daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajôh?

Ojajôh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools
Old February 4th, 2008, 12:18 PM   #1
sdamma
Registered User

Likes (Received): 37

Leefbaar Rotterdam wil Schouwburgplein aanpakken

Quote:

3 februari 2008

Het Schouwburgplein in Rotterdam moet weer gaan bruisen met horeca terrassen. Dat wil Leefbaar Rotterdam, die het huidige Schouwburgplein als mislukt beschouwd.

Vooral de Rotterdamse Schouwburg en de Doelen moeten een taak krijgen bij het verlevendigen van het plein.

Het plan daarvoor werd zondagmiddag aan het colege van B&W gepresenteerd tijdens een kleine roofvogel show.

Als zij er niets mee doen, dan moet het plein maar worden volgebouwd, aldus Leefbaar Rotterdam.
Bron: www.rijnmond.nl

Er zal wel niet veel mee gebeuren, maar hoor wel vaak van anderen dat ze het huidige Schouwburgplein niet echt een succes vinden.

Last edited by sdamma; February 4th, 2008 at 01:45 PM. Reason: spelfouten
sdamma no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 4th, 2008, 12:23 PM   #2
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3679

Schouwburgplein komt dan ook uit een tijd dat Rotterdam nog vernieuwend wilde zijn op het gebied van architectuur en stedenbouw en dat ook was. Zo'n bericht laat zien dat we die tijd volgens mij wel gehad hebben. Het wordt een beetje vermoeiend om elke keer weer de Brug, STC en Red Apple aan te moeten wijzen als de meest bijzondere ontwikkelingen van de laatste tijd. Zo'n onbeholpen voorstel van Leefbaar Rotterdam en vooral die laatste zin past dan ook wel in een tijd waarbij de stad blijkbaar andere prioriteiten en aandachtsgebieden kent.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old February 4th, 2008, 01:26 PM   #3
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 6691

Ze hebben wel gelijk, maar met zo'n laatste zin halen ze zichzelf onderuit.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old February 4th, 2008, 02:25 PM   #4
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
Ze hebben wel gelijk, ...
Niet in die algemene zin dat het ook maar een mening is dat het Schouwburgplein niet goed is omdat het ongezellig is. Als iemand dat vind, dan denk ik maar dat het allemaal niet aan die persoon besteed is. Oproepen dat je denkt 'het probleem' te kunnen verhelpen door Scapino and het RPhO op het plein 'iets' te laten doen is van het leidend simplisme wat er volgens mij de oorzaak van is dat hier weinig vernieuwends meer gebeurd.
Old February 5th, 2008, 03:37 PM   #5
souris
Registered User

souris's Avatar

Likes (Received): 13

Het blijft altijd ongewis of een (steden)bouwkundige ingreep in een stadsplein garant staat voor zoiets als "gezelligheid" of "herbergzaamheid".
Wat valt er te verbeteren aan het Leidscheplein of het Rembrandtsplein in Amsterdam? Ik zou niet weten wat er gesloopt, gebouwd of aangepast zou moeten worden. Wel is het zo dat ieder weekend de ME paraat staat om een overdaad aan eigentijdse "gezelligheid" te beteugelen.
Ook het Plaza Mayor in Barcelona is een stedenbouwkundig voorbeeldig plein, maar je zit er niet lekker met zoveel luidruchtige backpacktoeristen en bedelaars om je heen.
Het Parijse Place des Vosges en het Londense Berkeley of Cavendish Square zijn dan weer wel bijzonder aangenaam, misschien wel omdat er geen kroeg te bekennen is...
Dus misschien is de metalen vloer van ons Schouwburgplein wat dat betreft nog niet zo´n gek idee geweest.
souris no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2008, 03:54 PM   #6
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Probleem is ook dat mensen, en daar vallen stedenbouwkundigen ook onder, ergens anders gaan kijken wat voldoet aan het beeld wat ze willen hebben en dat succes proberen te deduceren tot een theorie en die dan vervolgens loslaten op de plek waar het moet gaan gebeuren. Dat een plein wanden moet hebben is er ook zo een. Ze zijn ooit eens wezen kijken bij het Piazza San Marco en aldaar is beredeneerd dat een succesvoorwaarde is dat een plein wanden moet hebben. Die Hartsuijkerflat is trouwens de eerste aanzet daartoe (vandaar ook die arcades), oorspronkelijk was het de bedoeling om dat rondom het hele plein te zetten, maar daar was men al snel vanaf. Helaas laten zaken zoals 'gezelligheid' en 'geslaagde vormgeving' zich niet reduceren tot een theorie, laat staan tot toverformule. Inspiratie zou vooral een motor moeten zijn om er wat speciaals van te maken, en niet als een beproefd concept. Wat dat aangaat vind ik het meer dapper om te kiezen voor ontwerp dat past bij het karakter van de stad, en het huidige Schouwburgplein is dat. Ik ken weinig pleinen waar de ruimte zo is vormgegeven.
Old February 5th, 2008, 04:05 PM   #7
merijn
Registered User

merijn's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Ze zijn ooit eens wezen kijken bij het Piazza San Marco en aldaar is beredeneerd dat een succesvoorwaarde is dat een plein wanden moet hebben.
Volgens mij moet een plein per defenitie wanden hebben om het tot een plein te maken, een plein zonder wanden lijkt een vlakte of parkeerplaats op zijn best.

Overigens snap ik niet wat er mis is het het bestuderen van succesvolle pleinen, om vervolgens de succesfactoren toe te passen op nieuwe/mislukte pleinen. Met is er mis met beproefde concepten? Je laat het klinken als een vies woord, een teken van gebrek aan verbeelding en inspiratie.
merijn no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2008, 04:16 PM   #8
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Er is weinig mis met inspiratie opdoen, alleen laat die zich vaak net iets te veel 1 op 1 vertalen en zo werkt het vaak niet. Vrijwel al die arcadeprojecten die de knusheid gezelligheid vooral van elders hebben geïmporteerd zijn wat dat aangaat behoorlijk geflopt. Rotterdam is immers geen Venetië en vice versa. Geuze zelf wilde af van die geplande gebouwen direct aan het plein omdat wat hem betreft de hoogbouw in de omgeving de wand van het plein was. Dat vertelde die volgens mij vooral omdat het idee nogal heerst dat een plein geen plein is als het geen wanden heeft, en dan vooral in nauwe zin. Dus om die vraag maar een wedervraag terug te kaatsen: wat is er mis met out of the box denken? Overigens ie het houten deel langs de Karel Doormanstraat bedoelt als terras (met reling op barhoogte!) alleen willen de uitbaters hier niet aan omdat het te ver lopen is.
Old February 5th, 2008, 04:34 PM   #9
Liberty City
Enjoy your freedom!

Likes (Received): 142

Ik weet niet wat ik er van moet vinden eigenlijk. Het hele plein hoort hier niet te liggen. Ik ben voorstander om de as vanaf het Stadhuisplein tot aan Kruisplein compleet te maken. Bereik je volgens mij in de binnenstad veel meer mee.
Liberty City está en línea ahora   Reply With Quote
Old February 5th, 2008, 06:18 PM   #10
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 260

Naar mijn mening is het plein niet functioneel (en dus beroerd ontworpen) omdat het door de verhoogde ligging moeilijk toegankelijk is. Daarnaast is het gebruikte materiaal hopeloos (ik ben vast niet de enige die daar onderuit is gegaan) en werken de lampen, die het plein blijkbaar tot een architectonisch mondiaal unicum moeten maken, niet (hebben ze volgens mij nooit gedaan; laatst op tv zag ik de film War of the Worlds, waarbij gelijkvormige ruimtebooswichten, na eerst een hoop vernielingen aangericht te hebben, aan het eind van het verhaal tot eenzelfde impotentie vervielen). Waarom dit plein zo goed aansluit bij de omringende hoogbouw zal Geuze vast wel weten uit te leggen, maar ik vermag niet in te zien waar dit ontwerp in dit verband ook maar enige (meer)waarde heeft. De snackbars van Bram Ladage hebben naar mijn bescheiden mening meer allure. Dat alles opgeteld maakt het Schouwburgplein nmm tot een demonstratie van bij voorbaat tot mislukking genoemde gedoemde architectonische pretenties, waarbij inmiddels treurigheid en belachelijkheid om voorrang strijden. LR heeft gelijk: niet verder over nadenken, geen zinloze theoretische beschouwingen meer aan wijden, weg met dit gedateerde, verpauperde en onbruikbare ruimtevulsel. Het centrum van de stad kan en moet beter benut worden met wél representatieve bouw. Wat ervoor in de plaats moet komen zien we dan nog wel.
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2008, 06:26 PM   #11
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

^ hulde voor deze persiflage van anti progressieve burgermansretoriek. Had het zelf niet beter kunnen nadoen!
Old February 5th, 2008, 06:44 PM   #12
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1120

Liep vorige week nog langs het plein tijdens het filmfestival. Vooral in het donker blijft het een prachtig schouwspel dit plein, zeker als er zoals tijdens het festival er redelijk wat mensen op lopen.

Over het materiaal valt wat te zeggen, maar met wat kleine aanpassingen mag het plein blijven zoals het is wat mij betreft. LR wil misschien een conservatief plein met kinderkoppen een Pimbeeld en een fontijn, maar dat past totaal niet op deze plek!
Old February 5th, 2008, 07:06 PM   #13
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 547

Het enige wat mis is, is inderdaad de verhoging. Als dat hele plein op BG was had het al de helft gescheeld.
Old February 5th, 2008, 07:41 PM   #14
Just
Registered User

Just's Avatar

Likes (Received): 0

Er is teveel mis, een dood, grijs plein.
Just no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2008, 08:06 PM   #15
Abdelovski
Urban Barbapapa

Abdelovski's Avatar

't Schouwburgplein in de jaren '70:

Zag er toch veel gezelliger uit, vind ik.
Old February 5th, 2008, 08:22 PM   #16
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 547

Best leuk voor een parkeerplaats!
Kan me niet voorstellen dat dit als gezellig werd ervaren, sorry.
Old February 5th, 2008, 08:32 PM   #17
TC03
Registered User

TC03's Avatar

Likes (Received): 7

Ik vind al het positivisme over het Schouwburgplein echt verbazingwekkend. Het functioneert totaal niet. Die ansichtkaart uit de jaren '70 ziet er vele malen beter uit.
TC03 no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2008, 08:39 PM   #18
Just
Registered User

Just's Avatar

Idd en het zicht op de Doelen ook, jammer dat dat vreselijk lelijke gebouw van pathe ervoor staat!
Just no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2008, 09:01 PM   #19
de flatneuroot
Lord of the Lampposts

de flatneuroot's Avatar

Likes (Received): 57

Ik moet zeggen dat het oude Schouwburgplein (ergens begin jaren negentig) in zijn nadagen er doods uitzag weet ik me nog te herinneren.
Old February 5th, 2008, 09:03 PM   #20
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 260

Ja, het is niet voor niets dat Leefbaar hiermee komt, die vergaarbak van kleinburgerlijke rancuneuze reactionairen. Nou willen ze ook nog een leefbaar plein. Het gruwelijke trefwoord is hier natuurlijk "gezellig": Anton Pieck, poppenhuisjes, met gordijntjes en blije oma's, een dorpsplein onder het wakend oog van nóg een beeld van Pim.......dát is wat ze willen in plaats van ons wereldberoemde plein.....moet het forum niet in actie komen om dit progressieve meesterwerk tot monument te laten verklaren?
bubbah no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules