SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | Westewagenstraat 66/74 | opgeleverd

561K views 3K replies 213 participants last post by  RottaRoffa 
#1 · (Edited)
Een overzicht van afbeeldingen en nieuws van BlueCity is te vinden op http://urbie.city/rotterdam/westewagenstraat

-----

Aan de Westewagenstraat worden twee wederopbouw panden afgebroken om te worden vervangen door 231 studentenwoningen. Het ontwerp is van Klunder Architecten.: :)
Verwachte start van de bouw: najaar 2016

edit: renders toegevoegd.

edit 2: nieuwe renders (bron: https://www.flickr.com/photos/janvanhelleman/23961499572/in/datetaken/ )



Sjoerd Berghuis heeft weer nieuwe impressies op Instagram geplaatst








situatie per 23 april 2016:



 
See less See more
3
#420 ·
Er zijn vele forummers waarvan de teller staat op duizenden posts. Dat moet je relativeren want zelden bestaat de post uit twee woorden: mee eens! Nu wil ik mijn teller ook maar eens ophogen door te zeggen dat ik het eens ben met de laatste post van Uplander. En het blijft boeiend te zien hoeveel moeite mensen met vele duizenden posts hebben met een welbespraakte nieuwkomer die ook nog eens kennis blijkt te hebben van hun exclusieve studieachtergrond, de stadsontwikkeling. Ik beschouw Lipsservice als een welkome verrijking op het forum die met succes de alleenheerschappij van enkelen bezig is aan de kaak te stellen. Ik vind dat moedig en prima!
 
#422 ·
Misschien moet je de bal ook eens bij jezelf neerleggen. Het is wel erg gemakkelijk om mensen met duizenden posts over één kam te scheren. Toen ik nog geen fulltime baan had was ik zonder twijfel één van de actiefste forumleden (o.a. ook úren per week stekende in de projectoverzichten). Erg jammer dus dat je zo zwart-wit kijkt; nieuwkomer=kwaliteit, oude rot=zeurpiet.
 
#423 ·
@ 1943

Noem eens namen? Want ik voel me niet aangesproken door jou en Uplander en kan me zo snel ook geen andere mensen indenken die veel posten maar nooit iets inhoudelijks te melden zouden hebben.

Verder ben je wel erg overdreven blij met de komst van Lipservice, zou bijna gaan denken dat het een alter ego van je is... :cheers:
 
#424 ·
^^Nee hoor, ik had jullie geen van beiden op het oog. En wie wel dat is niet nodig hier te noemen en bovendien heb ik best waardering voor hen. Ik gebruikte het zinnetje als een aanloopje voor mezelf, ook een keertje zeggen ik ben het met je eens. En nogmaals, ik vind strijd en het hebben van afwijkende meningen boeiend. Je moet dat accepteren en er aangenaam op anticiperen, vervelende reacties vermijden, je zou na afloop samen een borrel moeten kunnen drinken. Met mijn beste vriendje knokte ik vroeger als jochie wel eens, maar na het gevecht liepen we met de armen over de schouder weer naar huis. Zoets... En nu is er iemand op het forum die de confrontatie o.m. met jullie zoekt. Dat is uitdagend en ook boeiend.
 
#427 ·
Ondanks dat ik zou zeggen dat het gebied niet op zich staat en dat een afstand van '60 meter' mi 'de directe omgeving' impliceert, is (de zogenaamde aantrekkelijkheid van) het nieuwbouwplan van Klunder menigmaal in relatie tot De Grote kerk en het -plein uitgelegd.
 
#426 ·
Het is heel interessant dat de afgelopen week (zo ongeveer) op verschillende plaatsen een gesprek gevoerd wordt over hoe we hier met elkaar om moeten gaan; over hoe we ons tot elkaar uitdrukken en over wat wel en niet kan.

Het je in acht nemen, of houden, van omgangsvormen wanneer je het niet met elkaar eens bent, wanneer je om wat voor reden geërgerd bent, blijkt vaak al lastig 'langs de lijn', laat staan op een anoniem internetforum.

En wat de aanmoedigingen van oa 1943 betreft; ik denk dat hij bedoelt te zeggen dat hij blij is dat iemand een standpunt -bijvoorbeeld tav de wel bekende wederopbouwarchitectuur- verkondigt waar hij zich mee kan identificeren. Het is, zeker wat toch zulke onpopulaire standpunten betreft, wellicht fijn om iemand te vinden die het met je eens is.
Ik ben overigens ook gaan posten omdat ik het eenzijdige, ééndimensionale gebrabbel over zulke kwesties zat was.
Ik kan me daarnaast herinneren dat 1943 (en/of andere posters) menigmaal weggezet werd, gebruikmakend van oneigenlijke argumenten. Wat vaak terugkwam: iemand aanvallen op zijn/haar beheersing van de Nederlandse taal, het inzetten van zogenaamde autoriteitsargumenten of anderszins domweg op de persoon spelen.
 
#428 ·
Dat klopt, zelfs als incidenteel gordijnen van het stadspodium dicht zitten, heeft het gebied Westewagenhoven nog een relatie met haar omgeving. Over het algemeen een rommelige omgeving, waar een duidelijk doel gesteld moet worden, waar men in de toekomst mee heen wil. Stedebouwkundig gezien dus erg gecompliceerd, is er elders in andere steden vergelijkingsmateriaal? Niet direkt. Rest bij mij de vraag: Is het nog een uitdaging om hier rond de Delftsevaart er iets van te maken of laten we het zo?

Historie - wederopbouw - nieuwbouw, dat zijn de drie pilaren waar je hier ten alle tijden van moet uitgaan. Vervolgens werk je ieder deel van een plan uit om het goed en in harmonie te laten samengaan. Dat is in mijn woonplaats aan één groot plein redelijk gelukt, dus waarom zou dat in Rotterdam niet kunnen op een iets hoger niveau?
 
#429 ·
Grote kans op nieuwbouw Westewagenstraat

De commissie FIB van de gemeente Rotterdam die over bouwen en wonen gaat heeft gisteren vergaderd over de toekomst van de panden van de Westewagenstraat. Het betreft drie wederopbouwflatjes tegenover de Laurenskerk die door de gemeente als cultuur historisch erfgoed worden bestempeld.

Twee van de panden zijn eigendom van Vervat Vastgoed die deze panden wil slopen en er nieuwbouw voor studenten wil neerzetten. In een onlangs gepresenteerde scan waarin renovatie of sloop-nieuwbouw van de panden tegenover elkaar werden gezet werd de erfgoedstelling van de gemeente nog eens bevestigd. De renovatievariant won het op de meeste punten van de nieuwbouwvariant.

De leden van raadcommissie FIB oordeelde overwegend anders. Een meerderheid van de partijen kan zich vinden in nieuwbouw op deze locatie en sloop van de huidige panden omdat deze niet zouden functioneren in dit gebied. De impressie van de nieuwbouw die Vervat toonde vonden zij wel te massaal en buitenproportioneel voor deze locatie. Ook op de architectuur was het e.e.a aan te merken. Ook wilde ze van Vervat de toezegging dat hij de kosten vergoed van eventuele claims en dat de gemeente een vergoeding ontvangt omdat op de grond nieuwbouw wordt gezet i.p.v. renovatie van de huidige panden.

Omdat er nog geen bouwplan is moet gewacht worden op de bouwaanvraag van Vervat vastgoed waarna deze kan worden beoordeeld. Wethouder Karakus eiste wel dat deze binnen enkele maanden binnen moet zijn.

Top010
 
#431 ·
Grote kans op nieuwbouw Westewagenstraat

In een onlangs gepresenteerde scan waarin renovatie of sloop-nieuwbouw van de panden tegenover elkaar werden gezet werd de erfgoedstelling van de gemeente nog eens bevestigd. De renovatievariant won het op de meeste punten van de nieuwbouwvariant.

De impressie van de nieuwbouw die Vervat toonde vonden zij wel te massaal en buitenproportioneel voor deze locatie. Ook op de architectuur was het e.e.a aan te merken. Ook wilde ze van Vervat de toezegging dat hij de kosten vergoed van eventuele claims en dat de gemeente een vergoeding ontvangt omdat op de grond nieuwbouw wordt gezet i.p.v. renovatie van de huidige panden.

Omdat er nog geen bouwplan is moet gewacht worden op de bouwaanvraag van Vervat vastgoed waarna deze kan worden beoordeeld. Wethouder Karakus eiste wel dat deze binnen enkele maanden binnen moet zijn.

Top010
Als ik deze alinea's lees dan vraag ik mij af: dekt de kop de lading wel.
Vervat wordt enigzins onder druk gezet, n.m.m.
 
#432 ·
^ Zo lijkt het in eerste instantie wel. Maar Vervat zit al lang genoeg in het wereldje om dit spelletje te kennen... hij zal vast hoog hebben ingezet wat betreft aantal woningen e.d. - genoeg om er nog e.e.a. vanaf te schrapen.
Dat stukje mbt claims lijkt me het gevolg van een aantal debacles van de laatste tijd die de gemeente geld heeft gekost.
 
#433 ·
Ik heb het idee dat de raad de commissie (met die beruchte scan) wel gaat overrulen.

De gemeente zit idd waarschijnlijk niet te wachten op probleempjes, zoals bij de markthal waar voor 3M een paar kabels omgelegd moesten worden.
Uitkopen van huurders en claims omwonenden zijn toch altijd voor Vervat?
 
#435 ·
Ik liep gister langs de achterkant van de Westewagenstraat aan de kant van het water. Die kant, nu overal voorzien van mooi plaveisel, zonder troep, van Meentbrug tot de Hoogstraat zag er uit om door een ringetje te halen. Ik dacht hier leuke terrasjes plaatsen in plaats van aan de straat waar je onmogelijk prettig kan zitten met dat zicht op die gevels van V&D en parkeergarage, de auto's in de Leeuwenstraat en die paar winkels in het Minervagebouw. Die paar leuke losstaande gebouwen herontwikkelen en geen nieuwe joekel als de Hofdame, met vanaf de straat leuke doorkijkjes naar de Laurenskerk. Die achterkant aan het water zou heel aardig kunnen worden al heb je er niet de hele dag zon. Ook beter voor de gezondheid want Nederland schijnt het grootste percentage huidkankerpatienten te tellen. Alleen inderdaad dat gebouw aan de overkant met die hoge schoorstenen voor de stadsverwarming en dat alle decennia lang de omgeving staat te verpesten, wat daarmee te doen? Zei een passant....
 
#437 ·
te massaal zeggen ze dan :eek:hno: Juist fijn als hier een goed gesloten bouwblok komt te staan met veel verdichting op gebied van bewoners. Wel te hopen dat het geheel er goed uit gaat zien en een degelijke plint krijgt.

@lipservice: overigens over de discussie over De Heuvel / CoC etc. we hebben in het hoogbouwcafé een he/bi/ho topic voor dat soort zaken, hier: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=643809&page=190 Verder vraag ik me nogal af waar je gebruikersnaam nou precies op slaat :lol: Is voor meerdere lezingen vatbaar.
 
#438 ·
Jb.. Kijk om dat soort stomme boeren opmerkingen te bestrijden is de heuvel icm het Coc nou nodig
Dank voor de inzichtvolle bijval van mijn argument.

Je advies toont daarentegen weinig inzicht helaas, het gesprek over de voorlichting van het Coc werd niet om de inhoud van die voorlichting gevoerd, maar om de maatschappelijke relevant van de heuvel wat context te geven. Ben je weer bij zo?
 
Top