daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Den Haag

Den Haag » Ooievaarsnest

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old November 29th, 2009, 01:50 PM   #1
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Likes (Received): 124

Den Haag: Nieuwe -verlengde- Passage

Gaan we hier van start met de nieuwe Passage!
Quote:
Originally Posted by Muyangguniang View Post
past toch wat beter in deze thread...

''Grote Marktstraat krijgt glans met nieuwe Passage''
Spectaculair bouwplan met doorsteek naar oude Passage

DEN HAAG* De ambities voor de Haagse binnenstad hebben een nieuwe impuls gekregen.
Het gedurfde plan om de Passage door te trekken naar de Grote Marktstraat is definitief rond.

-Het Voormalige Onderkomen van Marks & Spencer waar ook Zara enkele jaren heeft gezeten gaat tegen de vlakte.
Recht tegenover de ingang van de Passage aan de spuistraat komt dan een nieuwe Passage die dan uitkomt op de Grote Markstraat.

-Ontworpen door Bernard Tschumi

-De Passage zelf krijgt een hoogte van 15 meter met een fraaie glazen overkapping

-Een ****hotel met 120 kamers is gepland op deze plek en een luxe hotelketen heeft een intentieverklaring voor de bouw getekend.

-Aan het eind van dit jaar worden de definitieve contracten getekend.

-In de Passage zelf komt 10.000 vierkante meters aan winkels.
De bouwers miken op hoogwaardige grote en kleine winkels
Op de 2e verdieping zijn restaurants en horeca gepland met buitenterras,de gasten kijken uit over de Passage.

-Start van de bouw staat gepland in het laatste kwart van 2010 en de opening staat gepland voor maart 2013.

Sponsored Links

Old November 29th, 2009, 01:58 PM   #2
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Verzamelde berichtjes m.b.t. de nieuwe Passage:

Quote:
Originally Posted by ikops View Post
Mooi. Het werd tijd.
Quote:
Originally Posted by The Hague Rules View Post
Echt een goed vooruitzicht! Den Haag was samen met Tschumi al sinds eind jaren 90 bezig om dit idee uit te werken.

Het gebouw waar Zara in zat, heeft overigens een interessante historie. Prachtige gevel ook. Misschien dat deze behouden kan worden in het totaalplan voor de nieuwe passage? Grand bazar de la Paix
Quote:
Originally Posted by peterdrijver View Post
Is Tschumi gevraagd toen Robert Stern is gedumpt? Die heeft veel meer affectie/in zijn gereedschapskist voor deze opgave!
Zeker weer zo'n onbezonnen idee van Maarten Schmidt?
Quote:
Originally Posted by Beholder View Post
Nog steeds kan ik me niet voorstellen dat die gevel gaat verdwijnen -zelfs in deze sobere staat- maar als ze over een jaar gaan bouwen kan die al snel verdwenen zijn?!
Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Zolang ze het voorbeeld van Vlissingen maar niet volgen vind ik 't best.

Old November 29th, 2009, 02:13 PM   #3
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Old November 29th, 2009, 02:16 PM   #4
Batista12
Registered User

Batista12's Avatar

Likes (Received): 259

ik hoop wel dat Tschumi een ontwerp maakt dat in harmonie is met de stijl van de oude passage.

Batista12 no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 02:39 PM   #5
Niyyu
Registered User

Likes (Received): 0

heeft iemand een goede foto van het te slopen stuk?
Niyyu no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 02:44 PM   #6
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Likes (Received): 740

Quote:
Originally Posted by Batista12 View Post
ik hoop wel dat Tschumi een ontwerp maakt dat in harmonie is met de stijl van de oude passage.
Nou.. het artikel heeft het over "Spectaculair bouwplan" dus of het hoog zal scoren op harmonie... ik zou er geen geld op in zetten.
Old November 29th, 2009, 03:08 PM   #7
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1614

Ik hou m'n adem in. Dit wordt f fantstisch f een fiasco. Er is geen middenweg.
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 04:02 PM   #8
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Krantenarchief Trouw, 21 februari 2006
Den Haag blikt vooruit: nieuw stadsbalkon

Den Haag krijgt, als het aan wethouder Bruins (binnenstad) ligt, een groot stadsbalkon voor onder meer de ontvangst van staatshoofden en huldigen van sporters. Het zou toch geweldig zijn dat als ADO kampioen wordt, we het team op een groot balkon midden in de stad kunnen huldigen. Op verzoek van de wethouder neemt de Franse architect Bernard Tschumi, die verantwoordelijk is voor de nieuwbouw in de Haagse Grote Marktstraat, het balkon op in zijn tekeningen. Tschumi ontwerpt een omvangrijk winkel- en wooncomplex, waar het balkon 'als een grote rots' uit moet steken.
-----------------------------------------
Ben benieuwd of die "rots" ook in zijn 2009-plan is meegenomen en hoe dat er ooit uit zou mogen gaan zien.
Bovendien valt er bij ADO de komende tijd jammer genoeg niet veel te vieren... zeker niet na vandaag
Old November 29th, 2009, 04:28 PM   #9
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

Likes (Received): 35

Quote:
Originally Posted by Niyyu View Post
heeft iemand een goede foto van het te slopen stuk?
check:
http://historie.residentie.net/gbazar.htm

peterdrijver no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 04:31 PM   #10
sqm
Registered User

Likes (Received): 384

Schitterend pand, dat moet zeker worden opgenomen. Verder een perfect plan, gaat de Haagse binnenstad volgens mij goed doen. Er worden belangrijke voetgangersgebieden verbonden en zo ontstaat een echte shopping-route, onafhankelijker van de GroteMarktstraat, die o.a. vanwege de breedte geen goede winkelstraat is.

Old November 29th, 2009, 04:35 PM   #11
la-haye
Registered User

la-haye's Avatar

peter mag jij je er ook mee gaan bemoeie van de gemeente denk dat je hier wel wat moois mee kan als het er oud uit mag zien
la-haye no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 05:18 PM   #12
070
BANNED

Dat pand moet zonder enige twijfel blijven staan en meegenomen worden in de nieuwe plannen. Kort geleden was al duidelijk geworden dat er nog leven zat. Nu moet V&D nog is over de brug komen met nieuwbouw/renovatieplannen om het plaatje compleet te maken. Wie weet wordt er in de uitbreiding van de Passage nog rekening gehouden om een zijtak naar het Spui mogelijk te maken.
070 no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 07:30 PM   #13
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Actuele foto's

Rondje gemaakt vandaag:

Old November 29th, 2009, 07:35 PM   #14
Quintana
Registered Abuser

Quintana's Avatar

Likes (Received): 464

Sammy's Outlet blijft toch wel? Het ruikt in die steeg bovendien altijd zo lekker naar urine...
Quintana no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 07:36 PM   #15
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 1159

Komt die passage uit bij de plek waar nu al die Halleluja-Jezus-mensen staan? In dat geval mag het er desnoods ook als een fiasco uit gaan zien, hoor.
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 07:46 PM   #16
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Quote:
Komt die passage uit bij de plek waar nu al die Halleluja-Jezus-mensen staan? In dat geval mag het er desnoods ook als een fiasco uit gaan zien, hoor.
Nee, de huidige Passage loopt uit op de Spuistraat, precies tegen de gevel van voormalig Grand Bazar de la Paix (oude Zara).

Tussen dit fraaie gebouw en het kolos van de V&D staan nog een aantal kleine oude pandjes met winkelbestemming. Die kleine pandjes lopen echter niet zo diep dat ze aan de Grote Marktstraat eindigen. Vandaar dat het te ontwikkelen gebied een zij-ingang kan krijgen, waar nu Sammy's Outlet zit. Dan neem ik inderdaad aan dat de lelijke overkapping aan de V&D ook een methamorfose ondergaat, oftewel afgebroken zal worden!

Er is heel veel eer te behalen op dit pareltje!
Old November 29th, 2009, 07:51 PM   #17
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 1159

Quote:
Originally Posted by The Hague Rules View Post
Nee, de huidige Passage loopt uit op de Spuistraat, precies tegen de gevel van voormalig Grand Bazar de la Paix (oude Zara).

Tussen dit fraaie gebouw en het kolos van de V&D staan nog een aantal kleine oude pandjes met winkelbestemming. Die kleine pandjes lopen echter niet zo diep dat ze aan de Grote Marktstraat eindigen. Vandaar dat het te ontwikkelen gebied een zij-ingang kan krijgen, waar nu Sammy's Outlet zit. Dan neem ik inderdaad aan dat de lelijke overkapping aan de V&D ook een methamorfose ondergaat, oftewel afgebroken zal worden!
Er is heel veel eer te behalen op dit pareltje!
Dat mag ik toch graag hopen. Ik wil dit stukje graag nomineren voor de prijs van het lelijkste en somberste stukje van het centrum van Den Haag. Hier zou een enorme verbeterslag haalbaar moeten zijn.
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 08:00 PM   #18
marcobruls
Registered User

marcobruls's Avatar

Likes (Received): 215

Quote:
bliksemschicht in 5 4 3 2....
marcobruls no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 08:23 PM   #19
merijn
Registered User

merijn's Avatar

Likes (Received): 4

Dat er iets moet gebeuren lijkt me duidelijk, maar ik ben tegen als ze dat pand op de foto van peterdrijver slopen. Ik heb liever een gribuszooi met daaar tussen een potentieel mooi pand, dan een nieuw saai winkelcentrum.
merijn no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2009, 09:11 PM   #20
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 1466

Een paar plaatjes vanaf het V&D parkeerdak (2006).

Rechts op de foto het te slopen pand:

Hetzelfde pand nu links:

De autoliften:
Michiel está en línea ahora   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules