daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Brussel / Bruxelles

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
Old January 23rd, 2006, 03:12 PM   #1
Josh
City Geek

Josh's Avatar

BXL | PENTAGON(E) | Museumwijk / Quartier des Musées

Brussel | 09:37 | 21-01-2006 Al jarenlang wordt er gepalaverd over de heraanleg van het Koningsplein, maar geen enkel compromis heeft totnogtoe tot een beslissing geleid. Waarom geen architectuurwedstrijd uitschrijven, zoals voor het Flagey- en het Rogierplein?

Dat was de vraag van parlementslid Yaron Pesztat (Ecolo) aan minister-president Charles Picqué (PS) tijdens de jongste bijeenkomst van het Brussels Parlement. Pesztat: “Het Koningsplein is niet mooi zoals het er nu bijligt. Er is veel gepraat, heel veel vergaderd, maar geen enkel compromis heeft de verschillende partijen kunnen overtuigen.”

Het neoklassieke Koningsplein is een van de mooiste pleinen van de hoofdstad, dat mede door de aanwezigheid van musea ook door toeristen gefrequenteerd wordt. Daardoor moeten er veel belangen verzoend worden: die van cultuurtempels, het Gewest, de fietsers,...

Maar Picqué zit niet te wachten op een wedstrijd. De Koning Boudewijnstichting buigt zich al sinds 2000 – toen Brussel Europese cultuurstad was – over de heraanleg. Laat de stichting voortwerken, zegt Picqué, die een toevloed aan wedstrijden vreest. Het probleem is volgens hem niet een ontwerp uittekenen, maar wel de (politieke) knoop doorhakken.

http://www.brusselnieuws.be/site/rub...sID=1137672511

Last edited by Meurisse; December 10th, 2008 at 12:44 PM. Reason: titel
Josh no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 23rd, 2006, 05:23 PM   #2
B!
Registered User

Likes (Received): 55

Koningsplein? Euhm aan het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, hé ik vind het wel een van Brussels mooiste plekken!

Maar ben altijd voor vernieuwing... Zo'n vernieuwing KAN nog een extra dimensie geven aan die plek! Bv een verzoening van prachtige historische gebouwen met zo'n hedendaags strak plein! Auto is beetje baas op dit moment daar hé, das mss dan wel iets wat kan veranderen...

Maar mss even een foto van't plein posten iemand?!
B! no está en línea   Reply With Quote
Old January 23rd, 2006, 05:42 PM   #3
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Josh no está en línea   Reply With Quote
Old January 23rd, 2006, 06:13 PM   #4
nikolaidis
nikolaidis

nikolaidis's Avatar

Likes (Received): 0

Ja meneer Pesztat ? Wat mankeert er aan dit plein ?
nikolaidis no está en línea   Reply With Quote
Old January 24th, 2006, 12:52 AM   #5
ketje
Funk me

ketje's Avatar

Likes (Received): 3

vroeg ik me ook af, ik denk dat er in Brussel wel wat dringender zaken zijn !
ketje no está en línea   Reply With Quote
Old January 24th, 2006, 07:32 PM   #6
knolleke
Registered User

Likes (Received): 1

een paar bomen en das in orde dat moeten ze niet helemaal opbreken
un pue d'arbes et c'est merveilluese
knolleke no está en línea   Reply With Quote
Old January 25th, 2006, 11:14 AM   #7
Wolfgang
Registered User

neen, geen bomen op dit plein.

Ze kunnen misschien de voetpaden verbreden (tot zo de helft van het plein), zodat de auto teruggedrongen wordt.

Maar dat is niet echt een prioriteit.
Wolfgang no está en línea   Reply With Quote
Old April 3rd, 2008, 10:49 PM   #8
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Dit is toch een mooi plein met brede voetpaden?
Als ik aan Brussel denk komt dit plein als eerste bij mij op.
vank no está en línea   Reply With Quote
Old April 3rd, 2008, 11:01 PM   #9
swkotor2
Registered User

swkotor2's Avatar

Likes (Received): 1

ik vind dat meer bomen en minder autos is een goede ding voor dit plaats
swkotor2 no está en línea   Reply With Quote
Old April 3rd, 2008, 11:22 PM   #10
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 865

Ik denk dat dit plein dat net niet nodig heeft, eigenlijk. Ik hou wel van bomen in de stad (ik mis dat op de meeste plaatsen), maar op dit plein zou dat te veel de pracht en de uniformiteit van de omringende gebouwen camoufleren, terwijl die juist de kracht en de schoonheid van deze plaats bepalen.
Old April 3rd, 2008, 11:45 PM   #11
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Daar ben ik het ook mee eens.

Dit plein is eigenlijk af, bomen hoeven hier niet persé.
Er zijn vele andere plaatsen waar ze er beter aan doen om bomen te plaatsen om zo de straat toch nog iets mooi te laten uitschijnen.

Ik weet dat ik wel wat kritiek heb op Brussel, maar in mijn ogen ziet het er wat vies uit en men breekt liever die waardevolle herenhuizen af om torens te plaatsen , volgens mij is dat de juiste mentaliteit niet.

Historisch centrum is het toeristisch centrum waar je vooral shopping en woning moet laten domineren (Daar mag niet in gesloopt worden maar moet renoveren/restaureren of heropbouwen van de woning gepromoot worden). De zakenwijken (Brussel Noord) moeten hoger worden zodat meer kantoren op een kleinere oppervlakte gevestigd kunnen worden. Zo heb je meer openruimte die dienst kan doen als parkjes of waardoor je de voetpaden breder kunt maken en bomen kunt aanplanten.
Mocht dit gerealiseerd worden, dan gaan we de goeie kant op.

Tot zo lang blijf ik bij m'n mening, Brussel sterft een trage dood.
vank no está en línea   Reply With Quote
Old April 3rd, 2008, 11:53 PM   #12
freeksregistration

freeksregistration's Avatar

Likes (Received): 9

inderdaad herinrichten mag maar er zijn veeeel dringendere zaken te doen!
freeksregistration no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2008, 12:26 PM   #13
crepusculum
Registered User

Quote:
Originally Posted by nikolaidis View Post
Ja meneer Pesztat ? Wat mankeert er aan dit plein ?
Dat zou ik ook wel eens willen weten.
OK, de voetpaden kunnen misschien nog wat breder voor de vele toeristen die er passeren, het verkeer op het plein kan misschien wat gestroomlijnder, er kan misschien wat duidelijker plaats gemaakt worden voor fietsers en om het monument in het midden te bereiken, moet je heel goed uit je doppen kijken, maar al bij al zijn dat eigenlijk eerder futitileiten.

Bomen zijn daar er overigens genoeg te vinden in het vlakbij gelegen Warandepark en ook nog wat op de Kunstberg.

Er zijn inderdaad dringendere zaken aan te pakken.
crepusculum no está en línea   Reply With Quote
Old October 8th, 2008, 08:29 PM   #14
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2866

Deze foto's van mijn bezoekje aan de Bozar (Paleis voor Schone Kunsten) van Horta post ik hier ook maar eens:

Dit art-decomeesterwerk is 8 verdiepingen hoog, of liever laag. Want het complex zit grotendeels ondergronds en vormt de verbinding tussen boven- en benedenstad.
De grote Henri Leboeufzaal is reeds volledig gerestaureerd. Ook enkele tentoonstellingsruimtes zijn afgewerkt. Maar nog heel wat andere ruimtes wachten op een fikse opknapbeurt.

De Henri Leboeufzaal vanuit de Koninklijke loge.

Dit was ooit de zaal met de beste akoestiek in de hele wereld. Doordat het podium eerder wegens veiligheidsredenen werd gebetonneerd, ging de akoestiek wat verloren.
Het beton werd weer uitgebrokken en vervangen. Sindsdien is het alweer een toonaangevende zaal.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old November 28th, 2008, 09:42 PM   #15
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Likes (Received): 21

Eindelijk kwaliteitsvolle architectuur van een gerenomeerd internationaal architect in Brussel? In ieder geval zeer goed nieuws:

Rem Koolhaas geeft BOZAR facelift

20/11/2008
Het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel viert dit jaar zijn tachtigste verjaardag. Het gebouw van Victor Horta is dan ook toe aan een facelift. En daarvoor zocht Bozar de befaamde Nederlandse architect Rem Koolhaas aan. Koolhaas zal de gevel langs de Hortastraat een nieuw uitzicht geven. Langs die kant komt ook een café-restaurant.

Er is op dit ogenblik nog geen contract getekend, maar het project moet normaal gezien tegen de zomer van 2009 klaar zijn, zegt Bozar-woordvoerder Eric Vancoppenolle. Koolhaas zal zowel de gevel als het café-restaurant vorm geven. Bedoeling is dat dat 's avonds ook open blijft wanneer er geen voorstellingen zijn. "Om wat meer leven in de brouwerij te brengen", klinkt het. Op dit ogenblik beschikt Bozar enkel over een tijdelijk café-resto.

Details over het architecturale concept zijn nog niet vrijgegeven.

(bron: knack.be)
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old November 28th, 2008, 09:57 PM   #16
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Ik hou wel van de huidige gevel. Ik hoop dat Koolhaas het oorspronkelijke gebouw niet vergeet.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2008, 12:27 AM   #17
Le Penseur
Proud Belgian

Likes (Received): 11

Vind ik ook. Daar moeten ze niks aan veranderen. Nu strikken ze eens een toparchitect maar dan voor iets wat niet nodig is.
Le Penseur no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2008, 12:45 AM   #18
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 865

Bwa, het kan toch altijd nog interessant uitdraaien. De Hortastraat is uitendelijk wel de meest obscure straat langs de Bozar, en met dat Fortisgebouw als overbuur kan je je wel wat permitteren. Van het grootste deel van de Bozar kunnen ze beter afblijven, maar een fris modern element op specifiek die plaats kan niet meteen kwaad, denk ik.

Tegelijk maak ik mij wel de bedenking: 't gaat hier wel over Koolhaas. Ik vermoed dat het dus niet al te subtiel zal zijn (maar dat is de uitbreiding van het ROM in Toronto door Liebeskind ook niet, en toch is die uitbreiding ronduit prachtig! Moet je zeker eens googlen).
Old November 29th, 2008, 09:51 AM   #19
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Likes (Received): 21

Ik ben benieuwd naar de invulling. Uiteraard zal hij rekening moeten houden met het huidige uitzicht, maar dat leek mij eerder vanzelfsprekend. Het gebouw is niet voor niets een beschermd monument.

Last edited by N.V.; November 30th, 2008 at 05:30 PM.
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2008, 03:23 PM   #20
B!
Registered User

Likes (Received): 55

Op de biennale van Venetie een zalige film gezien over een project van Koolhaas: 'Houselife'.

Maar dat ff terzijde: Koolhaas in Brussel, ik ben zeer benieuwd../
B! no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules