ook nooit op een voetpad, 'zelfs' niet als de rijweg bekasseid of betramspoord is.
Waar ik je wel kan volgen, is dat sommigen/velen inderdaad dringend een lesje in hoffelijkheid en verkeersregels zouden moeten krijgen, maar dat geldt voor fietsers niet m้้r dan voor automobilisten hoor. (Ik erger me overigens meer aan zulke boertige fietsers, omdat die mij ook een slechte naam geven, QED)
Old September 29th, 2007, 01:19 AM   #14
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 238

Tja, er zijn nu eenmaal een percentage onbeschofteriken in de samenleving (en die zitten in เlle maatschappelijke groepen, niet enkel bij de mensen met een welbepaald geloof ), en die nemen soms de fiets of de auto, en doen dan van die ergerlijke zaken.

Maar dat gedrag heeft weinig met de auto of fiets te maken, maar alles met de eikel die het voertuig in kwestie bestuurt

Ik denk dat een auto echt wel zijn nut heeft, al was het maar om voor een gezin boodschappen te gaan doen (kun je echt niet allemaal te voet of met de fiets meezeulen, tenzij je elke dag naar de supermarkt wilt), om uit te gaan op uren waarop het openbaar vervoer niet rijdt, of om trajecten af te leggen waar geen deftig openbaar vervoer op rijdt (bijvoorbeeld van de ene randgemeente naar de andere).

Ik vind ook dat het in Antwerpen qua verkeersdrukte echt wel meevalt. Ik was deze zomer in Dublin, daar kennen ze het begrip autovrije straten duidelijk nog niet: allemaal van supperdrukke banen pal in het centrum, gezellig is anders... )

Waar wel nog zware ingrijpen nodig zijn is aan de Noorderleien en aan de Rooseveltplaats: die zijn door het drukke en chaotische verkeer echt niet te genieten. Hopelijk zal dat beter worden na de heraanleg.
Polri no está en línea   Reply With Quote
Old September 29th, 2007, 07:00 PM   #15
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 692

Hebben jullie geen Cambio?
Old September 29th, 2007, 11:28 PM   #16
Murano
Registered User

Murano's Avatar

Likes (Received): 12

Quote:
Is trouwens ook de situatie als je met de fiets van de Keyserlei de Meir op wilt (naar de Teniersplaats).
Door een verhoogde berm tussen de middenstrook en de zijstrook richting Bolivarplaats, moet je als fietser over het voetpad gaan. Maar dit is altijd zeer druk en de voetgangers verwachten ook geen fietsers.
Ipv dat men dus ergens een verlaagde opening cre๋ert waar fietsers doorheen kunnen, duwt men iedereen (onduidelijk) door ้้n gaatje..
Murano no está en línea   Reply With Quote
Old September 30th, 2007, 03:16 PM   #17
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by Fluimkabouter View Post
Hebben jullie geen Cambio?
Jawel, ze gaan nu ook Cambiopunten uitbouwen in de districten.

In Gent is het wel uitgebreider voorlopig denk ik, en over het succes kan ik ook niet veel vertellen. Maar het bestaat, en ik steun het wel (is eigenlijk ideaal voor alleenstaande stadsbewoners, en dat is een groep die ahw dagelijks groeit in aantal).
Old October 1st, 2007, 12:03 AM   #18
KVP
Registered User

Quote:
- Ik rij nooit op den trottoir, dat zijn meestal joden.
Haha, over veralgemenen gesproken!
KVP no está en línea   Reply With Quote
Old December 10th, 2008, 09:50 AM   #19
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

www.gva.be

Quote:
10/12 Hoogspanningsstation Petrol geeft buurt meer stroom

Neen, dit blauwe gevaarte aan de D’Herbouvillekaai is g้้n modern kunstwerk. En het is ook geen herdenkingsmomument. Het is het nieuwe hoogspanningsstation Petrol.

Elektriciteitsbeheerder Elia nam het maandag officieel in gebruik. Petrol genereert een spanning van 150.000 volt en versterkt daarmee de elektriciteitsvoorziening in de omgeving.

Voor het ontwerp van het nieuwe station organiseerde de stad Antwerpen een architectuurwedstrijd. Het architectenbureau noA uit Brussel haalde de opdracht binnen en tekende een indrukwekkend station van 23 meter hoog, 24 meter breed en 14 meter diep.

en wie weet staat er hier rechts van ooit een voetbalstadion
Old December 13th, 2008, 07:07 PM   #20
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Transformatorgebouw Petrol

een mooie landmark voor de omgeving! en hopelijk staat hier in de niet zo verre toekomst nog een mooiere en grotere landmark naast

met veel tegenlicht:

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules