daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools
Old January 20th, 2005, 06:53 PM   #1
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1128

Van Sluis zet winkelplan door

Rotterdams Dagblad:

Wethouder: 'Ik ga niet wachten op een wetswijziging'

De gemeente Rotterdam wil een grotere vrijheid voor het vaststellen van openingstijden van winkels. Wethouder M. W. van Sluis (economie) onderhandelt met het ministerie van Economische Zaken over toestemming voor een experiment met 'maatwerk' voor winkelgebieden.

Rotterdam - Rotterdam heeft geen zin om te wachten op de aangekondigde wijziging van de Winkeltijdenwet. Van Sluis wil al op heel korte termijn proeven doen met verruiming van de openingstijden van winkels, onder meer bij de grote winkelcentra Zuidplein en Alexandrium en bij winkelgebieden in de deelgemeenten Noord en Delfshaven. De wethouder denkt hierbij aan openstelling op alle zon- en feestdagen.

Rotterdam denkt dat door verruiming van de winkeltijden er meer werkgelegenheid ontstaat door de vraag naar meer winkelpersoneel. Ook kan het een impuls zijn voor allochtoon ondernemerschap, omzetstijging in de winkels en voor de internationale uitstraling van Rotterdam. Omdat bij verruiming minder ontheffingen hoeven te worden verleend, vermindert de ambtelijke inzet en is ook minder handhaving nodig.

Nadelen zijn er ook, weet hij. De werkbelasting voor ondernemers en personeel neemt toe, er zijn voor hen minder rustmomenten, bedrijfskosten veranderen en voor veiligheid en openbare orde is meer politie nodig.

Ook vreest hij dat niet alle winkeliers meedoen en dat leidt weer tot een verbrokkeld beeld in winkelstraten. Daar komt bij dat winkels in omliggende gemeenten extra concurrentie krijgen.

De wethouder heeft al een keer eerder bij minister Brinkhorst (Economische Zaken) gevraagd om aanpassing van de Winkeltijdenwet. De bewindsman kondigde dit voorjaar aan de wet te evalueren. Als blijkt dat die moet worden aangepast, moeten ook verschillende adviesorganen van de minister zich hierover buigen. Pas dan volgt een voorstel voor wetswijziging, bespreking in Kamercommissie en behandeling door de Tweede en de Eerste Kamer.

Te lang
Van Sluis: ,,Dat duurt ons te lang. Zo'n hele procedure vergt twee tot drie jaar. Daar gaan we niet op zitten wachten.'' De wethouder is er overigens al achter dat ook toestemming voor een experiment niet op heel korte termijn zal worden verleend.

In Rotterdam is de bevoegdheid om binnen wettelijke mogelijkheden ontheffing te verlenen voor winkelopening gedelegeerd aan de deelgemeenten. Hoek van Holland, Hoogvliet, Feijenoord en Hillegersberg-Schiebroek zeggen geen behoefte te hebben aan verruiming van de winkeltijden. Charlois en IJsselmonde zijn voor een beperkte verruiming, de andere deelgemeenten voelen wel voor een experiment.

Sponsored Links

Old January 20th, 2005, 06:54 PM   #2
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1128

Nu nog ruimere openingstijden in het centrum (of zijn die er al?). Elke avond koopavond, of iig een paar keer per week lijkt me een goed plan. En 2 keer per jaar koopnacht.
Old January 20th, 2005, 07:18 PM   #3
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Of gewoon een stuk of tien 7/11s verspreid over de binnenstad, ben ik ook al blij. Gelukkig is er al een Subway op Stadhuisplein nu. Nu nog 7/11 dus, en Taco Bell en Starbucks, en we zijn compleet. (ja, ik ben pro-globalisatie..)
Old January 20th, 2005, 09:09 PM   #4
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Likes (Received): 1

De Winkeltijdenwet is al vrij ruim. Er is wel een maximum maar wanneer een winkel open is, bepaalt de winkel en niet de wet. Hoelang een winkel open is, bepaalt de wet. En dat mag van mij zo blijven. Liever extra winkels voor andere tijdstippen.
eusebius no está en línea   Reply With Quote
Old January 21st, 2005, 03:17 AM   #5
Rotterdam A
Registered User

Likes (Received): 60

Top vent die van der Sluis. Hij mag de nieuwe president worden van Rotterdam. Deze man straalt één en al daadkracht uit. Echte Rotterdammer die man.
Rotterdam A no está en línea   Reply With Quote
Old January 21st, 2005, 12:10 PM   #6
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

goed idee! De Mediamarkt is al langer open in het centrum, als meer winkels dat gaan doen bevordert dat de levendigheid in de stad!
Nexxd no está en línea   Reply With Quote
Old January 21st, 2005, 12:48 PM   #7
Awais
The Undefinable

Awais's Avatar

Likes (Received): 0

@ Rotterdam: Hij is een goede vent. Ik steun deze plan daarom ook enorm.
Alleen of hij superdaadkrachtig is... In de havenkwestie had hij hard moeten zijn.
Toen bleek hij slechts een zacht eitje.
Old January 21st, 2005, 01:15 PM   #8
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3739

Van Sluis lijkt me als een van de weinigen een eerlijke vent, maar wellicht iets te naïef voor politiek. Het idee om winkels de mogelijkheid te geven langer open te stellen lijkt me een vorm van ruimte maken waar ik het prima mee kan vinden.
Jan no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules