daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajh?

Ojajh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools
Old July 13th, 2007, 12:39 PM   #1
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

Likes (Received): 15

Onveiligheidsgevoel in Rotterdam...

Ik las over NYC dat het de veiligste stad (100.000+ inwoners) was van de gehele USA... Toen ging ik eens voor de grap kijken hoe het veiligheidsgevoel was onder de Rotterdammers...

Het is schokbarend hoog ivm andere steden en daar MOET wat aan gedaan worden! We willen allemaal een mooie en leuke stad maar als er gevoel heerst van onveiligheid kan je zoveel willen maar komen de mensen niet naar Rdam toe...

Zijn er al plannen om dit tegen te gaan? Zover ik weet is er maar 1 en dat is de Rotterdamwet...

bron

Sponsored Links

Old July 13th, 2007, 01:17 PM   #2
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 547

Ach, het is maar net wie je het vraagt. Ik geloof nooit dat je op dit gebied voor heel het land 100% representatief kunt onderzoeken. Bovendien zijn de werkelijke cijfers van criminaliteit een stuk belangrijker - het 'gevoel' volgt altijd later.
Old July 13th, 2007, 01:28 PM   #3
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3701

Ja, grote stad h, die is bij voorbaat eng, ook al is die dat niet. Mijn oplossing: vooral weg laten blijven die lui.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2007, 01:34 PM   #4
hooghoudt
Stadtaffe

hooghoudt's Avatar

Likes (Received): 1

^ uh, het gaat over het veiligheidsgevoel van inwoners, niet van bezoekers. Beetje rare Pvda-houding om het gevoel van mensen te bagitaliseren, helemaal in combinatie met stoere dit-is-de-grote-stad arrogantie.
hooghoudt no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2007, 01:35 PM   #5
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
Ach, het is maar net wie je het vraagt. Ik geloof nooit dat je op dit gebied voor heel het land 100% representatief kunt onderzoeken. Bovendien zijn de werkelijke cijfers van criminaliteit een stuk belangrijker - het 'gevoel' volgt altijd later.
Ik heb het effe opgezocht...

het aantal opgeloste zaken:

Maar het aantal geregistreerde zaken is gestegen:

Misschien heeft dit met het aangeefbereidheid heeft te maken van de Rotterdammers... Maar het is naar mijn idee nog steeds veels te hoog...
Old July 13th, 2007, 01:45 PM   #6
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Ehm volgens mij is het aantal zaken gedaald... Kijk die tabel van je nog maar eens goed door.
Old July 13th, 2007, 02:00 PM   #7
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
Ehm volgens mij is het aantal zaken gedaald... Kijk die tabel van je nog maar eens goed door.
Wat heel erg meespeelt met het veiligheidsgevoel is denk ik juist de hoge aantal geweldsmisdrijven en vernieling... en die zijn beide gestegen...

De stad moet een stuk slagvaardiger worden in die 2 dingen... kijk maar vanaf 2001 t/m 2005 is er een structurele stijging te zien...
Old July 13th, 2007, 02:03 PM   #8
Quintana
Registered Abuser

Quintana's Avatar

Likes (Received): 387

Ik zie overigens weinig verschil tussen Rotterdam-Rijnmond en Haaglanden maar dat terzijde. Sterker nog, over de hele lijn doet Haaglanden het zelfs iets slechter (3,0 tegen 2,9)

Oeps, merkte niet dat ik in Caf 010 was beland, never mind...
Quintana no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2007, 02:08 PM   #9
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Quote:
Originally Posted by hooghoudt View Post
^ uh, het gaat over het veiligheidsgevoel van inwoners, niet van bezoekers. Beetje rare Pvda-houding om het gevoel van mensen te bagitaliseren, helemaal in combinatie met stoere dit-is-de-grote-stad arrogantie.
Nee hoor. Past in dezelfde categorie als iemand die midden in de grote stad woont en meent dat er geen hoogbouw bij hem in de buurt mag komen omdat die zich daar niet prettig bij voelt. En dan heb ik het inderdaad niet eens over mensen die het verschil niet weten tussen een levendig voorstellingsvermogen en daadwerkelijke grotestadsproblematiek en problemen groter maken dan ze zijn, als ze al bestaan. Als je niet met de grote stad om kunt gaan of je er niet thuis voelt, geef 'm dan ook niet de schuld als veroorzaker van je onveiligheidsgevoel maar vraag jezelf gewoon af of je zelf wel in een echte grote stad thuis hoort. Jij blijkbaar niet aan je provinciale reactie te lezen.

Stratosphere 2020 liked this post
Old July 13th, 2007, 02:34 PM   #10
hooghoudt
Stadtaffe

hooghoudt's Avatar

Het gaat mij erom dat ik het niet terecht vind de negatieve kanten van het stadse leven te verheerlijken. Het slaat nergens op om negatieve kanten (wat criminaliteit ed ontegenzeggelijk zijn) niet te willen bestrijden 'omdat dat nu eenmaal bij de stad hoort'. Ik hoop (en vermoed) trouwens dat je dit ook niet bedoelt, maar zo komt je reactie wel over.

Bestrijding van criminaliteit blijft voor een stad als Rotterdam een absolute prioriteit. Tegenover de inwoners hoort de houding wat mij betreft dan ook te zijn: we strijden tegen de criminaliteit, en niet: als je dit niet aankunt ben je niets 'stads' genoeg en rot je maar op.

Overigens wegen de positieve ascpecten van het fenomeen 'stad' voor mij persoonlijk ruimschoots op tegen de negatieve aspecten.

Trouwens, wat vind je zo 'provinciaals' aan mijn reactie?
hooghoudt no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2007, 02:37 PM   #11
de flatneuroot
Lord of the Lampposts

de flatneuroot's Avatar

Likes (Received): 57

Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in Rotterdam.
Old July 13th, 2007, 03:52 PM   #12
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Geweldsmisdrijven zijn in het hele land gestegen, met name door de toename van huiselijk geweld (hoewel dit vooral komt doordat men beter bereid is dit te melden). Het oplossingspercentage is belangrijker voor het veiligheidsgevoel IMO en die is gestegen in 10 jaar tijd van grofweg een kwart naar 2/3.
Old July 13th, 2007, 10:35 PM   #13
JWvW
tunelion

de media speelt ook een grote rol. toen het erg slecht ging met rotterdam kwam dat veel in de media en dat heeft een versterkend effect op het onveiligheidsgevoel. als je constant hoort dat het gevaarlijk is ga je het veel gevaarlijker ervaren dan het werkelijk is. dat speelt zeker een rol in rotterdam. heb in veel steden gewoond op verschillende continenten en was echt verbaasd over de negativiteit toen ik rdam kwam wonen. en daar heeft het hele 'recht door zee' 'zeggen waar het op staat' mentaliteit erg veel mee te maken omdat iedereen dan mee wil praten en dan kom je in een spiraal van negatieve berichtgeving terecht. natuurlijk moet je de problemen niet bagatelliseren, maar een gezonde balans is wel zo fijn anders gaat het onveiligheidsgevoel zichzelf voeden.

JWvW no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2007, 11:36 PM   #14
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 261

Mij is nog nooit iets serieus overkomen. Maar ik ben ook niet het meest voor de hand liggende slachtoffer van de crimineel die de weg van de minste weerstand zoekt. Geen oud vrouwtje wier tasje door een junk wordt weggerukt, geen meisje dat in het zwembad door marokkanen wordt bepoteld. Misschien ben ik representatief voor het gemiddelde HHF-forumlid en zou mijn oordeel dat Rotterdam gewoon veilig is omdat mj nooit wat is gebeurd, wel van enige kokervisie getuigen.
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old July 14th, 2007, 11:36 AM   #15
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

^ dat zal best kloppen, maar niemand kan mij kwalijk nemen namens mezelf te spreken. Het is wel eens aardig om een tegengeluid te horen in deze. Ik heb mensen rondgeleid in de Millinxbuurt die er nog nooit waren geweest maar mij er wel alles over wisten te vertellen. ...
Old July 14th, 2007, 08:19 PM   #16
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1121

Er zijn natuurlijk veel vooroordelen en veel mensen voelen zich onterecht onveilig. Maar voor een deel is het natuurlijk wel terecht.

Als je ziet wat voor enorme sprong voorwaarts New York heeft gemaakt in slechts een jaar of 10 van onveilige stad naar superveilige stad, en als je ziet wat dat met de stad doet, dan lijkt het me goed om dat na te volgen, ook al is het hier lang niet zo erg als het daar was.
Old July 15th, 2007, 11:24 AM   #17
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Het is waar, dat het in New York City alleen op Manhattan lekker veilig is, ik zag daar gewoon op elke hoek wel een paar agenten of security-Bokito`s rondhangen. Maar bij onze bezoekjes aan wijken als Harlem, Brooklyn of Bronx voelde ik me weer thuis: overal opletten, situaties van tevoren goed inschatten. Het leek dus wel Rotterdam. Daar heb ik ook genoeg meegemaakt en ik haal mijn schouders erover op. In een stad met een aardig hoog criminaliteitscijfer pas ik mij een bepaalde houding aan, en dan heb je nergens last van.

Ik kom regelmatig in steden, waar het uitschot zich prima staande weet te houden. Dus weet ik mij ook staande te houden. Goed doorlopen, nergens op reageren, bij dreiging nooit de confrontatie aangaan, maar ergens bij een winkel naar binnen lopen, enge steegjes met groepjes rondhangende (....vul maar in!) mijden, evenals parken in de avonduren, je persoonsgegevens en beurs op een plek houden, waar niemand het verwacht, gewoon dus een beetje erover nadenken, slim zijn en preventief handelen. Gelukkig heb ik ook een uiterlijk en een postuur mee, zodat ik niet de eerste zal zijn, die ze aanvallen.

Rotterdam is niet onveilig, het is een prettige stad om in rond te wandelen. Angst betreffende onveiligheid zit gewoon bij sommigen `tussen de oren`!

railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old July 15th, 2007, 12:43 PM   #18
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

@railway stick

Ik ken een paar meiden die altijd worden aangesproken ("hey schatje" horen ze vaak), nagefloten worden en ook soms voor hoer worden uitgemaakt. Ze durven dan ook niet s'avonds met de metro en dat vind ik erg. Leuk dat jij een dijk van een vent bent en daardoor niet in de problemen komen, maar de stad moet ook veilig zijn voor onze zwakkeren in de samenleving.
Old July 15th, 2007, 01:19 PM   #19
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 261

Je moet het gevaar ook niet zelf opzoeken. Maar soms komt het naar jou toe. Vraag maar aan de winkeliers van wie dagelijks in de winkel wordt gejat en die soms met geweld worden beroofd. De hele discussie is hoe dan ook subjectief bepaald.
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old July 15th, 2007, 02:49 PM   #20
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Ik vraag me af in hoeverre dat soort geweld in Rotterdam nou erger is. Ik denk slechts in enkele buurten. Hier in IJsselmonde gebeurt echt werkelijk nooit iets! Dan was het in Noordwijk, waar ik hiervoor woonde, toch een stuk erger. Moorden, hoge inbraakcijfers en tijdens een stapavond meer politie op de been dan in heel Rotterdam Centrum. Toch voelen mensen zich in een 'dorpse' omgeving nou eenmaal veiliger.

SkyBridge no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules