daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Spoorwegen / Chemins de fer

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old December 11th, 2007, 04:49 PM   #1
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2722

L58 | Lightrail Maldegem-Eeklo-Gent

Het Nieuwsblad 11/12/07
Quote:

'Meer dan een uur vroeger opstaan'

Reizigers verbolgen over nieuwe uurregeling spoorlijn Gent-Eeklo

GENT/EEKLO - Bij de ombudsman van de NMBS regent het klachten over de nieuwe dienstregeling voor de lijn Gent-Eeklo. Geen wonder, in sommige gevallen is er bijna een halfuur verschil met vroeger. 'Er zit waarschijnlijk een logica achter, maar wij zien ze niet', klagen reizigers Eline en Wouter.

De NMBS heeft lelijk huisgehouden in de dienstregeling op de spoorlijn tussen Gent-Sint-Pieters en Eeklo. Blijven de tijdsverschillen in de rest van de provincie beperkt tot enkele minuten, dan moeten reizigers van en naar het Meetjesland hun trein bijna een halfuur vroeger of later dan normaal nemen. Als dat een beetje slecht uitkomt met de uren van je school of werk, moet je soms meer dan een uur vroeger opstaan om op tijd op je bestemming te geraken.

Wij namen gisterochtend zelf de proef op de som en kochten in het station Gent-Sint-Pieters een retourtje naar Eeklo. Dat beviel ons bijna slecht, want de rechtstreekse trein van 7.12uur bleek uitzonderlijk afgeschaft. Nog net op tijd haalden wij de trein naar Gent-Dampoort waar wij konden overstappen op de trein naar Eeklo. Die had dan weer ruim tien minuten vertraging.

'Nog nooit hebben wij zo'n slechte uren gehad', zuchten Eline Coolens en Wouter Van Poucke. De eerste loopt stage in Eeklo, de tweede werkt er. 'Ik moet daar om 9uur zijn', zegt Eline. 'Vroeger was er een trein om 8.20uur waarmee ik net op tijd op mijn werk was. Nu moet ik al om 7.12uur de trein nemen. Vanmorgen ben ik om 6.20uur opgestaan. Dat is meer dan een uur vroeger dan normaal. 'sAvonds is het juist hetzelfde liedje. De trein van 16.41uur naar Gent-Sint-Pieters haal ik niet, dus is het nog een uur langer wachten. Vroeger was er een trein om 17.05uur.'

'Er zit waarschijnlijk een logica achter, maar wij zien ze niet', vult Wouter aan. 'Er is in elk geval geen rekening gehouden met de pendelaars.'

Voor de lijn Gent-Eeklo heeft de NMBS al een toegeving gedaan. Met de inlassing van een trein om 7.12uur kunnen de scholieren op tijd hun lessen halen. 'Behalve als de trein zoals vandaag vertraging heeft', lacht Debra Van Den Bossche. 'Ik zal vandaag niet op tijd zijn voor het examen. 'sOchtends valt het voor ons scholieren nog mee, terugkeren is een ander paar mouwen. Tijdens de examens is de school gedaan om 11.45uur. De trein naar Gent vertrekt pas om 12.40uur. Dat is een pak later dan vroeger.'

Ook Frederik Haegeman kan zich allerminst vinden in de nieuwe dienstregeling. 'Ik moet elke dag van Evergem naar Lokeren. Tot vorige week kon ik in Evergem om 8.20uur de trein op en was ik ruim op tijd op mijn werk. Vanaf vandaag is de trein pas om 8.55uur in Evergem. Ofwel neem ik die, maar ben ik te laat op mijn werk. Ofwel neem ik de trein een uur eerder, maar dan ben ik veel te vroeg. Ik zal eens met mijn werkgever moeten overleggen. Er zijn gewoon niet genoeg treinen tussen Gent en Eeklo en de nieuwe dienstregeling is ook maar zeer laat gecommuniceerd.'

(...)

Studente Nina Sarvan is dankzij de nieuwe uurregeling een halfuur vroeger in Gent, maar kan daar niet echt mee lachen. 'Want mijn school begint pas om 10uur en ik ben al om 9.18uur in Gent. Mijn vaste ritme is helemaal ontregeld. Veel kan ik er natuurlijk niet aan doen. Een verandering van de dienstregeling zal voor sommigen een voordeel zijn, voor anderen een nadeel. Ik heb gewoon pech.'

Voor Wilfried De Vuyst zijn de gevolgen van de nieuwe dienstregeling nog beperkt. 'Ik moet 'sochtends maar zo'n tien minuten vroeger vertrekken. Wat ik wel overdreven vind, is dat er zo vaak veranderingen zijn. En er is na 22uur nog altijd geen trein tussen Gent en Eeklo. Ik moet soms lang werken. Dan ben ik verplicht om de wagen te nemen.'

Dieter Herregodts,
Benonie no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 27th, 2008, 04:02 PM   #2
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Het Nieuwsblad 27/02/08

Quote:
De Lijn onderzoekt mogelijkheid lightrail tussen Maldegem en Eeklo

MALDEGEM - Directeur-generaal van De Lijn Ingrid Lieten zat gisteren rond de tafel met het gemeentebestuur. Een van de ideeŽn die er werden geopperd, was een lightrailtraject op de oude spoorwegverbinding met Eeklo.

Burgemeester Johan De Roo (CD&V) kreeg gisteren bezoek van directeur-generaal Ingrid Lieten van De Lijn. Bedoeling was na te denken over het groeiende mobiliteitsprobleem in de streek en hoe het openbaar vervoer daar kan op inspelen. Een van de ideeŽn was het maken van een lightrailtraject op de spoorwegverbinding met Eeklo. 'Een light-railverbinding is vergelijkbaar met de kusttram', zegt directeur-generaal Lieten. 'Er is behoefte aan een hoogwaardige verbinding met Eeklo, dus wordt bekeken of we nieuwe wegen kunnen bewandelen.' Daarvoor zal een dialoog starten tussen de NMBS, De Lijn en de gemeenten Maldegem en Eeklo.

Ook werden de lijn 58 Brugge-Maldegem-Eeklo-Gent en de lijn 87 Maldegem-Aalter-Deinze onder de loep genomen. Op lijn 87 wil men 'smorgens een extra bus inleggen die beter aansluit op de vertrekuren van de treinen in het station van Aalter. 'Er wordt bekeken of er behoefte is aan openbaar vervoer in het bedrijventerrein', zegt burgemeester De Roo. De infrastructuur van de bushaltes word geÔnventariseerd en er worden tellingen uitgevoerd naar het aantal reizigers aan een halte. 'Indien nodig, wordt de accommodatie aangepakt en bijvoorbeeld uitgebreid met een fietsenstalling.' Er start een bevraging van de gebruikers. De belbusverbindingen werden uitgebreid met een halte aan het nieuwe rusthuis Warmhof. (bvk)
Het zal waarschijnlijk bij studiewerk blijven.
In tegenstelling tot wat vele politici hier denken, zijn Maldegem en Eeklo kleine regionale kernen in het dunbevolkte Meetjesland. Er zijn ook niet echt grote attractiepolen langs de voormalige spoorlijn, die nu nog door het Stoomcentrum wordt gebruikt.
En de mobiliteitsproblemen tussen Maldegem en Eeklo vallen al bij al nog mee. Vooral tussen Eeklo en Gent zijn er echte problemen, zeker vanaf Lovendegem, maar tussen Maldegem en Eeklo moet ik de eerste echte file nog tegenkomen.
Een beter initiatief zou het opwaarderen van de drukke buslijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem-Brugge zijn. Alhoewel er een 35-tal bussen per dag in beide richting rijden, zitten de bussen dikwijls stampvol. In de weekends als het naanbod kleiner is, geldt dit nog meer.
Gelede bussen, hogere frequenties en meer directe snelbussen tussen Eeklo en Maldegem/Brugge zouden meer effect hebben.
De bestaande trein Gent-Eeklo laten doorrijden tot Maldegem is ook een interessante optie, maar daar wil de zuinige NMBS niet van weten.

Maar ik ben al bij al blij dat er wordt nagedacht over beter openbaar vervoer in de regio, met of zonder light-rail.
Old February 27th, 2008, 04:02 PM   #3
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

L58 : Lightrail Maldegem-Eeklo-Gent

Het Nieuwsblad 27/02/08

Quote:
De Lijn onderzoekt mogelijkheid lightrail tussen Maldegem en Eeklo

MALDEGEM - Directeur-generaal van De Lijn Ingrid Lieten zat gisteren rond de tafel met het gemeentebestuur. Een van de ideeŽn die er werden geopperd, was een lightrailtraject op de oude spoorwegverbinding met Eeklo.

Burgemeester Johan De Roo (CD&V) kreeg gisteren bezoek van directeur-generaal Ingrid Lieten van De Lijn. Bedoeling was na te denken over het groeiende mobiliteitsprobleem in de streek en hoe het openbaar vervoer daar kan op inspelen. Een van de ideeŽn was het maken van een lightrailtraject op de spoorwegverbinding met Eeklo. 'Een light-railverbinding is vergelijkbaar met de kusttram', zegt directeur-generaal Lieten. 'Er is behoefte aan een hoogwaardige verbinding met Eeklo, dus wordt bekeken of we nieuwe wegen kunnen bewandelen.' Daarvoor zal een dialoog starten tussen de NMBS, De Lijn en de gemeenten Maldegem en Eeklo.

Ook werden de lijn 58 Brugge-Maldegem-Eeklo-Gent en de lijn 87 Maldegem-Aalter-Deinze onder de loep genomen. Op lijn 87 wil men 'smorgens een extra bus inleggen die beter aansluit op de vertrekuren van de treinen in het station van Aalter. 'Er wordt bekeken of er behoefte is aan openbaar vervoer in het bedrijventerrein', zegt burgemeester De Roo. De infrastructuur van de bushaltes word geÔnventariseerd en er worden tellingen uitgevoerd naar het aantal reizigers aan een halte. 'Indien nodig, wordt de accommodatie aangepakt en bijvoorbeeld uitgebreid met een fietsenstalling.' Er start een bevraging van de gebruikers. De belbusverbindingen werden uitgebreid met een halte aan het nieuwe rusthuis Warmhof. (bvk)
Het zal waarschijnlijk bij studiewerk blijven.
In tegenstelling tot wat vele politici hier denken, zijn Maldegem en Eeklo kleine regionale kernen in het dunbevolkte Meetjesland. Er zijn ook niet echt grote attractiepolen langs de voormalige spoorlijn, die nu nog door het Stoomcentrum wordt gebruikt.
En de mobiliteitsproblemen tussen Maldegem en Eeklo vallen al bij al nog mee. Vooral tussen Eeklo en Gent zijn er echte problemen, zeker vanaf Lovendegem, maar tussen Maldegem en Eeklo moet ik de eerste echte file nog tegenkomen.
Een beter initiatief zou het opwaarderen van de drukke buslijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem-Brugge zijn. Alhoewel er een 35-tal bussen per dag in beide richting rijden, zitten de bussen dikwijls stampvol. In de weekends als het naanbod kleiner is, geldt dit nog meer.
Gelede bussen, hogere frequenties en meer directe snelbussen tussen Eeklo en Maldegem/Brugge zouden meer effect hebben.
De bestaande trein Gent-Eeklo laten doorrijden tot Maldegem is ook een interessante optie, maar daar wil de zuinige NMBS niet van weten.

Maar ik ben al bij al blij dat er wordt nagedacht over beter openbaar vervoer in de regio, met of zonder light-rail.
Old February 27th, 2008, 07:54 PM   #4
X38
Registered User

Likes (Received): 21

En waar moet dat Stoomcentrum dan naartoe?
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old February 27th, 2008, 07:58 PM   #5
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
En waar moet dat Stoomcentrum dan naartoe?
Die museumtreinen rijden alleen in het weekend. Dan is er sowieso al veel minder openbaar vervoer, dus die kunnen er mits een ontdubbeling halverwege, nog wel tussen, denk ik.
Maar zoals geschreven, de kans dat die light-rail er werkelijk komt, is zo goed als onbestaande.
Old February 27th, 2008, 08:02 PM   #6
X38
Registered User

Idd, laat ze dat geld maar in Antwerpen steken!!!!!!!!
Old February 27th, 2008, 08:52 PM   #7
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
Idd, laat ze dat geld maar in Antwerpen steken!!!!!!!!
Laat ze dat geld maar schonekes verdelen over Vlaanderen
ZoT no está en línea   Reply With Quote
Old February 27th, 2008, 11:30 PM   #8
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Wie zegt dat de NMBS die lijn moet uitbaten?
Ik ben er haast voor 100% van overtuigd dat het lokaal verkeer in de toekomst niet meer door de nmbs zal uitgebaat worden
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old February 28th, 2008, 12:10 AM   #9
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 932

Quote:
Originally Posted by De Snor View Post
Ik ben er haast voor 100% van overtuigd dat het lokaal verkeer in de toekomst niet meer door de nmbs zal uitgebaat worden
daar ben ik ook even zeker van. BelgiŽ loopt nog wat achter tov onze buurlanden... In Duitsland bvb zijn er al zo veel regionale lijnen geprivatiseerd.

Ik zie voor Vlaanderen wel eerder bvb DeLijn lightrails uitbaten
Meurisse está en línea ahora   Reply With Quote
Old February 28th, 2008, 10:26 AM   #10
ices
Registered User

Likes (Received): 1

Mocht het er van komen zou het in ieder geval wel een pak geld kosten op gebied van vernieuwing, spoorwegovergangen, infrastructuur enz. En of de buurtbewoners daar mee content zouden zijn? Anders is het wel een leuk initiatief Wat lijn 87 betreft zou een betere regeling afgestemt op de treinen inderdaad geen kwaad kunnen. Kheb er menige uren versleten met te wachten nadat ik mijn bus juist zag vertrekken.
ices no está en línea   Reply With Quote
Old February 28th, 2008, 02:48 PM   #11
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 833

Liefst wel de Lijn, en geen aparte maatschappij ofzo. 'k Heb het altijd al ontzettend handig gevonden dat je in heel Vlaanderen hetzelfde tarief hebt, en dat je met je kaartje dat je pakweg in Brugge gekocht hebt, ook in Leuven op de bus kan.
Old February 28th, 2008, 05:08 PM   #12
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Ik hoop het, maar vrees dat WalloniŽ niet echt meewil.
Zowel Steve Stevaert als Dirk Sterckx hebben in het verleden al het idee geopperd om de regionale spoorlijnen niet meer door de NMBS, maar wel door De Lijn of TEC te laten uitbaten.

Voor WalloniŽ komt dit neer op een splitsing van het spoorwegverkeer, en daar zijn ze zoals bekend radikaal tegen. Zij kunnen een eigen uitbating van de regionale lijnen in hun dunbevolkte gebieden financieel niet aan.
Ook de oerconservatieve spoorbonden zijn tegen, want zij vinden dat alleen het NMBS-personeel bekwaam is om wat dan ook op hun rails te laten rijden en vrezen voor de veiligheid...(?) Dat De Lijn reeds jaren met veel succes steeds meer trams op steeds langere tramlijnen laat rijden, vergeten ze eventjes voor hun eigen gelijk.

Wat mij betreft neemt de Lijn liever vandaag dan morgen de regionale lijntjes zoals Gent-Eeklo over, en verlengt ze die tot Maldegem.
Nu beconcureren De Lijn en de NMBS elkaar op hetzelde traject, spoor/buslijn 58.
Alleen zijn de tarieven van De Lijn spotgoedkoop en rijdt de helft der Vlamingen gratis, waardoor de spoorlijn -alle dure investeringen ten spijt- met een NMBS-uitbating in een geliberaliseerde markt, ten dode opgeschreven is.

Last edited by Benonie; February 28th, 2008 at 05:18 PM.
Old March 5th, 2008, 04:45 PM   #13
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Quote:
Voor WalloniŽ komt dit neer op een splitsing van het spoorwegverkeer, en daar zijn ze zoals bekend radikaal tegen. Zij kunnen een eigen uitbating van de regionale lijnen in hun dunbevolkte gebieden financieel niet aan.
Ook de oerconservatieve spoorbonden zijn tegen, want zij vinden dat alleen het NMBS-personeel bekwaam is om wat dan ook op hun rails te laten rijden en vrezen voor de veiligheid...(?) Dat De Lijn reeds jaren met veel succes steeds meer trams op steeds langere tramlijnen laat rijden, vergeten ze eventjes voor hun eigen gelijk.
De Walen mogen hiertegen zijn zoveel ze willen plooien zullen ze want in het EU-concept dat nu reeds succesvol wordt toegepast in Duitsland en GB voor reizigerstreinen zal BelgiŽ er onmogelijk vanuit kunnen muizen.
Binnen een paar jaar is de volledige liberalisering een feit en dan gaat de meest biedende met de lijn gaan lopen vanuit welk land deze onderneming ook mag komen.
De liberalisering gaat zeer vlug:
Een mooi voorbeeld is Veolia en de talrijke ondernemingen in Duitsland.
Graag herinner ik je aan dat zelfs een bedrijf als DLC -de 1ste privť-uitbater- nu is samengesmolten met het Zwitserse Crossrail.
Serieuze kleppers als Railion zijn DB Schenker geworden ťn zelfs SNCF-Fret is de gelukkige uitbater geworden van al het goederenverkeer tussen Antwerpen ťn Rotterdam in de toekomst.
DB AG is ook al eigenaar geworden van Laing Rail LTD in GB.
Dus zal ook 'DeLijn' zich niet zo zelfverzekerd mogen gaan opstellen betreffende regionaal vervoer want Franse TER-operatoren zien vette kluiven aan de Belgische ,lees Vlaamse dichtheid.
Thalys staat ook voor een immense verandering: privatisering gegarandeerd binnenkort.

Oerconservatieve vakbonden ten spijt, ze zullen zich tegen dit geweld moeten neerleggen alleen beseffen ze blijkbaar niet welke impact dat gaat hebben.
Zeer binnenkort zal voor rijpaden betaald moeten worden dus zal de service naar de gebruiker er ook minder op worden.
die rijpaden reserveer je als vervoersonderneming dus in geval van vertraging mag je je aansluiting gaan schudden

Quote:
Wat mij betreft neemt de Lijn liever vandaag dan morgen de regionale lijntjes zoals Gent-Eeklo over, en verlengt ze die tot Maldegem.
Nu beconcureren De Lijn en de NMBS elkaar op hetzelde traject, spoor/buslijn 58.Alleen zijn de tarieven van De Lijn spotgoedkoop en rijdt de helft der Vlamingen gratis, waardoor de spoorlijn -alle dure investeringen ten spijt- met een NMBS-uitbating in een geliberaliseerde markt, ten dode opgeschreven is.
De Belgische tarifiering is niet conform aan de EU dus zullen de enorme subsidies moeten verdwijnen ťn zal het OV duurder worden.
De nieuw af te sluiten contracten zullen deze subsidies moeten opvangen.
Eigenlijk maar logisch ook want een OV-product gratis aanbieden is regelrechte vervalsing.
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old March 5th, 2008, 05:21 PM   #14
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Eigenlijk maar logisch ook want een OV-product gratis aanbieden is regelrechte vervalsing.
Niet alleen een vervalsing, het creŽert gewoon meer problemen dan het oplost.
Erg leuk voor de oudjes die zo'n cadeautje krijgen, maar 'mijn' bus 58 Gent-Eeklo-Brugge zit dikwijls stampvol, voor de helft gevuld met senioren wel te verstaan...Laat hen tenminste een kleine vergoeding betalen zodat ze niet rijden enkel omdŗt het gratis is.

En het is idd een pijnlijke concurrentievervalsing, gesubsidieerd door het rijke vlaanderen, waar kleine treinlijnen zoals Gent-Eeklo het slachtoffer van zijn.
Old March 5th, 2008, 05:51 PM   #15
BenkovicBXL
Registered User

Quote:
Binnen een paar jaar is de volledige liberalisering een feit en dan gaat de meest biedende met de lijn gaan lopen vanuit welk land deze onderneming ook mag komen.
...
De Belgische tarifiering is niet conform aan de EU dus zullen de enorme subsidies moeten verdwijnen ťn zal het OV duurder worden.
De nieuw af te sluiten contracten zullen deze subsidies moeten opvangen.
De liberalisering onder Europese druk gaat enkel over het goederenvervoer en het internationaal reizigers vervoer. Voor nationaal vervoer zijn de lidstaten vrij om het monopolie te behouden als ze dat willen. En zelfs in een geliberaliseerde markt zijn subsidies nog altijd mogelijk in het kader van publieke dienstverlening, bijvoorbeeld in de vorm van een vergoeding om afgelegen (commercieel oninteressante) regio's te bedienen.
BenkovicBXL no está en línea   Reply With Quote
Old March 5th, 2008, 08:41 PM   #16
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Laat ons hopen dat er geen volledig geliberaliseerde markt komt.
Concurrentie kan nuttig zijn, maar ook moordend.
En een universele dienstverlening die ook afgelegen stadjes en dorpjes bedient, moet mogelijk blijven en is zelfs noodzakelijk, als het nu gaat over de postbedeling of het openbaar vervoer.
Old March 6th, 2008, 05:24 PM   #17
Club_Dru
World citizen

Liberalisering is juist goed voor de afgelegen of minder bevolkte gebieden. Althans ik vind het hier in Nederland vrij goed uitpakken. De Nederlandse Spoorwegen stootte de afgelopen jaren veel onrendabele lijnen af. Sinds andere vervoersmaatschappijen de lijnen over hebben genomen stijgt het aantal treinreizigers soms wel met meer dan +10%. Er worden weer splinternieuwe treinen ingezet en de service is soms beter dan NS. In mijn regio rijden nu lightrailtreinen van Syntus, Connexxion en Euregiobahn. De NS richt zich nadrukkelijk veel op de Randstad en omgeving.
Club_Dru no está en línea   Reply With Quote
Old March 6th, 2008, 07:18 PM   #18
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

De NMBS heeft dan ook nooit zo grondig gesnoeid in het aanbod als NS.
BelgiŽ heeft nog steeds meer kilometers gebruikte spoorlijnen en een pak meer stopplaatsen en stationnetjes dan het grotere Nederland.
En wat de NMBS niet bedient, wordt mooi aangevuld door trams en bussen van De Lijn in Vlaanderen, die tot in de verste uithoekjes rijden.

Hier moeten dus vooral de frequenties omhoog. De vraag is maar of in het ruimtelijk meer versnipperde BelgiŽ met zijn autoverslaafde bevolking, een private maatschappij een beter service in de dunbevolkte gebieden zal leveren.

Ik vrees ervoor....
Old March 6th, 2008, 07:30 PM   #19
X38
Registered User

Ik zie een liberalisering zoals het Nederlandse model helemaal niet zitten hier in Vlaanderen/BelgiŽ. Het zou anders wel goed zijn voor WalloniŽ (hoewel ik niet zeker ben) en voor Limburg, waar lokale maatschappijen de kleine spoorlijntjes kunnen uitbaten, en de NMBS de grote lijnen. Maar toch zie ik het niet zitten. Het OV zou nůg ingewikkelder en vooral DUURDER worden = minder populair. Nee ik vind het goed zoals het nu is, hoewel ik daarmee niet bedoel dat de NMBS en De Lijn schitterende bedrijven zijn. Verre van zelfs.
Old March 6th, 2008, 07:33 PM   #20
X38
Registered User

Trouwens, hoe komt het eigenlijk dat de (meeste) Nederlanders een heel andere automentaliteit hebben dan de Belgen? Nederlanders pakken veel sneller en vaker de fiets, terwijl Belgen vastgelijmd zijn aan hun auto.
Van waar komt dat gigantische verschil toch?

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules