daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools
Old November 7th, 2009, 10:07 PM   #1
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 10034

Leeuwarden & Harlingen

Vandaag een treintripje gemaakt naar Friesland, hier een fotografisch verslag zonder al teveel commentaar, ik weet toch niet hoe alles heet.

Leeuwarden

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 gezichtsbedrog

16 de toren staat toch echt wel scheef

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26 Aangezien ik een Steenbok ben moest deze natuurlijk op de foto.

27

28

29

Harlingen

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

Dat was het.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 7th, 2009, 10:33 PM   #2
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 675

Mooi! Op een of andere manier komt Harlinger "Frieser" op mij over. Waarschijnlijk door de haven en natuurlijk door de vele gele steentjes. Leeuwarden doet sterker aan een Hollandse stad als Alkmaar denken, maar dan vind ik de meeste van die Hollandse steden (bv. Alkmaar, Haarlem, Leiden, Delft) toch iets mooier.

Op foto 53 zien we de Stienen Man. Mijn opa, zelf een Ouwe Seun (dwz een Harlinger), is er naar eigen zeggen nog altijd van overtuigd dat dit beeld 's nachts om twaalf uur z'n kop een halve slag in de rondte draait. Niet dat je daar de volgende dag iets van merkt, want de twee gezichten zijn identiek.
Plaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 8th, 2009, 01:02 AM   #3
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 186

Mooie steden beide. Leeuwarden vind ik steeds mooier worden, hoe vaker ik er kom. Leeuwarden is wel een typische Nederlandse stad, niet echt Fries qua uitstraling volgens mij. Harlingen oogt wat kleinschaliger maar toch stedelijk voor 15.000 inwoners. De vuurtoren vind ik erg mooi!
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2009, 12:36 PM   #4
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 576

Mooie serie!

Aan de ene kant is Harlingen een typisch "elfstedenstadje" aan de andere kant heeft het ook weer een hele andere sfeer door de aanwezigheid van de haven en de nabijheid van de zee.

Leeuwarden vind ik mooi omdat het een prachtig historisch centrum heeft, tegelijkertijd ook spannende nieuwe architectuur.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2009, 02:40 PM   #5
Ramses
Registered User

Likes (Received): 8

Leuke fotoserie! Favo's: 1 t/m 29

Was je in Fryslân voor een afspraak of was je er puur als toerist? En wat vond je eigenlijk van beide stadjes?
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2009, 03:01 PM   #6
Liwwadden
Registered User

Likes (Received): 23

Mooie foto's! Jo hewwe us stadsje d'er mooi op zet nou!
Old November 8th, 2009, 07:17 PM   #7
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ramses View Post
Leuke fotoserie! Favo's: 1 t/m 29

Was je in Fryslân voor een afspraak of was je er puur als toerist? En wat vond je eigenlijk van beide stadjes?
Ik heb een omgekeerde railway stick gedaan, dus richting Friesland en dan ook echt met de trein. Ik had nog een 12,50 euro dagkaart liggen van het Kruidvat en moest hem dit weekend gebruiken. Aangezien ik nog nooit echt in Friesland was geweest ben ik daar maar heen gegaan.

Ik vond Leeuwarden wel leuk, qua inwoner aantal zou je toch het toch iets kleiner verwachten. Maar dat is natuurlijk de sterke regionale functie die de stad heeft. Het is gewoon een gezellige oude stad. Wat me wel opviel, komend uit het westen was hoe 'blank' het publiek was dat er rond liep. Ik ben zo gewend aan de mengelmoes in de grote steden dat het me het zelfs verbaasde.

Harlingen is gewoon een leuk oud stadje, in de zomer of als er in de winter ijs ligt moet het gewoon heel erg leven. Dat was gisteren natuurlijk iets minder nu in de Herfst, maar de combinatie van haven en een oud stadje kan natuurlijk nooit echt fout gaan.
Old November 9th, 2009, 12:28 PM   #8
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Leuk dat je Fryslân hebt aangedaan! Je moet in de zomer nog een keer terug komen dan is het nog mooier

Ik vind Leeuwarden ook groter en stedelijker aandoen dan het inwonertal doet vermoeden, dat komt inderdaad door de sterke regionale functie. Vanuit heel Fryslân komen mensen naar Leeuwarden omdat elders in de provincie veel voorzieningen ontbreken.

Volgens mijn zijn Fryslân en Groningen gebieden waar relatief de minste allochtonen van Nederland wonen. Zelfs in de kleinere steden in Twente (als bijvoorbeeld Oldenzaal) zie ik meer een mengelmoes.
Old November 9th, 2009, 12:29 PM   #9
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 675

Toen ik onlangs als Alkmaarder in Zaandam was, verbaasde ik me aldaar ook over de "gekleurde" bevolking. Alkmaar is eigenlijk opvallend wit. Schagen is natuurlijk nog witter, hoewel je daar nog wel een vrij grote Tamil-gemeenschap hebt. Toch wel typisch, dat de "multiculturele samenleving" zich nagenoeg beperkt tot de Randstad.
Plaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 9th, 2009, 06:46 PM   #10
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Momo1435 View Post
Ik heb een omgekeerde railway stick gedaan, dus richting Friesland en dan ook echt met de trein. Ik had nog een 12,50 euro dagkaart liggen van het Kruidvat en moest hem dit weekend gebruiken. Aangezien ik nog nooit echt in Friesland was geweest ben ik daar maar heen gegaan.

Ik vond Leeuwarden wel leuk, qua inwoner aantal zou je toch het toch iets kleiner verwachten. Maar dat is natuurlijk de sterke regionale functie die de stad heeft. Het is gewoon een gezellige oude stad. Wat me wel opviel, komend uit het westen was hoe 'blank' het publiek was dat er rond liep. Ik ben zo gewend aan de mengelmoes in de grote steden dat het me het zelfs verbaasde.

Harlingen is gewoon een leuk oud stadje, in de zomer of als er in de winter ijs ligt moet het gewoon heel erg leven. Dat was gisteren natuurlijk iets minder nu in de Herfst, maar de combinatie van haven en een oud stadje kan natuurlijk nooit echt fout gaan.
Leeuwarden heeft wel de reputatie dat er veel buitenlandse mensen wonen. Toch valt het mee als je over straat loopt, maar bepaalde stadsdelen zul je ze veel meer zien (Nijlan, waar ik dichtbij op school zit) en Bilgaard. Qua verhouding heeft Groningen meer buitenlanders als ik het goed heb, en als ik in Groningen kom heb ik juist 't idee dat in Leeuwarden veel meer buitenlandse mensen zijn...

In de Randstad heb je dat idee nog sterker denk ik.
Old November 9th, 2009, 08:42 PM   #11
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Het punt is dat hoe minder er zijn hoe meer ze opvallen, zeker omdat het hier in de Randstad het gewoon niet meer voor te stellen is dat de steden geen compleet gemixte bevolking meer hebben.
Old November 9th, 2009, 09:33 PM   #12
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Likes (Received): 66

Hier in Vlaanderen valt het mij juist op dat de vreemdelingen tot in de kleinste dorpjes zijn doorgedrongen, maar ook weer niet in alle. In de Westhoek, het Pajottenland en het Hageland zal je ze minder vinden, maar in die laatste streek was in het voor meesten compleet onbekende dorp Rummen wel een nachtwinkel te vinden.
Old November 15th, 2009, 01:13 PM   #13
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Over Galgelappers en Ouwe Seunen:

Hele mooie fotoserie, Momo. Het geeft goed de verhoudingen weer tussen Leeuwarden en Harlingen, tussen de peren en de appels, want beide steden hebben weinig overeenkomsten. Zo is Leeuwarden grootstedelijk, zakelijk én Fries, zo is Harlingen knus, klein, toeristisch en naar zee gericht. In Leeuwarden hoor je op straat en op de werkplek meer Fries dan in Harlingen. Als je in Harlingen Fries praat, staan ze je gewoon vreemd aan te kijken. Deze stad is letterlijk met de rug naar Friesland gekeerd, men heeft zich altijd meer gericht op Amsterdam en London, hoe raar het ook kan klinken.

Doordat vroeger de industrie in Leeuwarden vanzelfsprekend met Friese arbeidskrachten van buiten de stad (uit de arme Wouden of Greidhoeke) werd aangevuld, zie je hier bijna geen gastarbeiders. Turken of Marokkanen zijn hier in het stadsbeeld inderdaad een uitzondering. Er zijn twee hele kleine onopvallende gebedshuizen, amper moskee te noemen, meer `huiskamers` dus. Overige groepen buitenlanders, die er wèl zijn, zijn veel later in de zeventiger en tachtiger jaren naar Leeuwarden gekomen. Wat je hier dan wèl aantreft op straat, zijn groepen Antillianen, Hindoestanen en voormalige vluchtelingen uit landen met een bedenkelijk regime. Zij vallen niet op, zijn vaak rustig geïntegreerd in de Friese samenleving en hebben ook wel een goed inkomen. O ja, er wonen ook vrij veel Duitsers in Leeuwarden, maar ja, die lijken immers op Nederlanders, die vallen dus helemaal niet op.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old November 15th, 2009, 03:07 PM   #14
Tony Montana
Registered User

Likes (Received): 1

Leeuwarden is gewoon het best bewaarde geheim van Nederland.

Goed bewaarde historische binnenstad.

Goede en sterke mix van bedrijfigheid. De kantoorlocatie in het centrum geeft de stad meer cache dan veel andere steden.

Naar verhouding van het aantal inwoners heel veel studenten, dat zie je terug in het aantal evenementen en type uitgaansvoorzieningen.

Geen bekrompen reformatorisch dorpse inslag (zoals bijvoorbeeld amersfoort,zwolle,apeldoorn), waardoor weinig belemmeringen voor goede vooruitstrevende clubs en evenementen.

Last edited by Tony Montana; November 15th, 2009 at 03:20 PM.
Tony Montana no está en línea   Reply With Quote
Old November 15th, 2009, 04:42 PM   #15
Niyyu
Registered User

Likes (Received): 0

Erg goede serie!
Zoveel series zijn er trouwens niet voorbij gekomen van Leeuwarden de laatste tijd..
Niyyu no está en línea   Reply With Quote
Old November 15th, 2009, 07:39 PM   #16
Jeromeo
Right here.

Jeromeo's Avatar

Likes (Received): 205

Quote:
Originally Posted by Hoogfriesland View Post

Volgens mijn zijn Fryslân en Groningen gebieden waar relatief de minste allochtonen van Nederland wonen. Zelfs in de kleinere steden in Twente (als bijvoorbeeld Oldenzaal) zie ik meer een mengelmoes.
Volgens mij valt dat wel een beetje mee. Er wonen verhoudingsgewijs net zo veel allochtonen in Leeuwarden als in de randstad. Alleen als je daar op zaterdag middag heen gaat komen er veel mensen uit de omliggende dorpen shoppen en dan lijkt het anders. Maar vergis je niet als je 's avonds in het centrum gaat kijken of je komt in de buiten wijken dan lijkt het net of je in de randstad bent. Ze noemen Leeuwarden ook wel klein Amsterdam.
Jeromeo no está en línea   Reply With Quote
Old November 16th, 2009, 03:58 PM   #17
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Ik kom vaak genoeg 's avonds in centrum van Leeuwarden op die aantal groepen Antillianen na zijn er weinig allochtonen of kleurlingen. Oke, de laatste jaren zijn er aardig wat buitenlandse studenten bijgekomen, maar dat zijn voornamelijk kleine groepen Duitsers en Aziaten. Nee, om de multiculturaliteit hoef je Leeuwarden echt geen "klein Amsterdam" te noemen.

Ik heb ook in Twente gewoond en ik kan je met zekerheid zeggen dat er in stadjes als Oldenzaal en Hengelo relatief meer allochtonen wonen dan in Leeuwarden.
Old November 16th, 2009, 05:40 PM   #18
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tony Montana View Post
Leeuwarden is gewoon het best bewaarde geheim van Nederland.

Goed bewaarde historische binnenstad.

Goede en sterke mix van bedrijfigheid. De kantoorlocatie in het centrum geeft de stad meer cache dan veel andere steden.

Naar verhouding van het aantal inwoners heel veel studenten, dat zie je terug in het aantal evenementen en type uitgaansvoorzieningen.

Geen bekrompen reformatorisch dorpse inslag (zoals bijvoorbeeld amersfoort,zwolle,apeldoorn), waardoor weinig belemmeringen voor goede vooruitstrevende clubs en evenementen.
Leeuwarden doet stedelijker aan dan het inwonertal van bijna 95.000. Het centrum is best stedelijk, ook door de Achmea en Avero bij het station.

Leeuwarden is ook echt een studentenstad, weet ik nu wel. Bussen zitten prop vol, er zijn overal grote scholen en het station en centrum is vol met studenten. Jammer dat er geen universiteit is, dat zou mensen hier in Friesland kunnen houden.

Ik heb meerdere keren gelezen dat Leeuwarden de meeste evenementen van Nederland heeft per 100.000 inwoners.
Old November 18th, 2009, 03:32 AM   #19
Liwwadden
Registered User

Likes (Received): 23

^ En de meeste kroegen!
Old August 25th, 2011, 05:55 AM   #20
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 995

Bump. Zag deze thread in het briljante lijstje van Arrrrgh. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1434165

Mooie stad Harlingen. Het oude centrum is erg goed bewaard gebleven.

Mijn vader komt er vandaan dus ik heb er veel tijd doorgebracht (en op Vlieland natuurlijk). Veel Harlingers wonen lijkt het wel een deel van het jaar op dit eiland.
Ribarca no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules