search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old February 11th, 2017, 09:40 PM   #5941
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 700

Ik begrijp eerlijk gezegd helemaal niet op wie of wat die post slaat, dus ja...bleef hier ook stil daarom...
maral no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old February 13th, 2017, 01:23 PM   #5942
Bert2610
Registered User

Likes (Received): 0

Goeiedag,
Voor het blad Noorderbreedte wil ik graag een verhaal maken over dit forum. Ik wil daarvoor graag een paar forummers interviewen. Interviews kunnen per telefoon, mail of live. Ook wil ik graag een korte tour per fiets of auto maken langs een aantal bouwprojecten in Groningen. Als het je leuk lijkt om hieraan mee te werken, laat het even weten via een pb.
Groeten, Bert
Bert2610 no está en línea   Reply With Quote
Old February 13th, 2017, 01:28 PM   #5943
maral
Registered User

maral's Avatar

Aantal mensen heeft via mij al een PB gekregen omdat Bert pas na vijf geposte berichten PB's kan versturen. Weet niet of dat ook voor ontvangen geldt trouwens? Anders mag dat ook wel even via mij denk ik?
Ik weet dat je dat snel mist hier op dit forum, nogal onduidelijk vind ik zelf, maar voor aantal geldt dus even de priveberichten checken.
Old February 13th, 2017, 02:21 PM   #5944
Bert2610
Registered User

Likes (Received): 0

Thanks Maral! Ik kwam het niet tegen, maar zou me niet verbazen. Er zijn wel een aantal hindernissen ingebouwd voor het sturen van pb's, plaatsen van foto's e.d.
Bert2610 no está en línea   Reply With Quote
Old February 13th, 2017, 08:19 PM   #5945
ErwinFCG
050

ErwinFCG's Avatar

Likes (Received): 288

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Vandaag voor de 2e keer dit jaar IN Groningen geweest (!), moest even voor een Spökalampje bij de Ikea zijn. Waar ik mij over verbaas, is de lastige in-en uitgang van Ikea. Hoe hebben ze zoiets kunnen bedenken? Het betreft parkeren voor de winkel, met zicht op de brandweerkazerne. De ingang verloopt via een enorme rare slinger met één bocht van 180 graden en eentje van 90 graden. De uitgang, tja dan moet je de IKEA tunnel in en daar had ik geen zin in, dus net voor de tunnel links de overloop-parkeerplaats op, draaien en naar de uitrit. Dat deden meerdere mensen. Gelukkig had ik Street View al van tevoren bekeken en een soort `mental map` in mijn hoofd, dat scheelde een stuk. Ik zeg: Ikea Groningen, gooi uw parkeerterrein even op de schop.
Er zijn meerdere ingangen en uitgangen. De ingang met die 180-graden-bocht is vanaf de kant van de Europaweg, maar er is ook nog een heel gewone ingang/uitgang tegenover de brandweergarage (noordoosthoek van het parkeerterrein), en nog een aan de kant van de Bauhaus. Als je op het voorterrein staat kan je er makkelijk uit zonder door de 'tunnel' te gaan aan de noordoostkant (en daar kan je dan links richting Sontplein of rechts richting Sontbrug/Bornholmstraat).

railway stick liked this post
ErwinFCG no está en línea   Reply With Quote
Old February 17th, 2017, 12:28 PM   #5946
Karrs
Registered User

Likes (Received): 62

Herindeling kaapt verkiezingsdebat Haren

Wie zegt eigenlijk dat er geen draagvlak is onder de Harense bevolking?
(Er staat ook niet "weinig", maar gewoon keihard "geen")
Karrs no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2017, 10:49 AM   #5947
Bjarte
Registered User

Likes (Received): 145

Nog even over die inwonersaantallen. Gaat Almere mogelijk Groningen voorbij? We zien dat Almere harder groeit dan Groningen. Maar komt dat omdat Almere aantrekkelijk is? Ik denk het niet. Wat in mijn optiek meespeelt is de verstedelijking buiten de gemeentegrenzen. Iemand die in Almere wil wonen (kan het mij niet voorstellen dat iemand dat wil, maar stel je voor) komt automatisch ook in de gemeente Almere te wonen. Iemand die graag in Groningen wil wonen kan ook terecht komen in nieuwbouwwijken in de gemeentes Tynaarlo, Haren en Slochteren.

De inwoners van Meerstad zijn sinds 1 januari Groningers, dus we nemen weer een kleine voorsprong op Almere. Stel dat we Ten Boer én Haren er bij krijgen, dan zijn we de vijfde stad van Nederland.

Bjarte no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2017, 10:59 AM   #5948
maral
Registered User

maral's Avatar

Verklaring is heel simpel volgens mij.
Regio Amsterdam stroomde over en was duur, Almere groeide als kool zoals het ook bedoeld was en liep vol met simpel gezegd ex-Amsterdammers en was ons jaar of wat geleden al voorbij qua inwonertal.
En toen was er de crisis.
Trek naar steden, jonge mensen gingen (nog) meer studeren ipv de slechte arbeidsmarkt op, studeerden vaak ook langer. Koren op de molen van de puur sang studentenstad Groningen. Groningen groeide als kool en als nooit tevoren.
Almere ging de groei er dankzij de huizenmarkt en de crisis daarin compleet uit.

Einde crisis huizenmark, lage hypotheekrente, oververhitting markt Amsterdam en zie daar Almere pakt haar oude groeitempo weer op.

Einde leenstelsel, minder uitwonend en de groei valt eigenlijk stil in Groningen.
Groei Groningen was afgelopen 10 a 15 jaar vooral ook dankzij de enorme influx van jonge mensen. Vaak ook student.
Instroom is gedaald, terwijl uitstroom van studenten die stad weer verlaten onverminderd groot blijft.
De +583 voor Groningen afgelopen jaar is zelfs lager als geboorteoverschot

Uiteraard hebben mensen hier ook vast gezeten in hun huizen en is markt hier ook redelijk oververhit, maar dat weegt bij lange na niet op tegen het effect van minder instroom begin schooljaar.

Last edited by maral; February 18th, 2017 at 11:08 AM.
Old February 18th, 2017, 12:03 PM   #5949
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Likes (Received): 358

Er zouden aparte statistieken voor steden/woonkernen moeten worden bijgehouden nu er zoveel verschillende woonkernen in verschillende gemeenten zijn.

Turf liked this post
D1N0 no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2017, 03:05 PM   #5950
maral
Registered User

maral's Avatar

Ja, zo'n inwonertal met Ten Boer en eventueel Haren er bij zegt mij in elk geval niet zoveel wat betreft ontwikkeling van de stad op dat gebied.
Aan de andere kant neem je die van eerder, Hoogkerk enz, nu gewoon blind mee in het verhaal.
Ik zou het in elk geval wel op prijs stellen dat die ontwikkeling voor wat nu de stad is zichtbaar blijft in de cijfers.

Reply

Thread Tools

Posting Rules