daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Nieuws

Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten

Reply

Thread Tools
Old September 16th, 2004, 03:28 PM   #1
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 2999

Prijsvraag Hoogbouw: Nijmegen in de wolken?

Prijsvraag Hoogbouw: Nijmegen in de wolken?
Ontwerpen aan een verticale stad

Hoogbouw staat synoniem voor grootstedelijkheid. Steden bevestigen met een imposante skyline hun metropolitane dynamiek. In de media wordt dit beeld van de stad benut als imago. Grootschalige architectuur werkt niet alleen als logo voor de 'stad als merk', tegelijkertijd speelt ook praktische noodzaak een rol voor het ontwikkelen ervan. De expansiemogelijkheden van Nederlandse steden zijn steeds beperkter geworden. Tekort aan ruimte met als resultaat verdichting in de bestaande stad. Enerzijds staan de Nijmeegse groeiambities op gespannen voet met haar omringende natuur, anderzijds kent ook de historisch gegroeide stad haar ruimtelijke beperkingen. Een steeds meer gehoorde oplossing lijkt hoogbouw als inbreidingsoptie. De identiteit van Nijmegen kan door hoogbouw ingrijpend veranderen. Door bovengenoemde factoren roept de hoogbouw inpassing een complexe vraagstelling op.

Het ACN en De Gelderlander dagen professionele ontwerpers en amateurs (scholieren, studenten, inwoners van de stad) uit binnen de gemeentegrens van Nijmegen met hoogbouwoplossingen te komen. Van de deelnemers wordt gevraagd zelf een definitie voor Nijmeegse hoogbouw te ontwikkelen. Wat is hoog in deze stad met haar bestaande 'identiteit'? De locatiekeuze wordt overgelaten aan de prijsvraagdeelnemers. Middels deze keuze en de vormgeving van zijn hoogbouwoplossing maakt de deelnemer zijn inpassingskwaliteit zichtbaar. Hoe functies; wonen, werken en recreŽren een plaats krijgen in het ontwerp is onderdeel van de ontwerpvisie.

Centrale opgave
"Hoe hoog zou hoogbouw in Nijmegen moeten zijn, hoe zou het er uit moeten zien en waar zou het geplaatst moeten worden?"

Door deze vragen te beantwoorden kunnen deelnemers hun ideeŽn in een maquette, tekening, gedicht, verhaal of ander soort presentatie weergeven en laten zien hoe zij over hoogbouw in Nijmegen denken. Aan de hand van de inzendingen wordt zichtbaar wat voor ideeŽn er leven omtrent hoogbouw in Nijmegen.

Zenden
Wanneer u aan de ideeŽnprijsvraag mee wilt doen dient u vůůr maandag 18 oktober het bijgevoegde inschrijfformulier te retourneren. Maandag 1 november tussen 11.00 uur tot 19.00 uur kunt u uw inzending in de MariŽnburgkapel, MariŽnburg 26 Nijmegen, inleveren. Van 5 november t/m 19 december 2004 worden alle inzendingen in de MariŽnburgkapel tentoongesteld.

Jury
De inzendingen worden beoordeeld door twee jury's: een publieksjury bestaande uit bezoekers van de expositie en een vakjury onder voorzitterschap van de voorzitter van het ACN prof.dr. Nico Nelissen. De vakjury bestaat verder uit Jo Crepain - architect en stedebouwkundige Jo Crepain Architect NV, Frits van Dongen - de Architekten Cie, oud bestuurslid Stichting Hoogbouw en Hilde Blank - stedebouwkundige en inhoudelijk directeur BVR adviseurs. De vakjury zal uit elk van de volgende categorieŽn een winnaar kiezen: 1. professionals (architecten, stedebouwkundigen, landschapsarchitecten etc. en studenten HTS en TU) 2. amateurs, 3. leerlingen basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De publieksjury kiest los van deze categorieŽn een vierde winnaar. De vier winnaars worden beloond wordt met een gezamenlijke helikoptervlucht op een nader te bepalen tijdstip.

Informatie: www.architectuurcentrumnijmegen.nl
Jan no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 16th, 2004, 03:35 PM   #2
Errik
Registered User

Errik's Avatar

Likes (Received): 0

Leuk initiatief! Maar ik vind hoogbouw en Nijmegen nou niet bij voorbaat geschikte partners. De stad ligt zo mooi op die stuwwal. Echt torens zouden de St. Stefankerk misschien wel wegdrukken.
Můet elke stad wel een imposante skyline willen hebben?
Errik no está en línea   Reply With Quote
Old September 16th, 2004, 03:40 PM   #3
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1004

Leuk, maar ik ga niet meedoen, ken de stad niet goed en heb geen tijd.
Old September 16th, 2004, 03:47 PM   #4
Errik
Registered User

Errik's Avatar

Oh nee! Nu kan de hele actie wel worden afgelast. AE heeft afgehaakt...

Errik no está en línea   Reply With Quote
Old September 16th, 2004, 04:20 PM   #5
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Likes (Received): 1

Op Nijmeegse bodem kan ook hoogbouw neergezet worden die het inderdaad unieke zicht op kerk en stuwwal niet bederft. Kuil graven ... zoals bij de stationstunnel ook al is gedaan.
De toren v/d KUN valt eigenlijk alleen op als je vanuit het zuiden Nijmegen nadert. Op de stuwwal is al gebouwd - zou hoofdkantoor van mislukte Esthel / Hoogovens fusie moeten worden - als dat nu eens werd afgebroken of door veel hoger vervangen wordt?
…ťn toren als Montparnasse zou goed kunnen in de historische stad maar dan wel echt hoog want het kan natuurlijk niet zo zijn dat de hoogste gebouwen in plaatsen als Tilburg en Rotterdam staan.
Idd, erg jammer van AE.
eusebius no está en línea   Reply With Quote
Old September 16th, 2004, 04:46 PM   #6
INVISIBLE
Registered User

INVISIBLE's Avatar

1 van de Mooiste steden van NL nie kennen ??
Old September 16th, 2004, 05:27 PM   #7
Awais
The Undefinable

Awais's Avatar

Wat het met Nijmegen is dat meerdere malen ook in referenda de bevolking heeft aangegeven dat hoogbouw echt niet gewenst is.
Ik sprak laatst Paul Depla, wethouder Fysiek aldaar, dat hoogbouw in Nijmegen nooit hoog zal reiken, vanwege de te grote waarde van de klassieke binnenstad. En dat het op andere locaties niet zo aantrekkelijk is, wat meer buiten de stad, (economisch) niet aantrekkelijk is. naast dat dan de boeren gaan zeiken.
Old September 16th, 2004, 07:16 PM   #8
INVISIBLE
Registered User

INVISIBLE's Avatar

Hmm en toch vind ik Nijmegen er wel geschikt voor .
Een stad met een bepaalde uitstraling alleen al als je de Waalbrug over komt .
Das Prachtig en dat mis ik hier wel ....zo'n binnenkomst !!
Old September 16th, 2004, 07:34 PM   #9
justus
Guest

Likes (Received):

Eigenlijk raar dat ze geen hoogbouw willen, aangezien die klassieke binnenstad voor de oorlog gedomineerd werd door een groot aantal torenspitsen...

Was Nijmegen zelfs beroemd om geloof ik.
  Reply With Quote
Old September 16th, 2004, 09:13 PM   #10
Skyscrapercitizen
TIMBY

Misschien wat leuke torens bij het ijsstadion van Nijmegen, en bij het station.

Overigens ben ik niet echt onder de indruk van Nijmegen Centrum, echt bijzonder mooi vond ik het niet. Het ligt wel heel mooi van over de rivier gezien, maar de architectuur is niet erg bijzonder en er is weinig eenheid vind ik.
Old September 16th, 2004, 10:01 PM   #11
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Quote:
Originally Posted by aedificium erectum
Leuk, maar ik ga niet meedoen, ken de stad niet goed en heb geen tijd.
Quote:
Overigens ben ik niet echt onder de indruk van Nijmegen Centrum, echt bijzonder mooi vond ik het niet. Het ligt wel heel mooi van over de rivier gezien, maar de architectuur is niet erg bijzonder en er is weinig eenheid vind ik.
...
Old September 16th, 2004, 10:32 PM   #12
Skyscrapercitizen
TIMBY

Wat wil je zeggen?

Ik ben er een aantal weken geleden geweest, en dus kan ik een mening geven over de stad.

Maar om een hoogbouwvisie voor een stad te maken moet je toch wel heel wat meer kijk op de stad hebben dan na een middagje rondlopen. Daar gaat veel tijd in zitten en die heb ik niet.

Moeilijk he.
Old September 16th, 2004, 10:45 PM   #13
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Ach, ja. Het is duidelijk.
Old September 16th, 2004, 11:17 PM   #14
Ace
Captain

Ace's Avatar

Likes (Received): 23

@Timson,

Ik ken Nijmegen al een aantal jaartjes en het heeft wel degelijk potentie om over te gaan tot grootschalige hoogbouw. Ook zonder de historische binnenstad te verneuken. Er staat voldoende 'wederopbouwarchitectuur' van abominabele waarde. Dat kan allemaal plat. Op de Rechterwaaloever is zeker plek zat voor hoogbouw. De bestaande skyline kan wel een impuls gebruiken.
Old September 16th, 2004, 11:19 PM   #15
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 2999

Ik zou het stationsgebied tot aan de Waalkade aanwijzen als hoogbouwgebied, lijkt me een prima plek ervoor. Voldoende stedelijkheid, ruimte en een overheersend historische omgeving.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old September 16th, 2004, 11:41 PM   #16
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

www.nijmegen.nl heeft een hoogbouwvisieoverzicht
uh, staat ook hier op het forum denk ik.
Jan, dat is zeker zo, als je naast de tunnel bouwt, is een gebouw dan pas boven 90m enige concurrentie voor de kerk. Er staat ook al het enige maar over de architectuur ervan zullen wij het niet hebben. Hoewel apart en misschien typerend voor de jaren70, zijn die flats vooral in de herfst afstotelijk.
Old September 17th, 2004, 11:27 AM   #17
Skyscrapercitizen
TIMBY

Nu was het niet het beste weer toen ik in Nijmegen was, maar toen ik het station uitkwam dacht ik: 'Ik dacht dat Rotterdam CS erg was maar deze entree mag er ook zijn.'

Daar valt inderdaad genoeg op te knappen.
Old September 17th, 2004, 09:54 PM   #18
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 133

echt grote brede blokken en massa's lijken me voor deze stad ook zeer ongewenst. ik denk dat de oude waalkade en rond het station en bij de waalsprong een mooie locatie is om te verdichten. ik mis bij deze steden een beetje de stedelijkheid. als ik er langs rijd of de stad nader of zelfs ingereden ben , merk ik niet dat ik in een stad ben. in een stad als het belgische luik, wat niet het mooiste, schoonste, geordenste en het mooiste voorbeeld is van een stad, heeft wel een stedelijkheid als je deze nadert, wat ik bij nijmegen andere steden totaal niet heb. en paar hoogbouwaccenten en verdichting zou niet misstaan. ik pleit wel voor het in zijn waarde laten van de binnenstad, maar een paar hoge uitschieters kan de stad wel gebruiken en ben ik ook zeker voorstander van. ik zou dan niet een eenzame paal willen , maar ook enkele lagere hoogbouw eromheen. ook een uitzichtmast zoals ze die in duitsland veel hebben zou mooi zijn met mooie knipperverlichting 's avonds!

verder vind ik dat die a73 doorgetrokken moet worden, die andere brug is echt te druk en te slecht geasfalteerd(irritante hobbels in dat spul) en zou een mooie opvallende brug kunnen worden. ook de doortrekking van de a15 is a must. met een beetje doorsparen kan die tweede stadsbrug er ook nog bij om de binnenstadsring te ontsluiten met noord.

heeft iemand nog plaatjes/ foto's van die energiecentrale toen er nog meer pijpen bijstonden. ik kon me nog herinneren dat er nog twee lagere naast stonden. thanx...
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old September 18th, 2004, 11:28 AM   #19
Adderbak
Poetsvlek

Quote:
Nu was het niet het beste weer toen ik in Nijmegen was, maar toen ik het station uitkwam dacht ik: 'Ik dacht dat Rotterdam CS erg was maar deze entree mag er ook zijn.'

Daar valt inderdaad genoeg op te knappen.
Je moet ook niet langs die tunnel-afvoerput gaan lopen richting centrum, maar over de statige Van Schaeck Mathon-singel!

Dat wat er nu staat langs die tunnel, dat is toch ook meters hoog? Het is zo afschuwelijk lelijk, een grote grindbeton-ellende en dan nog dat zwart/rode gebouw (waar mijn vader woont... ), allemaal tegen de grond en dan een mooi nieuw gebied met hoge dichtheden, en bouwen tot 100 meter (meer lijkt me ook niet wenselijk: ook zonder hoogbouw heeft Nijmegen de mooiste skyline van Nederland).
Old September 18th, 2004, 04:01 PM   #20
Bibelo
Registered User

Bibelo's Avatar

Likes (Received): 21

Quote:
Originally Posted by eurim@stovic
. ik denk dat de oude waalkade en rond het station en bij de waalsprong een mooie locatie is om te verdichten.
Niet met je eens wat betreft de Waalkade. Als je hier torens gaat bouwen gaat het zicht op de subtielere hoogteverschillen van het centrum verloren die vanaf de Waalbrug en vooral de spoorbrug goed te zien zijn.
Je kunt wel enkele torens aan de centrumranden neerzetten, zo werk je juist samen met de hoogtes. Dat zie je bij de St. Stevenskerktoren die op de laatste tong van de stuwwal is gezet, deze lijkt vanaf het noorden gezien nog hoger dan ie eigenlijk is.

Voorwaarden voor zulke torens aan: duurzaam, dat ze een tijdje meegaan en niet hoeven gesloopt vanwege verweerd materiaal of lelijk worden door goedkope kunststof kozijnen; vorm, geen bouwsels alŠ Westpoint, leuk voor stedlijkheid, maar zet die dan maar ver weg in Dukenburg! Maak een toren met dak, doet minder kantoorachtig aan.

mijn voorkeur voor hoogbouw: achter station (Vissers meubelen + Gak), voor station (en links en recht, alles beter dan dit) Nijmegen West (Koers West), Philipsterrein, Haskoning op stuwwal (slopen en 150 +er voor terug) en de universiteit,

Last edited by Bibelo; September 18th, 2004 at 04:29 PM.
Bibelo no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules