search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Projectnieuws

Projectnieuws Stand van zaken van projecten in Nederland.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old March 18th, 2017, 12:25 AM   #3961
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

KFC op Winkelpark De Centrale is waterdicht, de inrichting kan beginnen.

Eigen foto, via I-Phone, niet bewerkt, 15-03-2017, foto ondergebracht bij Photobucket.

DunCan liked this post
railway stick no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old March 18th, 2017, 08:26 PM   #3962
Beetle
Registered User

Beetle's Avatar

Likes (Received): 20

Noot:
Ik ben even wat aan het inhalen. Ik ben een tijdje niet op het forum geweest en dus pluis ik even een paar pagina's terug om te quoten. Dus er staan een paar berichten van mij bij elkaar.

Quote:
Originally Posted by Rivella View Post
http://www.lc.nl/friesland/Sloop-kantoorvleugel-Paleis-van-Justitie-in-Leeuwarden-wacht-op-The-Passion-22014194.html

De nieuwe Pathé zal in 2018 nog niet klaar zijn, ben ik bang.. Misschien eind 2018, maar dan is het uitverkoren jaar voor Lwd al bijna voorbij.
Wat denken jullie, zal Pathé die uitspraak van de EC afwachten of gaan ze na de sloop direct aan de slag? Ze hebben tenslotte al groen licht van de Raad van State.
Dan weet ik niet waar ze mee bezig zijn op die locatie. Het lijkt verdacht veel op sloop...

Vanmiddag even een rondje gelopen rond het gebouw. Aan de Zaailand kant ( loopt door tot de kop van de Harmonie) lijkt de boel nog redelijk intact. Alle ramen staan wel open en aan de onderkant zijn de eerste gevelplaten al verdwenen. Aan de Ruiterskwartier kant is het een heel ander verhaal. Er zitten al twee gapende gaten in de twee etages met daaronder elk een container. Op de bovenste etage staat een Bobcat ongeduldig te wachten tot het weer maandag is.

Toen ik er toch was, vroeg ik mezelf trouwens af wat de plannen zijn voor het pand waar eertijds Tromp's automatiek zat, en later Het Kwartier. Dit is al een hele tijd dichtgespijkerd. Toch vreemd in een uitgaansbuurt.

Ik denk dat onder al dat witte plamuur een paar pareltjes verborgen zit maar ik denk dat de sloophamer niet ver weg is....

Last edited by Beetle; March 18th, 2017 at 08:53 PM.
Beetle no está en línea   Reply With Quote
Old March 18th, 2017, 08:51 PM   #3963
Beetle
Registered User

Beetle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Godius View Post
Zo'n winkelcentrum werkt alleen wanneer mensen alle tijd hebben om te winkelen en daarin niet belemmerd worden door bijvoorbeeld parkeerkosten. Maar de meeste mensen die in het stadscentrum moeten zijn komen daar niet om uren rond te dwalen. Kijk je bijvoorbeeld naar de Centrale dan is dat wel een onwijs succes.
Als er iets is aan Leeuwarden dat wel goed is, is dat wel de schappelijke prijzen die je betalen moet voor parkeren onder het Zaailand of het Oldehoofster Kerkhof. Voor 8,50 sta je er 24 uur. In Amsterdam niet eens twee uur.
Old March 18th, 2017, 09:18 PM   #3964
Beetle
Registered User

Beetle's Avatar

Quote:
Originally Posted by DunCan View Post
Misschien wel leuk (of niet) om te laten zien welke gebouwen er in Leeuwarden o.a. zijn verdwenen:

Cichoreifabriek Bokma
Gesloopt in 1974

Vroeg me af waar die Chicorei fabriek van Bokma de Boer heeft gestaan. Het heeft even spitten gekost maar via deze foto kwam ik toch achter de locatie. Die stomp van die witte molen is er nog steeds maar het wordt toch tijd dat er plannen worden gemaakt om die te herstellen. En als je google streetview erbij pakt, zie je welk zeer beeldbepalend gebouw er voor in de plaats is gekomen.

Old March 21st, 2017, 01:19 AM   #3965
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

De Oude Meer heet die aftakking van de Dokkumer Ee, dit watertje loopt door richting Rengerspark. Tussen water en Bokma was vroeger nog een grindopslag, dus je zou kunnen vermoeden dat de linkerkant van het pand van Bokma vroeger op de plek aanwezig was waar zich nu de `S` van school bevindt, dus beetje naar rechts gezien vanuit de Oude Meer. Wij gingen destijds in 1980 naar de noodlokalen aan deze Dokkumer Ee, wat later zijn daar direkt achter de heipalen geslagen voor het huidige gebouw de Bouhof, waarin de lerarenopleiding `Ubbo Emmius` destijds werd ondergebracht. Pas veel later kwam de NHL en de uitbreiding om de Bouhof heen, het gebouw op stelten wat we tegenwoordig kennen.
Old March 25th, 2017, 11:31 PM   #3966
Johnmillwall
Registered User

Likes (Received): 4

Nieuwbouw Tesselschadestraat

http://www.bekijkleeuwarden.nl/nieuw...lschadestraat/

Godius liked this post
Johnmillwall no está en línea   Reply With Quote
Old March 26th, 2017, 04:05 PM   #3967
Leovardia
Leeuwarden

Leovardia's Avatar

Likes (Received): 30

Volgens mij wordt de oude Tromp gesloopt zijn al nieuwbouwplannen in voorbereiding...
Leovardia no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2017, 08:18 AM   #3968
egscholten
Registered User

Likes (Received): 5

Ik kwam zonet het nieuwe ontwerp voor de verbouwing van het oude uwv pand aan de tesselschadestraat tegen. Het ziet er erg mooi uit en doet mij denken aan het amacitia pand tegenover het zaailand.

egscholten no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2017, 11:55 AM   #3969
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ruiterskwartier.

Dat ontwerp zal niet zo veel weerstand ontlokken, de Tesselschadestraat is al genoeg gezegend met lelijke gebouwen, dus zo`n flitsend gebouw er tussen is heel erg verhelderend. En zo onderhand lekken er foto`s uit van het nieuwe Pathé-bioscoopcomplex, terwijl de Paleis van Justitie-vleugel wordt gesloopt. Veel mensen vinden het blokkendooscomplex te hoog, maar daar merk je niks van omdat het Ruiterskwartier van oudsher smal is en je moet op zo`n kleine ruimte toch maar even 7 zalen kwijt. Ik denk dat het een prima aanvulling wordt van Harmonie en Neushoorn, straks is bijna het hele uitgaanskwartier van Leeuwarden geconcentreerd op enkele honderden vierkante meters.

Bron foto`s: Facebook `Je bent Liwwadder als...` en Multi Vastgoed Amsterdam, maart 2017.

kapp liked this post
Old March 31st, 2017, 11:15 PM   #3970
Rivella
Registered User

Likes (Received): 14

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Dat ontwerp zal niet zo veel weerstand ontlokken, de Tesselschadestraat is al genoeg gezegend met lelijke gebouwen, dus zo`n flitsend gebouw er tussen is heel erg verhelderend. En zo onderhand lekken er foto`s uit van het nieuwe Pathé-bioscoopcomplex, terwijl de Paleis van Justitie-vleugel wordt gesloopt. Veel mensen vinden het blokkendooscomplex te hoog, maar daar merk je niks van omdat het Ruiterskwartier van oudsher smal is en je moet op zo`n kleine ruimte toch maar even 7 zalen kwijt. Ik denk dat het een prima aanvulling wordt van Harmonie en Neushoorn, straks is bijna het hele uitgaanskwartier van Leeuwarden geconcentreerd op enkele honderden vierkante meters.

Bron foto`s: Facebook `Je bent Liwwadder als...` en Multi Vastgoed Amsterdam, maart 2017.
Dit is een verouderd concept wat een bedrijf jaren geleden gemaakt heeft in het kader van "kloppend hart" Leeuwarden en wat overigens niet een bioscoop moet voorstellen.

Het volgende is het laatst bekende ontwerp van de bioscoop:

Er zal wellicht nog een finaal ontwerp komen, wat door een bedrijf gedaan wordt waar Pathe met elke bioscoop zaken meedoet: Epicurus. http://www.eupdesign.eu/projecten.asp?cc=en

Het lijkt me ook een geweldige toevoeging aan het Ruiterskwartier. Wat mij betreft krijgt deze hoek van de binnenstad hiermee echt een grootstedelijke allure.
Rivella no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2017, 09:11 AM   #3971
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ja, bedankt, en dan neem ik dus zo een foute tekening over van een persoon op Facebook, die hiermee veel stemmingmakerij heeft veroorzaakt. Ik vond het ook al zo verdacht dat het gebouw opeens zo opgerekt bleek te zijn. Het is ook 1 april, maar dat was (ook) niet mijn bedoeling, dus weten we nu al ruim een jaar hoe het gebouw er zo ongeveer uit komt te zien.

Of Leeuwarden er grootstedelijke allure mee zal krijgen, dat echt niet. Blijft een stadje te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet. Maar wel overzichtelijk, gemakkelijk en gezellig.

Eigen foto`s, maart 2017, ondergebracht bij Photobucket.
Old April 1st, 2017, 04:25 PM   #3972
Rivella
Registered User

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Ja, bedankt, en dan neem ik dus zo een foute tekening over van een persoon op Facebook, die hiermee veel stemmingmakerij heeft veroorzaakt. Ik vond het ook al zo verdacht dat het gebouw opeens zo opgerekt bleek te zijn. Het is ook 1 april, maar dat was (ook) niet mijn bedoeling, dus weten we nu al ruim een jaar hoe het gebouw er zo ongeveer uit komt te zien.

Of Leeuwarden er grootstedelijke allure mee zal krijgen, dat echt niet. Blijft een stadje te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet. Maar wel overzichtelijk, gemakkelijk en gezellig.
Ik weet het niet. Ik denk dat dat misschien ook ligt vanuit welk standpunt je het bekijkt. In vergelijking met Amsterdam is Leeuwarden even groot als een gemiddeld stadsdeel, in vergelijking met New York is Amsterdam maar een groot dorp. Wellicht kunnen we de middenweg nemen en zeggen dat Leeuwarden voor Friese begrippen een stedelijke allure aan het krijgen is op bepaalde punten. Maar ik begrijp wat je bedoelt, aan de ene kant van de Willemskade heb je enkele grote gebouwen die misschien zelfs in Amsterdam-Zuid niet zouden misstaan, aan de andere kant heb je enkel laagbouw. Dat contrast omschrijft misschien wel het karakter wat Leeuwarden voor mij en wellicht ook voor anderen betekent. Een gezellige stad waar elke plek met de fiets te bereiken is, maar toch een belangrijke regionale functie heeft. Een grote maatschappij als Pathé richt z'n pijlen niet voor niets op ons mooie stadsje.
Old April 1st, 2017, 05:19 PM   #3973
kapp
Registered User

Likes (Received): 150

Leeuwarder ‘Manhattan’ verschiet van kleur (LC)

In de Leeuwarder Courant staat een artikel over ontwikkelingen Tesselschadestraat en Lange Marktstraat:

Quote:
Langzaam verbleekt de schittering van het Leeuwarder Manthattan. Langs Tesselschadestraat en Lange Marktstraat verdwijnen kantoren en komen appartementen.
De nieuwste ontwikkeling, deze week gepresenteerd aan bewoners van de tegenoverliggende wijk: 46 royale appartementen aan de Tesselschadestraat in het voormalige onderkomen van het UWV. Deze organisatie, belast met de uitvoering van onder andere de WW, de WAO en de Ziektewet, is nu elders in de stad gevestigd.
De drie kantoortorentjes, onderling verbonden, krijgen een chique uitstraling met witte, golvende balkons aan de buitenkant. Het voormalige Amicitia-kantoor in de binnenstad heeft hier als voorbeeld gediend.
bron: Leeuwarder ‘Manhattan’ verschiet van kleur - Friesland - LC.nl (betaalartikel)
kapp no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2017, 03:37 PM   #3974
Johnmillwall
Registered User

Vosseparkwijk/Tesselschadestraat

Als wijkpanel zetten wij in op het behoud van de ruimtelijke (omgevings) kwaliteit van de wijk. Onze wijkvisie staat op: http://www.vosseparkwijk.nl/?page_id=113
Zeg nou zelf. Hoog Vossepark was een plan met allure passend bij de wijk. De meest recente plannen voor de bouw van appartementen (portiekflats) is dat naar onze mening niet! Gesprekken tussen ontwikkelaars, bewoners en gemeente hebben nog niet tot een bevredigend resultaat geleid.

Hieronder: bovenste 2 foto's eerste ontwerp (te weinig belangstelling)
de onderste 2 foto's het nieuwe ontwerp.
Old April 2nd, 2017, 04:17 PM   #3975
Godius
Nitimur in vetitum

Godius's Avatar

Likes (Received): 4044

Wordt dit tegen de Tesselschadestraat aangebouwd?

Beide ontwerpen zijn naar mijn mening behoorlijk grauw en identiteitsloos, al is het onderste ontwerp natuurlijk wel eentje in de categorie 'Oostblok'.
Godius no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2017, 05:51 PM   #3976
Johnmillwall
Registered User

Quote:
Originally Posted by Godius View Post
Wordt dit tegen de Tesselschadestraat aangebouwd?

Beide ontwerpen zijn naar mijn mening behoorlijk grauw en identiteitsloos, al is het onderste ontwerp natuurlijk wel eentje in de categorie 'Oostblok'.
Betreft hoek Vondelstraat/Tesselschadestraat tegenover het voormalig LPF terrein, persoonlijk vind ik het geen Oostblokbouw maar meer de bouwstijl uit de jaren 60. (heegterp/Nylan etc.), oftewel niet doen.
Old April 3rd, 2017, 07:34 PM   #3977
Rivella
Registered User

Dat soort appartementjes zijn vaak nogal populair. Zie maar eens op elkien of woonfriesland.

Maar om dat precies op die plek, aan de rand van een chique wijk te bouwen... Wat een idee!
Old April 6th, 2017, 11:26 PM   #3978
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Het begrip `chique wijk` is zeker in een stad als Leeuwarden zo onderhand wel achterhaald. In een nieuwbouw gebied dien je voor alle inkomens en bevolkingsgroepen te bouwen, dat zie je nu in Techum en stilletjes aan ook in Blitsaerd, waar rijtjeswoningen worden neergezet in de huursector. In wijken die bekend staan als `arm` zie je immers regelmatig vrijstaande woningen in de wat duurdere sector (Bilgaard en Heechterp-Schieringen), deze bewoners vijzelen dan het imago van zo`n wijk nog wat op.

Een beetje verdichting is bij de Tesselschadestraat niet erg, de toekomstige supermarkt wil toch klanten hebben en zo dichtbevolkt is het Leeuwarder westen ook weer niet.
Old April 7th, 2017, 04:18 AM   #3979
Praestant
Registered User

Likes (Received): 0

Het lijkt erop dat de in aanbouw zijnde studentenflat aan de Rengerslaan hoger wordt dan de twee die er al staan.
Praestant no está en línea   Reply With Quote
Old April 7th, 2017, 09:59 PM   #3980
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 270

Wat een trieste ontwerpen op die onderste foto's. Mag hopen dat dat er niet komt.
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
dalfsernees, friesland, leeuwarden

Thread Tools

Posting Rules