daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojaj˘h?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old May 28th, 2015, 04:29 PM   #6521
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 463

Het is vooral een instinctmatige intuitie.

Dr. Mengele, wo sind Sie?
bubbah no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 28th, 2015, 04:33 PM   #6522
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 6256

Quote:
Is er inmiddels al iemand die nog even aanwijst wie van deze mensen die op het punt staan €650-800 p.p. uit te geven nou precies jullie probleem is?
Het is niet zozeer het soort publiek, maar wel de oververtegenwoordiging van een en hetzelfde publiek wat een gebied voor mij minder aantrekkelijk maakt. Als een plek overheerst wordt door studenten, of door mannen op leeftijd in rode broeken, of wat dan ook, dan trekt mij dat ook niet. De beste omschrijving die ik kan bedenken voor het Lijnbaanpubliek is "Spijkenisser Modaal". Dat sommigen in de rij staan om als eerste een nieuwe smartphone in te ruilen voor hun abonnement doet daar weinig aan af.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2015, 04:38 PM   #6523
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Likes (Received): 441

Niet zo politiek correct doen. Het is zoals bubbah zegt intuitie. Door je op een bepaalde manier te kleden plaats je jezelf indirect al bij een bepaalde groep mensen (mensen beoordelen nu eenmaal niet rationeel) en als zo'n groep een negatieve emotie oproept door ervaringen uit het verleden, dan is dat vervelend voor je als individu. Maar als een groep een bepaalde naam heeft, dan heeft dit meestal ook wel een oorzaak.

Verder met Jan eens. Teveel eenheidsworst is nooit goed. Het leuke van bijvoorbeeld een Witte de With is dat je er van alles ziet: skaters, toeristen, jongeren, ouderen, Nederlands, van buitenlandse afkomst, enzovoorts. Juist die diversiteit draagt in grote mate bij aan het succes van de straat gok ik.

Is this post an added value? Give a small donation to the following Bitcoin address: 18vVcUso9wy3hejpb9izXukXEuSvMkyVwm
LE CLOCHARD no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2015, 04:58 PM   #6524
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Quote:
Originally Posted by LE CLOCHARD View Post
Het is zoals bubbah zegt intuitie. Door je op een bepaalde manier te kleden ...
Ja, wat is het nou? Subjectieve intu´tie of iets wat objectief te bepalen is?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Capzilla no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2015, 05:01 PM   #6525
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

(dubbel)

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Old May 28th, 2015, 05:27 PM   #6526
Kinkel
Registered User

Likes (Received): 422

Vrijwel iedere discussie verengt zich hier onmiddellijk tot de Lijnbaan; het Grote Kwaad in het centrum van Rotterdam.
Het enige wat je van de huidige Lijnbaan kunt zeggen is dat een bepaalt soort winkels een bepaalt soort publiek trekt/bedient. Dat is vaak met winkels.
In hun soort werken de winkels op de Lijnbaan goed lijkt me, zie ook de rij wachtenden op de foto.
De mensen op de foto is niet onmiddellijk wat ik zou kwalificeren als 'pauper', zoals ik dat woord eerder gebruikte, dat ging meer over de wijken om het centrum heen en ook bijvoorbeeld Rotterdam Zuid, toch de helft van de stad, en dichtbij het centrum.
Ik bedoelde daar mee het toch wel onveilige en onaangename gevoel die zulke gebieden mij geven als ik daar doorheen fiets, zomaar op een avond of namiddag ofzo.
Het voelt niet helemaal 'in de haak', op sommige plekken. En dat is niet iets wat ik ken uit veel andere steden, tenminste niet zo dominant.

Wat het echte (winkel)centrum betreft, qua publiek is dat (inderdaad uitgezonderd wijken als het zeer welvarende Scheepvaartkwartier en een specifieke straat als WdW of de Meent) niet iets waar ik graag gasten van buiten rondleidt, tenminste niet na een uur of twee 's-middags, als het grauw uit de holen kruipt. :-)
Ik voel mij in m'n rode broek dan minder thuis, zogezegd.

Maar goed, het was geloof ik de vraag wat en of het Forum gaat toevoegen hier.
Kinkel no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2015, 05:33 PM   #6527
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Forum? Met zo'n Primark er in? Dan krijg je nog meer mensen waar niemand hier zich bij thuisvoelt, denk ik.

ech wel liked this post
Old May 28th, 2015, 06:09 PM   #6528
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Likes (Received): 441

Dat klopt. En daarom zal een groot deel van de forummers de Lijnbaan nog meer mijden dan ze al deden. Als er genoeg mensen zijn die dat ook doen, dan moet het op een dag toch wel zo verpauperen dat ze eventueel terugkomen op de monumentenstatus.

En het is zowel subjectief als objectief. Het type volk wat op de Lijnbaan rond loopt geeft mij niet altijd een fijn gevoel. Als je objectief gaat kijken, dan is het ook best mogelijk dat hier een reden voor is:

- Deze personen zijn vaker uit op ruzie
- Deze personen vallen vaker ander winkelpubliek lastig (vooral jonge mannen die meiden benaderen)
- Deze personen komen vaker in aanraking met justitie

Ik wil niet zeggen dat dit 100% zeker zo is, maar ik ik heb een vermoeden dat het best goed mogelijk is. Persoonlijk houd ik daar niet van, maar dat is mijn mening. Ik kan mij voorstellen dat voor anderen als Magistraler dit werkelijk het paradijs is.

Oh en daarnaast, nog belangrijker: er zijn nauwelijks winkels op de Lijnbaan die ik interessant vind en het geheel komt zo armoedig op mij over dat ik mijzelf een spontane depressie bespaar door er niet heen te gaan en mijn dagje Rotterdam niet laat vergallen.

Is this post an added value? Give a small donation to the following Bitcoin address: 18vVcUso9wy3hejpb9izXukXEuSvMkyVwm
LE CLOCHARD no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2015, 06:37 PM   #6529
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 9897

Quote:
Originally Posted by Capzilla View Post
Forum? Met zo'n Primark er in? Dan krijg je nog meer mensen waar niemand hier zich bij thuisvoelt, denk ik.
Het uitgeklede programma van Forum maakt het inderdaad 'more of the same'.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2015, 09:51 PM   #6530
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 463

Quote:
Originally Posted by Capzilla View Post
Ja, wat is het nou? Subjectieve intu´tie of iets wat objectief te bepalen is?
Allebei. Als de mannen rode broeken aangetrokken hadden zouden ze zich stevig als intellectuele voorhoede hebben gepositioneerd. Dan voelen wij elitaire forummers ons natuurlijk wÚl positief aangesproken. Maar ze hebben collectief voor de look van de intellectueel uitgedaagden gekozen en dat lokt bij Ons natuurlijk weer reacties zoals bovenstaande uit
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2015, 10:36 PM   #6531
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 2266

Quote:
Originally Posted by Kinkel View Post

In de gebombardeerde binnenstad van Rotterdam is voor het laatst iets van kwaliteit neergezet in de jaren 50 en 60; het Lijnbaangebied en De Doelen.
(nee, niet de Lijnbaanwinkels zoals die er nu bijstaan...)
Sindsdien is het een aanvulling van snel-inelkaar-geflanste egotripperij van architectenbureaus en droomdenkende gemeenteambtenaren.
Ohjajoh? Dus de Markthal is snel in elkaar geflanste egotripperij? Niet dus, de Markthal bewijst zelfs jouw ongelijk, namelijk dat een wondermiddel wel bestaat om een stuk stad in 1 klap om te toveren en een enorme positieve richting op te stuwen.

Maar goed, als dit werkelijk je mening is, dan moet je wel erg depressief worden van een wandeling in de binnenstad. Ik heb met je te doen.
en blijf op de hoogte van het laatste XL nieuws!
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 08:50 AM   #6532
Martijn1
Martijn1

Likes (Received): 48

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Ohjajoh? Dus de Markthal is snel in elkaar geflanste egotripperij? Niet dus, de Markthal bewijst zelfs jouw ongelijk, namelijk dat een wondermiddel wel bestaat om een stuk stad in 1 klap om te toveren en een enorme positieve richting op te stuwen.

Maar goed, als dit werkelijk je mening is, dan moet je wel erg depressief worden van een wandeling in de binnenstad. Ik heb met je te doen.
Inderdaad, de droeftoeterij is op dit forum soms niet van de lucht! Het strookt inmiddels totaal niet meer met alle positieve berichtgeving in wereldwijde media. Zouden die mensen dan ongelijk hebben over het feit dat Rotterdam inmiddels een stad is om te waarderen en te genieten? En zoals het gezegde gaat: Rotterdam is nooit af.
Martijn1 no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 10:13 AM   #6533
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Likes (Received): 1260

Het is wel ironisch dat nu mensen Rotterdam beginnen te waarderen dat het er op lijkt dat in plaats van dat men nog harder gaat werken om dat succes uit te bouwen het lijkt alsof men tevreden alles nu vooral bij wil harken.
Bouwmaardoor no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 10:28 AM   #6534
Martijn1
Martijn1

Likes (Received): 48

Ik hoop dat ik begrijp wat je bedoelt in deze enigszins rommelige zin. Je vindt dat 'men' achterover leunt en het succes van het Rotterdam van nu wel verder vanzelf gaat? Dat zal toch niet?
Martijn1 no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 10:29 AM   #6535
lukraak
Registered User

Likes (Received): 21

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post

Strict genomen heeft hij wel gelijk. De markthal is inderdaad een schot in de roos maar daar houdt het wat betreft nieuwbouw binnen de brandgrens inderdaad wel mee op.

Dat we net buiten de brandgrens onder andere het museumpark, het Centraal Station, de Wilhelminapier, Katendrecht, de Lloydpier en een opgeleefde nieuwe binnenweg erbij hebben gekregen vergeet hij even in zijn zoektocht naar zuurpruimerij.

In dezelfde zoektocht noemt hij natuurlijk bewust nieuwbouw binnen de brandgrens omdat het met renovatie en hergebruik ook de goede kant op gaat in Rotterdam (Meent, Pannekoekstraat, Karel Doormanstraat, Witte de Withstraat etc.).

Zijn betoog en het enthousiasme in de wereldwijde pers bijten elkaar daarom niet en in zekere zin is dat best opmerkelijk. Kennelijk is er binnen het kader nieuwbouw binnen de brandgrens verdomd weinig om trots op te zijn en dat is best iets om over na te denken.

EPA001 liked this post
lukraak no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 01:00 PM   #6536
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 2266

Timmerhuis komt daar volgens sommigen bij. En de Kubuswoningen zijn hoe dan ook iconisch en van groot belang voor de stad binnen de brandgrens.

Verder zijn er genoeg projecten die ik prima gebouwen vind maar die niet heel spannend zijn. Denk aan de Hofdame, verschillende torens op en rond het Wijnhaveneiland.

@ Bouwmaardoor

Wie is er tevreden de boel aan het bijharken dan?

Bij het stadsbestuur is het besef om er juist nu nog veel harder aan te trekken juist groot volgens mij. En dat geldt ook voor andere partijen in de stad. Het gaat goed met Rotterdam. Maar goed is niet goed genoeg. We zijn nog lang niet de meest leefbare stad ter wereld. En zodra we dat wel zijn, is goed nog steeds niet goed genoeg. Er is op heel veel vlakken nog heel veel te winnen! De stad is nog steeds vaak smerig. Veel mensen leven nog steeds in armoede of eenzaamheid. Veel mensen zijn nog steeds werkloos. Criminaliteit is nog altijd te hoog. Er moeten nog steeds 50.000 mensen bij in het centrum. En 150.000 erbuiten. Etc.
en blijf op de hoogte van het laatste XL nieuws!
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 01:42 PM   #6537
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 1035

Quote:
Originally Posted by LE CLOCHARD View Post
En het is zowel subjectief als objectief. Het type volk wat op de Lijnbaan rond loopt geeft mij niet altijd een fijn gevoel. Als je objectief gaat kijken, dan is het ook best mogelijk dat hier een reden voor is:

- Deze personen vallen vaker ander winkelpubliek lastig (vooral jonge mannen die meiden benaderen)

Ik wil niet zeggen dat dit 100% zeker zo is, maar ik ik heb een vermoeden dat het best goed mogelijk is. Persoonlijk houd ik daar niet van, maar dat is mijn mening. Ik kan mij voorstellen dat voor anderen als Magistraler dit werkelijk het paradijs is.
Of die personen nou uit zijn of ruzie of vaker in aanraking komen met justitie doet er niet toe. Waar het om gaat is dat de meest koopkrachtige mensen zich niet identificeren met dit publiek en daarom uitwijken naar plaatsen waar wel publiek is waarmee zij zich kunnen identificeren.

Quote:
Oh en daarnaast, nog belangrijker: er zijn nauwelijks winkels op de Lijnbaan die ik interessant vind en het geheel komt zo armoedig op mij over dat ik mijzelf een spontane depressie bespaar door er niet heen te gaan en mijn dagje Rotterdam niet laat vergallen.
Misschien moet je je dan wat minderen identificeren met Rotterdam. Dat bespaart je een crisis.
Old Yesterday, 02:24 PM   #6538
Erasmus
Registered User

Likes (Received): 62

Quote:

Objectief is onbevooroordeeld en dus ondergraaf je met de opmerking dat het niet 100% zeker is je eigen stelling. Je hebt met andere woorden niets gezegd, maar toch een groep aangewezen. Fraai staaltje Wilders-dogmatiek! Jouw observaties (van een gebied waar je zelf zegt niet te komen) zijn (hoewel deels terecht) zijn voor een groot deel jouw eigen invulling aan een werkelijkheid die niet zo hoeft te zijn... al deel ik wÚl de mening met je dat de huidige Lijnbaan geen enkele toegevoegde waarde heeft, stedenbouwkundig gezien dan.
Terug naar het volgende stukje 'gemiste kansen' aka Forum dan maar?
Erasmus no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
oma

Thread Tools

Posting Rules