daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Nieuws

Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten

Reply

Thread Tools
Old December 6th, 2004, 03:41 PM   #1
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 2

Mogelijk toch Music Dome in Zuidoost

http://www.at5.nl/archief.asp?newsid=3181&archiefdag=0

Noord en Zuidoost ruziën over Dome

De strijd tussen de stadsdelen Noord en Zuidoost om de bouw van een multifunctioneel sport- en evenementencentrum is in alle hevigheid opgelaaid.
De gemeente koos een jaar geleden voor het plan van stadsdeel Noord. Het lukt Noord echter niet om de financiering rond te krijgen. Zuidoost trekt alle registers open om de gemeente te bewegen de opdracht nu aan hen moet geven.
Henk Markerink (ArenA): "Je moet het project niet laten sudderen. De tijd voor Noord is om, Zuidoost moet een kans krijgen. " Bob Plantinga van stadsdeel Noord vindt dat de sport de kans voor open doel (Dome) niet moet missen.

--------

Begin volgend jaar komt het in de raad en ik hoop dan dat de gemeente beslist dat Zuidoost de Dome mag bouwen. Op at5 zag ik de maquette en die is best leuk.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 6th, 2004, 04:15 PM   #2
vinman
Registered User

vinman's Avatar

Likes (Received): 19

Doe mij maar Zuid.
Old December 6th, 2004, 05:31 PM   #3
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 6

zuidoos is oke, het gaat om dit gebouw, lekker verdichting trouwens:

Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote
Old December 6th, 2004, 09:49 PM   #4
Rabotnik
Registered User

Likes (Received): 0

Lijkt me beter dat het word gerealliseerd in Noord.
In Zuid-Oost heb je al de Arena,Heineken Music Hal,en Getz komt er.
Kortom Zuid-Oost is voorzien.
Noord is een saai lelijk stadsdeel met bitter weinig faciliteiten.
Met de herontwikkelingen in het verschiet + Dome en metrohalte's,word het gebied daar wat aantrekkelijker.
Verspreiden van projecten lijkt me wenselijk daarbij wat te denken als er en voetbal in de Arena is, en een Concert in de Musichal, en weet ik veel nog wat meer in Getz.
Hoe wou je al die vervoersstromen leiden?
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old December 8th, 2004, 01:37 PM   #5
Adderbak
Poetsvlek

Helemaal niet bouwen dat ding.
Veel te duur, er zijn al genoeg evenementenhallen en dat soort onzin. En als ze het toch neer willen zetten, dan maar in Zuidoost, komt die enorm brede Arenaboulevard toch nog een keer vol mensen. Het nieuwe station Bijlmer moet dat allemaal makkelijk aankunnen, het lukt nu toch ook met alle bierhallers en arena-gangers die allemaal via de enorme bouwput die bijlmer nu is moeten reizen? zo'n dome zal niet veel meer moeite zijn lijkt mij.
Old December 9th, 2004, 12:10 PM   #6
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Precies. Station Bijlmer heeft voldoende capaciteit en de uitvalswegen ook.
Natuurlijk is Noord saai maar dat is nooit anders geweest en de mensen daar zullen ook niet direct zitten te springen om een levendig centrum. De prioriteit om eerst Zuidoost af te maken lijkt me dan hoger liggen.

Old December 9th, 2004, 04:34 PM   #7
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 287

ja, ik heb ook zo het idee dat noord 'dorps' wil blijven en idd niet erg om levendigheid zit te springen. in noord doet men geen moord om het binnenhalen van een groot plan aan boord. (mijn poetische brein laat me vandaag een beetje in de steek ) het lijkt me mooier om zuidoost af te maken en dus te maken tot een volwaardig stadsdeel. als ze ergens mee beginnen, moet het ook af...
voor noord komt ooit nog wel een mooi plan...
als ik die maquette zo bekijk zal het toch een zeer aardig gebied kunnen worden..!
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old December 11th, 2004, 03:44 PM   #8
vinman
Registered User

vinman's Avatar

Juist dat verschil tussen Noord en Zuidoost vind ik juist leuk. Je kunt ook niet overal hoogwaardige plannen neerzetten om bepaalde gebieden allemaal opietopie te maken.
Old December 11th, 2004, 11:41 PM   #9
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 287

misschien wordt dit ook wel de plek waar een eventuele 200+er in de verdere toekomst zou kunnen komen in amsterdam. bij andere locaties zijn hoogtebeperkingen opgelegd, als dit gebied meer leven krijgt zou het hiervoor misschien wel potentie kunnen krijgen! een (ontdooide) larmagtoren zou echt vet zijn!!!
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2004, 05:45 PM   #10
vinman
Registered User

vinman's Avatar

Ik hoop het, krijgt Amsterdam direct een skyline die kan 'concurreren' met Rotterdam.
Old December 23rd, 2004, 09:12 AM   #11
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 511

Update donderdag 23-12-2004

Van www.at5.nl :

Quote:
"Bouw Dome Noord onwaarschijnlijk"

De bouw van de Amsterdam Dome in Noord lijkt steeds minder waarschijnlijk. Een grote Amerikaanse investeerder in Noord zit nu ook met concurrent Zuidoost aan tafel. Dit zegt Amsterdam Arena directeur Henk Markerink, de initiatiefnemer van de Musicdome in Zuidoost. Bronnen op het stadhuis bevestigen dit.

Het stadsdeel is al jaren bezig met de ontwikkeling van een multifunctionele sport- en evenementenhal voor 15.000 bezoekers. Daarbij hebben ze concurrentie van Zuidoost, dat ook zo'n hal wil.

Meer dan een jaar geleden koos de gemeente voor Noord. Maar nog steeds is het geld voor de hal niet rond.

Financier overgelopen naar Zuidoost

Henk Markerink, directeur van de Amsterdam ArenA en initiatiefnemer van de Dome in Zuidoost, zegt onlangs met een Amerikaanse financier om de tafel te hebben gezeten.

Het gaat volgens Markerink om een groot bedrijf, dat vele miljoenen in Noord wilde investeren en nu liever in Zuidoost wil financieren.

Harry Harkimo, de directeur van het Finse bedrijf dat de Dome in Noord wil bouwen, gelooft niks van dit verhaal. Officieel ontkent de gemeente dat investeerders uit Noord overlopen naar Zuidoost, maar anonieme ambtenaren op het stadhuis bevestigen het verhaal.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old December 23rd, 2004, 10:47 AM   #12
Basshead
Registered User

Basshead's Avatar

Likes (Received): 29

Ik blijf het vreemd vinden dat er zo'n concurrentiestrijd bestaat binnen een stad!
Ideaal voor projectontwikkelaars die zo een stadsdeel onder druk kunnen zetten om allerlei voordelen binnen te halen, zal me niets verbazen als de projectontwikkelaar de geruchtenstroom in gang heeft gezet!
Basshead no está en línea   Reply With Quote
Old December 23rd, 2004, 11:08 AM   #13
FCG
Hoogbouw terrorist

FCG's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by vinman
Ik hoop het, krijgt Amsterdam direct een skyline die kan 'concurreren' met Rotterdam.
haha grapjas! 4 of 5 gebouwen noem ik nog niet echt concurrentie, maar het gaat wel lekker rond de ArenA
FCG no está en línea   Reply With Quote
Old December 23rd, 2004, 11:15 AM   #14
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Quote:
Originally Posted by FCG
haha grapjas! 4 of 5 gebouwen noem ik nog niet echt concurrentie, maar het gaat wel lekker rond de ArenA
Als het meezit komen daar 2 * 150 en 1 * 130 meter aan torens erbij. Op dit moment heeft Rotterdam dan niet zo een cluster, al is tegen de tijd dat dit af is de Kop van Zuid ook weer een fase verder

Old December 23rd, 2004, 11:57 AM   #15
Adderbak
Poetsvlek

Tuurlijk is er concurrentie 'binnen een stad'. Noord en Zuidoost zijn twee aparte stadsdelen, liggen kilometers uitelkaar, en zijn vooral ook twee werelden van verschil. Bovendien zijn ze allebei groter dan bijv. Almelo en Hengelo die toch ook met elkaar concurreren.
Dat MusicDome is ook een voorziening voor de stad, het is niet zo dat ineens Rotterdam er mee weg kan lopen omdat het van enorm landelijk belang is o.i.d., het is gewoon een Amsterdamse voorziening die ergens in de stad gebouwd moet worden en als het Noord niet lukt is het volgens mij logisch dat Zuidoost de bal oppakt en het spel opnieuw begint.
Old December 23rd, 2004, 12:16 PM   #16
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rabotnik
(...)
Verspreiden van projecten lijkt me wenselijk daarbij wat te denken als er en voetbal in de Arena is, en een Concert in de Musichal, en weet ik veel nog wat meer in Getz. Hoe wou je al die vervoersstromen leiden?
Ja dat vraag ik me ook af. Arena + Music Dome + HMH betekent 50.000 + 15.000 + 5.500 = circa 70.000 mensen op één plek. Dan reken ik de bezoekers van de winkels, Villa Arena en de bioscoop nog niet eens mee. Even los van de vraag of de wegen en openbaar vervoerlijnen het wel aankunnen (dat is nu met alleen de Arena ook niet altijd het geval, zeker niet wanneer er ook nog een concert in de HMH is) lijkt het me dat de politie en de overheid niet zitten te springen om zoveel mensen binnen een beperkt gebied over drie locaties verspreid.

Het lijkt me dus logisch dat dit betekent dat Arena en Music Dome niet tegelijkertijd iets mogen huisvesten, of een andere beperking. En laat zowel de Arena als instellingen als de Dome nu juist streven naar zoveel mogelijk evenementen per jaar. Nu speelt Ajax meestal op zondagmiddag, maar het aantal Europese avondwedstrijden kan bij sportieve voorspoed aardig oplopen, en de Arena wil zelf ook meer concerten huisvesten. Wat dus betekent dat Arena en Dome beiden rekening moeten houden met gaten in hun agenda’s.

Alleen al vanwege de spreiding, en de impuls die dit project kan betekenen voor een stadsdeel dat wel een injectie kan gebruiken, zie ik ook liever de Amsterdam Dome in Noord verrijzen dan de Music Dome in Zuidoost.
Old December 23rd, 2004, 12:50 PM   #17
Adderbak
Poetsvlek

Je stelt als gemeente gewoon de voorwaarde dat de begin- en eindtijden van de verschilende evenementen op elkaar af worden gestemd... één keer in de week verplicht overleg tussen de planners van NS, GVB, Arena, MusicDome, Bierhal en Politie. Duurt een uurtje. Die paar bioscopers en verdwaalde koopavond-Mediamarkters zullen echt niet voor opstoppingen zorgen.
Old December 23rd, 2004, 04:32 PM   #18
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Ze hebben berekeningen gedaan en de vervoersstromen bleken geen probleem te zijn. Reizigers kunnen tenslotte op 2(3) trein en 3(2) metro stations afgevoerd worden. Daarnaast gaan automobilisten weer de andere kant van het gebied op.

Het grootste probleem bleek de inzet van politie, die hadden simpel niet genoeg capaciteit! (bron: at5 blabla)

Verder vind ik de concurrentie binnen de stad een zeer slechte zaak. Dit soort projecten moeten gewoon geleid worden door de centrale stad!

Old January 27th, 2005, 01:09 PM   #19
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Van de site van het Parool (www.parool.nl):

Quote:
Geen dome in Noord

MARIEKE MONDEN

AMSTERDAM - De bouw van de Dome in Amsterdam Noord gaat niet door. De Finse investeerder JHC Arena Holding trekt de stekker uit het project. De trage besluitvorming is het bedrijf opgebroken. JHC zou zeventig miljoen euro in de sport- en evenementenhal investeren.

De gemeente ontving deze week een kort briefje waarin JHC de samenwerking opzegt. Volgens een woordvoerder van het bedrijf zijn de financiers de stroperige besluitvorming zat: ''Eerst zou in oktober de knoop worden doorgehakt, toen in december, nu is er nog niets besloten.''

Het besluit komt voor het college van b. en w. en stadsdeel Noord als donderslag bij heldere hemel. Lange tijd hing de financiering van de Dome aan een zijden draadje, maar in december hadden de partijen juist afgesproken drie maanden extra uit te trekken voor de besluitvorming. Het ministerie van VWS had de subsidieaanvraag voor de Dome opnieuw in onderzoek genomen, omdat twee sportbonden hadden aangegeven de Dome als thuisbasis te willen hebben. Daarmee leek het tij te keren.

Gemeenteraadsleden kregen vorige week een vertrouwelijke presentatie van de plannen voor de multifunctionele hal, de wethouders toonden zich daar vol vertrouwen over de toekomst van het project.

Wethouder Hester Maij (Sport) is 'heel erg teleurgesteld': ''Dit hadden we absoluut niet zien aankomen,'' zegt de bewindsvrouw. ''Dit heeft grote gevolgen voor de stad. We zullen snel contact zoeken met JHC, want ik wil natuurlijk graag weten waarom men dit doet.''

Ook voor Bob Plantinga, wethouder in Noord kwam het bericht als 'een donderslag'. De Dome zou het middelpunt worden van het vernieuwde centrum van Amsterdam Noord. Het stadsdeel rekende erop dat de evenementenhal veel extra banen, overnachtingen en inkomsten zou opleveren. Plantinga: ''Dit is een fikse streep door de rekening. Wij zagen de Dome als voortrekker voor het centrumgebied. We gaan bekijken hoe we nu verder moeten.''

JHC laat in een eerste reactie weten wellicht met Amsterdam nog te kunnen praten over andere mogelijkheden voor een evenementenhal in Noord, maar zonder de financiële injectie van zeventig miljoen euro lijkt de Dome in Noord op dit moment volkomen kansloos.

De kaarten zijn gunstiger voor Zuidoost. Dat stadsdeel heeft wethouder Duco Stadig eind vorig jaar laten weten een dergelijke voorziening graag te zien. Het samenwerkingsverband Amsterdam Arena Partners zegt de financiering voor tachtig procent rond te hebben. Zuidoost wil, anders dan Noord, de nadruk op muziek en dans leggen. Maij denkt echter niet dat in Zuidoost wel gaat lukken wat nu in Noord mislukt: ''Mijn theorie is dat als het in Noord niet lukt, het in Zuidoost zeker niet slaagt.''

© Het Parool, 27-01-2005
Old January 27th, 2005, 01:15 PM   #20
Rabotnik
Registered User

Las het zojuist ja,tja jammer meer heb ik er niet over te zeggen.
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules