daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Noord|Zuidlijn

Reply

Thread Tools
Old September 22nd, 2008, 07:32 PM   #1
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Likes (Received): 212

Amsterdam: Noord/Zuidlijn

Vervolg op deel (2).

Project: Noord / Zuidlijn (3)

Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Aannemers metrolijn en stations: Max Bögl, Saturn (combinatie Dura Vermeer met Zublin), Herrenknecht, Strukton Betonbouw, Heijmans weg- en waterbouw, Nelis Infra, MNO Vervat, Van Hattum en Blankevoort, BAM, Ballast Nedam Infra en Vobi
Adviseurs en constructeurs metrolijn: Ingenieursbureau Amsterdam (IBA), Witteveen+Bos, Royal Haskoning, Sol Data en Grontmij en Prorail
Architect stations: Benthem & Crouwel

Oplevering: 2017 (schatting)

Officiële website

Tracékaart

Impressies stations
Buikslotermeerplein

Johan van Hasseltweg

Centraal Station

Rokin

Vijzelgracht

Ceintuurbaan

Europaplein

Zuid-WTC
Uitwerking onbekend

Bron impressies: Benthem & Crouwel
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017

Last edited by Winbuks; February 26th, 2011 at 04:31 PM. Reason: opleveringsdatum geactualiseerd
Winbuks está en línea ahora   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 22nd, 2008, 07:46 PM   #2
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Laatste nieuws:
Quote:
Originally Posted by the runner View Post
Noordlijn eerder dan Noord/Zuidlijn

Het dagelijks bestuur van Amsterdam-Noord pleit ervoor om direct na oplevering van het tracé in Noord in 2013, de metro vast te laten rijden. Het gaat om het stuk tussen de beginhalte in Amsterdam-Noord en het Centraal Station. Deze ‘Noordlijn’ is van groot belang om het tempo te houden in de ontwikkeling van Amsterdam-Noord. Daarom wil het stadsdeel niet twee jaar wachten tot de rest van de Noord/Zuidlijn klaar is. Dit laat het stadsdeel weten in een brief aan wethouder Tjeerd Herrema van Verkeer met het verzoek dit te bepleiten bij de Stadsregio.

Ontwikkeling Amsterdam-Noord mag niet stagneren
“De afgelopen jaren maakt Amsterdam-Noord spectaculaire ontwikkelingen door, zowel rond het toekomstige metrostation Buikslotermeerplein, als langs de Noordelijke IJ-oevers van het Hamerstraatgebied tot en met het Cornelis Douwesterrein. De vertraging die de Noord/Zuidlijn in de rest van de stad oploopt, mag geen nadelige gevolgen mag hebben voor onze bewoners, bedrijven en investeerders. Met de Noordlijn blijft het voor bedrijven, investeerders, projectontwikkelaars, woningcorporaties en de culturele sector aantrekkelijk zich op dit moment in Amsterdam-Noord te vestigen. Dat betekent een groei van de werkgelegenheid in het stadsdeel; belangrijk voor Amsterdamse werkzoekenden”, aldus portefeuillehouder Chris de Wild Propitius.

“Wij maken ons verder ook hard voor een goede bereikbaarheid. Daar hoort dit stuk metro vanaf 2013 bij.”

Overige voordelen
De Noordlijn begint bij het metrostation Buikslotermeerplein, krijgt een halte bij het Noorderpark en verlaat bij de Sixhaven het stadsdeel om door te rijden naar het Centraal Station. Als de Noordlijn rijdt, hoeft de helft van de bussen tussen CS en Buikslotermeerplein niet meer te rijden. Ook hoeft de Stadsregio twee jaar lang geen bijdrage te betalen, omdat de hele Noord/Zuidlijn pas twee jaar later gaat rijden.
Bij het station Buikslotermeerplein komen behalve een metrostation, ook een busstation en een Park and Ride-voorziening (P+R). Met Park and Ride kun je je auto parkeren en verder reizen met de metro of bus. Het aantal reizigers met het openbaar vervoer neemt hierdoor zeker toe.
Bron: www.noord.amsterdam.nl

Laatste updates:
Quote:
Originally Posted by the runner View Post
Buikslotermeerplein, de auto`s rijden nu over het nieuwe viaduct. Naast dit viaduct komt nog een tweede te liggen voor metro en auto.

De weg loopt hier weer over de metrotunnel heen. Verderop komt de metro weer boven de grond(van Hasseltweg)
Quote:
Originally Posted by Waterlander View Post
Langs de Leeuwarderweg, tussen de Purmerweg en het Van Hasseltstation worden de (volgens mij) definitieve wanden ingetrild.
Daarna (en na wat andere voorbereidingen) kan de weg worden ontgraven.
(Foto is uit de bus genomen).

Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017
Old September 22nd, 2008, 08:11 PM   #3
Southerner
Man of the valley

Southerner's Avatar

Likes (Received): 153

Voor diegene die bekend zijn met Die huizen langs de Vijzelgracht die verzakken, is dat cultureel een gemis? Is dat niet gewoon een kwastie van slopen en (originele) steen voor (originele) steen weer opbouwen die paar panden?

Als je de berichtgeving hoort lijkt de hele historische binnenstad aan het wegzinken.
Rokin en Vijzelgracht lijken me de enige 2 risicocopunten. Hier wordt een enorme kuil gegraven. En rokin kent geen problemen of vergis ik mij hierin?

Het boren van de gangen lijkt me tamelijk risicoloos omdat een buis kwa geometrisch grondvorm een enorm sterk constructie is, en omdat (naar ik gehoord heb) de constructiedelen prefab zijn.

Wat mij betreft, gewoon doorwerken! Die paar panden die verzakken restaureren of (indien de moeite waard) opnieuw bouwen.
Southerner no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2008, 09:10 PM   #4
exprovinciaal
Registered User

exprovinciaal's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Southerner View Post
Voor diegene die bekend zijn met Die huizen langs de Vijzelgracht die verzakken, is dat cultureel een gemis? Is dat niet gewoon een kwastie van slopen en (originele) steen voor (originele) steen weer opbouwen die paar panden?

Als je de berichtgeving hoort lijkt de hele historische binnenstad aan het wegzinken.
Rokin en Vijzelgracht lijken me de enige 2 risicocopunten. Hier wordt een enorme kuil gegraven. En rokin kent geen problemen of vergis ik mij hierin?

Het boren van de gangen lijkt me tamelijk risicoloos omdat een buis kwa geometrisch grondvorm een enorm sterk constructie is, en omdat (naar ik gehoord heb) de constructiedelen prefab zijn.

Wat mij betreft, gewoon doorwerken! Die paar panden die verzakken restaureren of (indien de moeite waard) opnieuw bouwen.
Zit wel degelijk risico in, heb mij door iemand laten vertellen dat op de hoek van De Dam / Rokin de metro buis mogelijk te vlak langs die diamand winkel zou gaan. Je zou het dan kunnen zien dat bijvoorbeeld een gedeelte van het gebouw op de metro gaat rusten. Als de metro dan gaat zetten zal het gebouw aan die zijde ook weer verder mee zetten. Maar goed daar zal gerust over na gedacht zijn.
exprovinciaal no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2008, 09:18 PM   #5
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by exprovinciaal View Post
Zit wel degelijk risico in, heb mij door iemand laten vertellen dat op de hoek van De Dam / Rokin de metro buis mogelijk te vlak langs die diamand winkel zou gaan. Je zou het dan kunnen zien dat bijvoorbeeld een gedeelte van het gebouw op de metro gaat rusten. Als de metro dan gaat zetten zal het gebouw aan die zijde ook weer verder mee zetten. Maar goed daar zal gerust over na gedacht zijn.
Een gebouw kan niet op de metrobuis gaan rusten. Een gebouw rust op palen die op haar buurt op een "zandlaag" rust. Vergis je niet, deze zandlaag is zo hard als beton!

Wat er kan gebeuren is dat de zandlaag instabiel word (trillingen, water stromen) en de palen door het zand gaan perforeren. Bij het vorige gevalletje waar een gat in de wand zat en een zandlaag wegspoelde hadden de palen dus geen vaste ondergrond meer.

Ik kan me voorstellen dat als de tunnelboor op dezelfde zandlaag vlak langs de palen gaat dit problemen kan geven. Als dit werkelijk zo is moet de gemeente gebouwen laten funderen op een diepere zandlaag, zoals bij de munttoren en de Beurs van Berlage is gebeurd.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2008, 09:38 PM   #6
exprovinciaal
Registered User

exprovinciaal's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Cymen View Post
Een gebouw kan niet op de metrobuis gaan rusten. Een gebouw rust op palen die op haar buurt op een "zandlaag" rust. Vergis je niet, deze zandlaag is zo hard als beton!

Wat er kan gebeuren is dat de zandlaag instabiel word (trillingen, water stromen) en de palen door het zand gaan perforeren. Bij het vorige gevalletje waar een gat in de wand zat en een zandlaag wegspoelde hadden de palen dus geen vaste ondergrond meer.

Ik kan me voorstellen dat als de tunnelboor op dezelfde zandlaag vlak langs de palen gaat dit problemen kan geven. Als dit werkelijk zo is moet de gemeente gebouwen laten funderen op een diepere zandlaag, zoals bij de munttoren en de Beurs van Berlage is gebeurd.
En als de metrobuis nu hoger komt te liggen dan de zandlaag waar het gebouw op staat? Wat ik wel heb gezien bij het Rokin naast het desbetreffende pand is dat ze dezelfde techniek hebben toegepast zoals post 353 van het vorige topic. Het horizontaal injecteren van de grond. Maar dan nog zou de buis met maar een meter speling langs die panden gaan. Zal wel goed over nagedacht zijn en daardoor wel goed komen.
exprovinciaal no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2008, 10:55 PM   #7
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 542

@ Southerner:

onderstaande info komt van http://www.bma.amsterdam.nl/ :

Een korte geschiedenis

(...) Op donderdag 26 juni werden beide panden aan de Vijzelgracht 24 en 26 korte tijd vrijgegeven voor een bezoek door Bureau Monumenten & Archeologie. De panden maken deel uit van een complex van in totaal ruim 200 wevershuizen, die tussen augustus 1670 en maart 1671 in het 'Noortse Bosch' tussen Prinsengracht en Weteringschans werden gebouwd. Dit gebied was tien jaar eerder binnen de stad gekomen.
De stad, die de textielnijverheid in Amsterdam wilde stimuleren, had de grond voor de huizen ter beschikking gesteld. Het project werd uitgevoerd in opdracht van het Burgerweeshuis, de Gasthuizen en het Leprozenhuis. De woningen waren bestemd voor wevers en wolkammers, terwijl in de woonkelders spinsters zouden worden gehuisvest. De huizen aan de Vijzelgracht 20-26 liggen in een blok dat door het Burgerweeshuis is gerealiseerd.

Het ontwerp

Het ontwerp van de huizen werd geleverd door architect Philips Vingboons (1607-1678). Dat het gestandaardiseerde massabouw betrof, komt tot uiting in de eenvormige typologie en de sobere detaillering van de gebouwen. Per woning werden 52 heipalen de grond in gedreven. De panden zelf zijn opgebouwd volgens een vast stramien: boven een afzonderlijke woonkelder bevond zich een bel-etage en een eerste verdieping met kap. Aan de achterzijde was een uitgebouwde keuken aangebracht, waarvan het souterrain dienst deed als provisiekelder van het hoofdhuis. Op de eerste verdieping konden twee weefgetouwen worden opgesteld. Hoekhuizen waren bestemd als winkel, tapperij en dergelijke. De huizen bezitten een doorlopende daklijst. De bouwkosten bedroegen 230 gulden voor een tussenhuis en 400 gulden voor een hoekhuis.

Zowel nummer 24 als 26 zijn in hoofdlijnen nog zeventiende-eeuws. De oorspronkelijke opzet is goed herkenbaar en de historische balklagen en kap zijn nog aanwezig. Hoewel de zakkingen aanzienlijk zijn worden momenteel in nauw overleg met het Stadsdeel Centrum maatregelen genomen om de monumentale waarden van de panden zo goed mogelijk te beschermen.

Het betreft hier de huizen van de eerdere verzakking van afgelopen zomer. De huizen van de tweede verzakking liggen ernaast en zijn volgens mij identiek.

Over de waarde van deze huizen, tsja, ze zijn dus nog in grote mate origineel, de evenwijdig aan de straatrichting lopende kap is voor Amsterdam ook vrij uniek en ze vertellen zo hun deel van de geschiedenis van Amsterdam. De moeite waard om te behouden dus, al had men achteraf gezien (ik weet het, dat is nu makkelijk praten) dus meer moeten doen om dit te voorkomen. Het hele blok (dus ook verder van de Vijzelgracht af) schijnt als een kaartenhuis aan elkaars paalfunderingen te hangen, dus het zou allemaal nog veel erger kunnen worden.

Een andere opvatting is dat dit het dichtst bij het geografische hart van Amsterdam liggende metrostation wordt, en dat je daar van moet profiteren door de schaarse grond zo optimaal mogelijk moet gebruiken. Wat zou betekenen dat je de in de 19e en 20e eeuw ingezette schaalvergroting van Damrak, Rokin, Vijzelstraat 'af zou maken'. Wanneer je dat verantwoord doet (dus niet zo 'tabula rasa' zoals men destijds de Nieuwmarktbuurt had willen vernieuwen) zou het een mooie toevoeging aan de stad kunnen betekenen. Maar zo'n voorstel zal tot zeer grote maatschappelijke weerstand leiden.

En ja, dat komt in de buurt van mijn eigen mening: het Centraal, de Beurs, het Paleis, de Bijenkorf, De Industrieele Groote Club en de Munttoren zijn gebouwen die de dure en gecompliceerde boortechniek rechtvaardigen. Men heeft, met het vorige metrotrauma in het achterhoofd echter ook de redelijk verpauperde oostzijde van Vijzelstraat en Vijzelgracht plus de 19e eeuwse speculatiebouw aan de Ferdinand Bol heilig verklaard. In mijn ogen niet terecht (daar reken ik de wevershuizen niet onder), maar met gedeeltelijke sloop (Vijzelstraat oostzijde en Ferdinand Bol) en de traditionele caissonbouw (de Vijzelgracht lijkt me breed genoeg om er caissons te laten afzinken zonder dat de wevershuizen weg moeten) had de N/Z waarschijnlijk al gereden en had je de bij het Centraal beginnende verkeersader die ooit een Rode Loper moet worden kunnen doortrekken tot aan de RAI. Nou ben ik geen kostendeskundige, maar ik durf te stellen dat dit tegen een prijs zou zijn gebeurd die aanzienlijk lager en beheersbaarder zou zijn.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2008, 02:16 PM   #8
Grumpey
Registered User

Likes (Received): 28

de oostzijde van de vijzelgracht is niet verpauperd. Ik wilde eerder juist de westerzijde daarvoor nomineren met dat gedrocht van een duintjer wat daar staat en de afschuwelijk bijbouw van het cartlon hotel wat na het WO II drama nooit meer in ere is hersteld. De oostzijde is recentelijk nog gerenoveerd voor een vrij groot gedeelte, en tegenwoordig zijn er allemaal aparte winkels geopend waardoor het opeens heel ander publiek trekt. Het is juist jammer van de westzijde met zijn tochthollen waar nooit iemand voor zijn plezier loopt. Om nog maar niet te spreken van de schaalvergroting die afschuwelijke zichtslijnen verstoord over de parallelwegen zoals de kerkstraat en de reguliersdwars.

En over de ferdinand Bol. Het is een redding voor die straat, de NZ op deze manier. Nu iedereen gewend is aan het auto-vrij zijn wil niemand meer anders en kan dit gebied gewoon een goede winkelstraat worden met een mooi autovrij picopleintje ervoor en de albert cuyp ernaast. Had de huizenrij gesloopt geweest, had je de sfeer eruit gehaald.

Kijk, dat je die lijn zo snel mogelijk in die grond wil hebben begrijp ik, maar dit soort maatregelen om dat mogelijk te maken zullen altijd vermeden moeten worden omdat het de stad uiteindelijk meer schade toebrengt dan het aan winst oplevert. De hele nieuwmarktbuurt is niet meer zoals het was, en zal het ook nooit meer worden. Hopelijk gaan die sloopplannen tegenover nieuwe 'oudbouw' die de laatste tijd steeds vaker te horen zijn doorgezet worden.
Grumpey no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2008, 03:29 PM   #9
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 542

Het oude ABN gebouw van Duintjer heb ik ook liever vandaag dan morgen tegen de vlakte. Jammer dat het een tweede leven is gegund. De Bazel, nu Stadsarchief, is ook van een andere schaal, maar daar is men door de jaren heen kennelijk toch wel aan gewend geraakt. Ik heb althans nog nooit pleidooien gehoord voor sloop van dit pand. Het Carlton hotel heeft meer potentie dan wat er nu uitkomt. Een grote renovatie en heroriëntatie van de begane grond zouden erg welkom zijn.

Dat de oostzijde gerenoveerd is in de afgelopen jaren is mij eigenlijk ontgaan, ik kom nooit zo vaak in de Vijzelstraat, ik prefereer eigenlijk altijd de Utrechtsestraat. In mijn gedachten zie ik nog steeds een rij vervallen pandjes, maar ik zal eens opletten. Wat je stelt over de Ferdinand Bolstraat is ontegenzeggelijk waar, de sfeer blijft nu volledig behouden. En als alles achter de rug is zijn we daar allemaal blij om.

Maar toch, de laatste jaren zijn er binnen de 19e eeuwse gordel genoeg nieuwbouwprojecten verschenen van hoge kwaliteit. Ik noem de Borneoblokken in de Indische Buurt, de Tropenpunt in de Dapperbuurt, maar ook de nieuwbouw aan het Schollenbrugpad (verlengde van de Wibautstraat bij het Amstelstation). Dan hebben we ook nog een hoop Krier en Krier-achtige retroprojecten in Oud-West en Westerpark waar ik zelf absoluut geen fan van ben, maar die in kwalitatief opzicht ook hoger staan dan bijna alles wat er in de jaren ’80 is gebouwd.

Zou de hele Ferdinand Bol tussen de Heinekenbrouwerij en het Cornelis Troostplein met projecten van deze hoge kwaliteit zijn herbouwd (dus niet volgens het schrikbeeld van de Kinkerstraat met zijn goedkope, fantasiearme blokken en de te lage arcades), dan zou ik daar weinig problemen mee hebben gehad.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2008, 10:14 PM   #10
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 523

het lijkt wel dat de oostzijde inderdaad opeens is opgeknapt. het ziet er goed uit.
maar met de westzijde is niks mis. meer leven bij het Carlton zou mogen. Maar het gebouw van Duintjer is nu een broedplaats, en na de verbouwing wordt het prachtig.
bthj está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 26th, 2008, 02:48 AM   #11
kna
Registered User

kna's Avatar

Likes (Received): 67

Quote:
Originally Posted by Cymen View Post
Wat volgens mij een reeel risico is is blow-out tijdens het boren, bijvoorbeeld door verweking van de grond (veroorzaakt door het trillen van het boren) en natuurlijk een lokaal te grote druk bij het boorschild.
Dan heb je dus opeens op maaiveld een krater van meters doorsnede.
Ik meen dat tot nu toe bijna elk boorproject tenminste een blow-out heeft gehad. Was allemaal onder gras of onder water, dus niet zo erg. In de Amsterdamse binnenstad is het natuurlijk minder fijn, want dan zakt een pand weg of wordt een tram voortijdig een metro.
Old September 26th, 2008, 01:15 PM   #12
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Quote:
Originally Posted by kna View Post
Wat volgens mij een reeel risico is is blow-out tijdens het boren, bijvoorbeeld door verweking van de grond (veroorzaakt door het trillen van het boren) en natuurlijk een lokaal te grote druk bij het boorschild.
Dan heb je dus opeens op maaiveld een krater van meters doorsnede.
Ik meen dat tot nu toe bijna elk boorproject tenminste een blow-out heeft gehad. Was allemaal onder gras of onder water, dus niet zo erg. In de Amsterdamse binnenstad is het natuurlijk minder fijn, want dan zakt een pand weg of wordt een tram voortijdig een metro.
Ik begreep dat een blow out bij olie altijd onder een hoek van 45 graden ging. Geen idee hoe dit bij een TBM zit? Als deze ook onder 45 graden gaat komen we zelfs in een wat bredere straat weer in de achtertuin uit

Maar dat een blow out plaats vind in een weiland is niet heel verwonderlijk, er is daar veel gasvorming (voorgevormde kanalen?) en de grond is totaal niet verhard en ingeklonken. Betekend natuurlijk niet dat dit niet in Amsterdam kan gebeuren, maar ik ben natuurlijk geen expert en ben wel benieuwt hoe je daar zo bij komt?

Old September 26th, 2008, 07:43 PM   #13
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Update 26 september 2008

Bouw centrale metrohal, op de achtergrond een torenkraan voor de voorbereidingen van de tunnelboor:

Old September 27th, 2008, 10:43 AM   #14
Elio di Angelis
Fight for progress!!!

Elio di Angelis's Avatar

Likes (Received): 12

ik hoop zo dat daar geen grote vertragingen gaan komen. de entree van de stad moet gewoon zo snel mogelijk weer goed en mooi worden. en ik kan gewoon niet wachten tot de inmense metrohal klaar is

Rebuild the Paleis van de Volksvlijt.
Elio di Angelis no está en línea   Reply With Quote
Old September 27th, 2008, 06:39 PM   #15
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

^ Oh ja, die torenkraan staat oa. voor de bouw van de omstreden metershoge hal over de startschacht van de tunnelboor.

Ik schat/hoop dat de blauwe schotten met 2 jaar (zonder tegenslagen ) verdwijnen op het stationsplein, wanneer men onder de 'tafelconstructie' de metrohal en tunnel verder uitbouwen. Zie het voorbeeld op het Rokin.
Old September 28th, 2008, 11:21 PM   #16
Waterlander
Registered User

Likes (Received): 32

Ontwerpen van de overkapping van de Nieuwe Leeuwarderweg die 7 meter lager komt te liggen dan nu het geval is. Geplukt van www.vriendennoorderpark.nl

De status van de ontwerpen is me overigens onbekend.

Hout

Textiel

Staal

Gevouwen kunststof

Beton
Waterlander no está en línea   Reply With Quote
Old September 29th, 2008, 12:42 PM   #17
Elio di Angelis
Fight for progress!!!

Elio di Angelis's Avatar

waarom mocht er niet gewoon een park op gebouwd worden?

Rebuild the Paleis van de Volksvlijt.
Elio di Angelis no está en línea   Reply With Quote
Old September 29th, 2008, 12:56 PM   #18
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Elio di Angelis View Post
waarom mocht er niet gewoon een park op gebouwd worden?
Omdat een tunnel vanwege de veiligheidseisen te duur is?

Ik zou er gewoon een paar groenbruggen overheen bouwen met hoge randen.

Old September 29th, 2008, 08:35 PM   #19
xlchris
Not much

xlchris's Avatar

Likes (Received): 129

Hout please, super ontwerp!
Old September 29th, 2008, 09:44 PM   #20
Elio di Angelis
Fight for progress!!!

Elio di Angelis's Avatar