daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > OjajŰh?

OjajŰh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools
Old February 7th, 2008, 12:14 AM   #1
LochNESS
Registered User

Likes (Received): 0

Jouw ideeŽn: Rotterdamse Buitenruimte

Goed, laten we het allemaal onder ogen zien. De laatste week (of zelfs 2 weken) worden allerlei prachtige updatedraadjes overgenomen door buitenruimte discussies. Nu weet ik, buitenruimte discussies zijn 'hot' op het moment maar daarvoor hebben we het cafť hier.

Er zijn al wat topics die over buitenruimte gaan, en sommige zelfs over eigen ideeŽn maar wat zijn de ideeŽn hier? En dan bedoel ik ook mijn eigen ideeŽn. Die laatste zal ik even buiten beschouwing laten, en van sommigen heb ik al een vage gedachte, maar toch wil ik dit weten.

Hoe, wat, waarom, waarvoor EN waar wil jij de buitenruimte aanpassen? Hierbij moeten jullie denken aan verschillende typen straten/lanen (hierbij bedoel ik meer in schaal en belangrijkheidsgraad), wijken en 'niveaus'
LochNESS no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 7th, 2008, 01:31 AM   #2
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 290

Interessant. Goed idee om het hier te bundelen. Want de buitenruimte lijkt, zeker in Rotterdam, toch een steeds terugkerend onderwerp!

En niet onterecht. Maar zo houden we het tenminste een beetje duidelijk in het Rotterdam gedeelte.

Last edited by EuroMaster; February 7th, 2008 at 01:48 PM.
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old February 7th, 2008, 11:38 AM   #3
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1238

mijn voorstel voor de Binnenrotte:

Old February 7th, 2008, 01:30 PM   #4
Nieuwe Waas
Helder

Nieuwe Waas's Avatar

Likes (Received): 24

Zů gek is dat niet.

Kunnen ze niet een paar oprolbare rollen kunstgras er overheen leggen op de niet-marktdagen?
Nieuwe Waas no está en línea   Reply With Quote
Old February 7th, 2008, 01:44 PM   #5
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Goed idee om alle buitenruimtediscussies hier te bundelen. Wanneer er weer teveel off-topic wordt gegaan in update topics zullen posts hier naar toe verplaatst worden.
Old February 7th, 2008, 01:51 PM   #6
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Mijn oorspronkelijke globale idee voor het Laurenskwartier. Het was slechts een denkrichting!

Concept: rechthoekig park omringd door stedelijke blokken en hoogbouw

* Stadspark
* Uiteinden afgesloten door kopblokken of poortgebouwen
* Openbare Ruimte hoogwaardig en in oppervlakte flink teruggebracht
* Meer bebouwd gebied
* Hogere dichtheden (en eventuele hoogbouw > donkerrood)
* Markt verplaatst naar plein voor Laurenskerk
* Meer groen in vorm van bomen en borders in straatbeeld
* Oost-westassen richting centrum extra aandacht

______________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________

Referenties

Kopblok:

Park:

Stadsblokken:
Old February 7th, 2008, 06:20 PM   #7
Skyscrapercitizen
TIMBY

Je maakt echt een schaalfout hoor! Je kan een groen ingericht plein maken van de binnenrotte maar voor een park als in jou kaart of laat staan Central Park is de locatie veel te klein! Vergelijk jouw groene stippen eens met de bomen op de onderliggende foto en je ziet dat het nier meer is dan een struik. De waterpartij is een vijver op achtertuin formaat!
Old February 8th, 2008, 01:05 AM   #8
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Haha, de meeste mensen weten heus wel dat īhetī Central Park nooit gaat passen.

En nee, gedetailleerd is de kaart niet nee. Zoals ik al zei is het slechts een denkrichting. De Binnenrotte heeft een grootte waarbij je op welke schaal ook wel iets leuks kan bedenken met een dergelijk concept. Dat je het met het concept niet eens bent is een ander verhaal.

Ik heb die post maar verplaatst omdat hij me hier beter thuis lijkt te horen.
Old February 8th, 2008, 11:47 AM   #9
Skyscrapercitizen
TIMBY

Volgens mij zijn we het grotendeels eens: een groenere inrichting van de Binnenrotte met meer speelse elementen, meer plekken om even te zitten, maar dat hoeft IMO niet in de vorm van een park, ik denk zelfs dat dat hier onwenselijk is.

Waar we het niet over eens zijn is ruimte voor de markt, ik vind dat de markt hier moet blijven, in aansluiting op de markthal en op de plek waar hij altijd al is geweest.
Old February 8th, 2008, 01:37 PM   #10
Phanta
*

Phanta's Avatar

[]

Last edited by Phanta; February 8th, 2008 at 05:28 PM.
Phanta no está en línea   Reply With Quote
Old February 9th, 2008, 02:21 PM   #11
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

Likes (Received): 15

Een fontein met wat groene heggen (zodat de sociale veiligheid niet achteruit gaat) zou al wonderen doen. Zo gebruik je ook nog eens niet al te veel ruimte, zodat de markt gewoon normaal door kan gaan.
Old February 9th, 2008, 08:05 PM   #12
Niyyu
Registered User

Veel meer bomen aan de Westzeedijk
Niyyu no está en línea   Reply With Quote
Old February 10th, 2008, 12:23 PM   #13
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 703

- Flink meer kiosken. Vooral ook bij de wat drukkere tramhaltes. Er zijn zat (beginnende) ondernemers in Rotterdam die dat zo willen opstarten. (kosten gemeente: € 0)
- Alle grijze tegels eruit en vervangen door iets meer stijlvollers. Kost wat geld, maar niet overdreven veel.
- Tijdens de winter alle bomen in het centrum en alle bomen in de wijkcentra behangen met kerstverlichting. Dit is wat werk, maar brengt erg veel sfeer terug. Het vergroot de saamhorigheid in de stad.
- Structureel onderhoud buitenruimte.
- Meer prikkels om oude bebouwing te slopen (bijv. in de vorm van niet hoeven te betalen van leges, gratis advies en ťťn loket).
- Per cluster van straten (klein deel van een wijk) groep van bewoners/eigenaren/gebruikers vormen onder leiding van een gemeentelijke ambtenaar en hen een actieplan laten opstellen om de straten te verbeteren. Laat deze mensen zelf bepalen wat voor tegels ze willen, of ze extra bankjes willen, of een kiosk gewenst is, of ze nieuwe bomen willen enz. Dit vergroot de diversiteit van de stad en zorgt ervoor dat mensen meer bij hun buurt betrokken zijn (al zijn er natuurlijk altijd mensen die het verpesten, maar daar moet je je niet teveel van aantrekken). Het Opzoomer gebeuren biedt hiervoor al een goede basis.
- Meer kleine parken waarbij het prettig vertoeven is, ook voor kinderen. Natuurlijk met kiosk en 's avonds goed afsluitbaar. (Bijv. bij Oostplein, maar er zijn tig locaties waar het kan, eventueel door een verouderd pand te slopen.)

In dit topic wordt nogal eens Zuid-Europa aangehaald. Natuurlijk is daar een ander klimaat, maar vergeet niet dat veel inwoners van Rotterdam wel een Zuideuropese (of zelfs een nog meer exotische) achtergrond hebben! De buitenruimte wordt door deze mensen vaak als kil en ongezellig ervaren. Ik stel voor om juist deze mensen de buitenruimte te laten inrichten. Zij hebben echt veel meer smaak en gevoel dan de gemiddelde Nederlandse ambtenaar of architect.

Last edited by Sol; February 10th, 2008 at 12:32 PM.
Sol no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules