daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Brussel / Bruxelles

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 10 votes, 5.00 average.
Old June 8th, 2005, 07:28 PM   #1
Spotter
Delegate of Holland

Likes (Received): 0

BXL | Het imago van Brussel / L'image de Bruxelles

"Geschokt" las ik vanmorgen in een NEderlandse regionale krant een "toevallig" verslag van de wijk Molenbeek te Brussel. Er werd pittig drama geschreven over de ghetto van de eeuw, waar de immigrantenjongeren in oorlog zijn met de politie, aldus hunzelf. Kort geleden zouden zelfs 2 agenten bijna zijn omgekomen toen zij met hun wagen naar een donker straatje werden gelokt en vervolgens een Molotov-cocktail op de wagen kregen, die volledig uitbrandde. "De wijk is van ons en de politie moet hier wegblijven, zoniet dan staan we altijd klaar om ze te verjagen" zei een lokale woordvoerder die tevens liet zien waar zij hun aanvalsmiddelen (molotov-cocktails dus) liet zien. Een Marrokaans bestuursiemand in Brussel dacht dat de bom eerdaags kan ontploffen.

foto's van brandende politieauto's:
http://molemcity.skyblog.com/9.html

??
Ik dacht dat de verhalen over de Bijlmer ruig waren, maar dit gaat wel wat verder. Bij België denk ik neit meteen aan dit soort ghetto's (komt door de zachte "g" denk).
Is dit echt het Brussel van vandaag ? ?
Zijn er nog meer van dit soort Brusselse Bijlmers?. Heeft iemand foto's van de wijk?

Sponsored Links

Old June 8th, 2005, 09:10 PM   #2
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 70

Quote:
Originally Posted by Spotter
"Geschokt" las ik vanmorgen in een NEderlandse regionale krant een "toevallig" verslag van de wijk Molenbeek te Brussel. Er werd pittig drama geschreven over de ghetto van de eeuw, waar de immigrantenjongeren in oorlog zijn met de politie, aldus hunzelf. Kort geleden zouden zelfs 2 agenten bijna zijn omgekomen toen zij met hun wagen naar een donker straatje werden gelokt en vervolgens een Molotov-cocktail op de wagen kregen, die volledig uitbrandde. "De wijk is van ons en de politie moet hier wegblijven, zoniet dan staan we altijd klaar om ze te verjagen" zei een lokale woordvoerder die tevens liet zien waar zij hun aanvalsmiddelen (molotov-cocktails dus) liet zien. Een Marrokaans bestuursiemand in Brussel dacht dat de bom eerdaags kan ontploffen.

??
Ik dacht dat de verhalen over de Bijlmer ruig waren, maar dit gaat wel wat verder. Bij België denk ik neit meteen aan dit soort ghetto's (komt door de zachte "g" denk).
Zijn er nog meer van dit soort Brusselse Bijlmers?. Heeft iemand foto's van de wijk?
Een aantal maanden geleden heeft een Belgische journaliste van arabische afkomst een undercover reportage gedaan in Molenbeek. Zij had verontrustende conclusies. Volgens de burgemeester van Molenbeek liet zij haar inpraten door de machopraat van bepaalde magrhebijnse jongeren.
Sommigen (vooral rechts) zeggen dat Molenbeek wel degelijk een tijdbom is, anderen relativeren de situatie. Een feit is dat in Brussel hoge werkloosheid heerst, 1/4 van de kinderen groeit op in een kansarm gezin en er vele Afrikaanse en Noord-Afrikaanse jeugdbendes zijn. Veel jongeren laten zich inspereren door de banlieue's in Franse steden. De armste wijken zoals Molenbeek en Kuregem zijn relatief onveilig maar ik kan niet zeggen in welke mate je het kan vergelijken met Nederlandse wijken. Rotterdam lijkt op het eerste zicht onguurder. De zaken worden vaak opgeblazen maar mogen ook niet onderschat worden.
snot no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2005, 10:10 PM   #3
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Quote:

??

LOL dat verhaal bleek niet meer dan een hoax te zijn. De jongeren op die site blijken niet eens uit Molenbeek te komen, zelfs niet uit België en ook het verhaal van de brandende politiewagen is uit de lucht gegrepen.

Wel is het zo dat bepaalde delen van Molenbeek er verloederd bij liggen en dat er zeer veel allochtonen wonen met alle specifieke problemen die dat meebrengt (hoge werkloosheid, jongerenbendes, mentaliteitsverschil enz...). Wel is het zo dat de laatste jaren er erg veel geïnvesteerd werd in Molenbeek o.a. op het vlak van stadsvernieuwing. Langs het Kanaal Brussel-Charleroi zijn er lofts gekomen in vroegere industriële warenhuizen en er wordt druk gewerkt aan een verdere opwaardering van het gebied.
Josh no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2005, 04:54 AM   #4
Ali_B
Registered User

@Josh Kan je me een link geven waaruit gebleken is dat het onwaar is wat door die journaliste van de sensatiekrant 'Het Laatste Nieuws' (als ik me niet vergis) werd geschreven?

Dank bij voorbaat.

MVG Ali
Ali_B no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2005, 05:12 AM   #5
Ali_B
Registered User

@Spotter IN België zijn er wel degelijk ook "hete wijken". In Brussel zijn de wijken Molenbeek (gebied tussen Chaussée de Gand/Gentsesteenweg en Ribaucourt), Kuregem (bij Clemenceau), Schaarbeek & Sint-Joost (gebied achter Brussel-Noord, en de Rogier en bij Madou) zowat de guurste wijken.

In het algemeen wonen de meeste allochtonen Brussel-West, dat komt omdat hier de huizen ouder zijn en vooral zich bevinden in het Zenne-valei. Deze huizen waren betaalbaar voor de allochtonen. Het gevolg is dat het een aanzuigendeffect heeft gecreëerd op andere allochtonen. Deze wijken heeft men lange tijd laten verloederen, omdat allochtonen toch geen stemrecht hadden. De jongeren hebben weinig uitzicht op werk, zeker in Brussel waar men meertaligheid op de werkvloer vaak eist. De allochtonen zijn zeer zwak in het Nederlands, ook omdat het merendeel afkomstig is uit landen met een sterke Franstalige signatuur (vaak ex-kolonies: Maghreb en West- en Midden Afrika).

Tegenwoordig is er beterschap op komst omdat momenteel de meeste allochtonen genaturaliseerd zijn en numeriek ook belangrijk worden op politiek vlak. Brussel heeft een eigen parlement. Op een miljoen inwoners wonen ongeveer 120 000 mensen van Marokkaanse afkomst en 25 000 mensen van Turkse afkomst. De Marokkanen zijn bijna met evenveel vertegenwoordigd in het Brussels parlement als de Nederlandstaligen. Ik ga er vanuit dat hun gewicht nog verder zal toenemen.

Verder zijn er nog andere "hete wijken". Even "hete wijken" definiëren: dat zijn wijken met een hoge percentage van mensen die aan de rand van de maatschappij leven, weinig toekomstperspectief, hoge werkloosheid, ontwrichte sociale netwerk, etc.
In andere wijken in Brussel wonen soms ook véél allochtonen, maar daar is er meer diversiteit, niet alleen tussen allochtonen en autochtonen, maar ook onder allochtonen onderling. En tellen deze wijken ook véél minder straatjongeren. Zo wijken véél jonge Marokkanen uit naar Ukkel en Vorst, om betere perspectieven aan hun kinderen te bieden en vooral om uit de negatieve spiraal van de desbetreffende wijken te raken. Ook stijgt de vlucht naar de rand bij allochtonen, maar vanwege haar zwakte in kapitaalkracht, kan men zich alleen in vestiging veroorloven in Zaventem en Vilvoorde.

In Antwerpen kent men ook dergelijke wijken, namelijk Borgerhout, Antwerpen-Noord/Seefhoek en Kiel. Dit zijn eigenlijk zowat de brandhaarden.

Ik denk dat men in Wallonië meer van dergelijke wijken heeft, maar dat is niet verwonderlijk als men de werkloosheidcijfers ziet. Er zijn wijken in Charleroi en Luik. Wat me wel opvalt is dat Gent, als grote stad, niet echt een moeilijke wijk kent in de mate van de eerder besproken wijken.

Nu even iets zeggen over het onderwerp van deze thread. Ik heb deze namiddag in de Metro gelezen dat Vlaamse minister-president Leterme een plan uitwerkt om de Brusselse Ring aan te pakken. Hij wil parallelbanen aanleggen tussen knooppunt ring-E40 (kust) en ring-E411 om het doorgaand verkeer te onderscheiden van het ander verkeer. Ik heb er nergens anders nog wat van gelezen. Iemand die er wat meer van afweet.
Ali_B no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2005, 09:16 AM   #6
poller1
Registered User

Likes (Received): 67

Gent heeft bijna geen allochtonen van Marokkaanse origine, maar eerder van Turkse, en voor de een of andere reden zijn die rustiger. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat 'betere' allochtonen zijn. Ze hebben gewoon een andere mentaliteit.

In de buurt rond de Waterpoort in Antwerpen, of andere buurten met hoge concentraties Turken, is de criminaliteit - of laat ons zeggen zijn de factoren die bijdragen tot het onveiligheidsgevoel - minder nadrukkelijk te ervaren dan in andere concentratiebuurten.

Nu ben ik ervan overtuigd dat het integratieproces een werk van lange adem is, maar hoe dan ook zijn vruchten zal afwerpen. En hopelijk leert men uit de fouten van het verleden, toen zijn veel buitenlanders letterlijk gedumpt in dezelfde goedkopere wijken waar de Belgen niet meer wilden wonen.
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old June 9th, 2005, 12:45 PM   #7
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ali_B
@Josh Kan je me een link geven waaruit gebleken is dat het onwaar is wat door die journaliste van de sensatiekrant 'Het Laatste Nieuws' (als ik me niet vergis) werd geschreven?

Dank bij voorbaat.

MVG Ali
Het kwam in het nieuws op TV Brussel een paar dagen geleden.
Josh no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2005, 01:00 AM   #8
De Nationaliste
Registered User

Quote:
Originally Posted by Ali_B
@Spotter IN België zijn er wel degelijk ook "hete wijken". In Brussel zijn de wijken Molenbeek (gebied tussen Chaussée de Gand/Gentsesteenweg en Ribaucourt), Kuregem (bij Clemenceau), Schaarbeek & Sint-Joost (gebied achter Brussel-Noord, en de Rogier en bij Madou) zowat de guurste wijken.

In het algemeen wonen de meeste allochtonen Brussel-West, dat komt omdat hier de huizen ouder zijn en vooral zich bevinden in het Zenne-valei. Deze huizen waren betaalbaar voor de allochtonen. Het gevolg is dat het een aanzuigendeffect heeft gecreëerd op andere allochtonen. Deze wijken heeft men lange tijd laten verloederen, omdat allochtonen toch geen stemrecht hadden. De jongeren hebben weinig uitzicht op werk, zeker in Brussel waar men meertaligheid op de werkvloer vaak eist. De allochtonen zijn zeer zwak in het Nederlands, ook omdat het merendeel afkomstig is uit landen met een sterke Franstalige signatuur (vaak ex-kolonies: Maghreb en West- en Midden Afrika).

Tegenwoordig is er beterschap op komst omdat momenteel de meeste allochtonen genaturaliseerd zijn en numeriek ook belangrijk worden op politiek vlak. Brussel heeft een eigen parlement. Op een miljoen inwoners wonen ongeveer 120 000 mensen van Marokkaanse afkomst en 25 000 mensen van Turkse afkomst. De Marokkanen zijn bijna met evenveel vertegenwoordigd in het Brussels parlement als de Nederlandstaligen. Ik ga er vanuit dat hun gewicht nog verder zal toenemen.

Verder zijn er nog andere "hete wijken". Even "hete wijken" definiëren: dat zijn wijken met een hoge percentage van mensen die aan de rand van de maatschappij leven, weinig toekomstperspectief, hoge werkloosheid, ontwrichte sociale netwerk, etc.
In andere wijken in Brussel wonen soms ook véél allochtonen, maar daar is er meer diversiteit, niet alleen tussen allochtonen en autochtonen, maar ook onder allochtonen onderling. En tellen deze wijken ook véél minder straatjongeren. Zo wijken véél jonge Marokkanen uit naar Ukkel en Vorst, om betere perspectieven aan hun kinderen te bieden en vooral om uit de negatieve spiraal van de desbetreffende wijken te raken. Ook stijgt de vlucht naar de rand bij allochtonen, maar vanwege haar zwakte in kapitaalkracht, kan men zich alleen in vestiging veroorloven in Zaventem en Vilvoorde.

In Antwerpen kent men ook dergelijke wijken, namelijk Borgerhout, Antwerpen-Noord/Seefhoek en Kiel. Dit zijn eigenlijk zowat de brandhaarden.

Ik denk dat men in Wallonië meer van dergelijke wijken heeft, maar dat is niet verwonderlijk als men de werkloosheidcijfers ziet. Er zijn wijken in Charleroi en Luik. Wat me wel opvalt is dat Gent, als grote stad, niet echt een moeilijke wijk kent in de mate van de eerder besproken wijken.

Nu even iets zeggen over het onderwerp van deze thread. Ik heb deze namiddag in de Metro gelezen dat Vlaamse minister-president Leterme een plan uitwerkt om de Brusselse Ring aan te pakken. Hij wil parallelbanen aanleggen tussen knooppunt ring-E40 (kust) en ring-E411 om het doorgaand verkeer te onderscheiden van het ander verkeer. Ik heb er nergens anders nog wat van gelezen. Iemand die er wat meer van afweet.
Goede post Ali.
Hier hebben we wat aan.
Let wel even op dat juist in Brussel er OOK een hele grote groep (plusmin 20 %) allochtonen is die vooral in het oosten en zuiden van de stad wonen maar hoog opgeleid en kansrijk is.
Dit is de grote kracht van Brussel waar in tegenstelling tot de grote Nederlandse steden niet elke allochtoon synoniem is voor een kansarme sloeber. (ik chargeer)
De Nationaliste no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2005, 08:40 AM   #9
poller1
Registered User

Likes (Received): 67

Toch heb ik de indruk dat in Nederland meer andersgekleurden (oké, is ook te danken aan hun kolonies mss.) het maken dan in België. Zij kunnen meestal veel sneller Nederlands dan hier, kortom in een bepaalde periode van de 20e eeuw (70-80-90?) is de integratie in Nederland NAAR MIJN GEVOEL vlotter verlopen dan in het toen wel erg bange Vlaanderen.

Maar ik zeg het, ik kan en ga dit absoluut niet proberen te bewijzen met een of andere link ; het is het gevoel dat ik krijg of kreeg als ik in om het even welke Nederlandse stad rondliep/loop.
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2005, 01:56 PM   #10
snot
Registered User

snot's Avatar

Ik heb die indruk ook bij de franstaligen. Het lijkt alsof in franstalig België, dus ook in Brussel de integratie gemakelijker verloopt. Ook in Frankrijk lijken migranten jongeren en autochtone jongeren veel meer met mekaar op te trekken.
Old October 5th, 2005, 09:26 PM   #11
snot
Registered User

snot's Avatar

Brussel is aantrekkelijk voor bedrijven
wo 05/10/05 - Brussel bekleedt de vierde plaats op de Europese lijst van "meest aantrekkelijke steden voor de vestiging van bedrijven".
Londen, Parijs en Frankfurt werden door "Cushman & Wakefield Healy & Baker", een wereldwijde vastgoedonderneming, tot meest aantrekkelijke steden verkozen.

Brussel blijkt aantrekkelijk omwille van de goede bereikbaarheid van de markten, de transportmogelijkheden, de kwaliteit van de telecommunicatie, de prijs-kwaliteitverhouding, de aangeboden kantoorruimte en de levenskwaliteit voor de werknemers.

Bron: VRT-nieuws.net
Old October 6th, 2005, 05:02 PM   #12
snot
Registered User

snot's Avatar

STUDIE VAN WEEKBLAD ‘THE ECONOMIST’ PLAATST CANADESE STAD HELEMAAL BOVENAAN OP DE LIJST

Niet de zogenoemde steden der steden als New York, Londen of Parijs zijn de beste plekken om te leven. Vancouver is dat. Dat blijkt uit een studie van de Economist Intelligence Unit waarin 127 steden werden doorgelicht. Belangrijke criteria waren gezondheidszorg, veiligheid, klimaat en de aanwezigheid van goederen en diensten. Brussel belandt op de 23ste stek.

In de winter is het er mild en in de zomer is het er zonnig.

Je bent er veilig, er is nauwelijks criminaliteit en zowat alles wat een mens nodig kan hebben is er te vinden, van goede sociale en gezondheidsvoorzieningen tot een skioord en een nudistenstrand. De Canadese stad Vancouver is de beste stad om in te leven, zo blijkt uit de studie van EIU. De studiegroep van The Economiststelde de ‘leefbaarheidsrangschikking’ op als deel van een bredere studie over de kosten van het leven.

In de rangschikking staan 127 grote steden. Ze is gebaseerd op veertig indicatoren die in vijf groepen kunnen worden verdeeld: stabiliteit (veiligheid), gezondheidszorg, cultuur en sociale omgeving, onderwijs en infrastructuur.

De tien steden die het best scoren liggen op drie na allemaal in Canada en Australië. Zo staat Melbourne op nummer twee, Perth op vijf, Adelaide op zes en Sydney op zeven.

Canada sluit de toptien af met Toronto en Calgary op negen en tien.

De enige Europese steden in die toptien zijn Wenen, op de derde plaats, en de Zwitserse steden Genève en Zürich, respectievelijk op de vierde en achtste stek.

Vooral de zeer goed infrastructuur de grote beschikbaarheid van goederen en diensten en het lage risico op ongevallen of andere kleine of grote rampen gaf voor de steden in de toptien de doorslag. Maar ook het klimaat was beslissend.

“In het huidige politieke klimaat hoeft het niet te verwonderen dat de aantrekkelijkste steden die zijn waar de dreiging van terrorisme als zeer laag wordt gezien”, zegt Jon Copestake, opsteller van het rapport. Criminaliteit en terreurdreiging zijn een van de redenen waarom Londen en New York betrekkelijk laag scoren (47ste en 53ste plaats) en waarom Canada doet het beter dan de VS.

Wat Europa betreft is het goede nieuws, zo vindt de EIU, dat nagenoeg de helft van alle onderzochte steden binnen de hoogste categorie van levensvatbaarheid vallen. Maar het gaat wel om overwegend West- en Noord- Europese steden. De toptien ziet er zo uit: Wenen, Genève, Zürich, Kopenhagen, Helsinki, Stockholm, Frankfurt, Hamburg, Parijs en Oslo. Oslo staat op de twintigste plaats. Op 22 staat Berlijn, gevolgd door Brussel.

Amsterdam staat op de 27ste plaats.

Athene (61) is dan weer de minst leefbare plek van West-Europa en dat heeft de Griekse hoofdstad te danken aan een slechte infrastructuur.

Slechts drie Oost-Europese steden en dertien Aziatische steden haalden de hoogste categorie. Het gaat om Boedapest, Bratislava en Praag en in Azië onder andere om Osaka, Hongkong en Seoul. Alle steden in Latijns-Amerika, Amerika, Afrika en het Midden-Oosten vallen daarbuiten.

Opvallend is dat Oost-Europa het Westen wel aan het inhalen is sinds de uitbreiding van de EU. Dankzij die uitbreiding, zo stelt de EIU, hebben steden als Boedapest, Praag en Bratislava hun voorzieningen flink kunnen opkrikken tot westers niveau.

Latijns-Amerika valt in de middenmoot en dat komt vooral door de grote instabiliteit en politieke onrust. Bogotá in Colombia scoort er het slechtst door de vele guerrillaoorlogen die er woeden. Montevideo in Uruguay, Santiago in Chili en Buenos Aires in Argentinië zijn de meest leefbare steden in Latijns-Amerika.

Azië heeft als continent een paar van de beste en een paar van de slechtste steden. Steden in Japan en Zuid-Korea doen het goed. Maar ook de slechtste stad om te wonen ligt in dit werelddeel. Het gaat om Port Moresby in Papoea-Nieuw-Guinea, dat net ten noorden van het succesvolle Australië ligt. Port Moresby kwam onlangs nog in de actualiteit toen aan het licht kwam dat agenten er kinderen gruwelijk mishandelen. De criminaliteit en corruptie zijn er huizenhoog, de infrastructuur is afschuwelijk en het dagelijkse leven is er een strijd. Geld en inspanningen van de Australische regering om de situatie te verbeteren lijken niet te baten. De op twee en drie na minst leefbare steden liggen ook in Azië: Dhaka in Bangladesh en Karachi in Pakistan.

Als regio’s staan het Midden-Oosten en Afrika onderaan. Israël steekt er met Tel Aviv boven uit. Door grote armoede, de vele machtswissels en politieke onrust heeft Afrika het gros van de minst leefbare steden.

Algiers in het Noord-Afrikaanse Algerije is de op één na minst leefbare stad ter wereld. Dat komt vooral door de effecten van de burgeroorlog. De dreiging is wel geluwd, zo schrijft de EIU, maar de infrastructuur is nog altijd zwaar beschadigd. Bovendien zijn er nauwelijks ontspanningsmogelijkheden, zijn goederen en diensten er moeilijk te verkrijgen en zijn de culturele regels en restricties er streng.

bron: De Morgen online 06/10/05
Old October 6th, 2005, 05:05 PM   #13
snot
Registered User

snot's Avatar

Brussel is een topstad

Brussel scoort erg hoog op de lijst van onderzochte steden, zo stelt Jon Copestake. De onderzoeker van de Economist Intelligence Unit legt uit hoe dat komt.

“In de categorieën gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur haalt Brussel de hoogste van de mogelijke scores. De gezondheidszorg is kwalitatief hoogstaand en goed beschikbaar, en dat is ook zo voor het onderwijs. Qua infrastructuur moet Brussel niet onderdoen voor veel topsteden. Vooral het transport is goed geregeld en als hoofdstad van Europa heeft Brussel ook voor de mensen van de Europese instellingen goede transportvoorzieningen”, aldus Copestake.

Minder goed scoorde Brussel op het vlak van veiligheid. “Als grote stad waar dagelijks erg veel pendelaars naartoe komen en waar ook de medewerkers van de Europese Unie aan de slag zijn, is het normaal dat er redelijk wat lichte criminaliteit is. Dat haalde de score van de Belgische hoofdstad wat naar beneden.

“Een heel miniem minnetje waren de culturele voorzieningen.

Brussel is goed voorzien, alles zou nog iets beter bereikbaar moeten zijn voor iedereen.

“Een derde minpunt was dat Brussel op het vlak van transparantie niet zo hoog scoort. Dat blijkt uit internationale vergelijkende studies. Er bestaat dus een vermoeden van mogelijk gesjoemel op hoge niveaus in politiek en economie”, aldus Copestake.

bron: De Morgen 06/10/05
Old October 6th, 2005, 05:07 PM   #14
snot
Registered User

snot's Avatar

‘Meer kwaliteit voor de publieke ruimte, dat is de sleutel’
Lode Delputte

VLAAMS BOUWMEESTER MARCEL SMETS

Volgens de Vlaamse bouwmeester Marcel Smets is het niet zo’n mirakel dat het vaak verguisde Brussel, de stad die per slot van rekening haar naam aan de term ‘brusselisering’ gaf, goed scoort in het onderzoek van The Economist.

Brussel krijgt van The Economistgoede punten. Verwondert u dat?

Marcel Smets: “Waarom zou ons dat moeten verwonderen? Oké, alles hangt natuurlijk af van de criteria waar je naar peilt, maar los daarvan zou ik zeggen dat we maar eens moesten ophouden met doemdenken. Brussel is gewoon een fascinerende stad. Iedereen die een tijd lang in het buitenland doorgebracht heeft en naar België terugkomt, zal vaststellen dat het hier toch zo slecht nog niet is. De voorzieningen zijn goed, we betalen veel belastingen maar de dingen waar dat geld voor bestemd is, neem nu de infrastructuur, die werken toch wel.

Vraag het aan de Europese ambtenaren en de buitenlandse bevolking in het algemeen, onze hoofdstad is een stad waar mensen graag wonen en komen, het is ook een erg kosmopolitische en multiculturele stad.”

Steden als München, Amsterdam of Barcelona, die toch vaak als modelsteden aangehaald worden, scoren stuk voor stuk (iets) lager.

Hebt u daar een verklaring voor?

“Ik neem aan dat de vastgoedprijzen daar voor een groot stuk mee te maken hebben. Ik heb onlangs het grote geluk gehad een maand in Barcelona te mogen verblijven, een prachtige stad die sinds het einde van het Franco-tijdperk een enorme reconversie meegemaakt heeft. Maar daar moet je meteen de kanttekening bij maken dat de huurprijzen er dubbel zo hoog liggen als in Brussel. De relatie tussen wat je per vierkante meter woonoppervlakte betaalt en je levensstandaard is belangrijk. Hoezeer de prijzen recentelijk ook gestegen zijn, Brussel blijft nog altijd relatief goedkoop.”

De toptien wordt vooral aangevoerd door Canadese en Australische steden, Vancouver, Melbourne, Sydney.

Hoe verklaart u dat?

“Iets wat in deze studie duidelijk meegespeeld heeft, is het klimaat.

Het valt me op dat al deze steden in gebieden met een mild en aangenaam klimaat liggen. Ook Brussel heeft al bij al een aangenaam klimaat, al wil het er dan vaak regenen.”

U had het over Barcelona als voorbeeld van een spectaculaire heropstanding. Wat staat een stad die zichzelf uit het dal wil tillen in de eerste plaats te doen?

“Ongetwijfeld de verbetering van de openbare ruimte. Zorgen dat er groen en parken zijn, dat de lucht er schoon is, dat het openbaar vervoer functioneert, dat de lawaaioverlast er beperkt blijft.

Kort gezegd: datgene wat in een stad het makkelijkst toegankelijk is voor de grootste groep mensen, de openbare ruimte en voorzieningen dus, meer kwaliteit geven.

Daarmee moet het beginnen. De manier waarop Barcelona zijn contact met de zee hersteld heeft, is een erg goed voorbeeld.”

bron: De Morgen
Old October 6th, 2005, 09:22 PM   #15
De Nationaliste
Registered User

"“Als grote stad waar dagelijks erg veel pendelaars naartoe komen en waar ook de medewerkers van de Europese Unie aan de slag zijn, is het normaal dat er redelijk wat lichte criminaliteit is. "

Het verband ontgaat mij.
De Nationaliste no está en línea   Reply With Quote
Old October 7th, 2005, 12:10 AM   #16
snot
Registered User

snot's Avatar

Ik vind het ook maar een rare stelling. Misschien doelt hij op het hoge aantal pendelaars waardoor er ook meer potentiele slachtoffers zijn.
Brussel is relatief veilig maar ik zou toch niet te hard van stapel lopen. Overvallen worden is er geen zeldzaamheid en noem ik geen 'kleine' criminaliteit maar zware aantasting van basis veiligheid en welzijn.
Old October 7th, 2005, 12:05 PM   #17
Spotter
Delegate of Holland

Wat ik niet snap is dat het minpunt in Nederland doorgaans uit fileleed bestaat (o.a.). De laatste keer dat ik in Brussel was deed ik er meer dan 25 minuten over om van de Madoutoren bij de Wetstraat te komen. (En dan was het al 11 uur geweest!). Kan toch niet goed zijn voor het investeringsklimaat?

Hoe is het in godsnam mogelijk dat de gemeente het überhaupt toestaat, deze situatie? Zoveel auto's in de stad is ook niet bevordelijk voor de gezondheid en de leefbaarheid toch?
Old October 7th, 2005, 06:05 PM   #18
snot
Registered User

snot's Avatar

Quote:
Wat ik niet snap is dat het minpunt in Nederland doorgaans uit fileleed bestaat (o.a.). De laatste keer dat ik in Brussel was deed ik er meer dan 25 minuten over om van de Madoutoren bij de Wetstraat te komen. (En dan was het al 11 uur geweest!). Kan toch niet goed zijn voor het investeringsklimaat?

Hoe is het in godsnam mogelijk dat de gemeente het überhaupt toestaat, deze situatie? Zoveel auto's in de stad is ook niet bevordelijk voor de gezondheid en de leefbaarheid toch?
Het mobiliteitsprobleem is inderdaad een bedreiging voor Brussel, vooral de Grote Ring dreigt dicht te slibben. Maar blijkbaar is de fileleed niet zo erg als sommige delen in Nederland.
Het GEN zou Brussel beter moeten ontsluiten met zijn pendelgemeentes per spoor.
Wel moet gezegd worden dat Brussel al zeer goed bereikbaar is per spoor en zeer veel pendelaars daar al decennia lang gebruik van maken. Brussel telt 4 grote stations en nog veel meer kleine haltes.
Lange autotunnels verbinden de snelwegen met het stadscentrum en verschillende assen hebben ongelijkvloerse kruisingen. Ik denk niet dat Brussel meer verkeersellende kent dan veel andere grote steden.
Qua gezondheid en leefbaarheid is het drukke verkeer natuurlijk een probleem.
Leefbaarheid en een tekort aan betaalbare middenklasse woningen zijn belangrijke oorzaken van stadsvlucht uit Brussel.
Old October 13th, 2005, 06:03 PM   #19
snot
Registered User

snot's Avatar

Het was weer een tijdje geleden: rellen in Brussel.

Relletjes in Sint-Gillis na huiszoekingen
wo 12/10/05 - In Sint-Gillis zijn er vanmiddag relletjes geweest na huiszoekingen door de politie. Volgens de burgemeester gooiden zo'n vijftig jongeren stenen naar de agenten. De politie zelf heeft het over tweehonderd jongeren.
De relletjes ontstonden rond het Bethlehemplein in Sint-Gillis na huiszoekingen. Jongeren gingen er de confrontatie aan met de ordediensten.

Ze gooiden met stenen van een naburige werf. Een agent raakte gewond en is overgebracht naar het Sint-Pietersziekenhuis. Meerdere politievoertuigen liepen schade op.

Om zeven uur vanavond bedaarden de gemoederen en was alles opnieuw kalm. Volgens de politie werd er niemand gearresteerd.

Volgens televisiezender RTL hadden de huiszoekingen te maken met het stelen van wapens uit een politieauto vorige week.

bron: VRT-nieuws.net
Old December 2nd, 2005, 05:46 PM   #20
snot
Registered User

snot's Avatar

"Vrouwen verdwijnen uit het straatbeeld"
vr 02/12/05 - In enkele Brusselse wijken verdwijnen vrouwen uit het straatbeeld omdat jonge allochtonen, meestal Marokkanen, hen op straat verbaal lastig vallen.

Dat zegt Brigitte Grouwels (CD&V), staatssecretaris voor Gelijke Kansen in Brussel.

Vooral aan het Zuidstation, Molenbeek en Schaarbeek worden westers geklede vrouwen nageroepen voor hoer. Sommige autochtone vrouwen dragen nu een hoofddoek om de scheldpartijen te vermijden.

Grouwels wil straatwerkers inzetten om het probleem aan te pakken. Ze roept vrouwen ook op om op het verbaal geweld te reageren.

Grouwels zal de zaak morgen aankaarten tijdens een colloquium.

Bron:VRT-nieuws.net

Reply

Tags
brussel, bruxelles

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules