SkyscraperCity Forum banner

Amsterdam Urbanetics Verzamelthread

Tags
amsterdam
463K views 4K replies 168 participants last post by  mokumbouw 
#1 ·
Een beetje een cliche naam, maar goed. In ieder geval een tijdelijke naam voor een stadscafé.



Met regelmaat kom ik iets tegen, heeft misschien met een project wel wat relevantie, maar past er niet echt bij, vandaar "Café 't Amsterdammertje".
 
See less See more
1
#759 ·
@ ID

De bedoeling is dus dat er parkeerplaatsen bovengronds het veld gaan ruimen. Omdat dit het straatbeeld ten goede zou komen (om een nieuwe discussie te voorkomen laat ik voor deze keer maar even in het midden of ik het daar mee eens ben ;) ). Met die parkeergarages willen ze dat opvangen. Ook als je er als automobilist niet in zou willen, heb je dan geen of minder keuze (6 rondjes rijden ipv 3 ;) ).
 
#763 ·
de parkeer nachtmerrie is al wel een aantal jaar bekend volgens mij. en als je zo graag een auto voor de deur wilt woon je in een van de 'buiten'-wijken.

extra parkeerplaatsten toestaan levert alleen maar meer verkeer op en jaagt autobezitters niet uit het centrum. het compromis zoals 1+2=3 al aandroeg werkt dus voor geen meter. het is in iedergeval niet te verantwoorden naar de rest van de amsterdammers waarom mensen in de binnenstad een door de gemeente gesponsorde parkeer garage krijgen (want alleen voor vergunninghouders dus geen bedrijf dat voor zulke prijzen iets zal beginnen), terwijl er in west bezuinigt wordt op het groen onderhoud. met het enige argument om de leefbaarheid van de centrum bewoners te verbeteren, want meer ruimte om te leven.
 
#767 ·
nou ja, als je de bewoners dan ook de volle kostprijs daarvoor laat betalen, en het alleen bewoners parkeerplaatsen maakt. dan zal het inderdaad geen toenemend autoverkeer opleveren. als je ziet hoe goedkoop parkeervergunningen zijn, en hoe leeg de marnix parkeer garage is zul je zien dat zoiets niet kan werken.

of er worden extra parkeer plaatsen voor niet bewoners gecreeerd, wat extra verkeer zal opleveren. of er wordt een gesubsidieerde parkeer garage gebouwd. iets wat nogal scheef is voor het beperkte aantal bewoners dat stadsdeel centrum heeft. (iets meer dan 10% van het totaal aantal inwoners)
 
#769 ·
er moet ook aandacht besteed worden aan voetgangers. ook de voetgangers betalen heel veel geld zoals metro reizigers. als voetgangers 1 uur lopen betalen ze ook 2.80 aan de gemeente amsterdam voor het gebruik van de bestrating.

dit soort argumenten worden dus gebruikt in een universiteitsblad. dat alle uva studenten zich dood mogen schamen.
 
#770 ·
^^ Beetje onduidelijk zo. Het artikel stelt dat de fiets op een aantal vlakken efficiënter is dan de auto: kwaliteit leefomgeving, energiegebruik, ruimtegebruik. Dat je het daar niet meer eens bent oke. Maar wat is nu je punt?

De automobilist betaalt wegenbelasting? Als voetgangers net als automobilisten wegenbelasting zouden betalen dan betaalden ze € 2,80 voor ieder uur lopen? Dit moet een karikatuur voorstellen van de argumenten uit dat artikel? :?
 
#771 ·
Mercer Quality of Living Survey - Worldwide Rankings, 2012

Rank City Country
1 Vienna Austria
2 Zurich Switzerland
3 Auckland New Zealand
4 Munich Germany
5 Vancouver Canada
6 Düsseldorf Germany
7 Frankfurt Germany
8 Geneva Switzerland
9 Copenhagen Denmark
10 Bern Switzerland
10 Sydney Australia
12 Amsterdam Netherlands
13 Wellington New Zealand
14 Ottawa Canada
15 Toronto Canada
16 Berlin Germany
17 Hamburg Germany
17 Melbourne Australia
19 Luxembourg Luxembourg
19 Stockholm Sweden
21 Perth Australia
22 Brussels Belgium
23 Montreal Canada
24 Nurnberg Germany
25 Singapore Singapore
26 Canberra Australia
27 Stuttgart Germany
28 Honolulu, HI United States
29 Adelaide Australia
29 Paris France
29 San Francisco, CA United States
32 Calgary Canada
32 Helsinki Finland
32 Oslo Norway
35 Boston, MA United States
35 Dublin Ireland
37 Brisbane Australia
38 London United Kingdom
39 Lyon France
40 Barcelona Spain
41 Milan Italy
42 Chicago, IL United States
43 Washington, DC United States
44 Lisbon Portugal
44 New York City, NY United States
44 Seattle, WA United States
44 Tokyo Japan
48 Kobe Japan
49 Madrid Spain
49 Pittsburgh, PA United States
49 Yokohama Japan

De stad mag volgens het onderzoek dit jaar op 12 uitkomen van de kwalitatief meest leefbare steden ter wereld. (en nummer 23 als het gaat om infrastructuur)

http://www.mercer.com/
 
#775 ·
Natuurlijk. Want Wenen is ook wel zo'n beetje de saaiste stad ter wereld. Amsterdam doet het vrij goed en ook dat is een vrij saaie stad. Zelfde geldt voor München, Kopenhagen, Sydney, Toronto, Berlijn en Brussel. Parijs, Barcelona, Lissabon, New York, San Francisco, Tokyo, Madrid en Londen zijn minder saai maar ook die doen het wereldwijd gezien nog vrij goed als 'saaie' steden.
 
#776 ·
Amsterdam scoort goed op wereldwijde lijst van nightlifebestemmingen

Amsterdam doet het goed als nightlifebestemming, zowel nationaal als internationaal. Dat blijkt uit onderzoek van Hotels.com onder 27.000 reizigers. Toeristen zetten Amsterdam op plek 7 in de top 10 van beste uitgaansbestemmingen. De 1000 ondervraagde Nederlandse reizigers plaatsen hun hoofdstad op plek 1 in de lijst van beste uitgaanssteden wereldwijd.

Internationale reizigers verkiezen New York tot de beste stad als het gaat om nachtelijk entertainment en vermaak. Las Vegas staat op de tweede plek en dan volgt een heel rijtje Europese steden: Londen, Parijs, Barcelona, Berlijn, Amsterdam en Madrid. De Amerikaanse stad Los Angeles en de Thaise hoofdstad Bangkok maken de top 10 compleet.

Nederlanders plaatsen de Nederlandse hoofdstad op de eerste plek van beste uitgaansbestemmingen. New York staat bij hen op twee en de Franse hoofdstad Parijs sluit de top 3. Opvallend is dat in de Nederlandse lijst ook Rotterdam en studentenstad Groningen goed scoren. Ook hebben de Nederlanders de Zuid-Amerikaanse stad Rio de Janeiro opgenomen in hun top 10.Beste nightlife cities volgens internationale reizigers
1 New York
2 Las Vegas
3 Londen
4 Parijs
5 Barcelona
6 Berlijn
7 Amsterdam
8 Madrid
9 Los Angeles
10 Bangkok

Beste nightlife cities volgens Nederlandse reizigers
1 Amsterdam
2 New York
3 Parijs
4 Londen
5 Las Vegas
6 Berlijn
7 Barcelona
8 Groningen
9 Rio de Janeiro
10 Rotterdam

bron: parool.nl
 
#777 ·
Tweeduizend huizen in centrum staan leeg

In de Amsterdamse binnenstad staan zeker tweeduizend woningen leeg. Er staan geen bewoners ingeschreven. Ook staan zestig huizen van woningcorporaties in het centrum langdurig leeg. Nog eens 136 huizen van corporaties hebben de bestemming 'antikraak'.

Dit blijkt uit een onderzoek van het Wijksteunpunt Wonen Centrum (WSC). 'Het frustrerende is dat we nog steeds bar weinig weten', zegt Vincent Feith van WSC. 'Het kwalijke is dat er daarom niets tegen leegstand wordt gedaan. De leegstand woekert voort.' Het onderzoek zou vanmiddag worden gepubliceerd.

Feith: 'Signalen dat er veel leegstand is, hadden we al. In de binnenstad staan veel woningen leeg waar geen bewoners ingeschreven, maar die illegaal worden verhuurd of die als vakantiewoning worden gebruikt.'

Verder staan huizen van woningcorporaties langdurig leeg die te koop zijn aangeboden. Als dat niet lukt, moeten ze weer in de verhuur worden aangeboden, maar dat gebeurt volgens Feith vaak niet.
Ook blijkt dat een deel van de vijfduizend woningen die lang via makelaars te koop staan, volgens het WSC in het centrum voor forse leegstand zorgen.

Feith zet ook vraagtekens bij de 136 huizen van woningcorporaties in de binnenstad, die als bestemming 'antikraak' kregen. Onduidelijk is wat met die woningen moet gebeuren.

Lees vandaag meer in Het Parool.
(Door: Ton Damen)

Ik kom ook wel eens mensen tegen die hier wonen maar er niet ingeschreven staan.
 
#778 ·
^^ Ik durf te zeggen dat minimaal 20% van mijn vrienden in huizen woont waar zij zich niet kunnen inschrijven. Ook zie je vaak dat huiseigenaren hun huis 'antikraak' verhuren en dan elke maand de huur cash komen ophalen bij de bewoners om zo meer huur te krijgen dan eigenlijk voor de woning betaald zou moeten worden. En zo kunnen ze huurders makkelijk eruit gooien zonder gedoe.

Dit is denk ik een groot probleem in Amsterdam en er zou meer toezicht op moeten zijn. 'Huurders' zullen nooit aan de bel trekken omdat ze bang zijn op straat te belanden en de gemeente zelf doet er niks aan.
 
#779 ·
Dit speelt al heel lang, ook toen ik nog in Amsterdam woonde. Het Wijksteunpunt Wonen werkte toen al met de SP samen om dit in kaart te brengen. Het kostte vervolgens enorm veel tijd om de rest van de Deelraad aan het verstand te peuteren dat er wat moest gebeuren.

Ik volg het niet meer zo, maar krijg de indruk dat er langzaamaan eindelijk wat beweging in lijkt te komen.
 
#780 ·
van FD.nl 12 dec 2012:

Miljoenen in promotie Amsterdam

Smit, R.

De tramlijnen 2 en 5 lopen nu al vol, omdat het Stedelijk Museum na tien jaar weer open is. Het gemeentelijk vervoerbedrijf kan de borst natmaken voor volgend jaar. Als in 2013 het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum weer de poorten openen en de stad viert dat wereldberoemde grachten 400 jaar bestaan, Artis 175 jaar en Het Concertgebouw 125 jaar, zal dat nog veel meer publiek trekken.
We bundelen komend jaar een hele hoop van die evenementen, vertelt de Amsterdamse wethouder economische zaken Carolien Gehrels op haar werkkamer. Bovendien worden per 1 januari vier organisaties samengebracht in Amsterdam Marketing, dat 120 volledige banen sterk de stadspromotie een impuls gaat geven. Daarvoor wordt, boven op een regulier budget van €4,2 mln, €3,6 mln extra uitgetrokken.

Proces van tien jaar
Dit is de apotheose van een proces van tien jaar’, zegt Gehrels. In 2002 werd ze vanuit advieskantoor Berenschot door de toenmalige wethouder Geert Dales ingehuurd om de citymarketing te verbeteren. Dat dit nodig was, bleek wel uit een rondje langs meer dan dertig organisaties. Dat leverde een verhuisdoos vol folders en brochures op, allemaal met verschillende logo’s en insteek. Wat ze gemeen hadden, is dat er Amsterdam op de voorkant stond. Verder gaf het een totaal versnipperd beeld.
‘Het grootste gevaar voor citymarketing is politieke continuïteit’, weet Gehrels. ‘Als je niet oppast, heb je elke vier jaar een nieuwe slogan.’ Ze is blij dat ‘I amsterdam’, de leus die ze met reclamebureau KesselsKramer in 2004 lanceerde, nog steeds volop wordt gebruikt. ‘Marketing is een kwestie van lange adem. Kijk maar naar I love New York. Dat is begonnen in 1979 en kreeg pas rond 2000 wereldwijd appeal.’

Veel extra doen
Frans van de Avert, verantwoordelijk voor de Amsterdamse stadsmarketing, heeft het komend jaar druk. ‘Dankzij de extra financiële injectie en cadeautjes als het Rijksmuseum en Van Gogh die weer opengaan, kunnen we veel extra doen om de metropool weer op de kaart te zetten.’ Er komt bijvoorbeeld een gemeenschappelijke campagne, kunstenaars van naam als Rineke Dijkstra en Marlene Dumas worden overgehaald om te exposeren in grachtenhuizen en honderden extra journalisten worden ingevlogen.
De Luxury-hotelgroep betaalt de kamers voor de journalisten en KLM de vliegtickets. De luchtvaartmaatschappij zal bovendien eigen media en wereldwijde vestigingen inzetten om de herlancering van Amsterdam kracht bij te zetten, zegt de woordvoerder van het bedrijf. Dat moet ertoe leiden dat er meer passagiers naar de stad komen.

Bijdrage bedrijven
Naast de KLM dragen nog veertig tot vijftig bedrijven hun steentje bij aan Amsterdam Marketing. Buitenreclame-exploitant JC Decaux stelt advertentieruimte ter beschikking en ook de Amsterdamse diamantairs en het beurs- en congrescentrum RAI doen een duit in het zakje. Al met al betaalt het bedrijfsleven ongeveer de helft van de rekening voor de extra inspanningen in 2013.
‘Voor het aantrekken van grote congressen is 2013 een uitgelezen kans’, zegt Hans Bakker, directeur van de RAI. ‘Door alle evenementen in dat jaar is een rijgdraad gehaald. Als je dat koppelt, werkt de marketing als explosief. Amsterdam staat bekend als een aantrekkelijke stad en we zijn al heel succesvol in het aantrekken van meerdaagse evenementen, ook in 2013. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat de internationale marketingexplosie in de tweede helft van jaar plaatsvindt, zodat in 2014 en 2015 bezoekers komen.’

Aanbod hotelkamers verbeterd
Bakker prijst zich gelukkig dat het aanbod van hotelkamers in Amsterdam is verbeterd. In 2015 zullen er 7500 kamers zijn bijgekomen, zegt wethouder Gehrels. In 2006 was de bezettingsgraad van hotels veel te hoog. Dat dreef de kamerprijzen op, zodat Amsterdam zich uit de markt prijsde. De extra kamers zijn goed voor drieduizend banen.
‘Dat is uiteindelijk mijn ambitie’, zegt Gehrels. ‘De investeringen moeten ten goede komen aan alle Amsterdammers, omdat het banen oplevert. Zodat een winkelier zegt: “Ik verkoop meer kleding”, een taxichauffeur meer ritten heeft en hotelier het drukker krijgt. Wat dat betreft komt dit jubileumjaar op een goed moment, nu er crisis is.’ In de toeristische sector zijn ruim vijftigduizend mensen actief. Het levert de stad €5,7 mrd op.
In Amsterdam is een instrument ontwikkeld om te volgen of de ambities uit het marketingplan worden gehaald. Zo moeten zich in de metropoolregio Amsterdam, boven op de 2200 buitenlandse bedrijven nu, elk jaar honderd bedrijven extra vestigen. Dat is goed voor duizend banen. Over vijf jaar moet bovendien een kwart meer toeristen de stadsdelen en de rest van de metropool bezoeken. En dient elk jaar het aantal overnachtingen met 3% te groeien.

Gericht op cultuurliefhebbers
De stad richt zich daarbij niet op de bezoeker die afkomt op losbandig Amsterdam, maar meer op cultuurliefhebbers. Het imago van stad van seks en drugs speelt Amsterdam al jaren parten, staat in een concept-beleidsstuk. Het trekt weliswaar een bepaald soort bezoekers aan, maar staat ook in de weg in de zoektocht naar de kwaliteitstoerist. Gehrels: ‘Een bezoeker van Duncan Stutterheim’s dance-evenement White Sensation geeft in drie dagen €600 uit.’
De afgelopen twintig jaar is al meer dan €1 mrd geïnvesteerd in cultuurgebouwen, zegt Gehrels. Denk aan de nieuwe bibliotheek op het Oosterdok, de Hermitage of het Stedelijk Museum. Dat heeft zijn effect niet gemist. Volgens de wethouder zei in 2008 22% van de toeristen voor cultuur te komen, in 2012 is dat aandeel opgelopen tot 32%. In de Lonely Planet, de bijbel van de rugzakreiziger, staat Amsterdam op nummer twee als ‘place to be’ in 2013.

Meer dan Wallen

Cultuurstad

Amsterdam staat internationaal bekend om zijn Wallen en coffeeshops. Sinds in 2010 is besloten om 2013 te kiezen als stip op de horizon, wordt echter in de rest van Europa, Verenigde Staten, Brazilië, India en China de nadruk gelegd op de kunst en cultuur die de stad te bieden heeft. De cultuurtoerist geeft namelijk veel meer uit tijdens zijn bezoek. In de ‘Lonely Planet’, de bijbel van de rugzaktoerist, staat Amsterdam op 2 als place to be in 2013
 
#781 ·
Mooie samenloop van acties. Ik denk dat dit echt gaat werken voor Amsterdam.

Wat ik een beetje mis in dit verhaal, waar de tijd rijp voor is, is om de toerist eens buiten de singelgracht te lokken. Op dit moment komt de gemiddelde toerist nog wel eens op het Museumplein of de Albert Cuyp maar daarbuiten zie je nog maar de sporadische toerist. Ondertussen is het in de oude binnenstad dringen geblazen, zó druk en vol dat het bijna niet leuk meer is.

Wat mij betreft sturen we de toeristen op pad om de rest van Amsterdam binnen de ring te ontdekken. Leuke plekjes zat: Westerpark, Bellamybuurt, Noordelijke IJoevers, Stadion- en Schinkelbuurt, Oosterpark- en Dapperbuurt. Diverse kleine(re) concentraties culturele attracties in combinatie met prettig ingerichte openbare ruimte en horeca kan de "rest" van Amsterdam "openen" voor de toeristen, en ze wat meer over de stad uitspreiden.
 
#788 ·
Wat ik een beetje mis in dit verhaal, waar de tijd rijp voor is, is om de toerist eens buiten de singelgracht te lokken.
De Plantagebuurt doet haar best om de toerist ook die kant op te lokken. Genoeg bezienswaardigheden hier, de overkant van de Weesperstraat zou alleen iets aanlokkelijker moeten zijn (met terrasjes en restaurants).

http://www.deplantageamsterdam.nl/en/

Ik kreeg vorig jaar ook nog een mooi boekje over de mogelijkheden in de bus.
 
#782 ·
De voornaamste reden om ergens naar toe af te reizen is om iets unieks te zien. Het liefst iets unieks waar iedereen het over heeft. Toerist komt vooral voor (unieke) grachtengordel, Anne Frankhuis, Van Gogh museum en hoerenbuurt + coffeeshops. De rest kan de toerist veel minder of niet schelen. Hoe aangenaam je die door jou genoemde plaatsen ook maakt. Kan het die toeristen ook niet echt kwalijk nemen. Als ik helemaal naar een stad vlieg en daar voor een flink bedrag een hotel boek ga ik daar vervolgens ook niet een groot deel van mijn tijd besteden aan het bezoeken van doodgewone doch aangename parkjes en woonwijken. Ook al zouden er allerlei verschillende voorzieningen als terrasjes en uitgaansgelegenheden zijn.
 
#783 ·
Zelf maak ik er bij stedentrips altijd een punt van om ook de andere wijken van de stad te verkennen. Je ontdekt dan dat een stad veel meer te bieden heeft. Wat me opvalt is dat in andere steden de attracties meer verspreid over de stad zitten. Ik beweeg me dan tijdens zo'n bezoek kris-kras door de stad heen. Het is dan meestal nodig om een fiets te huren of het OV-systeem min of meer uit m'n hoofd te leren en een weekpas o.i.d. aan te schaffen.

In mijn studententijd maakten we met de faculteit wel eens reisjes naar andere Europese steden. Ik moest vaak op mijn mede-studenten inpraten om eens de metro of de fiets te nemen en wat meer van de stad te zien. Anders waren ze allemaal binnen het loopafstand-gedeelte in het centrum gebleven. Een combinatie van onwetendheid en bang voor het onbekende? Ik weet het niet.

In Amsterdam is het overgrote deel van de attracties op loopafstand van elkaar in en net om de binnenstad geconcentreerd. Dit heeft zeker voordelen, maar het nadeel is dat de binnenstad hierdoor zowat dichtslibt met rondslenterende toeristen. En ik vind het zo jammer, want Amsterdam is zoveel meer dan de Wallen en de Grachtengordel.

Jaren geleden kwam er een Fins meisje bij mij op bezoek in Amsterdam. Zij was van mening dat Amsterdam wel "allemaal een beetje hetzelfde" was. Ik heb toen een fiets voor haar gehuurd en heb haar al die andere plekjes laten zien. Haar mening is toen 180 graden gedraaid, van een "disney-achtige pittoreske binnenstad" en verder niets, tot een bruisende, uitgestrekte metropool met ontelbare verschillende gezichten en overal wat te beleven.

Amsterdammers schatten hun stadje steevast te laag in. Vastzittend in een soort provinciaalse mentaliteit zien ze volledig over het hoofd dat hun Amsterdam inmiddels allang een echte metropool is geworden. Ik heb er zelf voor uit Amsterdam weg moeten verhuizen, naar Groningen, om het nu in te kunnen zien.
 
#785 ·
een bruisende, uitgestrekte metropool met ontelbare verschillende gezichten en overal wat te beleven.
Dat lijkt me toch wat lichtelijk overdreven. Wat valt er nu voor geweldigs te beleven in het Oosterpark of Westerpark?

Verder heb je nog niet duidelijk gemaakt wat er precies uniek / bijzonder is aan de door jou genoemde plaatsen wil de gemiddelde toerist er een aanzienlijke tijd besteden. Vanuit de ogen van de Amsterdammer zijn ze leuk. Vanuit de ogen van de buitenstaander is er weinig (bijzonders) aan. Fijn in een standaard parkje of op een fijn doch standaard terrasje vertoeven kunnen ze thuis waarschijnlijk ook. Ik heb het hier niet over iemand die in het bijzonder is geïnteresseerd in stedenbouwkunde, architectuur of ruimtelijke ordening of iets van die strekking. Die zullen er ongetwijfeld zijn, maar dan slechts een gering deel uitmaken van de toeristen.
 
#784 ·
Ik denk dat het vooral iets van de laatste 10 jaar is maar toeristen weten steeds vaker de minder bekende plekken van de stad te ontdekken. De Macbikes en verwanten signaleer ik steeds vaker in de omringende gebieden. Gelukkig maar want pure 'highlight' toeristen zijn van het verschrikkelijkste soort.
 
#786 ·
^ Mijn idee is juist dat de gemiddelde cultuurtoerist soms best geneigd is om buiten de gebaande paden te kijken. Aan de andere kant liggen de sightsee-locaties in Amsterdam relatief dichtbij elkaar. In een stad als Parijs ben je sneller geneigd om de metro te nemen, maar dat moet daar haast ook wel, wil je de dag toch nog een beetje efficiënt indelen.
 
#787 · (Edited)
Het is raar om over 'de toeristen' te praten. Ik daag iedereen uit om naar zichzelf te kijken zoals hij/zij Londen/Parijs/NewYork/Venetie etc. bezoekt. En vergelijk dat dan met hoe jij hier naar toeristen kijkt. Hoeveel tijd heb je, wat wil je zien, hoe goed ken je de stad (hoeveelste bezoek is het), hoeveel geld heb je te besteden, kom je voor cultuur/shoppen/blowen etc etc etc. Op bijvoorbeeld de site http://iamsterdam.nl wordt al jaren geprobeerd die nuance aan te brengen.

Wat valt er nu voor geweldigs te beleven in het Oosterpark of Westerpark?
Ik heb onlangs een wandeling gemaakt door Kensington Gardens en Hyde Park. In het Westerpark is meer te beleven, maar daar gaat het niet om. Je wil een stad ruiken en proeven.

zien ze volledig over het hoofd dat hun Amsterdam inmiddels allang een echte metropool is geworden.
Nou, Amsterdam is toch echt een dorp, vergeleken met bijvoorbeeld Londen. Het fijne van Amsterdam is juist de relatieve kleinschaligheid. Terwijl het centrum relatief groot is kun je, als je de weg weet, alles makkelijk lopen.

Ik heb heel wat gasten ontvangen en rondgeleid. Hoogtepunt was altijd het varen door de grachten. En terecht. Een fijne tip is ook om de gratis pontjes te nemen achter het CS. Gratis rondvaart over het IJ als je de NDSM-pont neemt (koffie in de IJ-kantine), en sinds kort is het Eye ook een attractie van formaat.
 
Top