daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Brugge & Brugse Ommeland

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Old November 20th, 2004, 08:45 PM   #1
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Arrow BRUGGE | Overzicht, projecten & plannen

B R U G G E

Stadsgewest Brugge
  • Centrumgemeente: Brugge
    (omvat: Centrum, Kristus-Koning, Sint-Pieters, Sint-Jozef, Koolkerke, Sint-Andries, Sint-Michiels, Sint-Kruis, Assebroek, Zeebrugge, Zwankendamme, Dudzele en Lissewege)

Om het topic enigszins te beperken en overzichtelijk te houden hebben we Brugge opgesplitst in een stedelijk gebied en kustgebied.
    Voor het kustgebied zie: ZEEBRUGGE & HINTERLAND

• Randgemeenten: Damme, Jabbeke, Oostkamp, Zedelgem, Zuienkerke

Wijken

gemaakt door vank

1. Centrum | 2. Kristus-Koning | 3. Sint-Pieters | 4. Sint-Jozef | 5. Koolkerke | 6. Sint-Kruis | 7. Assebroek | 8. Sint-Michiels | 9. Sint-Andries

Overzicht

Centrum

Sint-Pieters

Koolkerke

Kristus-Koning

Assebroek

Sint-Kruis

Sint-Andries

Sint-Michiels

Projecten
Centrum | Stationsomgeving | Concertgebouw & 't Zand | Rijksarchief Predikherenrei

Assebroek & Sint-Kruis

Sint-Pieters, Sint-Jozef, Koolkerke & Kristus-Koning | Nieuw voetbalstadion | B-Park

Sint-Andries & Sint-Michiels | Chartreuse-Kinepolis

Zeebrugge & Hinterland | Cruise terminal

Mobiliteit
Mobiliteit | Openbaar vervoer | Fietsbeleid | E403 - N31: Brugge-Zeebrugge | A11: Brugge-Westkapelle | L50A/L51 | Uitbouw spoorlijn (Gent-Brugge) | Zeehaven van Brugge | Kanaal Gent-Brugge-Oostende | Schipdonkkanaal | SHIP (Visartsluis) | Internationale luchthaven Oostende-Brugge

Andere onderwerpen

Shoppingstad | Studentenstad | Industriezones | Bij de toeristische wereldtop! | Hoe zou het kunnen zijn... | Verdwenen gebouwen | Kan men in Brugge (te) modern bouwen? | Bekende Bruggelingen?

Off-topic
Brugs Front balcony

Foto's
foto's Brugge

Last edited by vank; January 25th, 2014 at 11:34 PM.
vank no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 17th, 2007, 03:40 PM   #2
Chimaera
Registered User

Likes (Received): 101

BRUGGE : Projecten & plannen 2007

Huidige werven, toekomstplannen, recente realisaties en nooit verwezenlijkte projecten... Voor de buitenstaander/leek lijkt er in Brugge niks te gebeuren, en een deel van de cliché's klopt wel, maar er wordt toch wel wat gebouwd en gepland in het Brugse. Eerst een (aan te vullen) overzicht, uitleg en eventuele foto's/renderings volgen later. Als het iemand interesseert, anders steek ik er geen werk in.

Lopende bouwprojecten:
1) "Groen Brugge" en ruime stationsomgeving

+ ZIE TOPIC "Brugge: stationsomgeving"
2) KHBO: nieuwe hogeschoolcampus in Sint-Michiels (expressweg)

http://www.stadskrant.com/ims/detail...MenuID=.#Photo
http://www.khbo.be/NieuwbouwBrugge
http://www.khbo.be/5006

Gepland:

1) Nieuwe Beurshalle (zeg maar expohallen) op oesterparking aan achterzijde station

2) Hypermarkt Sint-Pieters

3) Fnac Brugge (verbouwing pand op Markt)

4) Transformatie BLOSO-site Julien Saelens Stadion: topsporthal, velodroom...

Misschien:

1) Verbouwing Jan Breydelstadion (indien verhuis niet zou doorgaan) of nieuw stadion voor Cercle?

2) Nieuw project ter vervanging paviljoen Toyo Ito

Gerealiseerd:

1) Kinepolis Sint-Michiels

2) Paviljoen Toyo Ito

3) Conzettbrug Coupure

4) Bruggen en onthaalgebouw Kanaaleiland/Minnewater
http://www.bconstruct.be/index.php?id=18
(op zelfde pagina ook foto's van busluifel 't Zand en Kolenkaai voor Nieuwe Molens)
+ ZIE POSTING VERDER IN DEZE TOPIC
5) Concertgebouw

http://concertgebouw.be/ > info > foto's
6) Magdalenazaal
http://www.cultuurcentrumbrugge.be/maz.asp
7) Cultureel Centrum Dudzele: multifunctioneel, 84 miljoen BEF, 600 plaatsen

9) OCMW-gebouw Ruddershove

10) Verbouwing Entrepot tot jeugdcentrum

11) Renovatie Nieuwe Molens en Bloemmolens De Wulf, bouw nieuw appartementsblok

+ ZIE TOPIC "Brugge: Nieuwe Molens"
voorstellen die het niet haalden:
http://www.archi.be/nl/0155BruggeCanal.html
http://www.architectuur.be/data/arch...e%20molens.pdf
12) Nieuw provinciegebouw

13) Uitbreiding Jan Breydelstadion

14) Nieuwe bestemming bedrijfspand Smedepoort: stedelijke exporuimte "De Bond"
http://www.cultuurcentrumbrugge.be/debond.asp
15) Heringebruikname oud stedelijk concertgebouw als De Republiek, met drie cinemazalen

16) Restauratie Ciné Zwart Huis (2/3 zalen) tot Ciné Liberty (herstelling oorspronkelijke zaal)

17) Nieuwe woonwijk op de site van de voormalige stadsgevangenis 't Pandreitje, naast het Astridpark in het centrum. Detail:

18) Verbouwing oude loodsen en werkplaatsen Gistfabriek tot lofts

19) Stora-Enso Terminal Zeebrugge

http://www.noa-architecten.net/index.html
20) Iets ouder: hoofdzetel met auditorium van de Vlaamse Landmaatschappij afdeling West-Vlaanderen, destijds ontworpen door de Brugse architect Stephane Beel voor Bacob. Locatie: langs de expressweg.

Niet gerealiseerd/niks meer van gehoord:

1) Masterplan as Zand-nieuw station met torengebouwen en nieuw congresgebouw (jaren '40?)
ZIE POSTING VERDER IN DEZE TOPIC
2) Veemarkt/slachthuis 1942-1943

3) Sea-Trade Terminal Rem Koolhaas

4) Verbouwing Veemarkt Sint-Pieters tot beurshalle

5) Verbouwing Beurshalle tot "Gastrodome"

6) Andere ontwerpen concertgebouw (o.a. Neutelings-Riedijk en Eisenman)
http://www.neutelings-riedijk.com/in...=14,57,0,0,1,0

7) Reconversie oude Gistfabriek tot Provinciaal Museum voor Moderne Kunst
8) Nieuwe bestemming elektriciteitscentrale Brugeoise: kunsthal

9) Oorspronkelijk project De Nieuwe Molens: renovatie- en nieuwbouwproject voormalige industriezone Kolenkaai-Draaikom

Verdwenen/gesloten (van sommige gebouwen zijn foto's te vinden op www.beeldbankbrugge.be):
Brugge had vroeger een aantal prachtige bioscopen in het stadscentrum, waarvan een deel werd uitgebaat door "Baron Rex" (bekend van de zalen in o.a. Antwerpen):
Kennedy Complex: 2 grote bioscoopzalen (zaal Kennedy: ca. 600 plaatsen, gebogen scherm), 2 kleine (nu appartementsgebouw)
Ciné Chaplin (nu winkel Bond Moyson)
Ciné Rembrandt/Van Eyck
Ciné Memlinc (nu verborgen achter jeugdherberg/café) houten klapstoelen, balkon
Ciné Liberty (stopt volgende week als bioscoopzaal) ZIE HOGER
Verder:
groot deel 19de eeuwse gebouwen Gistfabriek ZIE POSTING VERDER IN DEZE TOPIC
Edgar Desmedtstadion ZIE POSTING VERDER IN DEZE TOPIC
Albert Dyserinckstadion ZIE POSTING VERDER IN DEZE TOPIC

...

Als ik in Brugge ben neem ik foto's (scanner is helaas kapot) uit onder meer de brochures van het concertgebouw (andere inzendingen) en de Nieuwe Molens (urbanistisch project met onder meer de verbouwing van de oude bloemsilo tot toren met 14 verdiepingen, helaas abrupt beëindigd na de verdachte brand op de werf, nadat een deel van het project al quasi afgewerkt was)

Last edited by Chimaera; April 13th, 2007 at 11:05 AM.
Chimaera no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2007, 06:31 PM   #3
B!
Registered User

Likes (Received): 63

Super! Ik ben geïnteresseerd

Ik ben zo iemand met een klein vooroordeel over Brugge ja? Is er nog wat gerealiseerd na het Concertgebouw...? Aan jou om het tegendeel te bewijzen!

Die hogeschool daar, ziet er al netjes uit!

Grtz B!
B! no está en línea   Reply With Quote
Old March 23rd, 2007, 05:44 PM   #4
8000
Registered User

Likes (Received): 0

Ik heb de publicatie van de wedstrijd voor dat 'Sea trade center' uit 1990. Naast de winnaar OMA Rem koolhaas (waar Xaveer de Geyter ook aan meewerkte) staan daar ook nog ontwerpen in van: Fumihiko Maki, Aldo Rossi/Claude Zuber, Charles Vandenhove en Bob van Reeth.
Met Zeebrugge had men vaak nogal grote plannen, zoek maar eens het Sint-Pietersstation Brugge op in www.beeldbankbrugge.be. In de eerste helft van de 20ste eeuw was dat station 'iets' groter dan de stopplaats nu. Blijkbaar verwachtte men een bevolking van 100.000 inwoners in Zeebrugge (volgens de begeleidende tekst). Waarom dat station dan in Sint-Pieters gebouwd moest worden ipv Zeebrugge, is wel wat bizar. Volgens het laatste Ruimtelijk structuurplan Brugge zou dit station trouwens opnieuw meer uitgebouwd moeten worden als halte van de geplande lightrail-verbinding (Loppem/Chartreusegebied - Zeebrugge), om het AZ St-Jan en de omliggende site met oa. het OCMW-gebouw Ruddershove.
Dat VLM gebouw van Stephane Beel is ook van de achterkant erg interessant, als je daar foto's van vindt...
Naast de nieuwe campus van het KHBO werkt men aan de opwaardering van de Expressweg N31 (wegwerken kruispunten):
kruispunt N31 met Kon. Astridlaan:

kruispunt N31 met Witte Beerstraat:

Aan de noordkant van het station Brugge werd onlangs ook een nieuw seinhuis gebouwd:

Last edited by 8000; March 23rd, 2007 at 05:51 PM.
8000 no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2007, 07:33 PM   #5
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Waarom werd onder het station nooit een 2de tunnel gegraven vanuit kant Sint Michiels om het verkeer beter te doseren naar het rondpunt aan de voorzijde?
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2007, 08:34 PM   #6
Chimaera
Registered User

Quote:
Originally Posted by De Snor View Post
Waarom werd onder het station nooit een 2de tunnel gegraven vanuit kant Sint Michiels om het verkeer beter te doseren naar het rondpunt aan de voorzijde?
Ze zullen dat destijds niet nodig hebben geacht zeker. Nu lijkt het me moeilijk om een tunnel onder het station te graven...

Als afsluitertje van al de vandaag geposte afbeeldingen nog een foto van een verbouwde winkel met woning in mijn vroegere buurt, Scheepsdalelaan, aan Ezelpoort. Eerste helft jaren negentig denk ik.
Old April 3rd, 2007, 02:11 PM   #7
8000
Registered User

Quote:
Waar zou die dan moeten komen?
De plannen om de Vaartdijkstraat tot oostelijke ontsluiting om te vormen, had waarschijnlijk ook tot doel het knooppunt 'boeveriepoort' te verlichten. Maar we weten allemaal wat met die plannen gebeurd is... Ik dacht ergens opgevangen te hebben dat men wel een extra fietstunnel plant/plande tijdens de huidige omvorming van de stationssite, maar dat plan is waarschijnlijk weer afgevoerd.

Ik vind het huidige concertgebouw wel helemaal niet slecht, het heeft kwaliteiten die Peter Eisenmans ontwerp niet had bv. pleinafsluiter, toevoeging ad skyline. De bovenzichten van Eisenmans ontwerp zijn wel spectaculair, maar ik stelde me toch wat vragen bij de vormgeving van op ooghoogte gezien en dus zoals men het gebouw in het echt zou ervaren. Welke materialisatie werd daar eigenlijk voorzien?

Last edited by 8000; April 3rd, 2007 at 02:20 PM.
Old April 3rd, 2007, 02:47 PM   #8
Chimaera
Registered User

Het gebouw dat er nu staat heb ik in zekere mate leren appreciëren, maar de hele context waarin het er gekomen is laat toch een wrange nasmaak achter, en ik vraag me af (want ik leef niet meer echt in Brugge) hoe het concertgebouw door de Bruggelingen zelf nu eigenlijk beleefd/ervaren wordt.

@Batlo: de Nieuwe Molens situeren zich langs de Kolenkaai, aan de overkant van het kanaal gezien vanaf de Fort Lapin, het stukje Brugse ring tussen Scheepsdalebrug en Krakelebrug. Zoals ik schreef is het oorspronkelijke project slechts gedeeltelijk uitgevoerd, maar is er niks meer van te merken en heeft men nu het oude fabrieksgebouw opnieuw gerenoveerd en er een appartementsgebouw voorgeplaatst. Ik ben er een tijdje geleden gepasseerd en het lijkt me afgewerkt.
Old April 4th, 2007, 01:15 PM   #9
Chimaera
Registered User

@Batlo: had ik nog vergeten te vermelden: voor een rendering van de huidige situatie, surf naar een van de oudere pagina's van dit forum, daar staat een topic over de NM. Komend weekend ben ik terug in Brugge en kan ik eens een foto nemen van hoe Kolenkaai, Bloemmolens De Wulf en De Nieuwe Molens er nu uitzien.
Old April 4th, 2007, 03:29 PM   #10
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Quote:
Originally Posted by 8000 View Post
Waar zou die dan moeten komen?
De plannen om de Vaartdijkstraat tot oostelijke ontsluiting om te vormen, had waarschijnlijk ook tot doel het knooppunt 'boeveriepoort' te verlichten. Maar we weten allemaal wat met die plannen gebeurd is... Ik dacht ergens opgevangen te hebben dat men wel een extra fietstunnel plant/plande tijdens de huidige omvorming van de stationssite, maar dat plan is waarschijnlijk weer afgevoerd.
Euh...kun je me hierover eens meer vertellen aub
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2007, 04:52 PM   #11
8000
Registered User

Quote:
Euh...kun je me hierover eens meer vertellen aub
Het Lappersfortbos kende niet enkel een 'bedreiging' vanwege mogelijke uitbreiding bedrijventerrein (oa nieuw busdepot De Lijn), maar ook door de omvorming van de eenrichtingsbaan Vaartdijkstraat (naast het kanaal Brugge-Gent) tot een nieuwe ontsluitingsbaan (aansluiting expressweg/E403). Wegens protestacties (bezetting Lappersfortbos, dat is dacht ik wel voldoende in de media geweest zodat iedereen in België er op de hoogte van is/was) is dit alles niet doorgegaan...
kaartje en wat meer uitleg: hier.
Ook tegen het Chartreuseproject (opgenomen in de beleidsnota 2007-2012: "Aan de Chartreuse verrijst een zone voor hoogwaardige diensten en productontwikkeling. Het project moet kwalitatieve architectuur bieden als poort tot Brugge. Door weloverwogen invulling met bedrijven biedt deze zone een toegevoegde waarde op het vlak van aanbod en werkgelegenheid.") voeren dezelfde groep mensen actie. Meer info hier.

Nieuw kantorencomplex aan de Katelijnepoort (langs stadsring):

Meer info hierover en een interview met de urbanisatieschepen van stad Brugge over andere projecten hier

Edit: Blijkbaar zijn de plannen voor het Lappersfort nog niet helemaal van de baan, busdepot is nu volgens mij wel gepland in het project aan de voorkant van het station, maar blijkbaar zijn niet alle projecten geschrapt: meer info hier.
Old April 4th, 2007, 09:00 PM   #12
Chimaera
Registered User

Lappersfortbos, Chartreuse, de stadionlocatie in Loppem... één naam duikt telkens opnieuw op als het om protest gaat: het GGF of Groene Gordel Front. Daarnaast is de verbreding van en ontsluiting via de Vaartdijkstraat (deels) tegengehouden door één mysterieuze persoon, ik denk een "buurtbewoner" die daarmee ook het cinemacomplex aan het station definitief wist af te voeren en waarvan ik ook een steunbetuiging heb gelezen op de site van de Witte Pion, actiegroep tegen een nieuwe clubstadion in Loppem.

Dat project aan de Katelijnepoort: vorig weekend heb ik gezien dat de Belgacomgebouwen daar afgebroken zijn. Ik geloof dat ze volledig van plan zijn zich uit Brugge terug te trekken, als het al niet is gebeurd. Ook de kantoren aan de achterkant van het station (de neo-art-nouveau-chinese-stijl gebouwen) zouden te huur staan.

Ik weet niet goed wat te denken van die "Lapperforters". Aan de ene kant deel ik wel hun ecologische bekommernis, en aan de andere kant kan ik me niet vinden in het beleid van Moenaert. Maar hun schijnbare alleen-tegen-de-wereld ingesteldheid en radicale visie maakt het moeilijk om ermee samen te werken. Hoewel ik noch van christendemocraten als van liberalen een grote fan ben, hoop ik stilletjes dat de huidige driekleurige coalitie een kentering kan teweeg brengen. Brugge scoort redelijk tot zeer goed op het vlak van leefbaarheid, veiligheid, milieu, cultuur, maar mist wat dynamiek, (vrijheid van) initiatief... ondanks alle pogingen om het tegendeel te laten geloven vind ik het een vrij statische stad waar elk initiatief sterk gestuurd wordt door het stadsbestuur, zeg maar Moenaert. Het is een beetje hetzelfde als met het GGF: je moet het midden kunnen vinden tussen vrijheid laten en controleren/beperken.

Wat me wel vaak opvalt en feitelijk ook stoort aan het GGF is hun taalgebruik: wereldvreemd (zij noemen het waarschijnlijk poëzie), zwart-wit, vol overdrijvingen en projecties en zonder nuance. Alles en iedereen die niet strookt of het niet eens is met hun ideeën is ofwel dom, ofwel van slechte wil. Heel erg wij-tegen-zij dus, met een eigen - met haken en ogen aan elkaar hangende - "poëtische" taal. Een vergelijking met het elfish gaat alvast op één punt op: ze leven ook in een eigen fantasiewereld.

Hmmm... nu ik deze tekst eens herlees... ik moet niet voor hen onderdoen. Als ik er nu ook van overtuigd zou zijn dat het goed geschreven en verlichte waarheid is, kan ik me zo bij hen aansluiten.

Nog efkes over dat interview met Mercedes Van Volcem: best wel interessant om zo iemand in de bestuursploeg te hebben. Verschillende visies zijn nodig, jaknikkertjes voor Moenaert zijn er al genoeg. Al vrees ik dat ik gelijk heb als ik stel dat je jezelf onder Patje buitenspel zet als je iets te fel neeschudt.

Last edited by Chimaera; April 4th, 2007 at 10:07 PM.
Old April 5th, 2007, 12:16 AM   #13
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chimaera View Post
Lappersfortbos, Chartreuse, de stadionlocatie in Loppem... één naam duikt telkens opnieuw op als het om protest gaat: het GGF of Groene Gordel Front. Daarnaast is de verbreding van en ontsluiting via de Vaartdijkstraat (deels) tegengehouden door één mysterieuze persoon, ik denk een "buurtbewoner" die daarmee ook het cinemacomplex aan het station definitief wist af te voeren en waarvan ik ook een steunbetuiging heb gelezen op de site van de Witte Pion, actiegroep tegen een nieuwe clubstadion in Loppem.

Dat project aan de Katelijnepoort: vorig weekend heb ik gezien dat de Belgacomgebouwen daar afgebroken zijn. Ik geloof dat ze volledig van plan zijn zich uit Brugge terug te trekken, als het al niet is gebeurd. Ook de kantoren aan de achterkant van het station (de neo-art-nouveau-chinese-stijl gebouwen) zouden te huur staan.

Ik weet niet goed wat te denken van die "Lapperforters". Aan de ene kant deel ik wel hun ecologische bekommernis, en aan de andere kant kan ik me niet vinden in het beleid van Moenaert. Maar hun schijnbare alleen-tegen-de-wereld ingesteldheid en radicale visie maakt het moeilijk om ermee samen te werken. Hoewel ik noch van christendemocraten als van liberalen een grote fan ben, hoop ik stilletjes dat de huidige driekleurige coalitie een kentering kan teweeg brengen. Brugge scoort redelijk tot zeer goed op het vlak van leefbaarheid, veiligheid, milieu, cultuur, maar mist wat dynamiek, (vrijheid van) initiatief... ondanks alle pogingen om het tegendeel te laten geloven vind ik het een vrij statische stad waar elk initiatief sterk gestuurd wordt door het stadsbestuur, zeg maar Moenaert. Het is een beetje hetzelfde als met het GGF: je moet het midden kunnen vinden tussen vrijheid laten en controleren/beperken.

Wat me wel vaak opvalt en feitelijk ook stoort aan het GGF is hun taalgebruik: wereldvreemd (zij noemen het waarschijnlijk poëzie), zwart-wit, vol overdrijvingen en projecties en zonder nuance. Alles en iedereen die niet strookt of het niet eens is met hun ideeën is ofwel dom, ofwel van slechte wil. Heel erg wij-tegen-zij dus, met een eigen - met haken en ogen aan elkaar hangende - "poëtische" taal. Een vergelijking met het elfish gaat alvast op één punt op: ze leven ook in een eigen fantasiewereld.

Hmmm... nu ik deze tekst eens herlees... ik moet niet voor hen onderdoen. Als ik er nu ook van overtuigd zou zijn dat het goed geschreven en verlichte waarheid is, kan ik me zo bij hen aansluiten.

Nog efkes over dat interview met Mercedes Van Volcem: best wel interessant om zo iemand in de bestuursploeg te hebben. Verschillende visies zijn nodig, jaknikkertjes voor Moenaert zijn er al genoeg. Al vrees ik dat ik gelijk heb als ik stel dat je jezelf onder Patje buitenspel zet als je iets te fel neeschudt.
Heb hier nu eens niets aan toe te voegen.
ZoT no está en línea   Reply With Quote
Old April 5th, 2007, 11:49 AM   #14
Chimaera
Registered User

Quote:
Originally Posted by Falcon8000 View Post
Heb hier nu eens niets aan toe te voegen.
Oef, even dacht ik dat ik wartaal had uitgeslagen Ik heb er wel nog iets aan toe te voegen: als Brugge dan eens initiatieven neemt op weinig aangeboorde terreinen, dan blijkt wel eens de onvolwassenheid/onervarenheid op dat vlak, op alle niveau's (bevolking, bestuur, verenigingen, actiegroepen...). We/ze zijn het niet gewoon hé. De economische depressie van eeuwen geleden heeft zijn sporen nagelaten tot op de dag van vandaag. Groeipijnen? Laat het ons hopen, dat zou tenminste betekenen dat er iets aan het veranderen is...
Old April 5th, 2007, 01:38 PM   #15
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chimaera View Post
Oef, even dacht ik dat ik wartaal had uitgeslagen Ik heb er wel nog iets aan toe te voegen: als Brugge dan eens initiatieven neemt op weinig aangeboorde terreinen, dan blijkt wel eens de onvolwassenheid/onervarenheid op dat vlak, op alle niveau's (bevolking, bestuur, verenigingen, actiegroepen...). We/ze zijn het niet gewoon hé. De economische depressie van eeuwen geleden heeft zijn sporen nagelaten tot op de dag van vandaag. Groeipijnen? Laat het ons hopen, dat zou tenminste betekenen dat er iets aan het veranderen is...
Ik denk ook wel dat er in Brugge erg veel groeipotentieel zit, maar de stad moet natuurlijk de kans krijgen om te groeien... De haven van Brugge-Zeebrugge doet alleszins al wat het moet doen; elk jaar opnieuw records verbreken. Wat het rock 'n roll gehalte van de stad zelf betreft, als je een beetje zoekt vind je die heus wel hoor, maar ze mag uiteraard nog meer naar buiten komen...
Old April 5th, 2007, 03:01 PM   #16
Chimaera
Registered User

Quote:
Originally Posted by Falcon8000 View Post
Ik denk ook wel dat er in Brugge erg veel groeipotentieel zit, maar de stad moet natuurlijk de kans krijgen om te groeien... De haven van Brugge-Zeebrugge doet alleszins al wat het moet doen; elk jaar opnieuw records verbreken. Wat het rock 'n roll gehalte van de stad zelf betreft, als je een beetje zoekt vind je die heus wel hoor, maar ze mag uiteraard nog meer naar buiten komen...
Zeebrugge vraagt al jàààren om ontsluiting en verdere investeringen maar blijft intussen toch maar explosief groeien, al valt me op dat de enorme autotrafiek aan een TGV-tempo de terreinen in de achterhaven oppeuzelt. Ze zullen in de toekomst genoodzaakt zijn om economischer met de ruimte om te gaan, bijvoorbeeld door parkeertorens te bouwen.

Wat dat rock'n'roll gehalte betreft: dat is er zeker, maar ofwel wordt het teveel in een keurslijf gedwongen, ofwel verhuist het naar andere oorden.
Old April 9th, 2007, 11:54 AM   #17
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Afrit Wetteren is sinds de laatste reconstructie ook een zwevend rond punt geworden geloof ik.
Dat in Wetteren is niet echt een 'zwevend' rondpunt, meer een gewoon rondpunt met 2 bruggen over de snelweg. Voor een echt zwevend rondpunt moet je blijkbaar naar Athene: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:A...sia-aerial.jpg
Old April 13th, 2007, 11:29 AM   #18
Chimaera
Registered User

Op Paasmaandag een kort fietstochtje gemaakt door Brugge en wat foto's genomen. Ik had niet veel tijd en hier en daar mag er eigenlijk nog een betere foto bij. Bovendien stond er een felle avondzon, waardoor ik maar uit bepaalde hoeken kon trekken. Zal voor een andere keer zijn. Een foto van de Nieuwe Molens is alvast gepost in de desbetreffende topic.

Ik herinner me dat iemand me hier of in een andere topic vroeg naar een gebouw langs de Damse Vaart. Ik veronderstel dat dit werd bedoeld:

Ook in de rapte een foto van de verbouwde Gistfabriekloodsen, maar de spiraalvormige "oprit" met kunstwerk kon er nét niet op (behalve een heel klein fragment uiterst links op de foto), ook hier nog een extra foto nodig. Dat er een BMW geparkeerd staat zegt misschien iets over de prijs van de lofts.

En tenslotte nog enkele van de "Medische Campus Ruddershove", waar na het ziekenhuis uit '77 (en tevens Brugges hoogste highrise met 14 verdiepingen), een rusthuis uit de jaren '90 en het onlangs geopende OCMW-centrum nog een gebouw in de steigers staat.

Het AZ staat ook in de steigers, ze zijn blijkbaar het centrale liften- en trappengedeelte aan het renoveren:

Old May 11th, 2007, 06:51 PM   #19
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Hier even de boel opnieuw wakker schudden...
Weet iemand toevallig al iets meer over de nieuwe stelplaats van De Lijn (zie ), het project Groen Brugge aan de voorkant van het station, waar een grote open bouwvlakte ligt na het slopen van de voormalige gebouwen (wanneer de werkelijk bouw zal starten), en eventueel over de headquarterszone, want ik ga ervan uit dat dat doorgaat, maar ik hoor er zo weinig van de laatste tijd...?
Old May 11th, 2007, 09:24 PM   #20
Chimaera
Registered User

Ik lees deze topic -mijn geesteskind - wel degelijk regelmatig, maar dat ik niet geantwoord heb betekent dat ik niet weet hoe die stelplaats eruit gaat zien, evenmin wanneer de eerste steen van het project naast het station gelegd wordt, en ook niet wanneer de Headquarterzone er komt en hoe die er gaan uitzien. Voor die laatste is de bouwvergunning er wel al denk ik (of toch op zijn minst wijziging van de bestemming van het gebied).

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules