daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Utrecht

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old February 5th, 2013, 01:36 PM   #2281
Druppel
Registered User

Likes (Received): 15

Ik heb in die 30 jaar nog nooit een mening gehad over het plafon van Utrecht CS. Ook nooit de behoefte gehad om deze te bewonderen.

Aangezien we het hier over publiekelijk geld hebben. Vindt ik dat het plafon er netjes en functioneel uitziet voor een OV. Terminal!

Mijn huis betaal ik zelf! Met centen waar ik zelf voor werk! Dus houd die onzin voor je!
Druppel no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old February 5th, 2013, 01:49 PM   #2282
Guere
Registered User

Guere's Avatar

Likes (Received): 8818

Quote:
Originally Posted by NulDertig View Post
@Guere: dat waren mijn tweets, wilde ze al quoten Ik vroeg hierna ook nog of het te maken heeft met bezuinigen, maar dit wordt ontkend:

De tweets staan hier: https://twitter.com/CU2030/status/298748391754694656

Mijn mening blijft dat het best meevalt: met name als de lichtgaten straks volledig open zijn en de hal helemaal af is, is alles een stuk lichter.
Ah okay, dank voor het vragen! Ik geloof dat het definitief ontwerp in 2006 is opgeleverd, maar daarna zijn er waarschijnlijk hier en daar nog kleine aanpassingen gemaakt. De website van Benthem Crouwel zegt dat ze nog tot 2012 aan het project hebben gewerkt.
Guere no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2013, 02:26 PM   #2283
Jeremo
Registered User

http://www.hoogenlaag.nl/_incs/sfeer..._35065274.html

Quote:
Sfeervol houten plafond voor station Arnhem

02-02-2013 06:00
0 reacties

ARNHEM - Station Arnhem krijgt een sfeervol plafond van houtsoort Oregon Pine. Ooit was het de bedoeling het plafond te bekleden met bamboe. Maar dat kon niet voldoen aan de brandveiligheidseisen. Na een zoektocht en diverse testen, blijkt Oregon Pine uitermate geschikt. Het plafond wordt deze zomer verwacht.

De nieuwe perrontunnel in Arnhem is het eerste deel van het nieuwe station Arnhem Centraal en het werd in de zomer van 2011 geopend. De basis vormt een architectonisch vooruitstrevend ontwerp. Momenteel wordt er gewerkt aan het tweede deel van deze OV Terminal, de stationshal. De perrontunnel had evenwel nog geen plafond. Vanuit samenwerkingsverband Arnhem Centraal, waarin ProRail, gemeente Arnhem en NS samenwerken, is nu de keuze gevallen op Oregon Pine.

Veiligheid
De karakteristieken van deze specifieke perrontunnel maken dat het plafond in een zwaardere brandklasse zit. Bamboe bleek niet haalbaar. Maar ook het eerste alternatief, Western Red Ceder-hout, bleek niet voldoende veilig, zo ontdekte ProRail bij testen. De houtsoort was te grillig. De tunnel ging daarom open zonder houten plafond. Nu is er een oplossing gevonden met Oregon Pine in combinatie met een speciale impregneertechniek.

Plafond
Het plafond komt niet alleen in de perrontunnel maar ook in de nieuwe passerelle, een brug over de sporen. Het totaal beslaat 1.800 vierkante meter hout, bestaande uit 14 kilometer aan lattenwerk. De levertijd van het geimpregneerde hout bedraagt enkele maanden. Plaatsing ervan gaat nog eens enkele maanden duren aangezien er vooral laat op de avond en in de nacht wordt gewerkt om reizigers te ontzien.

* Meer info over het project: www.arnhemcentraal.nu
Jeremo no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2013, 02:50 PM   #2284
Morgan Stanley81
Registered User

Likes (Received): 65

Vandaag ook even wezen kijken. Wat mij opvalt is dat het vooral lekker licht is. De vloertegels waren omstreeks 12:00 uur nog vrij schoon. Het plafond is me in eerste instantie niet opgevallen, vind het niet storend zo als het nu is, maar had inderdaad beter gekund.

Al met al een hele verbetering met wat is het was/nog is....ben benieuwd als het helemaal af is.
Morgan Stanley81 no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2013, 07:11 PM   #2285
onkl
Registered User

Likes (Received): 537

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
Snap niet hoe je dat goed nieuws kan vinden... Is een beetje alsof je juichend de nieuwe badkamer binnenkomt en ze zijn de wandtegels vergeten... Bijzonder als je zo zou reageren na een verbouwing.

Wat een armoedige argumentatie om de afwerking totaal achterwege te laten. Zullen we jou dan ook maar in een golfplaten krot onderbrengen? Het is tenslotte maar je huis, geen museum.

Zie de eerdere renders, daarop komen die golvende lichtstroken ook veel beter tot hun recht.

Quagga: weleens in Rdam geweest? Het wordt steeds mooier, met de tunnel etc. Sinds kort ook het hout aan de buitenkant zichtbaar.
Ik heb me bij lurken in de tread voor R'dam centraal ook al verwonderd over je discussietechnieken, die soms eerder irritatie dan interesse voor je argumenten opwekt.
Misschien is het een goed idee tenminste te accepteren dat er mensen bestaan die dit plafond een goed idee vinden, irrelevant waarom. Iemand toevoegen dat hij, bezien z'n mening, het allicht prima zal vinden in een krot te leven, wekt bij mij de impressie dat je deze discussie duidelijk een paar maten te serieus neemt en je mede-forumdeelnemers een paar maten te weinig serieus neemt. Misschien ken je ze niet, misschien irriteer je je aan de kwaliteit van argumenten, maar dat is geen reden onfatsoenlijk te zijn.

Er zijn een aantal mensen in deze tread die het inhoudelijk met je eens zijn, maar daar op een stuk prettiger wijze uiting aan geven. Ik zou het zeer waarderen als je die stijl in overweging wilt nemen.
Old February 5th, 2013, 08:22 PM   #2286
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 5011

Uiteraard accepteer ik het als mensen het ontbreken van een plafond fantastisch vinden, neemt niet weg dat ik de redenaties die hier gebruikt worden soms nogal verwonderlijk vind. Dan kaats ik op dezelfde manier een zelfde redenatie terug in de hoop dat diegene dan wellicht ziet dat z'n vergelijking mank gaat. Verder ken ik hem niet, sowieso nog nooit Utrechters op HHF-meetings gezien volgensmij. Druppel met z'n uitroeptekens lijkt het eerder wat te serieus te nemen. Het is maar een forum hoor.

Quote:
Originally Posted by NulDertig View Post
Mijn mening blijft dat het best meevalt: met name als de lichtgaten straks volledig open zijn en de hal helemaal af is, is alles een stuk lichter.
Zo te zien is het een prettig, licht en ruimtelijker nieuw station aan het worden ja vergeleken met de oude hal.

Erg verwonderlijk, die tweets, dat dit een bewuste keuze is... des te schokkender. Alhoewel ik het me nauwelijks voor kan stellen met de eerdere renders met plafond.

Quote:
Originally Posted by Druppel View Post
Mijn huis betaal ik zelf! Met centen waar ik zelf voor werk! Dus houd die onzin voor je!
Deze stations worden wel gebouwd van onze belastingcenten, waar we dus ook voor werken en we dus best wel wat van mogen verwachten. Zo gek is het dus niet om een plafond te verwachten i.p.v. het ontbrekend daarvan waardoor we tegen golfplaten aankijken, terwijl met plafond de kracht van deze hal, die golvende lichten, zoveel beter tot hun recht zouden komen. Het is eerder minachting naar de belastingbetaler toe als ze dalijk over 25 jaar deze fabriekshal weer moeten slopen. Voordeel is i.i.g. dat zo te zien een plafond nog wel goed te bevestigen zou moeten zijn.
Old February 5th, 2013, 08:49 PM   #2287
RCP030
Utereg me statsie

RCP030's Avatar

Likes (Received): 2403

Ik heb de discussie hier de laatste dagen gevolgd , maar wilde zelf nog geen kant kiezen omdat ik het nog niet in het echt had gezien.

Ten eerste moet ik even kwijt dat ik pas naar aanleiding van deze discussie door had dat de oude hal ook gewoon een stalen platen plafond had.
Wat mij altijd alleen bij bleef was het blauwe licht van de dakramen.

Vanmiddag ben ik gaan kijken naar de nieuwe hal. Het eerste wat mij opviel is dat het veel prettiger voelt, door het hoge plafond de rustige kleuren en de grote raam partijen overvalt de ruimte je en dit is pas 1/6 van de hele hal.

De winkelpandjes die definitief zijn zien er ook prima uit.

dan het dak , de golving en de daarmee golvende lampen zijn echt prachtig, zeker als je in de lengte van de hal kijkt is het net of het oneindig lang is.
Het plafond zo als het nu is stoort mij niet, al had een gladde afwerking misschien wel mooi geweest , maar dan wel tussen die ribben, want die geven de golving van het plafond juist extra kracht.

Mensen die pleiten voor een houten plafond moeten wel beseffen dat zo'n dak in een hal zo groot als deze wel erg zwaar is qua gewicht en de constructie dan ook veel zwaarder had gemoeten.
RCP030 no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2013, 09:33 PM   #2288
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 3201

Ik geloof niet dat er iemand pleit voor een houten plafond. Eerder voor een metalen afwerking, bijvoorbeeld zoiets:

bron
VictorJ no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2013, 11:19 PM   #2289
Nisp87
Registered User

Nisp87's Avatar

Likes (Received): 194

Of het daar nou mooier van wordt...?

Ik vind 't een prima plafond, functioneel en eenvoudig.
Old February 5th, 2013, 11:35 PM   #2290
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 5011

Klopt Victor, niemand hier heeft geroepen om een houten plafond. Al kan zo'n plafond wel mooi uitpakken:
http://www.skyscrapercity.com/showth...63722&page=560
In het geval van Utrecht is dat niet de oplossing die iemand hier voorstaat en bij het ontwerp zou passen. Een terminalachtige afwerking ala Londen Heathrow met witte egale metalen platen zou veel mooier zijn in dit geval, zoals destijds ook op de renders te zien was, komen de lichten ook beter tot hun recht, zoals in de openingspost:

Old February 5th, 2013, 11:41 PM   #2291
temlin
Registered User

temlin's Avatar

Likes (Received): 247

En die vloer is ook niet glazend

Nog een puntje wat je kunt aanstippen
temlin no está en línea   Reply With Quote
Old February 6th, 2013, 12:03 AM   #2292
onkl
Registered User

Likes (Received): 537

Quote:
Bij deze renders bekruipt me wel de vraag of de daklichten geen gekke verstoring worden in de lange lijnen van het plafond (of niet-plafond, dat terzijde latend )
onkl no está en línea   Reply With Quote
Old February 6th, 2013, 12:12 AM   #2293
Theo Paijmans
Registered User

Theo Paijmans's Avatar

Likes (Received): 1698

temlin:
En die vloer is ook niet glazend

Nog een puntje wat je kunt aanstippen

Misschien vreesde men te veel echo/galm en werd er op het aller laast besloten om zoveel mogelijk reflectie tegen te gaan!

De vloer is op de render ook gepolijst met 4-kante tegels; gepolijst had ik wel mooier gevonden!

Wat ik aan deze hal mooi vind is het uitzicht, het licht, de definitieve winkels en de stalen masten en staanders die geven her en der een prachtig lijnenspel

Kleuren van het metaal is ook goed gekozen!

Last edited by Theo Paijmans; February 6th, 2013 at 12:24 AM.
Theo Paijmans no está en línea   Reply With Quote
Old February 6th, 2013, 12:37 AM   #2294
Guere
Registered User

Guere's Avatar

Overigens zijn dit wel renders uit 2006. Zover ik kan herinneren zijn er daarna nog verschillende nieuwe plaatjes uitgegeven; steeds met wat kleine veranderingen. De meest recente (en accurate) renders zijn dus een paar weken geleden uitgegeven.
Old February 6th, 2013, 01:42 AM   #2295
Neverworld
Registered User

Likes (Received): 6

Het dak boeit me niet zoveel, maar waarom moet alles zo grijs-strak tegenwoordig op de vloer. De tunnel van station Arnhem heeft ook van die grijze tegels en oogt vreselijk depressief (wat misschien verandert als het dak daar af is). Oogt ontzettend kil en ongezellig.
Neverworld no está en línea   Reply With Quote
Old February 6th, 2013, 09:49 AM   #2296
quagga
Registered User

Likes (Received): 10

Quote:
Quagga: weleens in Rdam geweest? Het wordt steeds mooier, met de tunnel etc. Sinds kort ook het hout aan de buitenkant zichtbaar.
Zekers, recentelijk nog geweest, maar ik vind het ook niet lelijk, maar misschien typisch aan nederlandse bouwprojecten, het moet niet te veel kosten. Het hout heb ik niet gezien, maar de volgende keer dat ik in Rotterdam ben...
quagga no está en línea   Reply With Quote
Old February 6th, 2013, 10:13 AM   #2297
Ghendd
Registered User

Likes (Received): 42

Ik ben er even doorheen gelopen en ik vind de nieuwe hal redelijk geslaagd. Ik sta nog niet te juichen, maar ik kan wel zien waar het naar toe gaat. Op details moet het ook nog wat afgewerkt wordt, maar dat volgt nog wel neem ik aan.

Het ontbreken van een plafond is niet al te storend. Doordat de lijnen nu in de lengterichting van de hal zijn in plaats van in de breedte geeft dit ook al veel ruimtelijker gevoel. En als de hal 6 keer (!) zo groot is, niet zo vol gebouwd met tijdelijke winkeltjes en de daklichten open zijn zal het alleen maar mooier worden. Wat ook mooi wordt is de integratie van de katreinetoren en het stadskantoor.

Wat me tenslotte ook nog positief verraste was de accoustiek! De omroepinstallatie was zeer goed verstaanbaar.
Ghendd no está en línea   Reply With Quote
Old February 6th, 2013, 10:49 AM   #2298
Theo Paijmans
Registered User

Theo Paijmans's Avatar

Likes (Received): 1698

Ghendd schreef: Wat me tenslotte ook nog positief verraste was de accoustiek! De omroepinstallatie was zeer goed verstaanbaar.

Klopt een beetje te luid zelfs, voor mij dan!
Theo Paijmans no está en línea   Reply With Quote
Old February 6th, 2013, 11:29 AM   #2299
Guere
Registered User

Guere's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ghendd View Post
IWat ook mooi wordt is de integratie van de katreinetoren en het stadskantoor.
Volgens de renders wordt die integratie zeker mooi. Gisteren zijn ze begonnen met de balken rondom de Katreinetoren; dit zit heel anders in elkaar dan ik had verwacht. Het zijn ineens andere, veel dikkere balken die horizontaal op enige afstand van de toren worden gemonteerd. Hierbij een screenshot van de webcam. Ik zal eens kijken of ik dit op de foto kan krijgen, maar deze bouwplaats is relatief moeilijk te volgen

Edit: het tempo zit er ineens flink in:

Last edited by Guere; February 6th, 2013 at 12:14 PM.
Old February 6th, 2013, 01:35 PM   #2300
nannoe
Killswitch is missing

Likes (Received): 346

Ik kan niet wachten op alle mooie timelapsefoto's en foto's met lange sluitertijd van een verlicht en gefinaliseerd Utrecht Centraal in een avondsetting vanaf de Rabobrug met de treinen die er onderdoor schieten.

Over het plafond en andere elementen in de hal wil ik nu ook nog geen mening hebben of beter: delen. Eerst maar het hele project in z'n volle omvang zien en dat begint nu zichtbaar op te schieten.
nannoe no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
benthem crouwel

Thread Tools

Posting Rules